kurt Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg driver et lite firma og har en dame ansatt. Hun er meget dyktig og hyggelig, og vi har et profesjonelt forhold. Vi er begge gift på hver vår kant. Av og til legger jeg merke til at hun har på seg noe nytt, andre ganger at hun er veldig pen på håret eller har sminket seg litt mer enn vanlig. Noen ganger har hun kanskje på seg fine smykker eller ørepynt. Jeg har veldig lyst til å kommentere dette og gi henne komplimenter, men er redd for hvordan dette vil bli oppfattet. Jeg har ikke lyst til at hun skal få et inntrykk av at jeg forsøker å legge an på henne, og at det ligger noe seksuelt bak. At vi bare er to som jobber sammen gjør at jeg er veldig på vakt med hvilke signaler jeg sender. Jeg gir henne ofte komplimenter for den jobben hun utfører, men når det går på utseende føler jeg at det blir veldig annerledes. Vi har jobbet sammen i fire år og jeg har aldri kommentert noe tidligere, så det vil kanskje virke unaturlig om jeg begynner nå? Hva sier dere kvinner, hvordan ville dere reagert dersom sjefen hadde gitt dere komplimenter for klær, hår, sminke osv? Ville dere kunne oppfatte det som kommentarer med seksuelle undertoner?
Gjest Spinell Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Komplimenter er hyggelig, men måten de oppfattes på kommer an på både hva man sier og hvordan man sier det. Å si noe enkelt og nøytralt som "Så fin du var i dag!" på en blid og lett måte ville i alle fall ikke jeg tolket seksuelt. Det samme med en positiv kommentar hvis hun er kledd i glade farger på en regntung dag. Noe annet blir det selvsagt hvis du sier at "De trange buksene der framhever virkelig de lange, flotte beina dine." mens du blunker "forførerisk". 6
kurt Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2011 Unnskyld meg - men hvorfor poster du dette under forumet seksualitet i første omgang?????? Vel, jeg så gjennom alle andre temaer og fant ingen som passet noe bedre enn dette. Det er jo tross alt frykten for at det skal bli oppfattet som "sexpress" som gjør at jeg skriver innlegget. Seksualitet har vel ikke bare med penisstørrelser, suging og orgasmer å gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Ville droppa å gå så veldig i detalj på sminke, smykker og ørepynt. Hadde oppfatta deg som litt... femi? Greit å si "så fin du var i dag!" på en nøytral måte.
kurt Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. oktober 2011 Ville droppa å gå så veldig i detalj på sminke, smykker og ørepynt. Hadde oppfatta deg som litt... femi? Greit å si "så fin du var i dag!" på en nøytral måte. Mulig jeg ordla meg litt feil. Det er jo nevnte detaljer som bl.a gjør at jeg ønsker å gi komplimenter, men jeg ville nok sagt noe slikt som du skriver, uten å nevne hverken sminke, smykker eller annet.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg ville tenkt;"Hvorfor gir en hetero mann gir meg fysiske komplimenter hvis det ikke har noe med flørting og gjøre?" og hvorfor har du så sterkt behov for å gi en dame komplimenter av annet art enn av kvalitet på hennes jobbutførelse?? 3
Snipa Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Det er da bare trivelig hvis en kollega sier "så pen du var i dag" eller at de kommenterer hvis man har vært hos frisøren. Uansett om det er en mannlig eller kvinnelig kollega, vil jeg si. Noe som ikke er så trivelig, er hvis han sier "så fin leppestift, den ser ordentlig kyssbar ut". Det er over streken, i mine øyne. 2
kurt Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg ville tenkt;"Hvorfor gir en hetero mann gir meg fysiske komplimenter hvis det ikke har noe med flørting og gjøre?" og hvorfor har du så sterkt behov for å gi en dame komplimenter av annet art enn av kvalitet på hennes jobbutførelse?? Grunnen er at jeg ønsker å være hyggelig og at jeg selv synes det er fint når noen kommenterer at jeg har fin ny jakke eller at jeg har gått ned i vekt osv. Håper jo at slikt skal bli positivt oppfattet. Jeg har overhodet ingen baktanker! Men når jeg leser dine tanker blir jeg jo skeptisk.... 3
Gjest "gjest" Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Kan du ikke bare si at "du var da så fin i dag", eller noe?
