Gå til innhold

Hun har høstferie og vil ha barnepass!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne ringte meg idag tidlig, rundt 8, og spurte om jeg kunne passe barna hennes noen timer idag. Hun har en datter og en sønn på 5 og 3 år - med broren min.

Det er høstferie og broren min må jobbe, mens svigerinnen min har høstferie ... hun kunne tenke seg litt fri fordi hun hadde så mye å gjøre... sånn med å rydde og slappe av.

Jeg vet hun er drittlei ungene og ikke orker å ha de rundt seg hele tiden, men alle andre jeg kjenner som har barn tar i det minste ansvaret for barna selv, og spør bare om de virkelig må.

Vel, jeg har ikke høstferie, og jeg sa som sant var at " nei, jeg kan dessverre ikke passe barna fordi jeg har mye å gjøre selv. Dessuten har jo du høstferie, så da slipper du å gå på jobb i det minste ..."

Det var greit, liksom...

Hva skal få deg til å spørre om hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Hvilke grunner andre har til å ha barnevakt er ikke mine å dømme om noe som helst.

Jeg vet ikke hvor ofte jeg kommer til å spørre andre om å være barnevakt når vi får barn, men jeg vil tro det blir oftere enn mange andre de første årene, ettersom både jeg og min mann jobber skift.

Skrevet

Min svigerinne ringte meg idag tidlig, rundt 8, og spurte om jeg kunne passe barna hennes noen timer idag. Hun har en datter og en sønn på 5 og 3 år - med broren min.

Det er høstferie og broren min må jobbe, mens svigerinnen min har høstferie ... hun kunne tenke seg litt fri fordi hun hadde så mye å gjøre... sånn med å rydde og slappe av.

Jeg vet hun er drittlei ungene og ikke orker å ha de rundt seg hele tiden, men alle andre jeg kjenner som har barn tar i det minste ansvaret for barna selv, og spør bare om de virkelig må.

Vel, jeg har ikke høstferie, og jeg sa som sant var at " nei, jeg kan dessverre ikke passe barna fordi jeg har mye å gjøre selv. Dessuten har jo du høstferie, så da slipper du å gå på jobb i det minste ..."

Det var greit, liksom...

Hva skal få deg til å spørre om hjelp?

Først; er bhg stengt da? Her er det høstferie også men jeg har barn i bhg og jeg jobber så her foregår alt som normalt.

For det andre; det skal svært mye til før jeg spør om barnevakt. Som regel er det mine foreldre som spør om å få "låne". Er alenemor(100%; ser ut som jeg ikke kan kalle meg det om barenfar har samvør nemlig) og jeg ser på fridager som hellige da vi kan kose oss. Ellers er det nok jag i hverdagen med jobb og bhg. Det med alenetid har jeg aldri skjønt men vi er alle forskjellige:)

Når jeg spør om barnevakt er det som regel foreldremøter, møter i FAU, jobbmøter eller annet viktig.

Skrevet

Først; er bhg stengt da? Her er det høstferie også men jeg har barn i bhg og jeg jobber så her foregår alt som normalt.

For det andre; det skal svært mye til før jeg spør om barnevakt. Som regel er det mine foreldre som spør om å få "låne". Er alenemor(100%; ser ut som jeg ikke kan kalle meg det om barenfar har samvør nemlig) og jeg ser på fridager som hellige da vi kan kose oss. Ellers er det nok jag i hverdagen med jobb og bhg. Det med alenetid har jeg aldri skjønt men vi er alle forskjellige:)

Når jeg spør om barnevakt er det som regel foreldremøter, møter i FAU, jobbmøter eller annet viktig.

Glemte å si; jeg hadde nok takket ja til å passe barna da. Elsker barn og mine "ste"tantebarn passer jeg gjerne. Syns det er trist om det blir slik at noen spør så ofte at det blir mas passe tantebarn. Akkurat den situasjon har jeg vært veldig redd for og er nok derfor jeg sjelden spør noen.

Skrevet

Det må da være lov å spørre? :klo:

Må man alltid ha en "gyldig" grunn annet enn at man vil ha noen timer for seg selv til å gjøre sånt som ellers aldri blir gjort eller bare slappe av? Du står jo fritt til å si nei og det er jo ikke sikkert hun visste at du ikke hadde høstferie.

De sjeldne mulighetene jeg har til barnevakt bruker jeg gladlig på alenetid, så jeg skjønner godt behovet. Av og til trenger man rett og slett å lade batteriet...

• Liker 6
Skrevet

Nå er mine barn store og "selvgående", og trenger ikek lengre pass. Men da de var mindre hendte det at jeg måtte be om barnevakt. Men det var forbeholdt de gangene jeg skulle noe hvor det ikke var mulig for meg å ha med barn, og det var nødvendig at jeg møtte. Det kunne for eksempel være foreldremøter, viktige møter på jobb, lege\tannlege el.

De gangene det klaffet slik at jeg hadde fri samtdig som ungene, som for eksempel noen dager om høsten eller i vinterferie ble tiden brukt til hyttetur, hjemmekos el.

Men grunnene til å be om barnepass kan være så mange, og kanskje trenger hun et lite pusterom for å samle seg litt? En hektisk hverdag med småbarn kan ta nuven av de fleste, og av og til kan det gjøre underverker med noen timer i fred og ro. Bare det å få ryddet huset skikkelig,uten unger rundt seg, og få følelsen av å være litt ovenpå rotet kan gjøre stor forskjell.

Jeg "kidnapper" av og til fadderungene mine, slik at mor, som er alene med omsorgen får noen timer fri. Fri til å handle i fred og ro, gå en tur i byen , dra til frisøren eller rett og slett sitte hjemme i fred og ro. HVa hun bruker tiden til er ikke viktig for meg, det er det hun som best kjenner på hva hun trenger\vil. Jegsynes bare jeg er heldig som har noen småttiser å låne i ny og ne.

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å spørre? Med mindre hun spør hele tiden selv om du sier nei da.. Jeg har en unge, og hun blir aldri passet av andre enn besteforeldrene. Jeg spør de hvis jeg og mannen skal ut på noe sosialt. For det trenger vi av og til!

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at de spør hele tiden. De spør altfor mye, og jeg har en søster som har to små også, men hun spør sjelden!

De gangene jeg har litt fri fra jobb og skole, vil jeg gjerne være sosial og finne på noe. Vil gjerne leve livet før det er for sent ... Man er ikke ung så lenge, og om et par år har jeg kanskje slått meg til ro med noen.

Da søskene mine var frie og franke levde jo de livet også, og det var aldri noen som maste på om de ville passe barn, fordi da var det ingen som hadde små barn!!!

Jeg som er yngst blir hele tiden mast på, og de har visst glemt hvor frie de var iforhold til meg, for det var aldri noen som maste på de - de kunne gjøre akkurat som de ville.

Jeg stiller jo opp innimellom, men de kan ikke forvente at jeg skal bruke hver helg på barna deres.

Blir så sliten. Jeg har utrolig mye å gjøre. Studerer 100 % og jobber veldig mye ved siden av, og jeg trenger en pust i bakke jeg også. Går på et hardt studium...

Gjest Annaires
Skrevet

Lever man ikke livet selv om man passer tantebarn innimellom? De er jo en del av livet!

Jeg koste meg hvertfall med nevøen min selv om jeg ung og fri.

Selvfølgelig skal du si nei når du måtte ønske det, men å stille opp for søsken innimellom (og invistere i tantebarn), ser jeg på som en selvfølge.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Problemet er at de spør hele tiden. De spør altfor mye, og jeg har en søster som har to små også, men hun spør sjelden!

De gangene jeg har litt fri fra jobb og skole, vil jeg gjerne være sosial og finne på noe. Vil gjerne leve livet før det er for sent ... Man er ikke ung så lenge, og om et par år har jeg kanskje slått meg til ro med noen.

Da søskene mine var frie og franke levde jo de livet også, og det var aldri noen som maste på om de ville passe barn, fordi da var det ingen som hadde små barn!!!

Jeg som er yngst blir hele tiden mast på, og de har visst glemt hvor frie de var iforhold til meg, for det var aldri noen som maste på de - de kunne gjøre akkurat som de ville.

Jeg stiller jo opp innimellom, men de kan ikke forvente at jeg skal bruke hver helg på barna deres.

Blir så sliten. Jeg har utrolig mye å gjøre. Studerer 100 % og jobber veldig mye ved siden av, og jeg trenger en pust i bakke jeg også. Går på et hardt studium...

Kjære deg, du må lære å si nei uten å få dårlig samvittighet. Man har ingen plikt til å være barnevakt selvom man er i familie, kan du skjønne. Sett telefonen på lydløs, så du ikke blir vekket grytidlig når du har fri. Du har heller ingen opplysningsplikt overfor din svigerinne om hvilke planer du har. Hun kommer helt sikkert til å spørre hvorfor når du sier nei.

Skrevet

Forstår deg godt TS!

Synes også det er en uting at de spør deg ofte. En gang imellom er greit, men når det blir ofte og hvis du føler det som en plikt å si "ja", så er det ikke greit lenger.

Bra du klarer å si nei hvis du føler det blir for mye for deg. Det er tungt å ha studier og jobb i tillegg!

Skrevet

Si nei, når det ikke passer. Du er ikke pliktig å sitte barnevakt for noen.

Men, vit at dersom du velger å sitte barnevakt en gang i blant så blir helt sikkert tantebarna og din søster overlykkelige og takknemmelige for hjelpen.

Føler du at du blir spurt ofte, så ta en prat med din søster om det. Si at du mellom studier og jobb, ønsker litt tid til deg selv. Det er mye sosialt som skjer når en er i den aldren du er også. Ikke slik at du ikke ønsker å stille opp en gang i blant, eller at du ikke vil være med familien, men at de kanskje spør noen andre en gang i blant også.. siden du føler at det har blitt litt mye.

Så får du også vise interesse for familien en gang i blant å være på tilbud siden. For eksempel gi bort en barnevakthelg i bursdag eller julegave? Eller spørre om tantebarna dine vil komme over på middag eller være med på kino? Da viser du at det ikke er fordi du ikke ønsker å være med dem, men heller fordi du har et aktivt liv.

Når det gjelder grunnen til at hun vil ha barnepass: Forstår godt at hun vil ha unna en del ting i huset, nå som hun først har fri fra jobb. Så kan godt forstå at hun ber om barnevakt. Kanskje hun tror at du synes det er helt ok å passe så ofte også. Hun stoler nok veldig på deg siden hun spør. Ta det som et kompliment. Ikke hold det mot henne. Men- vær ærlig, som sagt. Si at du ønsker mer tid til dine ting og at du synes det er vanskelig at han spør så ofte.. fordi du ikke liker å si nei. Bedre at du snakker med henne enn at det bygger seg opp en irritasjon på grunn av dette.

Gjest Eurodice
Skrevet

Til "lærer".

Det er ikke søsteren som maser om barnevakt. Det er svigerinnen.

Skrevet

Jeg spør ofte om pappa kan være her (enten mens dattera vår er våken eller har lagt seg) så jeg og sambo kan gå tur/leke med valpen ute sammen. Skal ikke mye til før jeg spør, men der igjen ønsker de det og de tilbyr seg veldig ofte. Kan de ikke er det ikke verre enn at de sier nei, blir ikke snurt av den grunn :)

Skrevet

Du trenger ikke forklare deg i det hele, forstår deg veldiggodt jeg! :) si nei med GOD samvitighet du :)

Skrevet

Før jeg fikk barn ville jeg bruke masse tid på tantebarna mine, og var glad for hver gang jeg hadde fri og var med dem.

Nå som jeg er blitt mor selv, skulle jeg gjerne hatt særlig nære til å ta noen timer for meg, slik at jeg fikk ryddet og handlet og få unna ting. MEN DEN GANG EI... Tror jeg har spurt 2 ganger på 6 år om avkobling et par timer, og det har jeg fått på NÅDE.. da er det morsomt å spør.

Tror du må vurdere selv hvor mye du vil engasjere deg som tante til barna, og ev. ta fri for passe, ev. svare på henvendelser. Når du er avvisende gang på gang, så gidder de ikke mer.

Gjest Annaires
Skrevet

Til "lærer".

Det er ikke søsteren som maser om barnevakt. Det er svigerinnen.

Det er da fortsatt tantebarna.

Spiller det noen rolle om det er søstra, eller svigerinnen som spør?

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan aldersforskjellen er, men de måtte ikke passe deg når du var liten da? Jeg bor langt unna og blir derfor bare spurt i ferier. Joda, de er veldig søte, men jeg er så dårlig med barn, så er ikke så glad i passe. Men siden jeg ser de så sjelden føler jeg at jeg må når jeg faktisk kan. Hadde det vært som med deg, hadde jeg nok sagt nei oftere.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er da fortsatt tantebarna.

Spiller det noen rolle om det er søstra, eller svigerinnen som spør?

"Gjest lærer" sier at TS må snakke med sin søster om dette med stadige forespørsler om barnevakt. Derfor forteller jeg at det ikke er søsteren som maser om dette, men svigerinnen. Hvorfor kan ikke hun spørre noen i sin familie, men bare henge på TS alltid?

Gjest Annaires
Skrevet

"Gjest lærer" sier at TS må snakke med sin søster om dette med stadige forespørsler om barnevakt. Derfor forteller jeg at det ikke er søsteren som maser om dette, men svigerinnen. Hvorfor kan ikke hun spørre noen i sin familie, men bare henge på TS alltid?

Hun kan vel like godt snakke til sin svigerinne, eller broren sin for den del.

Hva om hun ikke har noen på sin side av familien å spørre?

Man får kjeft for å ikke inkludere svigerfamilien, og man får jammen i meg kjeft om man inkluderer de for mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...