Gå til innhold

Er tunfisk farlig for katter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt katten min litt tunfisk i vann, ca 1/4 boks, hver dag i to år, men nå har jeg hørt at katter ikke skal ha tunfisk. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt, men min får litt løs mage og derfor får han det ikke lenger.

Edit:

Bra jeg sjekket det. Se her.

Endret av capricorn74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på boks er ofte ganske salt. Og for mye salt er ikke bra for katter.

Min katt fikk nyresvikt og måtte avlives etter at han en periode hadde fått en del tunfisk på boks. Skal ikke si for sikkert at det var bare tunfisken sin skyld, men ganske sikker på at den hadde medvirkende årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på boks er ofte ganske salt. Og for mye salt er ikke bra for katter.

Min katt fikk nyresvikt og måtte avlives etter at han en periode hadde fått en del tunfisk på boks. Skal ikke si for sikkert at det var bare tunfisken sin skyld, men ganske sikker på at den hadde medvirkende årsak.

Er det salt den i vann også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket var alle tunfisk på boks, også den i vann, tilsatt salt - og derfor ville jeg ikke gitt dette til mine katter uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk inneholder en del magnesium som er med på å bygge urinsteiner, så hvis katten din sliter med dette bør han noke ikke få det. Ellers er det vel greit som en liten kos, men kanskje ikke hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Til katter som er glade i tunfisk går det ann å kjøpe italienske Almo Nature sine små bokser tunfisk for katter.

Kattematen deres er forøvrig "godkjent" for mennesker også, mht. produktrenhet, hygiene osv.

Det lukter iallefall så digg når jeg åpner en boks, enten det er kyllingbryst, tunfisk eller kalv, at jeg faktisk fint kunne tenke meg å smaken på den selv. :spise:

:fnise:

Den største farene ved tunfisk er dersom katten ikke får, eller ikke vil, spise noe annet enn tunfisk (kun lever på tunfisk). Da vil pus ikke få i seg alle næringsstoffene og vitaminene han/hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til katter som er glade i tunfisk går det ann å kjøpe italienske Almo Nature sine små bokser tunfisk for katter.

Kattematen deres er forøvrig "godkjent" for mennesker også, mht. produktrenhet, hygiene osv.

Det lukter iallefall så digg når jeg åpner en boks, enten det er kyllingbryst, tunfisk eller kalv, at jeg faktisk fint kunne tenke meg å smaken på den selv. :spise:

:fnise:

Den største farene ved tunfisk er dersom katten ikke får, eller ikke vil, spise noe annet enn tunfisk (kun lever på tunfisk). Da vil pus ikke få i seg alle næringsstoffene og vitaminene han/hun trenger.

Hvor kjøper du denne Almo Nature-tunfisken?

Jeg har lest på nettet at katter ikke skal ha tunfisk i det hele tatt. Min katt spiser tørrfor og får litt tunfisk hver dag, men det har jeg altså lest er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tunfisk på boks for mennesker er giftig for katter. Men ikke som smak i kattemat beregnet på katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg pleier å kjøpe first price fisk (husker ikke hva den heter, sånne dypfryste klosser :P ) som jeg koker og gir dem, men nå ble jeg litt bekymret for at det kanskje er for mye salt i den også. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha FISK i det hele tatt. Det stjeler b-vitamin fra kroppen deres. Hvit fisk er OK som kos iblant, men det skal ikke være noe som er en del av kosten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe first price fisk (husker ikke hva den heter, sånne dypfryste klosser :P ) som jeg koker og gir dem, men nå ble jeg litt bekymret for at det kanskje er for mye salt i den også. Noen som vet?

Det tror jeg ikke det er, men les på pakka neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Hvor kjøper du denne Almo Nature-tunfisken?

Jeg har lest på nettet at katter ikke skal ha tunfisk i det hele tatt. Min katt spiser tørrfor og får litt tunfisk hver dag, men det har jeg altså lest er farlig?

