Gå til innhold

Hva om fotografen ikke dukker opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi prøver nå å finne en fotograf til bryllupet. Har funnet en som driver for seg selv. Han har tatt utrolig mange fine bilder i brylluper tidligere som han har lagt ut på siden sin, og slike type bilder er veldig oss. Det er virkelig noe vi kunne tenke oss å forstørre og henge på veggen liksom.

Men; han svarer sent på mail. Det kan gå flere dager fra vi sender han en mail til vi får svar. Er dette noe jeg burde legge vekt på i valg av fotograf? Hva om denne personen er uforutsigbar og plutselig ikke dukker opp til fotograferingen i bryllupet? Eller hva om han plutselig blir syk?

Burde jeg heller satse på et større firma med flere fotografer? I tilfelle det blir sykdom kan de kanskje da heller sende en annen fotograf?

Man ønsker jo minst mulig stress på bryllupsdagen, og jeg kan jo ikke gå rundt å bekymre meg for at fotografen ikke dukker opp. Mulig jeg er litt paranoid her men, hehe :)

Er det noen andre som har hatt disse problemstillingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer ikke til hyre fotograf av den enkle grunn at min kommende svoger er kunstner og bruker ofte foto som medium og har da skikkelig kamera.

Men jeg tror at om vi skulle hadde yrkesfotograf, så hadde jeg uansett avtalt med venner og familie som er glad i å ta bilder, spesielt om de som har tatt fine bilder før, at de og kan gå rundt og knipse litt. Som en slags back-up plan. De fleste kjenner vel en som er en aktiv hobby fotograf og tar pene bilder.

• Liker 1
Skrevet

Hmm...jeg er opptatt av hurtig svar så hadde nok lagt vekt på det. Selv om jeg ikke tror at det betyr at vedkommende ikke møter opp, så kan der bety at han er treg på andre ting også. F.eks levering.

Ellers er det ingenting som tyder på at vi frilansere har dårligere oppmøte enn større firmaer. Om det var mitt oppdrag så skulle jeg ligget på sykehus e.l. for å ikke møte opp, og da hadde jeg skaffet en egnet erstatter. Man svikter ikke folk på deres livs viktigste dag.

Gjest Adriane
Skrevet

Vi prøver nå å finne en fotograf til bryllupet. Har funnet en som driver for seg selv. Han har tatt utrolig mange fine bilder i brylluper tidligere som han har lagt ut på siden sin, og slike type bilder er veldig oss. Det er virkelig noe vi kunne tenke oss å forstørre og henge på veggen liksom.

Men; han svarer sent på mail. Det kan gå flere dager fra vi sender han en mail til vi får svar. Er dette noe jeg burde legge vekt på i valg av fotograf? Hva om denne personen er uforutsigbar og plutselig ikke dukker opp til fotograferingen i bryllupet? Eller hva om han plutselig blir syk?

Burde jeg heller satse på et større firma med flere fotografer? I tilfelle det blir sykdom kan de kanskje da heller sende en annen fotograf?

Man ønsker jo minst mulig stress på bryllupsdagen, og jeg kan jo ikke gå rundt å bekymre meg for at fotografen ikke dukker opp. Mulig jeg er litt paranoid her men, hehe :)

Er det noen andre som har hatt disse problemstillingene?

Uten å egentlig svare på det du spør om, så tenker jeg at jeg ville iallfall ha googlet ham for å se om jeg noen har skrevet om sin erfaring med ham - både gode og evt dårlige ;)

Skrevet (endret)

Jeg liker også hurtige svar på epost og telefon. Alt annet skaper usikkerhet.

Lykke til

Reklame fjernet

Bond, adm

Endret av Bond
Skrevet

TS her... Ja, det med hurtig svar og ikke minst presise svar er viktig for meg når jeg planlegger dette bryllupet. Fikk tilfeldigvis svar fra han i går, men det var ikke akkurat så bra svar pluss at han ønsker vi skal ta et møte for å planlegge selve fotograferingen. Han har ikke svart på min mail om når og hvor så dette virker ikke helt ok for min del.

Vi har derfor bestemt oss for at vi går for et større studio som har flere fotografer dersom noe skulle skje. I tillegg skal vi spørre min søster som er en dyktig hobbyfotograf om hun evt. kan være backup om noe skulle skje, sånn i verste fall :) Tror dette blir bra jeg!

Skrevet

Det man må tenke på når man kontakter folk som er fotografer og andre utøvende yrker er jo at de ikke nødvendigvis sitter på kontoret hele dagen - de skal jo først og fremst være rundt og ta bilder.

Men svar innen rimelig tid (to-tre dager) bør man kunne forvente.

• Liker 1
Skrevet

Oi, dette er det viktig å få dekket i en eventuell kontrakt med fotografen!! Når vi tegnet kontrakt med vår fotograf så var det med et punkt om hva som skulle skje dersom hun var syk eller ikke kunne møte.. Dette var viktig for oss:)

Skrevet

Vi kommer ikke til hyre fotograf av den enkle grunn at min kommende svoger er kunstner og bruker ofte foto som medium og har da skikkelig kamera.

RIktig verktøy betyr ikke gode resultater. Klarer du å bytte ut rørsystemet på badet hvis du har utstyret? I think not.

Jeg har gått på skole i to år og fotografert i totalt 5 år. Mine bilder ser ikke ut som de gjør bare fordi jeg har et dyrt kamera. Jeg kjenner kamera og dets muligheter, jeg kan lys, jeg kan etterarbeid og alt annet som må til.

Så igjen, riktig verktøy betyr ikke gode resultater. Sier forresten ikke at din kommende svoger ikke er flink til å fotografere, jeg vil bare presisere at det ikke hjelper å ha speilrefleks hvis man ikke har øyet for fotografi.

Og til trådstarter: fotografer som jobber for seg selv, aka meg, er like trygge å bruke som studio, syns jeg. De er faktisk bedre å bruke da de ofte er billigere og flinkere. Studiofotografer tar veldig standaristerte og upersonlige bilder som alle andre har, mens de som jobber for seg selv utvikler gjerne sin egen stil da de ikke har en sjef som krever en type stil. Treg svaring på e-post betyr nok ikke at han er skummel å satse på, men som noen andre her så, så betyr det nok at han er litt treg til å levere bilder med mindre det settes en spesifikk dato i kontrakten. Det er mange fotografer som gjerne vil møte brudeparet før den store dagen så man får litt feel av hvordan paret er og hva de ville likt.

Lykke til!

:)

• Liker 3
Skrevet

TS her... Ja, det med hurtig svar og ikke minst presise svar er viktig for meg når jeg planlegger dette bryllupet. Fikk tilfeldigvis svar fra han i går, men det var ikke akkurat så bra svar pluss at han ønsker vi skal ta et møte for å planlegge selve fotograferingen. Han har ikke svart på min mail om når og hvor så dette virker ikke helt ok for min del.

Vi har derfor bestemt oss for at vi går for et større studio som har flere fotografer dersom noe skulle skje. I tillegg skal vi spørre min søster som er en dyktig hobbyfotograf om hun evt. kan være backup om noe skulle skje, sånn i verste fall :) Tror dette blir bra jeg!

Jeg skjønner ikke tankegangen din. En fotograf som trenger litt tid på å svare kan være veldig opptatt fordi han har mye å gjøre og er populær. Når du sier at svaret ikke var bra, så sier du ikke hva som ikke var bra. At han ønsker et møte i forkant er vel bare positivt?

Husk at en som jobber for seg selv er helt avhengig av oppdrag og et godt rykte. Et studio med flere har råd til å miste et par engangskunder som jo brudepar er. Er ikke så sikker på at de har fotograf i bakhånd, sannsynligvis er de andre fotografene booket opp uansett.

Men ja, å ha en god amatørfotograf som er beredt til å ta bilder er en god ide uansett. Om fotografen blir utsatt for en ulykke på veien, er det jo ikke mye dere eller han eller et studio kan gjøre.

• Liker 2
Skrevet

AB: jeg er enig med deg i det meste du skriver, unntatt det med å svare på mail. Jeg er også fotograf som jobber på egenhånd, og uansett hvor opptatt/populær man er bør man svare på kundemail kjapt, ellers kan du miste kunder/få dårlig rykte. I disse smarttelefon-dager bør det ikke være noe problem å svare. Selv svarer jeg så fort som mulig, og alltid innen 24 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...