AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Hei! Jeg har de siste (seks årene) lagt på meg en del og vil gjerne gå ned i vekt. Jeg la mye på meg etter at jeg ble 20 og enda mer etter fylte 25, det virker som om forbrenningen min ble mye dårligere (var syltynn på videregående uten at jeg tenkte det grann på hva jeg spiste). Mye av grunnen er også at jeg har kjæreste og derfor oftere spise gode middager og nyter fredagskvelder med potetgull og brus. Jeg har begynt å telle litt kcal, men merker at det er tungt for meg, da alle favorittmåltidene mine sprenger dagsbehovet for kalorier. Jeg har sånn smått begynt og trene, men jeg er en typisk antitrene person som aldri har funnet glede i å trene. Jeg må virkelig bestemme meg for om det er verdt det å kutte helgekosen, kutte ned på gode middager og trene mange ganger i uken. Såvidt jeg har forstått er det enda verre å holde på drømmekroppen enn å få den, og dette er utrolig lite motiverende for meg. Derfor lurer jeg på, kan noen som har fått drømmekroppen (og jobbet hardt for den) si meg om det er verdt det? Hvis jeg resten av livet må spise salat, droppe å ta et glass vin på kafe og kutte ut sjokolade og potetgull vet jeg ikke om jeg kommer til å være lykkelig. Jeg er klar over at man kan spise "alt med måte", men hvis man skal gå ned 8 kilo så nytter det ikke å drikke bokscola og pizza i helgene og kose meg med en sjokolade etter en ekstra slitsom skoledag. Derfor virker det litt for meg som om det er alt eller ingenting. Kjæresten min liker kroppen min som den er og det er ikke sånn at jeg hater kroppen min, men føler meg ikke akkurat sexy i undertøy og synes det er trist når klærne mine ikke passer lenger. Frykter også for å la det skli ut så mye at jeg virkelig blir feit. På forhånd takk for svar:)
Gjest *Maja* Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Hei! Jeg har de siste (seks årene) lagt på meg en del og vil gjerne gå ned i vekt. Jeg la mye på meg etter at jeg ble 20 og enda mer etter fylte 25, det virker som om forbrenningen min ble mye dårligere (var syltynn på videregående uten at jeg tenkte det grann på hva jeg spiste). Mye av grunnen er også at jeg har kjæreste og derfor oftere spise gode middager og nyter fredagskvelder med potetgull og brus. Jeg har begynt å telle litt kcal, men merker at det er tungt for meg, da alle favorittmåltidene mine sprenger dagsbehovet for kalorier. Jeg har sånn smått begynt og trene, men jeg er en typisk antitrene person som aldri har funnet glede i å trene. Jeg må virkelig bestemme meg for om det er verdt det å kutte helgekosen, kutte ned på gode middager og trene mange ganger i uken. Såvidt jeg har forstått er det enda verre å holde på drømmekroppen enn å få den, og dette er utrolig lite motiverende for meg. Derfor lurer jeg på, kan noen som har fått drømmekroppen (og jobbet hardt for den) si meg om det er verdt det? Hvis jeg resten av livet må spise salat, droppe å ta et glass vin på kafe og kutte ut sjokolade og potetgull vet jeg ikke om jeg kommer til å være lykkelig. Jeg er klar over at man kan spise "alt med måte", men hvis man skal gå ned 8 kilo så nytter det ikke å drikke bokscola og pizza i helgene og kose meg med en sjokolade etter en ekstra slitsom skoledag. Derfor virker det litt for meg som om det er alt eller ingenting. Kjæresten min liker kroppen min som den er og det er ikke sånn at jeg hater kroppen min, men føler meg ikke akkurat sexy i undertøy og synes det er trist når klærne mine ikke passer lenger. Frykter også for å la det skli ut så mye at jeg virkelig blir feit. På forhånd takk for svar:) Det er bare du som kan svare på dette. Om du synes det er verdt å ofre litt for en bedre helse og en kropp du trives i. For meg var det definitivt verdt det, men siden jeg er vant med å spise sunt og trene så ser jeg ikke det som noe offer. Jeg har ikke behov for å spise fete middager, sjokolade og potetgull for kroppen min er ikke vant med det. Det er det som er det nydelige med kroppen vår; Den får ikke cravings på ting den ikke er vant med. Det er avvenningsperioden som kan være tøff for noen, men etter 2-3 uker så er det verste over. Nå kommer det jo også an på hva ditt mål vil være. Om du bare vil holde deg stabil så burde du med ditt kosthold i det minste holde deg aktiv i form av trening. Du trenger jo heller ikke å spise disse fete middagen hver dag, men holde deg til litt sunnere alternativer fra man-fre og spise litt ekstra i helgene. Alle har forskjellige behov og mål. For meg var det lav fettprosent og bedre kondisjon og helse. Ditt mål er kanskje enn å miste et par kilo, bli litt strammere ved å trene noen dager i uka og ikke gjøre drastiske endringer ellers.
