Gjest Badabing Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Har i lengre tid tenkt på å skaffe oss en hund til. Hos oss er det litt sånn min og din hund, mest for å sikre seg ved brudd. Han har hund fra før, så dette blir altså min hund. Har alltid hatt hund, litt forskjellige raser. Deriblant dachs, og jeg har egentlig ønsket meg det hele tiden. Samtidig tror jeg at jeg vil ha en hund som ikke har jaktinstinkt, så jeg har begynt å utelukke dachs siden jeg ikke jakter. Men en liten til middels stor hund, siden det er det jeg er vant til. Jeg har sett på en del raser, men tenker at det sikkert er mange raser jeg ikke kjenner til. Så å lufte det litt her kan jo bli spennende. Jeg vil ha en hund med fin personlighet, som hovedsakelig er en selskapshund. Den andre hunden vi har er vakthund, så en vakthund er ikke et must. Rasen må ikke være altfor engstelig av seg, for vi har en litt større hund, og den må kunne lære seg både å være hjemme alene og å være på farten. Den må ikke trenge altfor mye aktivitet, men tåle en times tur morgen og kveld og en lengre tur på fjellet innimellom. Pelsstell og slike ting er ikke så viktig, så lenge det ikke er flere timer om dagen. Bichon frisé har jeg dårlig erfaring med, siden de jeg har vært borti har vært slitsomt bjeffete. Har tenkt litt på tibetansk spaniel, fransk bulldogg og mops. Jack Russel er kule, men de virker som de kan være litt for strie? Jeg har bare lært opp en hund før, så det er greit at det ikke blir altfor vanskelig. Noen som har forslag til raser som kan passe for meg og som jeg ikke har tenkt på? Eller har noe å si om de jeg ikke har nevnt? Har nemlig lite erfaring med annet enn jakthunder, noe jeg helst ikke vil ha denne gangen.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg syns mops virkelig kan virke som en rase for deg, har selv bred erfaring med rasen med tanke på at jeg har 14 stk i mitt eie (bare 2 boende hjemme) Mine mopser elsker å være på farten i skog og mark, men er like glad i en sofadag. Eneste jeg meker de sliter er på de varmeste sommerdagene, da går jeg helst bare tur på kvelden etter solen har gått ned. Ellers drar jeg å svømmer med de. Det er en morsom klovnete hunderase som gir meg og de rundt meg ett smil om munnen og latterutrbudd daglig.
Havtorn Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis du ikke vil ha Jack Russell - hva med dansk-svensk gårdshund? De er litt mykere i gemyttet, sjarmtroll uten like. Har selv bare god erfaring med JRT, sofagriser som eksploderer i ren glede dersom det er action på gang. Ikke noe mer enn en mild, rettferdig og samtidig fast hånd som kreves for å ha kontroll på dem. Og høy kompisfaktor. Mops.. nja, liker hunder som kan puste, slikke seg selv i ræva, parre og føde naturlig jeg.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis du ikke vil ha Jack Russell - hva med dansk-svensk gårdshund? De er litt mykere i gemyttet, sjarmtroll uten like. Har selv bare god erfaring med JRT, sofagriser som eksploderer i ren glede dersom det er action på gang. Ikke noe mer enn en mild, rettferdig og samtidig fast hånd som kreves for å ha kontroll på dem. Og høy kompisfaktor. Mops.. nja, liker hunder som kan puste, slikke seg selv i ræva, parre og føde naturlig jeg. Og hvor har du fått for deg at Mops ikke kan parre, vaske seg, føde naturlig osv? ALLE mine å jeg driver oppdrett parrer naturlig, føder naturlig, vasker seg selv selvfølgelig.
