AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #21 Skrevet 9. oktober 2011 Så bra alle løper! Jeg får trekke ned snittet litt jeg da, og fortelle at jeg har trent for å løpe 5 km på under 30 min i flere år nå.. For tiden bruker jeg 33 min på en god dag..... Merker ikke særlig fremgang i formen med andre ord, og lurer litt på å gi meg med hele joggingen. Enkelte er visst ikke skapt for å løpe. 1
lunastar88 Skrevet 9. oktober 2011 #23 Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Hallo! har en gjennomsnittsfart på 25, men rekorden er 21. å løpe inn på 21 var tøft. tror det var bare en 1 moment in life experience hehe. men vikig og moro og utfordre seg selv! bon chance! Good luck! lykke til! Buena suertes! Endret 11. oktober 2011 av lunastar88
dådyr Skrevet 10. oktober 2011 #24 Skrevet 10. oktober 2011 Så bra alle løper! Jeg får trekke ned snittet litt jeg da, og fortelle at jeg har trent for å løpe 5 km på under 30 min i flere år nå.. For tiden bruker jeg 33 min på en god dag..... Merker ikke særlig fremgang i formen med andre ord, og lurer litt på å gi meg med hele joggingen. Enkelte er visst ikke skapt for å løpe. Fakta: Å jogge er å mosjonere, man blir veldig treg av å jogge. Det er derfor viktig å kjøre noen intervaller innimellom og litt stigningsløp for å få litt fart på beina. Formen blir også bedre av dette. Er du flink til dette skal du se at tiden din vil gå litt ned etterhvert :-) Stå på!. 1
Kladd Skrevet 10. oktober 2011 #25 Skrevet 10. oktober 2011 Så raskt dere løper... Jeg føler jeg jogger fort når jeg har tredemølla på 8 km/t, da er det akkurat at beina mine henger med. Men merker jeg har like hurtig stegfrekvens som de ved siden av meg på 11km/t, så kanskje jeg bare må lære meg å ta lengere steg... Anyway, jeg jogger 5 km på ca 40 minutt.
MellonCollie Skrevet 10. oktober 2011 #26 Skrevet 10. oktober 2011 Den beste tiden min på 5 km er 30 min, da er det grusveier med mye bakker jeg stort sett har løpt på. Har kun løpt nå de siste par månedene, og med fokus på å klare å jogge hele løypa i strekk uten å måtte gå. Skal straks begynne med litt mer intervalltrening og håper da jeg vil se endel forbedring i tempo
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. oktober 2011 #27 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har brukt ca 1 time på 10 km., så tipper jeg løper 5 km på rundt halvtimen.
kanelsnurr Skrevet 10. oktober 2011 #28 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har en runde på 5.3 km. Bruker ca 30 min på den nå. Men det er jo i "mosjons-tempo," vet ikke hva jeg kunne løpt på om noen (andre enn meg selv) sto i andre enden med en stoppeklokke. Så raskt dere løper... Jeg føler jeg jogger fort når jeg har tredemølla på 8 km/t, da er det akkurat at beina mine henger med. Men merker jeg har like hurtig stegfrekvens som de ved siden av meg på 11km/t, så kanskje jeg bare må lære meg å ta lengere steg... Anyway, jeg jogger 5 km på ca 40 minutt. Jeg har så og si aldri løpt på mølle, så jeg veit ikke hva jeg snakker om. Men når du løper på mølle så er vel det med stigning hele tiden, mens om man løper ute må man jo nødvendigvis like mye ned som opp. Man må jo selvsagt jobbe på i nedoverbakkene også, men om man skal ha nogenlunde konstant intensitet, så øker man jo farta når det er nedover/flatt. Jeg hadde helt klart brukt mer tid dersom det var konstant oppoverbakke.