Supraspinatus Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg tror ikke det er noe spesielt sunt å leve med konstant fokus på hvor mye du spiser av hva. Man kan fort bli sykelig opptatt av hvor mye man spiser. En annen del av dette som ikke er fullt så usunn er å være opptatt av hva man spiser. Det går fint an å leve uten å spise fint hvetemel, raffinert sukker, chips, snop osv. Det er kanskje ikke alltid like gøy, men jeg er av inntrykk av at hvis man klarer å leve slik 90-95% av tiden så har man kommet mer enn langt. Likevel åpner den innstillingen for at man skal kunne spise godt ute, i selskap eller ta et kakestykke en gang i blant. Så lenge man ikke lurer seg selv og gjør dette hver dag. På en annen side, hvis du trives med å spise usunt og egentlig ikke bryr deg så mye om hvilken fysisk form du er i, så trenger du ikke endre noe. Det går fint an å være glad i seg selv, selv om man ikke ser ut som en supermodell eller klarer å løpe 5km på 20 min. 1
Dragonfly84 Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Skjønner at det virker lite motiverende hvis du tenker alt eller ingenting... Jeg tenker "alt med måte", spiser sunnere enn før, men har en dag i uka der jeg spiser akkurat hva jeg vil, i de mengdene jeg vil. Og det funker for meg Jeg var helt avhengig av cola, men nå drikker jeg det kanskje to ganger i måneden. Det holder. Og jeg har kutta ut ting som kebab og boller, men koser meg fortsatt med indisk mat på restaurant og taco i helgene. Så lenge det ikke er flere ganger i uka, hver uke, så går det bra. Jeg hadde ikke klart å ALDRI spise noe usunt, men jeg spiser usunt sjeldent nok til å gå ned likevel
Gjest norah Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Å trene og spise sunt for å få drømmekroppen er ikke verdt det for meg. For meg betyr det mye mer enn en asketisk livsstil, med på kjøpet får jeg dårligere selvtillitt, krav jeg aldri klarer oppfylle og et usunt kroppsbilde. Jeg ønsker ikke å fokusere på perfeksjon som en sentral verdi i mitt liv. Men jeg trener 4 ganger i uka og spiser NORMALT sunt fordi det er bra for helsen, og fordi det har vært min måte å få ut stress på ifbm masteroppgave og nå jobb. Det handler ikke om enten eller, det handler om midt i mellom. Jeg drikker både øl, vin og spiser sjokolade- men ikke mange ganger i uken året rundt. Er aldri sulten. Ja, det krever prioritering- men jeg bruker heller noen timer på fysisk aktivitet enn å sitte i sofaen med diabetes 2. Er vel det spørsmålet du må stille deg selv, og slutte med benektelsesfasen som alltid fører til "enten/eller" scenarier hvor man er dømt til å tape uansett. 1
Gjest Nanne70 Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Enig med de andre her, min filosofi er at jeg kan spise alt - men ikke alltid! Selv om jeg sikkert kunne ha gått ned noen kilo, så trener jeg regelmessig og spiser sånn noenlunde sunt, men jeg unner meg litt ekstra i helgene og ved spesielle anledninger. God mat og drikke er for meg en viktig del av mitt sosiale liv, samtidig vil jeg gjerne være sunn og frisk og holde vekta under kontroll, så jeg tror løsningen må være å finne en gyllen middelvei. Jeg er ikke helt ute av et årelang jojoslankerhelvete ennå, men på god vei dit:) Og en ting til - selv om du ikke er glad i å "trene" så finnes det vel en eller annen form for fysisk aktivitet som du kunne tenke deg å prøve og kanskje lære å like? Dans, f.eks.?