Havtorn Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Det er godt å høre, men det finnes mange ikke bare dårlige, men helt elendige individer når det kommer til mops. Og det er ikke synsing, jeg har møtt fryktelig mange dessverre. Legg dog gjerne ut video av dine hunder når de vasker seg i baken. :-) Selv om du, AB, virker som et av de bedre hundemenneskene, er det allikevel mye lei avl på disse hundene. Som valpekjøper burde du, TS, uansett møte foreldredyra, og aller helst også kjøpe fra en oppdretter du finner mye godt om, det være seg hos fornøyde valpekjøpere, på nett eller andre steder. Det er utrolig hvor stor forskjell det kan være innad i rasen, JRT er egentlig et utrolig godt eksempel på det. Noen hunder er nærmest mannevonde av natur mens andre er de roligste og mest fantastiske familiehundene jeg har vært borti. :-)
Gjest otrivin Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg tenkte også mops med en gang. Vi har det, og den er fornøyd bare vi er der. Det er alt han trenger. Dette syns jeg er en stor fordel, at den blir lykkelig av alt så lenge den får være med oss. Om vi går og kommer hjem igjen, er han bare glad for at vi kom tilbake hvis du skjønner. Den er med på alt fra sofa til fjell så sånn sett er de jo perfekt. Dessuten er du garantert mange gode, lange latterkramper og lykkelige øyeblikk. Tror aldri vi har klart å fullføre en krangel etter vi fikk han fordi han alltid gjør et eller annet idiotisk som å snike seg inn i et dynetrekk, sette seg på bordet med ryggen til og furte, hoppe opp ved middagsbordet og slå i bordet med poten eller diverse andre ting som alltid gjør dagen lysere. Folk kan snakke så mye dritt om mops, pusting, avlingen og alt som de vil, å kjøpe mops er det BESTE jeg har gjort i hele mitt liv! Når det gjelder pust så har jeg ikke merket noe pusteproblemer på annet enn overvektige mopser. Vår er ikke det (ikke jeg heller forsåvidt), men jeg peser mer enn han på tur når det er varmt (ikke mangel på kondis heller). Avl har han klart superfint (parret 2 ganger, begge fant han ut av det selv og det ble babyer), vaske seg i ræven gjør han ikke med tunge (glad for det), men han pleier å sette seg i gresset når han har bajset, så det løser seg jo fint. Tissen og folden vasker han faktisk selv Men ja, har forståelse for at mange ikke liker de, jeg mener jo at min er en supermops og ingen andre kan sammenlignes, så for å si det sånn ville jeg ikke hatt en annen mops da. Men det er mange av de som er utrolig søte, friske og fine!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Hei! Jeg har en hund som er svært rolig. Hun trenger å gå minst en times tur hver dag. Hun har ikke jaktinstinkt, er slett ikke pysete, hun kan godt være med på lange turer. Hun er veldig familievennlig. Hun er ca 11 måndeder nå. Det kreves en del pelsstell. de må børstes minst en gang i uken.... høres ikke det bra ut? Men det er jo ikke akkurat en liten hund. Det er en newfoundlandshund. De fleste nuffer er slik. lykke til med valget
himmelseng Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Vi har japansk spisshund, og er utrlog fornøyd med deg! Tåler lange fjellturer, kan gå løs rundt på eigendommen, men trenger ikke tur hver dag. Minimalt med pelsstell, trenger ikke å bades hele tiden til tross for at den er hvit. Går fint sammen med barn og andre hunder, så lenge hun får litt tid på seg. Har ingen klager på denne hunden!
Gjest Badabing Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Prøv rasevelgere på Canis f.eks Har prøvd denne, men får opp ca 100 raser Er jo mest spørsmål om aktivitet, pelsstell osv, og det er ikke viktigst. Tenker mer at jeg ønsker en hund med et lktt mykt lynne, som liker kos og tur. Skal lese litt mer om mops og JRT. Har også fått tips om Griffon, men disse har jeg aldri sett/møtt i virkeligheten. Noen som har kjennskap til denne rasen? Takker for alle innspill så langt!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Mops har jo en del helseproblemer, så her bør du helst ikke har dårlig økonomi, mtp. veterinærutgifter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå