Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting... de som karakteriserer seg som ikke-kristne som likevel døper barnet sitt. Hvorfor gjør de det?

Fra mitt ståsted så blir dette helt feil ettersom jeg har veldig respekt for kirken og det de driver med, selv om jeg ikke tror. Jeg er ikke medlem av statskirken og det kunne ikke falle meg inn å døpe barna mine bare fordi det er en fin tradisjon. Man står jo i kirken og lyver, og som nevnt så respekterer jeg kirken og det er jo ikke særlig respektfullt å stå der og lyve.

Er det noen som kan fortelle meg noe jeg tydeligvis har gått glipp av?

Jeg kan også legge til at mange har kritisert oss for vårt valg å ikke døpe barnet vårt selv om de vet at vi ikke tror og at vi er medlem av HEF. Som om barnedåp kun er det eneste rette.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel tradisjon for mange..

Skrevet

Det er vel tradisjon for mange..

Men er det et godt nok argument for å døpe barna? Er det jeg som legger for mye i selve handlingen?

Skrevet

Er det ingen andre som har noe å si?

Skrevet

Tror, som Tøydokke Anna, skrev at det har mye med tradisjon å gjøre. Akkurat som at mange gifter seg i kirken og feirer jul hvert år :) Kan også være at man føler en tilhørighet til kirken og har et kristent verdisyn.

Skrevet

Vi døpte barna fordi de skal ha et enklere valg når de blir 14-15 og skal konfirmeres. Man skal være sterk i troen for å døpe seg som ungdom. Men mange ungdommer kan være for sjenerte til å demonstrere troen sin ved voksendåp i tillegg til konfirmasjonen, og det kan gjøre at valget deres blir vanskelig.

Og det skader jo uansett ikke å døpe dem. Vi var begge medlem av statskirken da vi døpte dem, men valgte f.eks. å gifte oss borgerlig. Tror mange tenker som oss.

Skrevet

Tror, som Tøydokke Anna, skrev at det har mye med tradisjon å gjøre. Akkurat som at mange gifter seg i kirken og feirer jul hvert år :) Kan også være at man føler en tilhørighet til kirken og har et kristent verdisyn.

Om de døper barna ut fra tradisjon - og ikke er kristne selv så blir det jo bare helt feil i mine øyne da... det er jo det samme som å gjør det fordi "alle andre gjør det"?

Feire jul gjorde man da før kirken overtok :sjenert: Men mener du å gå i kirken ved jul?

Og har man en tilhørighet eller kristent verdisyn så er der jo forståelig! :) Da synes jeg man skal døpe!

Skrevet

Du stiller spørsmål ved hvorfor noen døper om de ikke tror. Og du får mange svar.

At det er feil i dine øyne, er egentlig litt irrelevant. Det er ikke din mening som er viktig for foreldrene som velger dåp. Det er deres egen mening, forankret i tro, ulike andre elementer som de som er beskrevet her, eller noe helt annet.

Jeg syns det er fint å være nysgjerrig. Og så er det like fint å akseptere at det som ville være feil for deg, kan være helt riktig for andre.

Og siden kirken ikke ville ønske å avvise barn når foreldrene ønsker å døpe dem, er det vel egentlig greit?

Skrevet

Vi døpte barna fordi de skal ha et enklere valg når de blir 14-15 og skal konfirmeres. Man skal være sterk i troen for å døpe seg som ungdom. Men mange ungdommer kan være for sjenerte til å demonstrere troen sin ved voksendåp i tillegg til konfirmasjonen, og det kan gjøre at valget deres blir vanskelig.

Og det skader jo uansett ikke å døpe dem. Vi var begge medlem av statskirken da vi døpte dem, men valgte f.eks. å gifte oss borgerlig. Tror mange tenker som oss.

Å døpe barna sine er uansett feil.

Du melder dem på den måten inn i en organisasjon som er bygget opp på gamle myter og overtro.

Det burde være sånn at man aktivt skulle melde seg inn, ikke at andre skulle ta den avgjørelsen for deg.

Hva er egentlig vitsen med dåp?

Er barn som er døpt mer velkommen hos gud enn de som ikke er døpt?

Skrevet

Du stiller spørsmål ved hvorfor noen døper om de ikke tror. Og du får mange svar.

At det er feil i dine øyne, er egentlig litt irrelevant. Det er ikke din mening som er viktig for foreldrene som velger dåp. Det er deres egen mening, forankret i tro, ulike andre elementer som de som er beskrevet her, eller noe helt annet.

Jeg syns det er fint å være nysgjerrig. Og så er det like fint å akseptere at det som ville være feil for deg, kan være helt riktig for andre.