makkapakka Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 ikke begynn på den galaien, for da blir det surmuling hvis du ikke kommenterer det og hun virkelig har prøvd å pynta seg.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #11 Skrevet 6. oktober 2011 jeg å sjefen min gir hverandre komplimenter i hytt og gevær. også rett forran ansiktet på mannen hennes. hadde noen av oss sagt noe vi ikke ville sagt forran hverandres eller egne kjærester hadde vi dratt det for langt. komplimenter gjør arbeidsdagen lettere å finere! 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Kollegaer må gjerne gi komplimenter. Men jeg ønsker ikke tilsvarende fra min overordnede, av mange grunner. Som leder går man inn i en rolle hvor man ikke er på linje med de ansatte lengre, og da må man forholde seg til andre sosiale koder. Som leder sitter man med mye makt, og det er viktig å være profesjonell nok til å ikke trå over en grense. 1
womenwomen Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg driver et lite firma og har en dame ansatt. Hun er meget dyktig og hyggelig, og vi har et profesjonelt forhold. Vi er begge gift på hver vår kant. Av og til legger jeg merke til at hun har på seg noe nytt, andre ganger at hun er veldig pen på håret eller har sminket seg litt mer enn vanlig. Noen ganger har hun kanskje på seg fine smykker eller ørepynt. Jeg har veldig lyst til å kommentere dette og gi henne komplimenter, men er redd for hvordan dette vil bli oppfattet. Jeg har ikke lyst til at hun skal få et inntrykk av at jeg forsøker å legge an på henne, og at det ligger noe seksuelt bak. At vi bare er to som jobber sammen gjør at jeg er veldig på vakt med hvilke signaler jeg sender. Jeg gir henne ofte komplimenter for den jobben hun utfører, men når det går på utseende føler jeg at det blir veldig annerledes. Vi har jobbet sammen i fire år og jeg har aldri kommentert noe tidligere, så det vil kanskje virke unaturlig om jeg begynner nå? Hva sier dere kvinner, hvordan ville dere reagert dersom sjefen hadde gitt dere komplimenter for klær, hår, sminke osv? Ville dere kunne oppfatte det som kommentarer med seksuelle undertoner? Hvis en arb.kollega eller sjef hadde begynt å gi meg masse komplimenter for utseendet mitt på jobb. Så hadde jeg begynt å lure på om han ser på meg som en han har lyst til å knulle med rett og slett... Ok at det skjer en gang. Men kommer han med flere komplimenter, så vil jeg tro at han flørter med meg... Ikke tenn ild om du ikke tåler røyken ...La det være. Ingen vits å forvirre folk.
Larsern Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 Ja, bare gi komplimenter. Dersom hun tolker komplimenter som noe seksuelt så er det hun som har et problem. Isåfall får du bare jekke henne ned et par hakk innimellom.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 Vel, jeg så gjennom alle andre temaer og fant ingen som passet noe bedre enn dette. Det er jo tross alt frykten for at det skal bli oppfattet som "sexpress" som gjør at jeg skriver innlegget. Seksualitet har vel ikke bare med penisstørrelser, suging og orgasmer å gjøre? Unnskyld meg igjen - men jeg får bare en liten mistanke om at du er litt ekstra betatt av dama(?).
Gjest nupp Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 sjefen min sa det til meg en gang. men oppfattet det på ingen måte som at han sjekket meg opp. jeg bare smilte resten av dagen fordi han hadde lagt merke til at jeg kledde meg i en ny genser og hadde satt opp håret. for noen varmer sånne ting, mens for andre ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #17 Skrevet 6. oktober 2011 sjefen min sa det til meg en gang. men oppfattet det på ingen måte som at han sjekket meg opp. jeg bare smilte resten av dagen fordi han hadde lagt merke til at jeg kledde meg i en ny genser og hadde satt opp håret. for noen varmer sånne ting, mens for andre ikke. For meg varmet det ekstra mye da jeg fikk kompliment fra den kollegaen jeg hadde vært betatt av lenge - men jeg må innrømme at jeg oppfatter det som et sjekketriks eller en måte å komme meg nærmere på da ovenfor nevnte og jeg er opptatt på hver vår kant. Fikk komplimenter av 2 av mine tre mannlige kolleger i den perioden.
kurt Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 7. oktober 2011 Unnskyld meg igjen - men jeg får bare en liten mistanke om at du er litt ekstra betatt av dama(?). For meg er det revnende likegyldig hva du tror og mistenker, men jeg kan bestemt avkrefte at jeg er betatt av hun som jobber hos meg. Hva er galt med å være positiv og hyggelig da??? 1
kurt Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #19 Skrevet 7. oktober 2011 Hvis en arb.kollega eller sjef hadde begynt å gi meg masse komplimenter for utseendet mitt på jobb. Så hadde jeg begynt å lure på om han ser på meg som en han har lyst til å knulle med rett og slett... Ok at det skjer en gang. Men kommer han med flere komplimenter, så vil jeg tro at han flørter med meg... Ikke tenn ild om du ikke tåler røyken ...La det være. Ingen vits å forvirre folk. Her er det ikke snakk om masse komplimenter. Men av og til (2-4 ggr pr år)legger jeg merke til nye klær eller ny frisyre. Tor kanskje de fleste ville ta imot det uten å få mistanke om at det ligger mer bak?
kurt Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 7. oktober 2011 sjefen min sa det til meg en gang. men oppfattet det på ingen måte som at han sjekket meg opp. jeg bare smilte resten av dagen fordi han hadde lagt merke til at jeg kledde meg i en ny genser og hadde satt opp håret. for noen varmer sånne ting, mens for andre ikke. Det er noe slikt jeg forestiller meg hun ville tenke også, men foreløpig har jeg ikke tatt sjansen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå