Gå til innhold

Tegning av krefter - fysikk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okey, la oss si at vi er i et helikopter og skal slippe en stein som veier 8kg. Hvordan tegner man inn kreftene som virker på steinen idet den slippes, og etter den har falt en stund? Skjønner bare hvordan jeg skal tegne inn krefter som står på en rett flate osv, ikke når ting slippes fra høyt oppe.

Luftmotstanden er feks 0,4Ns/m og er proporsjonal med farten, og husk at steinen slippes vertikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bare sånn her a?:

(Ikke at du skal ta mitt ord på det, jeg er ingen mester i fysikk selv. Så se hva andre har å komme med og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare sånn her a?:

(Ikke at du skal ta mitt ord på det, jeg er ingen mester i fysikk selv. Så se hva andre har å komme med og)

Når steinen slippes er det bare tyngden som virker. Da skal det bare være én kraftvektor som peker nedover, nemlig tyngdekraften. Når steinen har falt tilstrekkelig lenge vil luftmotstanden være like stor som tyngdekraften (og holde seg like stor helt til steinen treffer bakken). Da skal det mao. være en kraftvektor til som er like lang som tyngdevektoren, men som peker i motsatt retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...