Min tredje nærmeste dyrebutikk, en Dyrego Zoo butikk, fører Almo Nature, og jeg kjører forbi der hver dag til/fra jobb, så for meg er det veldig enkelt å få tak i den :)

dersom det ikke har blitt noen endringer den siste tiden så er desverre Almo Nature forbeholdt Dyrego-kjeden her i Norge.

Men, det går jo ann å ringe nærmeste butikk i kjeden og høre om de kan sende per post ? :)

Tunfisk i boks, beregnet på mennesker (ja, fisken altså - ikke boksen) har desverre høyt saltinnhold. Og høyt saltinnhold er ikke spesielt bra for noen, heller ikek for katter.

Påstanden om at råvaren tunfisk, som del av et helhetlig foringsregime, er giftig for katter, vil jeg påstå er sterkt overdrevet ;)

Jeg har svært få problemer med å gi mine katter en posjon våtfor med tunfisk 1- 2 ganger i uken. I tillegg til våtfor spiser de tørrmat av god kvalitet med riktig sammensatt nærings- og energi innhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig sei, og det skal normalt sett være "ren" fisk og ikke være tilsatt salt - men for sikkerhets skyld kan du jo lese på pakningen neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to kastrerte katter (en han og en hun) har tilgang til Royal Canine-tørrfor hele dagen. I tillegg får de tilbud om våtfor (som regel Almo Nature eller Friskies Sea Delicacies - de vil kun spise fisk som våtfor, og det er ikke alltid interessant det heller)en gang om dagen. Iblant får de rødt kjøtt (kvernet elgkjøtt er favoritten) eller litt kyllingfilet i stedet. Kokt fisk vil de ikke ha. Har vi reker eller roastbeef som "menneskemat" får de en liten smakebit som snack - og det er iallefall poppis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lille-pus

Katter skal ikke ha FISK i det hele tatt. Det stjeler b-vitamin fra kroppen deres. Hvit fisk er OK som kos iblant, men det skal ikke være noe som er en del av kosten deres.

... njaaa.... det er ikke hele sannheten.

Jeg kopierer rått fra "katteskriftene" ved UiO:

En del fiskesorter (bl.a. sei) inneholder i tilstand enzymet tiaminase. Dette enzymet bryter ned B-vitaminer, og en katt kan derfor få problemer med B-vitaminmangel dersom den får for mye rå fisk.

Dersom du ønsker å gi fisk til katten din, husk at dette ikke må brukes som eneste fôr. Fisken bør dessuten trekkes før du gir den til dyret. (Ikke trekk den mer enn 6-7 minutter, lengre koketid bryter ned mange av smaksstoffene.)

Uthevingene med fete typer er mitt verk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Sei høres riktig ut ja! Får lese på pakken neste gang for å være sikker på saltinnholdet ;)

Har faktisk aldri tenkt på at katter ikke burde spise fisk, men jeg koker den alltid før de får smake, og de får je selvsagt annen mat. Stort sett gir jeg de fisk som lørdagsgodt :fnise:

Velger å stole på Lille-pus sin kilde her. Så lenge saltinnholdet ikke er for høyt så kommer jeg nok til å fortsette med fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei høres riktig ut ja! Får lese på pakken neste gang for å være sikker på saltinnholdet ;)

Har faktisk aldri tenkt på at katter ikke burde spise fisk, men jeg koker den alltid før de får smake, og de får je selvsagt annen mat. Stort sett gir jeg de fisk som lørdagsgodt :fnise:

Velger å stole på Lille-pus sin kilde her. Så lenge saltinnholdet ikke er for høyt så kommer jeg nok til å fortsette med fisken :)

Ingen fare uansett når det er lørdagsgodt som du sier. Men noen katter lever jo på fisk :) Det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de kan få for lite salt også? Min er helt vill etter alt jeg spiser som er salt. Han får ikke selvfølgelig, men han klatrer på meg og vifter desperat med labben etter det jeg spiser.

En gang hadde han hoppet opp på bordet og spist av cashewnøttene som sto der. Nå må jeg ikke la noe med salt stå så han får tak i det. Han rekker ganske mye mens jeg er ute av rommet et par minutter.

Er redd for at han skal få i seg for mye salt fordi han ikke er så flink til å drikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...