Gjest döderlein Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Det er en vond situasjon om dagen, for hunden som vi har hatt hjemme må antageligvis avlives snart. Jeg bor noen timer unna, men har tenkt at jeg så gjerne vil være med om hun må avlives. Jeg er utrolig glad i henne og hun er så viktig for meg... Men jeg jobber noen kvelder og helger, og lurer derfor på om man f.eks. kan få sykemelding el. fra jobb dersom man må dra bort for noe sånt? Har noen av dere kunnskap om dette?
Gjest navnelapp Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Det får du nok ikkje sjukmelding for, nei. Du kan søke arbeidsgjevaren din om velferdspermisjon, om du får det er ikkje godt å seie. Eg hadde nok ikkje gitt velferdspermisjon for dette om du var tilsett hos meg. Du måtte teke ut avspasering eller feriedagar. 3
Sweetpea25 Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Tviler på at du får sykemelding, men du får nok sikkert permisjon uten lønn.
NovaFlare Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Dessverre får man ingen forståelse for dette i arbeidslivet, så jeg hadde nok tatt ut egenmelding om det var min hund.
vinterspeil Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Ta egenmelding og ikke prat noe om det!! Det hadde iallefall jeg gjort. 2
Gjest döderlein Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Ta egenmelding og ikke prat noe om det!! Det hadde iallefall jeg gjort. Egenmelding er bare at man ikke kan på jobb pga. sykdom el., sant? Har aldri vært borte fra jobben, så har ikke noe kunnskap om det her. :/ Jeg forstår ikke at det ikke er noen forståelse for dette i arbeidslivet, det er jo et familiemedlem som dør.
NovaFlare Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Egenmelding er bare at man ikke kan på jobb pga. sykdom el., sant? Jepp, man skulker og sier man er syk rett og slett i dette tilfellet. Bikkja hadde vært viktigere. 1
Gjest döderlein Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Jepp, man skulker og sier man er syk rett og slett i dette tilfellet. Bikkja hadde vært viktigere. Men på en måte må da sorg kunne regnes som psykisk sykdom (drar det vel litt langt her, men dere forstår hva jeg mener?).
vinterspeil Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Men på en måte må da sorg kunne regnes som psykisk sykdom (drar det vel litt langt her, men dere forstår hva jeg mener?). Strengt tatt tror jeg sorgen må være sykelig for at du skal ha rett til sykemelding dersom du må avlive hunden ... Men om du tar en egenmelding er det ingen som har rett til å spørre hvorfor. Er du syk, så er du syk. Jeg ville uten tvil ha gjort det i ditt tilfelle
NovaFlare Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Men på en måte må da sorg kunne regnes som psykisk sykdom (drar det vel litt langt her, men dere forstår hva jeg mener?). Selvfølgelig skjønner vi med hund hva du mener, men andre har kun et mat-forhold til dyr (ku, sau) så selv om jeg ikke er enig, så forstår jeg at man ikke får fri for dette. Dermed tar jeg saken i egne hender og snakker ikke mer om det 1
Rainbow Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Huff, så trist!! Det er dessverre sånn at mange ikke ser på dyr som så viktige og ikke forstår hvor sterke følelser man får for dem. Det kommer litt an på hva slags forhold du har til sjefen din, om dere kan snakke om ting og kjenner hverandre eller ikke. Siden du kun jobber kveld og helg hadde jeg nok bare tatt ut sykemelding. Sorg er en psykisk reaksjon som kan gjør deg ute av stand til å jobbe. Det kan jo hende legen er mer forståelsesfull enn arbeidsgiver, men det vet man dessverre ikke før man har prøvd. Håper du får støtte og hjelp i den tøffe tida framover. Føler virkelig med deg!! Edit: Altså tatt ut egenmelding om at du er syk, mener jeg. Du må jo være til stede, det er klart! Endret 5. oktober 2011 av Rainbow81
vinterspeil Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Selvfølgelig skjønner vi med hund hva du mener, men andre har kun et mat-forhold til dyr (ku, sau) så selv om jeg ikke er enig, så forstår jeg at man ikke får fri for dette. Dermed tar jeg saken i egne hender og snakker ikke mer om det Fornuftig!