Og siden kirken ikke ville ønske å avvise barn når foreldrene ønsker å døpe dem, er det vel egentlig greit?

Ja, jeg vet det er irrelevant hva jeg mener, men som jeg skrev i første innlegget mitt så respekterer jeg kirken veldig mye. Er det respekt å døpe barna sine ut av tradisjon når man ikke har noen intensjoner om å oppdra barnet i den kristne tro? Bare for at det skal bli lettere for dem ved konfirmasjonsalder? Beklager altså, men i mine øyne vitner ikke det om respekt for de som er kristne og kirka. Og selvfølgelig sier kirka ja, for de fleste foreldre er jo medlem av kirken.

Og folk må gjøre hva de vil for meg, jeg bare lurer på om det er et gjennomtenkt valg - gjerne litt dypere enn tradisjon og enkelhet? Er dåp blitt en lite gjennomtenkt handling hvor man kun gjør som alle andre?

Å døpe barna sine er uansett feil.

Du melder dem på den måten inn i en organisasjon som er bygget opp på gamle myter og overtro.

Det burde være sånn at man aktivt skulle melde seg inn, ikke at andre skulle ta den avgjørelsen for deg.

Hva er egentlig vitsen med dåp?

Er barn som er døpt mer velkommen hos gud enn de som ikke er døpt?

Jeg mener jo også at det er feil å døpe barna sine, men for de som tror på dåp så er det jo ikke feil. Det er en liten forskjell på det. For meg er det helt galt å innlemme et barn inn i et trossamfunn når vi ikke kommer til å følge det opp, men for de som allerede er inne i dette og kommer til å ha barnet med så er det helt rett spør du meg.

Ja, jeg er også kritisk til kirken, men ikke helt på samme måten som deg ;)

For de som tror er det stor vits med dåp, det er jo først da man blir Guds barn (så kan vi heller ta den diskusjonen en annen gang). For meg er det ikke vits med dåp for jeg tror ikke det finnes noen Gud.

Skrevet

Om de døper barna ut fra tradisjon - og ikke er kristne selv så blir det jo bare helt feil i mine øyne da... det er jo det samme som å gjør det fordi "alle andre gjør det"?

Feire jul gjorde man da før kirken overtok :sjenert: Men mener du å gå i kirken ved jul?

Og har man en tilhørighet eller kristent verdisyn så er der jo forståelig! :) Da synes jeg man skal døpe!

Jeg mener å f.eks synge "Glade jul", "Jeg er så glad hver julekveld", "Å jul med din glede", "Julekveldsvisa" og andre kristne julesanger. Tror de færreste har en kristenfri jul eller feirer jul fordi det er en gammel hedensk tradisjon. De fleste gjør det nok fordi det er en kristen tradisjon som de setter pris på.

Skrevet

Tradisjonene består, innholdet endrer seg.

Det som er viktig for folk flest er ikke innholdet, men tradisjonen.

Jesus ble ikke født 24 desember, så hvorfor feirer vi det? Fordi vi alltid har gjort det. Barn blir døpt ikke på grunn av bibel og kristendom, men på grunn av et veldig viktig overgangsritual for barn.

Dette gjelder alle slike viktige universale overganger. Årets mørkeste tidspunkt, fødsel, overgang fra barn til voksen, ekteskap, død osv.

Skrevet

Jeg syntes det er feil. Det blir løgn, og man melder barna sine inn i en organisasjon man selv ikke tror på.

Selv er jeg døpt i kriken fordi det er tradisjon (mine foreldre er ateister). Jeg er vokst opp i et hjem uten religion (faktisk stoppet mine foreldre meg da jeg som barn ville se gudstjenester o.l på TV).

Jeg komfermerte meg borgelig (som det het, nå heter det human-etisk) og giftet meg hos byfogden.

Eventuelle barn skal ikke døpes i kriken, jeg tror jeg kan ha en like hyggelig feiring uten religion.

Skrevet

Jeg syntes det er feil. Det blir løgn, og man melder barna sine inn i en organisasjon man selv ikke tror på.

Jeg synes det kan være like feil å melde barna sine inn i en organisasjon man selv tror på.

Ellers veldig enig.

Skrevet

Jeg synes det kan være like feil å melde barna sine inn i en organisasjon man selv tror på.

Ellers veldig enig.

Enig i den.

Og egentlig ganske enig med TS.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke-kristne i kirken (gjester i bryllup, dåp, osv.) ber fader vår, og alt det andre man skal si høyt der.

De tror jo ikke på det så de kan like godt bare være stille.

Gjest Løve87
Skrevet

*kremt*

Tradisjonene består, innholdet endrer seg.

Det som er viktig for folk flest er ikke innholdet, men tradisjonen.

Jesus ble ikke født 24 desember, så hvorfor feirer vi det? Fordi vi alltid har gjort det. Barn blir døpt ikke på grunn av bibel og kristendom, men på grunn av et veldig viktig overgangsritual for barn.

Dette gjelder alle slike viktige universale overganger. Årets mørkeste tidspunkt, fødsel, overgang fra barn til voksen, ekteskap, død osv.

Er du så sikker på at innholdet er uviktig for folk? Syntes denne diskusjonen viser det stikk motsatte. Jeg tror folk er veldig opptatt av innholdet i handlinger. Selvsagt ser man også at mange ikke aner hva f.eks. pinsa er, og at mange velger å gjøre religiøse handlinger fordi det er tradisjon. Angående julaften så er det veldig naturlig at man i kristendommen feirer at Guds sønn ble født, det er en ganske viktig hendelse.... Hvorfor akkurat 24. des., er vel for å ta over en gammel, hedensk tradisjon? Man feiret jo jul, bare på et annet grunnlag før, også før den kristne "versjonen" kom.

Nok om det... Jeg er engasjert i trosopplæringen i Den norske kirke, og jeg har i alle fall et inntrykk av at mange tar reflekterte valg når det kommer til f.eks. dåp og konfirmasjon. Men selvsagt er det noen som velger det fordi det er tradisjon. Andre velger det ikke fordi det ikke er tradisjon i deres familie. Eller at de har tatt et annet valg. Uansett er det viktig at kirken og presten i dåpssamtalen er tydelig på at de foresatte faktisk avgir et løfte om å oppdra barnet sitt i den kristne tro ved å velge barnedåp. Det er mye som spiller inn på hva folk velger. Jeg har i alle fall tro på at folk gjør det valget de tror er best for sine små :)

Skrevet
Angående julaften så er det veldig naturlig at man i kristendommen feirer at Guds sønn ble født, det er en ganske viktig hendelse.... Hvorfor akkurat 24. des., er vel for å ta over en gammel, hedensk tradisjon? Man feiret jo jul, bare på et annet grunnlag før, også før den kristne "versjonen" kom.

Så ble mennesker tvunget til å tro på kristendommen, men jula, den viktigste hedenske feiringen, den skulle ikke kirka få ta fra dem! Det er jo det jeg sier med at tradisjonen består, innholdet byttes ut.

Gjest Løve87
Skrevet

Veldig spennende å snakke om julen, men vedkommende som startet tråden var mer interessert i å snakke om dåp. Uansett: Jeg skal på ingen måte forsvare overgrep eller andre urettferdige/fæle hendelser som er gjort i "Guds navn", det tror jeg de færreste vil. Maktsyke mennesker har alltid visst å bruke religion mot folk. På en annen side har kristendommen og verdiene også hatt en veldig positiv innvirkning på samfunnet vårt.

Men nå er det jo slik i landet vårt at vi faktisk har en reell religionsfrihet, så man har lov til å tro akkurat det man gjør/vil. Å feire jul, eller som det var snakk om i utgangspunktet; dåp, er helt valgfritt ;)

Skrevet

Veldig spennende å snakke om julen, men vedkommende som startet tråden var mer interessert i å snakke om dåp. Uansett: Jeg skal på ingen måte forsvare overgrep eller andre urettferdige/fæle hendelser som er gjort i "Guds navn", det tror jeg de færreste vil. Maktsyke mennesker har alltid visst å bruke religion mot folk. På en annen side har kristendommen og verdiene også hatt en veldig positiv innvirkning på samfunnet vårt.

Men nå er det jo slik i landet vårt at vi faktisk har en reell religionsfrihet, så man har lov til å tro akkurat det man gjør/vil. Å feire jul, eller som det var snakk om i utgangspunktet; dåp, er helt valgfritt ;)

Derom arbeiderpartiet hadde hatt tilsvarende stilling i det norske samfunn som det statskirka har, så ville ikke jeg sagt at vi har et hundre prosent religionsfritt samfunn. Men ganske fritt er det heldigvis blitt nå som kirka mister makta.

Akkurat som jul er en kjempeviktig tradisjon, så er overgangsriter også det. Å innlemme nyfødte barn i familien, vise det for samfunnet, gi det navn osv. var minst like viktig i hedensk førkristen tid som nå. Det var en tradisjon som finnes over alt på jorda. Det viktigste for mennesker er ikke at barna døpes i kristendommen, men at tradisjonen rundt barnefødsel finner sted. Akkurat som begravelse, ekteskap og overgang fra barn til voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...