Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor vanskelig er det å få jobb som journalist, når man ikke har en formell journalistikkutdannelse fra før? Jeg har en bachelorgrad i statsvitenskap, hvor relevant er det i forhold til å få jobb som journalist? Jeg ønsker å studere journalistikk etterhvert, men hadde vært greit med noe erfaring først. Dessuten er snittet for å komme inn skyhøyt.

Ellers er jeg svært aktiv i studentavisa ved universitetet. Teller det som positiv erfaring?

Hvordan kommer jeg i gang som frilansjournalist? Skal jeg ta kontakt med aviser direkte her jeg bor? Hva med nettaviser eller andre medier på nett?

Takk til alle som tar seg tid til å svare! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne

Skrevet

Jeg fikk jobb i en lokalavis i Oslo uten noen grad, bare småtteri fra Blindern. Det eneste jeg hadde var pågangsmot og interesse for å skrive. Nå kjente jeg noen som allerede jobba der, men jeg hadde ikke fått jobben om de ikke trengte noen.

Universitetsavis er defnitivt å regne som bra erfaring, men i de fleste lokalaviser trenger du ikke hverken erfaring eller utdannelse for å få jobb. De (i alle fall den jeg jobba i) vil gjerne ha unge journalistspirer som kan lære det de trenger underveis.

Og de trenger nesten alltid folk på helg og kveld, evt et par dager i uka, fordi det skjer mye som må dekkes. Du må være innstilt på å dekke ting som føles urelevant for deg (lokale arrangementer som loppemarked, konserter og julemarkeder), men det gir deg MASSE erfaring. Meg ga det også mye selvtilitt, og jeg lærte å fotografere med speilrefleks.

Man blir gjerne kasta litt uti det, med opplæring av mer erfarne kollegaer, og får tidlig prøve seg på egne saker.

Og ikke minst, det å ha jobba noen år i lokalavis gjør det mye lettere å få jobb større steder etter hvert. Om sommeren søker feks de store avisene etter sommervikarer, og da er det ofte et krav med journalisterfaring.

Jeg ville ringt (eller-better yet - møtt opp) og spurt om de trengte noen. Min jobb fikk jeg ved at jeg ringte, og ringte tilbake etter en uke da jeg ikke hørte noe. Så møtte jeg opp da jeg fikk vite at jeg kunne "prøve meg" en helg, og fortsatte å møte opp ofte. Ble etter hvert fast ansatt og jobba der i fem år.

Min sjef likte at jeg maste, for det mente han at vitna om pågangsmot og at dette var noe jeg virkelig ville.

Ring mange, og ofte. Har de ikke noe nå, har de det kanksje om en måned igjen. Mailer forsvinner i en mølje av andre mailer, mens det er lettere å få napp på en telefon. Snakk med redaksjonssjefen, ikke redaktøren (han/hun har gjerne ikke det daglige oppsynet med journalistene, selv om det til syvende og sist er vedkommende som ansetter. Redaksjonssjefen kan gjerne ha folk på prøve eller ansette frilansere).

Studentavisa og en evt lokalavisjobb vil forresten gjøre det lettere å komme inn på journalisthøyskolen. Dessuten er det ikke sikkert du trenger det, mange av mine ekskollegaer gikk rett videre fra lokalavisa til AftenAften og VG. De hadde ingen spesiell utdanning.

Lykke til!:-)

Gjest Solmåne
Skrevet

Det kommer helt an på hvor høyt du har tenkt å sikte. Det er relativt enkelt å bli frilanser i lokalaviser, iallefall på mine trakter..! Da jeg gikk i 9 klasse fikk jeg tilbud om å bli det, så noen aviser er kanskje litt desperat og da tar de nok imot en som har såpass mye kompetanse som deg med åpne armer! :)

Og det er veldig lurt at du tester ut hvordan det er før du eventuelt hopper på en utdannelse, da vet du hva du har i vente. Deretter kan du kanskje prøve å sikte på litt større aviser... :)

Lykke til! :jepp:

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Da skal jeg ta en ringerunde i dag, og forhåpentligvis får jeg napp :) Hvis ikke får jeg bare gjøre som deg, Rainbow81, og møte opp i egen person! ;)

Er det noen som vet hvordan det er med nettaviser og medier på nett? Hvordan tar man kontakt?

Skrevet

Ingen som har noen flere tips? :)

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...