AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Vi leier en leilighet der det har vært både hunder og katter før. Jeg er et skikkelig kattemenneske, så jeg tenkte at det sikkert var greit for huseier om jeg fikk meg en katt. Jeg spurte ham, men da sa han at katt får jeg ikke ha, men hund er greit. Kan han gjøre det? Han eier jo leiligheten, så han kan vel gjøre slik han vil... Det er bare det at når det først har vært både hund og katt her fra før, så skjønner jeg ikke problemet. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, blir bare så frustrert!! Er en nydelig katt noen jeg kjenner ikke kan ha mer Pga allergi, som jeg vil ta til meg.. Kan huseier si det bare er lov med hund? Eller må han egentlig si at det er tillatt med husdyr?
Gjest Regza Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Han må vel ingenting. Han sier hunder er greit, men katter ikke er det. Så da er det vel slik. Eneste "dyr" han ikke kan nekte deg er akvarier og burdyr, da de for en eller annen grunn anses som inventar. 1
MissMas Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Jeg tror han kan nekte deg katt? Vet ikke helt. Velger å tro det siden det er han som eier og leier ut leiligheten. Hvis det har vært både katter og hunder der før, skjønner jeg overhodet ikke hva problemet er. Da er han skikkelig teit som lar andre enn deg ha katt der! Skjønner veldig godt din frustrasjon Jeg vil såååååå gjerne ha en hund, men huseieren er teit og sier at vi ikke får lov siden alle hunder i hele verden er onde og prøver å drepe h*n hver gang h*n ser en hund. Og så hadde den selvfølgelig stått og bjeffet hele dagen, selvom jeg hadde tatt med med hunden på jobben siden jeg har mulighet til det. Noen mennesker er bare veldig sære og egoistiske. Endret 6. oktober 2011 av MissMas
Nio Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Kanskje du får lov om du holder den som innekatt, mulig huseier er redd for markering og driting over alt? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Les igjennom leiekontrakten der. Om det ikke står noe der om at du ikke kan ha katt, så er det bare å skaffe det. For da har du det juridiske på din side.
Xaphan Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Eneste "dyr" han ikke kan nekte deg er akvarier og burdyr, da de for en eller annen grunn anses som inventar. Er det sant? Så om det står i kontrakten at du ikke kan holde dyr har du allikevel lov til å skaffe deg for eksempel en rotte?
Gjest Survival Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg skjønner han godt jeg. Og han kan bestemme helt fritt siden han eier huset og leiligheten. Det er ingenting du kan gjøre med det. Forresten er det ikke et argument at det har vært katt der før. Det kan nemlig være grunnen til at huseier ikke ønsker katt der igjen... 3
CathFoto Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Hvis han ber deg ikke skaffe katt, og du gjør det så tror jeg neppe han vil forlenge kontrakten når den går ut. 1
MissMas Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Ja, om man trosser huseier, kan det bli vanskelig i fremtiden. Og tenk hvis man skal leie et annet sted og så ringer den nye man skal leie ut av til den gamle du leide av og hører hvordan du var å ha med og gjøre, og så får de høre den historien.
