Gå til innhold

Vietnamesisk pho-suppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var i Vietnam nå for litt siden, spiste vi mye en herlig suppe som ble kalt Pho. Denne hadde blant annet biffkjøtt, nudler, urter, lime, chili og sikkert masse annet godt i. Suppen var utrolig god!

Jeg ønsker nå å prøve meg på å lage denne hjemme, men blir litt "skremt" over de oppskriftene jeg finner. Det er mye rare ingredienser jeg ikke vet om jeg kan få tak i, og ser komplisert ut. Har store mengder kjøtkraft i fryseren, og hadde håpet at jeg kunne benytte meg av denne jeg allerede har, eller må jeg lage egen kraft til denne suppen? Noen som har en litt enkel oppskrift de har prøvd selv? Vi smakte jo mange varianter der borte, og jeg likte de alle sammen, så er kanskje ikke så farlig om jeg bytter ut (eller dropper) en og annen ingrediens? Hva MÅ være med?

Hadde vært veldig takknemlig om noen her hadde kunnet hjulpet meg litt i gang med å lage denne suppen! :)

Skrevet

Ikke så fristende å hjelpe en som blir redd for oppskrifter og synes ingredinser er "skumle".

Skrevet

Det går nok fint å bruke kjøttkraften du allerede har, men jeg ville kokt den litt med stjerneanis, ingefær, kanelstang, pepperkorn, løk og nellik. Deretter ville jeg ha hatt i litt fiskesaus.

Så må du selvfølgelig ha biffkjøtt (eller kylling og kyllingkraft hvis du vil lage pho ga) og risnudler.

Får du ikke tak i thai basilikum, kan du bruke bladpersille, og bønnespirer kan du spire selv. Jeg ville også hatt marinerte hvitløksfedd, hoisinsaus og chili til servering.

Skrevet

Takk for svar fisken! Hadde det gått an å spørre om å få oppskriften du pleier å lage? :)

Stjerneanis er vanskelig å få tak i her, det har jeg lett etter tidligere. Er dette helt essensiellt for retten? Har ikke brukt noe særlig fiskesaus før, men ser de har 3-4 forskjellige typer, så lenge jeg går for en vietnamesisk, er det greit da? Eller noe spesielt jeg burde passe på? Hoisinsaus har jeg aldri sett, men skal ta en kikk i morgen. Har bare en innvandrerbutikk her, de har mest mat fra India og landene rundt, ikke så mye sørøst asiatisk. Så thaibasilikum kan bli vanskelig, men da prøver jeg med bladpersille. Tusen takk for tips!

Skrevet

Stjerneanis er essensielt, ja. Jeg er ganske sikker på at det finnes i krydderhyllen i de fleste matbutikker? Hvis ikke brukes stjerneanis mye i Kina også, så da har de det kanskje på innvandrerbutikken nær deg.

Vietnamesisk fiskesaus funker ja, og det er ikke så viktig med hoisinsaus etter min mening. Det ble ikke servert til pho bo i f.eks Ho Chi Minh.

Har ikke oppskriften jeg har brukt tidligere her, men skal se om jeg finner den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...