Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ganske fersk hekler, og skjønner meg ikke helt på oppskrifter ennå. Skal prøve meg på disse vottene, men forstår ikke helt vrangbord-strukturen. Er det noen som har en litt enklere måte å forklare det på?

Endret av Jill
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg går greit men det er det andre jeg ikke skjønner:

hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.

Først skal jeg ta en halvstav i 3. luftmaske. Men hva mener de med hver av de 11 neste. Da skal jeg ikke ta i 3. lm fra nålen, men i 1. lm? 11+1 som de viser blir jo ikke 13 halvst :klo:

Neste setning skjønner jeg heller ikke. Hva som menes med med bakre m-ledd/ikke gjennom hele m.

Gud! Trodde ikke en måtte være rakettforsker for å hekle!

Skrevet

Ja, det tror jeg går greit men det er det andre jeg ikke skjønner:

hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.

Først skal jeg ta en halvstav i 3. luftmaske. Men hva mener de med hver av de 11 neste. Da skal jeg ikke ta i 3. lm fra nålen, men i 1. lm? 11+1 som de viser blir jo ikke 13 halvst :klo:

Den første "halvstaven" er de to luftmaskene, så kommer halvstaven i 3. lm og så de 11 = 13.

Neste setning skjønner jeg heller ikke. Hva som menes med med bakre m-ledd/ikke gjennom hele m.

Gud! Trodde ikke en måtte være rakettforsker for å hekle!

Nå du holder hekletøuyet mot deg, så stikker du nålen gjennom bakerste del av masken på forrige rad, ikke gjennom hele masken slik man vanligvis gjør.

Kanskje ikke så bra forklart, men håper det hjelper litt. :)

Skrevet

Okey, jeg tror jeg skjønner litt mer hvertfall. Får vel bare prøve meg og se hvordan det går. Regner med det dukker opp flere spørsmål etter hvert. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...