Cathrine88 Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 Allergi mot katt er mye mer utbredt enn allergi mot hund, så det kan jo hende han er redd for å miste fremtidige leietakere. Eller kanskje han er allergisk mot katt selv. Kanskje den forrige katten som bodde der klorte opp veggene. Kanskje han rett og slett ikke liker katter. Mulighetene er mange, men han er uansett i sin fulle rett til bestemme over sin leilighet. 1
Redbull Skrevet 6. oktober 2011 #11 Skrevet 6. oktober 2011 Les igjennom leiekontrakten der. Om det ikke står noe der om at du ikke kan ha katt, så er det bare å skaffe det. For da har du det juridiske på din side. Seriøst? Jeg ville heller vert på godfot med huseier enn å trasse igjennom en katt!! 1
NovaFlare Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Han kan ikke nekte deg katt ifølge husleieloven. Dvs hvis du skaffer katt uten at han vet om det, så kan han ikke hive deg ut på grunn av det. Du er beskyttet av loven hvis du holder katten som innekatt, for da vil den ikke være til ulempe for andre, som er det eneste punktet han kunne tatt deg på, hvis den dret og pisset overalt. Men han kan nekte å starte leieforholdet hvis han vet at du vil skaffe deg katt. Edit: ser nå at dette var privat. Det jeg skrev gjelder for borettslag, om styrer der skulle finne på å nekte dyrehold. For det kan de ikke lenger. En privat huseier har muligens andre rettigheter. Endret 6. oktober 2011 av NovaFlare
Gjest Regza Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Les igjennom leiekontrakten der. Om det ikke står noe der om at du ikke kan ha katt, så er det bare å skaffe det. For da har du det juridiske på din side. Joda, men er jo ikke noe bra å havne i en evigvarende krangel med huseier. Syns heller man kan lete etter ny plass å bo om han viiiirkelig ikke vil ha katt der. Er det sant? Så om det står i kontrakten at du ikke kan holde dyr har du allikevel lov til å skaffe deg for eksempel en rotte? I teorien, ja. Men hvor lurt det er om huseier ikke er enig er jo en annen sak. =)
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 Ingen huseier kan nekte leietakeren å ha dyr. Det står i husleieloven, og det gjelder foran en evt. kontrakt. Klart de som leier ut kan finne på å prioritere de som ikke har dyr når leiligheten skal leies ut, men om du skaffer deg en hund eller katt etter innflytting, så har huseieren ingenting han skulle sagt. Du har loven på din side og han kan ikke kaste deg ut eller noe. Kan godt poste link hvis du ikke finner det i husleieloven selv. 1
NovaFlare Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 Ingen huseier kan nekte leietakeren å ha dyr. Det står i husleieloven, og det gjelder foran en evt. kontrakt. Klart de som leier ut kan finne på å prioritere de som ikke har dyr når leiligheten skal leies ut, men om du skaffer deg en hund eller katt etter innflytting, så har huseieren ingenting han skulle sagt. Du har loven på din side og han kan ikke kaste deg ut eller noe. Kan godt poste link hvis du ikke finner det i husleieloven selv. Jeg skrev det samme som deg men jeg tror det bare gjelder i borettslag.
Zesaria Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 Ingen huseier kan nekte leietakeren å ha dyr. Det står i husleieloven, og det gjelder foran en evt. kontrakt. Klart de som leier ut kan finne på å prioritere de som ikke har dyr når leiligheten skal leies ut, men om du skaffer deg en hund eller katt etter innflytting, så har huseieren ingenting han skulle sagt. Du har loven på din side og han kan ikke kaste deg ut eller noe. Kan godt poste link hvis du ikke finner det i husleieloven selv. Dette er jo helt feil. Det er mange gyldige grunner til at huseier kan nekte dyr: - fare for vesentlig verdiforringelse av leiligheten (særlig med lavt depositum) - allergi - bråk/uro dvs alt som gir sjenanse. Husleieloven sier ikke at en leietaker kan gjøre som man vil. Heldigvis. Det den sier er at en utleier ikke kan nekte husdyr uten videre dersom gode grunner taler for husdyrholdet. Det å være glad i dyr er ikke nok. I tillegg må ikke husdyret være til sjenanse for utleier eller naboer. 3
CathFoto Skrevet 6. oktober 2011 #17 Skrevet 6. oktober 2011 Og det er forskjell på eie leilighet i et borettslag som har regler mot husdyr og leie av en privatperson såvidt jeg har forstått.....
pinar Skrevet 6. oktober 2011 #18 Skrevet 6. oktober 2011 Kanskje du kan prøve å fortelle han situasjonen om hvorfor du ønsker denne katten? At den må avlives om du ikke kan ta den imot osv. Jeg vet ikke, men det er verdt et forsøk. Heldigvis er min utleier en skikkelig katteelsker :D
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Synes enkelte her bør lese seg opp litt før de uttaler seg om ting de ikke har peiling på. 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg skrev det samme som deg men jeg tror det bare gjelder i borettslag. Jaha? Du må gjerne poste link til dette på Lovdata, for jeg finner ingenting om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå