Gå til innhold

Hva løper dere 5 km på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tør ikke tenke på hva jeg bruker, for jeg klarer ikke å jogge 5km sammenhengende ihvertfall :P Det som skal sies er at det er meget stor forskjell på tredemølle og skogsterreng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være du trenger litt mer struktur i treningen din enn du tror. Jeg kan varmt anbefale Adidas Micoach. Det er en slags pulsklokke og skritteller med personlig trener innebygget. Du kan bruke den sammen med mp3spiller.

Den lager treningsprogram for deg på pcen utifra hvilke mål du setter deg og hvor lang tid du vil bruke på å oppnå dem. Du kan også velge hvor mye du vil trene i uken, så setter den opp når du når målene dine dersom du følger progresjonen.

Hele sulamitten koster noe sånt som 1100kr og selges på XXL, G-sport og en rekke andre sportsforretninger.

Hvis du ikke liker den blir jeg veldig overrasket. Alle jeg kjenner som bruker en sånn er strålende fornøyd.

Hm, ja det høres jo morsomt ut! :) Har løpt en del med nike+ også, men Micoach høres bedre ut. Funker det? Sånn rent resultatmessig? Regner med at det er eksperter som har laget det?

Jeg er ikke så veldig flink til/glad i å sette meg inn i tekniske duppedingser.. Håper det ikke er vanskelig ;)

Har du fått lagt inn riktig makspuls?

Ja, makspulsen er relativt riktig. Har vært og sjekket den hos personlig trener, og den er på 210 ca. Tipper egentlig det er nærmere 205 men.

Når jeg løper havner pulsen lett på 185 bpm. Kan holde meg "lenge" på høy puls, men farten er jo like treg fordet :P Hvis jeg setter opp farten går jeg i kjellern, da er jeg jo nesten på maxpuls..

Når jeg setter opp at jeg vil løpe på f.eks 60-70 % en hel økt ender det med at jeg må gå omtrent hele økten (i følge pulsklokken) for å holde pulsen nede, og føler meg ikke akkurat sliten av gåing heller..

Merkelige saker, jeg er kanskje rar..

Og SORRY for at jeg kupper tråden! :S

Skrevet

Hm, ja det høres jo morsomt ut! :) Har løpt en del med nike+ også, men Micoach høres bedre ut. Funker det? Sånn rent resultatmessig? Regner med at det er eksperter som har laget det?

Jeg er ikke så veldig flink til/glad i å sette meg inn i tekniske duppedingser.. Håper det ikke er vanskelig ;)

Det er treningen som gir resultatene, men micoach og tilsv gjør det lettere å få struktur i treningen, samt at progresjonen kan styres uten at man må sette seg veldig inn i det.

Denne testen er beskrivende: http://www.klikk.no/teknologi/dingser/article608692.ece

Gjest Marregutt
Skrevet

Jeg løp nettop ca 12 km på en time blank :)

Skrevet

Så raskt dere løper... Jeg føler jeg jogger fort når jeg har tredemølla på 8 km/t, da er det akkurat at beina mine henger med. Men merker jeg har like hurtig stegfrekvens som de ved siden av meg på 11km/t, så kanskje jeg bare må lære meg å ta lengere steg...:P

Anyway, jeg jogger 5 km på ca 40 minutt.

Tror det er litt med vanen. Jeg får knapt til å jogge på mølle på 8 km7t, det blir for tregt og feil lengde\rytme.Får bare vondt på forsiden av leggene, og føler jeg " stamper".Trives best med 9-10 km/t, synes jeg får bedre rytme og at det faktisk er lettere enn å jogge sakte.

Jeg har en fast rute på 5 km,med tre lange og bratte motbakker.Bruker ganske nøyaktig 30 min i greit tempo. Er god og svett når jeg er ferdig, men ikke helt pumpa.

Skrevet

Tror det er litt med vanen. Jeg får knapt til å jogge på mølle på 8 km7t, det blir for tregt og feil lengde\rytme.Får bare vondt på forsiden av leggene, og føler jeg " stamper".Trives best med 9-10 km/t, synes jeg får bedre rytme og at det faktisk er lettere enn å jogge sakte.

Jeg har en fast rute på 5 km,med tre lange og bratte motbakker.Bruker ganske nøyaktig 30 min i greit tempo. Er god og svett når jeg er ferdig, men ikke helt pumpa.

Sorry for OT, men aner du hvorfor du får vondt på forsiden av leggene?? Jeg får ofte det jeg og, og har ikke skjønt når/hvorfor enda. Jeg vet at jeg får det hver gang jeg løper til bussen, også får jeg det innimellom når jeg løper på mølle og ute.

Gjest Marregutt
Skrevet

Sorry for OT, men aner du hvorfor du får vondt på forsiden av leggene?? Jeg får ofte det jeg og, og har ikke skjønt når/hvorfor enda. Jeg vet at jeg får det hver gang jeg løper til bussen, også får jeg det innimellom når jeg løper på mølle og ute.

Jeg har hatt det samme. Det er ganske sannsynlig beinhinnebetennelse. Det kan fort bli kronisk, så er ikkke til å tulle med. Om det er foran på leggen bak skinnleggen?

I såfall er kuren alternativ trening i en periode til beinhinnen sin betennelse er roet ned :) Jeg har hatt det tre ganger, og startet mykt med løping igjen, og håper og ber om at det ikke kommer tilbake. Noen her inne som skal gå Holmenkollen Skimaraton forresten? :)

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg løper 5 km på nå, men løper 3 km på 11.30 ca, så vil anta rundt 20 minutter!

Skrevet

Jeg har hatt det samme. Det er ganske sannsynlig beinhinnebetennelse. Det kan fort bli kronisk, så er ikkke til å tulle med. Om det er foran på leggen bak skinnleggen?

I såfall er kuren alternativ trening i en periode til beinhinnen sin betennelse er roet ned :) Jeg har hatt det tre ganger, og startet mykt med løping igjen, og håper og ber om at det ikke kommer tilbake. Noen her inne som skal gå Holmenkollen Skimaraton forresten? :)

Ånei.. kan det være det? Det er jo skummelt. Men det er foran på leggen, men det kjennes ut som det er utenpå beinet.. Eller hva jeg skal si.. Eller.. jeg er ikke sikker.. Hadde vært skikkelig døft med runners knee og kronisk beinhinnebetennelse.

Gjest Marregutt
Skrevet

Ånei.. kan det være det? Det er jo skummelt. Men det er foran på leggen, men det kjennes ut som det er utenpå beinet.. Eller hva jeg skal si.. Eller.. jeg er ikke sikker.. Hadde vært skikkelig døft med runners knee og kronisk beinhinnebetennelse.

Man kan kjenne det på begge sider av skinnleggen og bak, men ja, det er foran på leggen man kjenner det. Ca 10 cm over ankelleddet. Det er ikke der skaden sitter da. Den sitter i beinhinnen (en "pose") som omkranser en knokkel inne i aneklleddet. Mye tøyeøvelser (søk på nettet så finner du, vrient å forklare dem) kan hjelpe, og også passiv trening av musklene. Dette kommer av enten feil løpesteg som følge av dårlige/feil sko (med tanke på pronasjon osv.), eller at musklene vokser såpass raskt at beinhinnen blir "irritert" på grunn av plassmangel.

Det er tilbøyelig å behandle, men det innebærer at man må ha rolige perioder med alternativ trening. Svømming/sykling/skigåing er fine alternative treningsmetoder som ikke belaster leddene like mye. Et annet alternativ er forfotsko som jeg skal begynne med. Men de krever en tilvenningsperiode :)

Det var alt jeg kunne om beinhinnebetennelse, men det er ikke no å tule med :)

Skrevet

Det jeg får når jeg jogger veldig sakte er ikke betenelse av noe slag, men heller en krampeaktig i musklene på forsiden av leggen. Gir seg med en gang jeg går over til gange eller jogger litt fortere.

Men beinhinnebetennelse er ikke å skimse av, nei, kan være vanskelig å få bukt med.

• 2 uker senere...
Skrevet

Testet i dag, det tok 23 minutter, jogget i skogen.

Skrevet

Ikke så lenge siden jeg begynte med jogging men testet også i dag og landet på 30 min.

Gjest shirelle
Skrevet

ooh, tråden min ble populær. skulle ikke vært AB..

heheh

jeg løper 5 km på 30 min. på asfalt, litt oppover og nedover, men mest flatt.

målet mitt er å løpe samme runde på 25min. skal nok klare det en gang.

Gjest Daenerys
Skrevet

Min beste tid er 36 min... Føler meg veldig treig her, og vet jeg sliter med tempo. Håper å klare 30 minutter innen nyttår :)

Skrevet

Løper ikke, men bruker halvannen time på å gå strekningen (om det teller)

Skrevet (endret)

32.56 på flat mark med sterk motvind på returen.

Endret av Kahlan Amnell
Skrevet

Jeg løper 5 km på ca, 1/2 time. Jeg er enig i at jeg løper lettere på 9-10 km timen enn på 8, på tredemølla. Pulsen ligger rundt 165.

Smertene i leggen hadde jeg også tidligere. Dette skyldtes at jeg løp på forfoten. Etter at jeg ble bevisst på dette og fikk mer rikig løpeteknikk, hvor jeg lander på helen og slik får et mer naturlig fraspark har smertene blitt borte.

Skrevet (endret)

Jeg måtte teste i dag etter å ha sett denne tråden. :ler:

Jeg pleier løpe 1 mil (54, 25 sist), eller intervaller. Eller bare 2,5 km for å varme opp før styrketreningen. :trene:

Resultatet ble 5 km på 26,10 min.

På tredemølle.

:opplyser:

Endret av loffen
Skrevet

Må prøve å slå meg selv neste gang. :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...