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2011 #29 Skrevet 10. oktober 2011 Fakta: Å jogge er å mosjonere, man blir veldig treg av å jogge. Det er derfor viktig å kjøre noen intervaller innimellom og litt stigningsløp for å få litt fart på beina. Formen blir også bedre av dette. Er du flink til dette skal du se at tiden din vil gå litt ned etterhvert :-) Stå på!. Det er jo helt avhengig av hva du skal bli god på. Er målet kun 5km så må man trene 5km i høyt tempo en gang i blant, litt intervaller og mest lavintensitetsøkter med litt lengre distanse. Det er lavintensitetsøktene i høyt volum som øker hastigheten under anaerob terskel. Spesielt i lange distanser, men også i mellomdistanse. Da får man også bygget et godt nettverk av kapillarer i musklene. På den måten fraktes (mer) blod fortere inn og ut av musklene. Som du sier er intervall en gang i blant viktig. For å få mest utbytte av intervallene må man allerede ha bygget et solid grunnlag med lavintensitetstreningen. Ellers kommer du bare opp på en liten topp og det blir vanskelig å komme videre uten det større nettverket av kapillarer. Det er derfor frekvensen av intervalltrening bør øke mot konkurranse og avta etter (i grunntreningsperioden). Dette har egentlig ikke noe å si for de som bare jogger for å bevege seg litt mer enn de gjør i sofaen. Da kan intervall være nyttig fordi det tar kortere tid og er noe mer motiverende å drive med. For å ikke spore tråden helt av så kan jeg si at jeg ikke har løpt 5km på veeeeldig lenge, men sist jeg løp den var det i militærutrustning med våpen. Og da var kravet 25min. Det gikk. 1
dådyr Skrevet 10. oktober 2011 #30 Skrevet 10. oktober 2011 Det er jo helt avhengig av hva du skal bli god på. Er målet kun 5km så må man trene 5km i høyt tempo en gang i blant, litt intervaller og mest lavintensitetsøkter med litt lengre distanse. Det er lavintensitetsøktene i høyt volum som øker hastigheten under anaerob terskel. Spesielt i lange distanser, men også i mellomdistanse. Da får man også bygget et godt nettverk av kapillarer i musklene. På den måten fraktes (mer) blod fortere inn og ut av musklene. Som du sier er intervall en gang i blant viktig. For å få mest utbytte av intervallene må man allerede ha bygget et solid grunnlag med lavintensitetstreningen. Ellers kommer du bare opp på en liten topp og det blir vanskelig å komme videre uten det større nettverket av kapillarer. Det er derfor frekvensen av intervalltrening bør øke mot konkurranse og avta etter (i grunntreningsperioden). Dette har egentlig ikke noe å si for de som bare jogger for å bevege seg litt mer enn de gjør i sofaen. Da kan intervall være nyttig fordi det tar kortere tid og er noe mer motiverende å drive med. For å ikke spore tråden helt av så kan jeg si at jeg ikke har løpt 5km på veeeeldig lenge, men sist jeg løp den var det i militærutrustning med våpen. Og da var kravet 25min. Det gikk. Dette er jeg klar over, men se på svaret jeg har gitt til hva vedkommende skrev. Hun tror hun ikke er skapt for å løpe da hun ikke ser noe progresjon i tid. Derav det svaret. En annen ting er dette m å ta tid... Det KAN være en uting. Var en periode jeg holdt på m det der hele tiden og hele tiden var det bare sekunder det var snakk om. Tilslutt endte det m at jeg for alt i verden ikke skulle bli dårligere enn forrige gang og begynte å grue meg til å løpe. Tren og kos dere, ikke bli for opphengt i tider :-)
Smores Skrevet 10. oktober 2011 #31 Skrevet 10. oktober 2011 Bruker ca 40 min på 5 km på tredemølle, inkludert ca 7 minutters gange og 2 min løping. Har korte bein, så farten er på 8,5 km/t med stigningsgrad på 1,5. Målet er å klare det på 30 min, men tar nok en stund før jeg er der enda :gjeiper:
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2011 #32 Skrevet 10. oktober 2011 Dette er jeg klar over, men se på svaret jeg har gitt til hva vedkommende skrev. Hun tror hun ikke er skapt for å løpe da hun ikke ser noe progresjon i tid. Derav det svaret. En annen ting er dette m å ta tid... Det KAN være en uting. Var en periode jeg holdt på m det der hele tiden og hele tiden var det bare sekunder det var snakk om. Tilslutt endte det m at jeg for alt i verden ikke skulle bli dårligere enn forrige gang og begynte å grue meg til å løpe. Tren og kos dere, ikke bli for opphengt i tider :-) Jeg så det. Er enig med deg at tidtagning er en uting i treningsammenheng. Jeg er ikke grunnleggende uenig med deg. Intervall er bra en gang i blant. Men man øker nødvendigvis ikke farten av å bare trene intervall, men man bør trene det en gang i blant. AB som du svarte burde kanskje variere distansen også. Ikke bare løpe 5km. Av og til 8km, 5km, 3km og langintervall. Man kan teste 5km på tid en gang i måneden, men ikke mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #33 Skrevet 10. oktober 2011 Så bra alle løper! Jeg får trekke ned snittet litt jeg da, og fortelle at jeg har trent for å løpe 5 km på under 30 min i flere år nå.. For tiden bruker jeg 33 min på en god dag..... Merker ikke særlig fremgang i formen med andre ord, og lurer litt på å gi meg med hele joggingen. Enkelte er visst ikke skapt for å løpe. Det var jeg som skrev dette over. Takk for svar, både Supraspinatus og dådyr. Jeg har som sagt løpt (jogget/pustet og pest) i noen år, og har prøvd å variere litt. Dvs tredemølle, asfalt og skog. Løypene har også variert litt, fra 4-12 km. Var en liten periode jeg klarte å løpe 10 km i strekk, men tiden på 5 km var fremdeles på over 30 min. (10 km på ca 1 t 10 min). Virker som jeg liksom nådde en topp, og nå er formen på bunn (etter treningspause pga skade). Vil trene meg opp igjen, og har fått beskjed om akkurat det dere nevner, intervalltrening og "lang"distanse i roligere tempo. Pulsklokke har jeg droppet, da den jeg har er veldig dårlig, men har relativt høy puls uansett åssen type joggeøkt jeg har (85 % kanskje).. Slemt å si, men det er godt å se at det er andre som også sliter på høyere intensitet enn 9 km.. 1
Mynona Skrevet 10. oktober 2011 #34 Skrevet 10. oktober 2011 Uff.. nå fikk jeg dårlig sammvittighet.. Lenge siden jeg har trent nå... Kanskje jeg skal ta en halvtime ute nå....??