Gjest Lottiplott Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Jeg sier meg enig emd supraspinatus. Det går fint an å leve uten hvete, sukker osv. Jeg har gått på detox i fire uker nå, og den første uka var fæl fordi jeg ikke ante hva jeg faktisk kunne spise (kuttet ut hvete, sukker, gjær og melk), men etterhvert ble det så mye bedre da jeg oppdaget ting som fiberhusk, sukrin, havremelk osv. Mot slutten av kuren spiste jeg sjokolademuffins hver dag (ikke akkurat lurt, men hadde mensen så jeg hadde SUPERcravings :-p). De var laget uten melk, sukker eller hvete - og var såå gode! Jeg har fortsatt på noe av samme kostholdet, men skeier ut av og til med litt brus, is eller godteri, men det smaker faktisk ikke det samme lenger. Det var overraskende lett når jeg først kom meg gjennom de to første ukene. Nå kjennes det ikke ut som slit og diett, nå kjennes det normalt. Jeg har ikke trent ekstra mye, og har til og med gått ned til trivselvekta mi ved dette kostholdet. Selvfølgelig - hadde jeg ønsket modellkropp eller å løpe halvmaraton så hadde jeg gjort ting annerledes, men det å legge om kostholdet funket til mitt bruk. Jeg føler meg sunnere, og tror jeg er det også. Edit: Glemte å nevne at ved å spise såkalt raw eller supermat, så kan man lage mye snop fra bunnen - uten at det er altfor usunt! Venninna mi lagde akkurat sjokolade med gojibær - det var digg. *hjerte* Endret 6. oktober 2011 av Lottiplott
Gjest "gjest" Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Ut fra min erfaring så blir etterhvert gleden ved å være i god form større enn gleden ved at man ser sånn såkalt bra ut. 3
Supraspinatus Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Ut fra min erfaring så blir etterhvert gleden ved å være i god form større enn gleden ved at man ser sånn såkalt bra ut. Kunne ikke vært mer enig!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #10 Skrevet 7. oktober 2011 Trådstarter her. Takk for mange innspill. Ser ut til at flere misforstår meg litt, for det er ikke slik at jeg spiser godteri hele tiden eller sånt, men er nok mer sukkeravhengig enn de fleste. Har ofte fått høre at jeg mangler viljestyrke og merker jeg blir litt provosert når det blir sagt på en nedlatende måte. Jeg klarte fint å slutte å røyke etter å ha røyket fast i 7 år, jeg klarte også å slutte å snuse etter to år med relativt fast snusing. Men for meg er det å kutte ut godteri og brus myyye verre. Det går ut over humør og trivsel. Jeg prøver å holde det til helger, men det er utrolig vanskelig å kutte ut på mandag. Akkurat som det for en røyker vil være vanskelig å holde seg til helgerøyking. Mange sier "ta deg frukt når sukkersuget er der", men det funker ikke for fem øre. Jeg tenker på sjokolade eller godteri resten av dagen uansett. Derfor virker det for min del som om det må bli alt eller ingenting, fordi så lenge jeg har det i systemet vil jeg alltid tenke på det. Samtidig er det ingenting som er så koselig som en fredagskveld foran tv'en med en pizza, kvikk lunsj og en boks cola:) Skal sies at jeg skulle prøve å kutte ut godteri, noe som endte med at jeg etter en uke slukte en 200 grams sjokolade og en liter cola. Så det gikk ikke helt etter planen:p Hva mat angår bruker jeg ikke slavisk kaloritelling, men prøver å være OBS på hva jeg spiser. Problemet er når jeg spiser ute på kafe eller restaurant (gjør dette ofte både i jobbsammenheng, for å holde kontakt med venner og på lange skoledager), eller om jeg skal hjem til noen. Kommer aldri til å kunne si at verten må lage noe uten hvete, sukker og lignende. Har en venninne som alltid har med seg egen mat når hun skal spise hos noen fordi hun har så strenge dietter (IKKE pga allergi). Det synes jeg blir helt på trynet. Jeg er selvsagt også opptatt av å få et sunnere kosthold og har det siste året virkelig forandret på kostholdet. Har som sagt også begynt å trene, men føler ikke at jeg er i noe særlig bedre form enda. Blir like ofte forkjølet som før (har alltid fått høre at man styrker immunforsvaret når man trener), og føler ikke jeg har noe mer overskudd. Derfor får jeg logisk nok ikke gleden av treningen som alle snakker om. Har prøvd flere treningsformer, men "trives" best på tredemølla med god musikk på ørene. Supraspinatus: Jeg fulgte ikke så veldig godt med i Heimkunnskapstimene, så jeg er veldig dårlig på å hvite hvilken mat som inneholder hva:p Hvis du har en nettside eller tips til middagsretter som ikke inneholder raffinert sukker, hvetemel og andre usunne ingredrienser hadde det vært supert:) Lottiplott: Disse muffinsene MÅ jeg få oppskriften på Det virker sikkert som om jeg kommer med all verdens dårlige unnskyldninger, og på mange måter er det det, men samtidig er det tyngre for noen enn andre. Ender nok opp med alt med måte og trening et par ganger i uka. Så kan jeg glede meg til fredagskvelden med gullrekka, pizza og samboerens armkrok:)Så får bare kosemagen være der!
Gjest Coarvi Skrevet 7. oktober 2011 #11 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg tror nok du kan klare å finne den gyldne middelvei, du må bare gjennom noen knallharde uker først. Og det greier du! Hvis du holder deg helt unna snop, chips og brus vil du kanskje få et mer normalt forhold til sukker etterpå. Jeg hadde samme problemet som deg, spiste snop i helgene og var sukkersyk resten av uka. Men etter å ha vært veldig streng med meg selv en periode kunne jeg returnere til kun snop i helgene, og denne gangen uten å ha sukkercravings i hverdagen. Og tro meg, du nyter sjokoladen mye mer når du nøyer deg med det kun på lørdag, og ikke bruker resten av uka på å ha lyst på det! Verd et forsøk, ingen er like, så jeg kan jo ikke love at det nytter for deg. Men jeg vet det funker for mange, du må bare bryte mønsteret med å tilføre kroppen så mye sukker jevnlig.
Smores Skrevet 7. oktober 2011 #12 Skrevet 7. oktober 2011 Som mange her har sagt, tror jeg og at man må finne en mellomting. Når jeg bestemte meg for å slanke meg, gjorde jeg det på feil måte. Jeg kuttet fullstendig ut junk food og godteri. I tillegg kuttet jeg kraftig ned på både brød og ost, samt andre "sunne" matvarer. Etter å ha vært på restaurantbesøk og spist pommes frites, hamburger og slike sandwicher, merket jeg hvor utrolig mye jeg har savnet slik mat, og jeg ble rett og slett kjempeglad resten av dagen (selv om jeg følte jeg la på meg to kg med supermett - og oppblåst mage :gjeiper: ) Etter dette har jeg bestemt meg for å faktisk spise slik mat, men i moderate mengder. Ellers tror jeg at jeg får et ulykkelig liv dersom jeg kutter ut mat som jeg er veldig glad i, selv om det er usunt. Alt med måte Lykke til med bestemmelsen, gjør det du føler er det beste for deg selv
Gjest Lottiplott Skrevet 7. oktober 2011 #13 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg skulle gjerne gitt deg den, men vi brukte bare en vanlig oppskrift, der vi byttet ut hvetemel med jyttemel (boghvetemel), rismel og litt fiberhusk (helt på gefyllen dessverre), melken ble erstattet med havremelk den ene gangen, og appelsinjuice den andre gangen. Sukkeret erstattet vi med sukrin, litt banan og det er egentlig bare det! Høres mye ut, men når du prøver å lage mat med sukrin/splenda, fiberhusk, jyttemel, risfløte etc, så går det raskt fremover! Jeg er allergisk mot soya, ellers hadde jeg brukt soyamelk eller -fløte også Supert hvis du skal på cafe med venninner - be om en latte med soyamelk i stedet for kumelk:) Det høres egentlig ut som vi har det ganske likt, jeg hadde også den veldige sukkertrangen, og ofte. Men etter disse ukene på detox, så føler jeg meg mye bedre, magen fungerer bedre, og buksene passer bedre :-p Gidder ikke å bry meg så mye om kilo, derfor har jeg kun veid meg i februar, juli og nå forrige uke :-p Lever som regel i lykkelig uvitenhet :-p
Gjest Lottiplott Skrevet 7. oktober 2011 #14 Skrevet 7. oktober 2011 Les deg litt opp på denne bloggen: http://siljesreise.com/nyttige-innlegg/ (for trøtt til å hyperlinke akkurat nå ). Hun har masse oppskrifter på raw mat, der finner du sikkert masse mat du liker, som du kan skeie ut med - akkurat som jeg gjorde med muffinsene
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2011 #15 Skrevet 8. oktober 2011 Supraspinatus: Jeg fulgte ikke så veldig godt med i Heimkunnskapstimene, så jeg er veldig dårlig på å hvite hvilken mat som inneholder hva:p Hvis du har en nettside eller tips til middagsretter som ikke inneholder raffinert sukker, hvetemel og andre usunne ingredrienser hadde det vært supert:) Du må lese innholdsfortegnelsen bakpå varene du kjøper. Nøkkelhullsmerket gir en liten veiledning også. Husk dog at merket ikke betyr sunt, men sunneste i sin kategori (med et maks innhold av fett, sukker og minimumsinnhold av fiber). I teorien kunne man lagd iskrem med nøkkelhullsmerket. Et sunt middagstips er å steke magert kjøtt/kylling i strimler. Bruk litt soyasaus eller litt kyllingfond. Krydre med paprikakrydder, cayennepepper og de urtene du vil. Alt funker. stek deretter (sammen med kjøttet) grønnsaker som squash, paprika, løk, brokkoli, blomkål, gulrot, søtpotet, kålrabi, kål, asparges, persillerot, hva du vil. Så kan du enten ha litt brun ris til, eller droppe risen og ta olivenolje over.
nymfo88 Skrevet 9. oktober 2011 #16 Skrevet 9. oktober 2011 Ut fra min erfaring så blir etterhvert gleden ved å være i god form større enn gleden ved at man ser sånn såkalt bra ut. Enig der. Føle seg godt trent er noe helt for seg selv
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #17 Skrevet 10. oktober 2011 TS her: Takk igjen for mange tips og innspill! Lottiplott og Supraspinatus: Skal prøve og følge deres oppskrifter og tips:)
SpiserNoobs Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har aldri vært noen fanatiker når det kommer til kosthold, og har mine opp og ned dager når det kommer til kalorier jeg får i meg hver dag. Men er relativt flink til å spise proteinrik mat. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka og prøver å svømme eller løpe et par ganger i uka. Er godt fornøyd med kroppen min og synes definitivt at den tiden jeg har tilbakelagt på trening iløpet av livet er verdt det. Føler meg såå utrolig mye bedre etter en treningsøkt, både fysisk og psykisk. Er også en godtegris så spiser en del sjokolade og drikker noe brus! Er man flink nok, så er det lov å kose seg iblandt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå