Gå til innhold

Likningsverdi på huset og studielån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å studere denne høsten. Har nå nettopp søkt om studielån. Ser at det er en grense på formue der på ca. 250 000. Nå har det seg sånn at jeg kommer ut på likningen med formue fordi likningsverdien på huset er høyere enn gjelden (ja, sånn at jeg ser ut som jeg har formue på over 250 000) Vet noen om formue i lånekassen drier seg om reel formue, eller formue på denne måten som jeg beskriver. I tileffel vil jeg jo ikke få studielån, og formuen er jo ikke reel... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ikke ut som om du har formue - du har formue. "formuen er jo ikke reel" - selvfølgelig er den det!

Heldig for deg har vi utrolig skattegunstige regler for boliger, bare 25-30% av likningsverdien teller som formue. Du får håpe at det gjelder ut studietiden din - det har vært masse snakk om å øke det til 100% av likningsverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Formuen din er da høyst reell! Formue er jo mer enn kontanter i banken/aksjer. Eiendom er også formue.

Du får jo studielån, men stipendandelen din blir redusert. Dette står det mer om på Lånekassens hjemmesider. Her ser du bl.a. en utregning over hvordan stipendandelen reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om du har formue - du har formue. "formuen er jo ikke reel" - selvfølgelig er den det!

Heldig for deg har vi utrolig skattegunstige regler for boliger, bare 25-30% av likningsverdien teller som formue. Du får håpe at det gjelder ut studietiden din - det har vært masse snakk om å øke det til 100% av likningsverdien.

Her har du vel misforstått.

Det er 25-30% av MARKEDSverdien, som skal være ligningsverdien.

Ellers så husker vi jo at vi løp rundt med målebandet for litt siden og fikk nye verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du vel misforstått.

Det er 25-30% av MARKEDSverdien, som skal være ligningsverdien.

Ellers så husker vi jo at vi løp rundt med målebandet for litt siden og fikk nye verdier.

Jeg rotet litt, ja. Det jeg mente er: det er bare 25-30% av markedsverdien som teller som formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassa tar formuestallene rett ut av selvangivelsen. Så når du får formue over fastsatt sum i selvangivelsen blir stipend avkortet. Men du får imidlertid rett på lån!!

Og jeg synes jo det er spesielt at ikke lånekassa justerer grensene når likningsverdien for bolig øker så mye over natta. Verdien av min bolig ble økt med 5 ganger. Jeg vurderer nå å studere igjen: da jeg studerte til bachelor bodde jeg i samme bolig og fikk stipend. Nå når jeg skal på master og bor samme sted får jeg plutselig ikke stipend... I tillegg må jeg betale skolepenger, så jeg ender jo opp med mye større studielån enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånekassa tar formuestallene rett ut av selvangivelsen. Så når du får formue over fastsatt sum i selvangivelsen blir stipend avkortet. Men du får imidlertid rett på lån!!

Og jeg synes jo det er spesielt at ikke lånekassa justerer grensene når likningsverdien for bolig øker så mye over natta. Verdien av min bolig ble økt med 5 ganger. Jeg vurderer nå å studere igjen: da jeg studerte til bachelor bodde jeg i samme bolig og fikk stipend. Nå når jeg skal på master og bor samme sted får jeg plutselig ikke stipend... I tillegg må jeg betale skolepenger, så jeg ender jo opp med mye større studielån enn andre...

Klager du på at boligen din øker i verdi? Lånekassegrensene blir justert hvert år - neste år kan du ha hele 15% mer i formue enn i år.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du er overrasket/opprørt over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klager du på at boligen din øker i verdi? Lånekassegrensene blir justert hvert år - neste år kan du ha hele 15% mer i formue enn i år.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du er overrasket/opprørt over...

Lånekassegrensene ble ikke økt tilsvarende som likningsverdiene på bolig ble justert ifjor...

Over natta fikk jeg en femdobling av formuen min, grensen for lånekassa ble ikke justert tilsvarende.

Og problemet er jo at man gjør ting i feil rekkefølge: jobbe og spare seg opp penger før man tar utdannelse. Hvis jeg hadde gjort det motsatt (studert og deretter spart til bolig), ville jeg fått penger fra staten.

På den ene siden ønsker man å motvirke boligbobler som er lånefinansiert. man ønsker at bankene stiller strengere krav til egenkapital. Men man må betale formuesskatt hvis man velger å spare opp for mye penger på bankkonto... absurd. Heldigvis får vi fjernet formuesskatten så snart vi får høyreregjering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må jeg betale skolepenger, så jeg ender jo opp med mye større studielån enn andre...

Skolepenger er da høyst frivillig, da vi har gratis utdanning i Norge. Hvis man velger å gå på privatskole er ikke det noe å klage over.

Jeg betaler skolepenger og har ikke egen bolig. Jeg betaler masse penger årlig i husleie og har så høyt studielån det går an å ha, da jeg har tatt hele graden i utlandet. Dette var mitt valg, og jeg har ikke engang en verdifull bolig å sutre over, så slutt og syt du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolepenger er da høyst frivillig, da vi har gratis utdanning i Norge. Hvis man velger å gå på privatskole er ikke det noe å klage over.

Jeg betaler skolepenger og har ikke egen bolig. Jeg betaler masse penger årlig i husleie og har så høyt studielån det går an å ha, da jeg har tatt hele graden i utlandet. Dette var mitt valg, og jeg har ikke engang en verdifull bolig å sutre over, så slutt og syt du.

TS her.Gratis utdanning er en sannhet med modifikasjoner. Tapt inntekstsfortjeneste i x antall år + studielån gjør at en 3 årig utdannelse fort koster over 1 mill. Poenget er som noen over her skriver, at likningsverdien økte drastisk, hos meg fra 230 til 750 000 fra et år til neste. Og det er det som gjør at jeg får formue. En plass må man jo også bo, og syns det er urettferdig når denne formuen nå gjør at jeg sannsynligvis ikke får stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis sammenlignet med skolepenger. En utdannelse med skolepenger er da også tapt arbeidsfortjeneste. Unødvendig kverulering det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolepenger er da høyst frivillig, da vi har gratis utdanning i Norge. Hvis man velger å gå på privatskole er ikke det noe å klage over.

Vel, den utdanningen jeg skal ta finnes kun på privatskole her jeg bor. hvis ikke må jeg da flytte til en annen by og det ville jo blitt enda dyrere med leie av hybel. Utdanningen tilbys da kun ved to skoler i norge. Og det er forøvrig en utdanning som er høyst etterspurt i markedet som vil føre meg rett ut i jobb med skattbar inntekt. Da vil jeg betale penger til samfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den utdanningen jeg skal ta finnes kun på privatskole her jeg bor. hvis ikke må jeg da flytte til en annen by og det ville jo blitt enda dyrere med leie av hybel. Utdanningen tilbys da kun ved to skoler i norge. Og det er forøvrig en utdanning som er høyst etterspurt i markedet som vil føre meg rett ut i jobb med skattbar inntekt. Da vil jeg betale penger til samfunnet...

Dårlig argument. For alt du vet så kommer du utfor en bilulykke rett etter sisteåret ditt, og ingenting blir tilbakebetalt. Rent tap for lånekassen da. Eller du overlever, men blir ufør og pleietrengende resten av livet. Tap for stat og lånekasse da og. Det er jo pga slike episoder at reglene må være noe strikte, og tak og lov for det!

Hilsen hun på sisteåret på høyere tekninsk utdanning, som begynte å studere sent, og får omgjort det meste av stipend til lån hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...