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2011 #35 Skrevet 10. oktober 2011 Det var jeg som skrev dette over. Takk for svar, både Supraspinatus og dådyr. Jeg har som sagt løpt (jogget/pustet og pest) i noen år, og har prøvd å variere litt. Dvs tredemølle, asfalt og skog. Løypene har også variert litt, fra 4-12 km. Var en liten periode jeg klarte å løpe 10 km i strekk, men tiden på 5 km var fremdeles på over 30 min. (10 km på ca 1 t 10 min). Virker som jeg liksom nådde en topp, og nå er formen på bunn (etter treningspause pga skade). Vil trene meg opp igjen, og har fått beskjed om akkurat det dere nevner, intervalltrening og "lang"distanse i roligere tempo. Pulsklokke har jeg droppet, da den jeg har er veldig dårlig, men har relativt høy puls uansett åssen type joggeøkt jeg har (85 % kanskje).. Slemt å si, men det er godt å se at det er andre som også sliter på høyere intensitet enn 9 km.. Det kan være du trenger litt mer struktur i treningen din enn du tror. Jeg kan varmt anbefale Adidas Micoach. Det er en slags pulsklokke og skritteller med personlig trener innebygget. Du kan bruke den sammen med mp3spiller. Den lager treningsprogram for deg på pcen utifra hvilke mål du setter deg og hvor lang tid du vil bruke på å oppnå dem. Du kan også velge hvor mye du vil trene i uken, så setter den opp når du når målene dine dersom du følger progresjonen. Hele sulamitten koster noe sånt som 1100kr og selges på XXL, G-sport og en rekke andre sportsforretninger. Hvis du ikke liker den blir jeg veldig overrasket. Alle jeg kjenner som bruker en sånn er strålende fornøyd.
Klips Skrevet 10. oktober 2011 #36 Skrevet 10. oktober 2011 Pulsklokke har jeg droppet, da den jeg har er veldig dårlig, men har relativt høy puls uansett åssen type joggeøkt jeg har (85 % kanskje).. Har du fått lagt inn riktig makspuls? Jeg har droppet min klokke inntil jeg får tatt meg sammen og sjekket makspuls, for min puls er også liksom oppi der på det jeg selv føler er en helt grei rolig tur. Har allerede på vanlig (men tøff) trening hatt puls i 6-7 bpm mer enn det klokken har regnet ut som max etter alder og kjønn, så at reell makspuls kan variere mye fra person til person er i hvert fall riktig.
Mynona Skrevet 10. oktober 2011 #37 Skrevet 10. oktober 2011 Takket være denne tråden ha jeg jogget i dag Ikke 5 km, for det klarer jeg ikke med knærne mine, men en liten runde på 2,5! Takk for presset
Klips Skrevet 10. oktober 2011 #38 Skrevet 10. oktober 2011 Og forøvrig løper jeg ikke så fort. Er kort. I underkant av 30 minutter på vanlig trening. Har bedre tid på 10 km i løp, så vet jeg kan gjøre det fortere, men da må det være chip i skoen og tilskuere tror jeg
lunastar88 Skrevet 11. oktober 2011 #39 Skrevet 11. oktober 2011 Synes alle sammen er flinke! bare å starte å løpe og presse seg til 5K er kjempebra:) Good job!
Gjest Coarvi Skrevet 11. oktober 2011 #40 Skrevet 11. oktober 2011 Aner ikke hvor lang løypa mi er, men tror jeg bruker ca 40 min på 5km. Da går jeg i de tyngste oppoverbakkene da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå