Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal ta privatisteksamen i historie, og lurer på hvordan selve eksamen er? Hva spør de meg om?

Endret av mango02
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal også ta eksamen i historie (både nyere-og eldre) og religion + engelsk. Kjenner jeg gruer meg litt, jeg!

Gjest energibånd
Skrevet

Hei! Jeg vil anbefale deg å lese noen bøker som heter "Å lykkes med." De har gitt ut to historiebøker, en for eldre historie og en for nyere historie. Jeg fikk veldig godt nytte av bøkene da jeg gikk på videregående - bøkene er veldig lettlest, i motsetning til "Historie3" som er altfor pedagogisk og har for mye tekst. Disse bøkene hjalp meg til å se sammenhengene, noe som er veldig viktig i historie-faget. Lykke til :)

Skrevet

Tok (muntlig) privatisteksamen i historie for to år siden, og den gikk ut på at jeg fikk lese gjennom en kilde og noen tilleggsspørsmål til denne i forberedelsestida rett før selve eksamen. Skulle bl.a. plassere kilden i tid og fortelle om hvilken informasjon man fikk om denne tida ved å lese kilden. Blei spurt ganske grundig ut om kilden og tida den var fra (mellomkrigstida), før sensor gikk over til å spørre om den kalde krigen og til slutt litt om vikingtida. Det er et stort pluss om du kan fortelle mye selv, altså at du ikke bare svarer kort på sensors spørsmål slik at han eller hun må "dra" stoffet ut av deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...