Gå til innhold

astrologi kontra kristendom?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Popelka ulogget

Jeg er kristen. Men jeg "tror" også litt på astroloi, dvs. jeg har funnet ut at mye stemmer når det gjelder personlighet og stjernetegn. Betyr det at jeg har "andre guder" enn Gud? Jeg tilber jo ikke horoskop, men synes det kan være interessant å lese om hvem som passer med hvem osv. (egentlig leser jeg ikke så mye horoskop for tiden). Hva sier Bibelen om astrologi? Brukte ikke de tre vise menn astrologi for å finne frem til Jesusbarnet (eller er jeg helt på jordet?!)

Når jeg nevner til kjæresten min at han er "typisk skorpion" sier han at kristne ikke tror på denslags. Men han er virkelig typisk skorpion :ler:

Noen som kan hjelpe meg her? Kan kristendom og astrologi kombineres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra hva jeg har hørt av en annen kristen jente så fikk jeg vite at kristne ikke skal holde på med astrologi. Det er visst synd. Det hører djevelen til... At de skal holde seg langt unna slike ting. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Popelka ulogget

Fornekte og fornekte, fru blom... Jeg ser egentlig ikke på astrologi som en ereligion, jeg da - jeg ber jo ikke til stjernene og jeg tar det ikke så veldig høytidelig...tror heller ikke at "denne uken har du hell i spill" selv om det står i et horoskop! Bare bemerker meg at personlighetsbeskrivelser ofte stemmer overens med stjernetegn! Jeg lever ikke etter astrologiråd, er ikke så utrolig opptatt av det heller, men synes det kan være interessant å lese om det fra tid til annen! Er det ikke noen kristne her som kan si hva de mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en plass at bla. Paven tok avstand fra alt alternativt.

Dvs. new age, aromaterapi osv..

Skal se om jeg finner igjen den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personlig ikke på astrologi. Beskrivelsene av de ulike stjernetegnene kan passe på hvem som helst, synes jeg. Hva kjennetegner en vekt, Popelka (jeg er vekt)? Skulle gjerne likt å vite det, så jeg kan se om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men paven er jo ikke helt til å stole på lenger... Pluss at han er katolikk, så jeg sammenligner meg i hvert fall ikke med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personlig ikke på astrologi. Beskrivelsene av de ulike stjernetegnene kan passe på hvem som helst, synes jeg. Hva kjennetegner en vekt, Popelka (jeg er vekt)? Skulle gjerne likt å vite det, så jeg kan se om det stemmer.

Hmmm... fristelsen er stor... :wink: Anyway, jeg er enig med deg at den formen for astrologi som du beskriver er alt for generell. Jeg er også vekt, men jeg er sikker på at hvis vil begge skulle fortell om tre viktige ting i våre liv, ville de være ganske forskjellige. MEN - dette har sin naturlige forklaring. Den type astrologi som du referere til er den som vanligvis står i ukeblader. Den er ikke 'feil', men den tar kun hensyn til én av 12 deler (soltegnet) - og det er i sin aller enkleste form! Hvis man skal bedrive seriøs astrologi og ønsker å få noe ut av det, må man sette opp hele horoskopet. Man trenger altså dato, tid og sted som personen er født. DA blir nok saken en ganske... :wink:

Når det gjelder astrologi vs. kristendom: Temaet er komplekst, for å si det mildt... Men, fra mitt ståsted: Hvorfor må man være kristen? Hvorfor må man tilkjenne seg en religion? Var ikke Gud lenge før noen religioner ble skapt? Hvorfor ikke tro på Gud - eller hva man enn velger å kalle det man tror har skapt verden? Hvorfor ikke tro at planetene og deres energier og plasseringer er en forlengelse av Skaperverket?

La oss i alle fall bli enige om at det går ann å tro på astrologi og kristendommen (eller hvilken som helst religion - som man vanligvis av kulturelle årsaker - bekjenner seg. Eller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig med deg, Tuji - beskrivelsene kan passe på hvem som helst. Men noen passer veldig godt til sin beskrivelse. Ikke jeg, da (skal egentlig være en hardtarbeidende Steinbukk, men har en tendens til å være litt lat). Men er astrologi en religion? Hvis det er det, så er det jo feil å "tro" på det hvis man er kristen? Jeg mener at det er kvasi-psykologi, som man kan ta mer eller mindre alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Ling. Godt skrevet! ;)

Men utifra alt jeg har hørt så skal vist ikke gode kristne bry seg med astrologi. Det er ingen religion, men det skal visstnok være djevelens verk :roll: Har enda ikke funnet et eneste godt argument på hvorfor det skulle være djevelsn verk, men det er kanskje fordi det ikke finnes noen? :blunke: Eneste inntrykket jeg har av disse med denne meningen er at de er fanatikere, og fanatikere har jeg ikke sansen for. Det blir for hysterisk og tåpelig.

Astrologi er fullstendig ufarlig og nei, det har ikke noe å gjøre med andre Guder - så fremt du da ikke velger å se en hver planet som en Gud da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

I Nidarosdomen er zodiac-en avbildet på gulvet ved korsalteret. Vet noen av dere hva som ligger i det? Jeg har lagt merke til det en gang jeg var der, men glemte å sjekke opp hva det betydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...