Gjest strykebrett Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 Kan du ikke bare bytte vakter dlik at du får det til da? Eventuelt forklare for arbeidsgiver hvorfor du veldig gjerne vil ha fri den dagen og spørre om det lar seg ordne? Det er ikke noe særlig å lyve om sånne ting, bedre å ordne opp i det på en ærlig måte.
Gjest döderlein Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Kan du ikke bare bytte vakter dlik at du får det til da? Eventuelt forklare for arbeidsgiver hvorfor du veldig gjerne vil ha fri den dagen og spørre om det lar seg ordne? Det er ikke noe særlig å lyve om sånne ting, bedre å ordne opp i det på en ærlig måte. Det er veldig vanskelig å bytte vakter der, men siden jeg jobber sjeldent fremover kan det jo hende at det kan tas noe hensyn her hjemme til at jeg har mulighet til å dra hjem... Vi får se hvordan jeg løser det. Vil jo heller gjøre det ærlig jeg også. Men hvordan foregår dette egentlig? Pleier man å bestille en time hos dyrlegen en stund før, eller? Endret 5. oktober 2011 av döderlein
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har måttet få hunden min avlivet selv, og forstår godt at dette er noe du vil være med på, og at det handler om ordentlig sorg for deg. Imidlertid er ikke reglene sånn at dette er noe man kan få sykmelding for. Å gå til det skrittet å ta ut egenmelding da blir for meg misbruk av en velferdsordning. Det eneste redelige er å be om feriedag eller permisjon uten lønn. Får du ikke det må du nok bare godta det. Life sucks, and then we die.
vinterspeil Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har måttet få hunden min avlivet selv, og forstår godt at dette er noe du vil være med på, og at det handler om ordentlig sorg for deg. Imidlertid er ikke reglene sånn at dette er noe man kan få sykmelding for. Å gå til det skrittet å ta ut egenmelding da blir for meg misbruk av en velferdsordning. Det eneste redelige er å be om feriedag eller permisjon uten lønn. Får du ikke det må du nok bare godta det. Life sucks, and then we die. Det mener DU. JEG mener det er noe vi burde ha KRAV på, derfor synes jeg en egenmelding er helt grei. Det er nok litt politikk i dette.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis du får en depressiv reaksjon på hundens dødsfall kan du få en sykemelding. Sykemeldinger (og egenmeldinger) er nemlig for syke folk. Jeg har selv dyr og vet at det er veldig vondt når de dør. Men tenk dere nå litt om da: Hva ville skjedd med sykefraværet her i landet om det skulle vært gyldig grunn for fravær at kjæledyret døde? Dyr levere stort sett mye kortere enn mennesker, og derfor blir det også mange flere dyredødsfall enn menneskedødsfall. Tenk dere alle som skal ha fri fra jobb fordi hunden, katta, hesten, kaninen, hamsteren, gullfiskene etc døde. Hvor skal grensa gå? Er det mer tillatt å sørge over en hund enn en hamster? Det er vel knapt gjennomførbart at man skal få sykemelding fordi kjæledyret dør. 3
Rainbow Skrevet 6. oktober 2011 #18 Skrevet 6. oktober 2011 Du spurte om hva som skjer i selve prosessen. Vi hadde veterinær som kom hjem til oss. Da ringte vi samme dag. De visste han var mye syk, og var klar over at det kom til å måtte skje. Da lå han og sov i hagen, og merka knapt at dyrlegen og dyrepleieren var der. De ga ham to sprøyter, ga oss tid til å ta farvel, tok ham med seg og sendte ham til kremasjon, og så fikk vi en urne vi kunne grave ned i hagen. Det er jo en gang sånn at folk reagerer helt forskjellig på dødsfall, både når det gjelder dyr og mennesker. Noen er så knytta til den de mister at de trenger sykemelding, blant annet fordi de plutselig bryter ut i krampegråt, begynner å skjelve, hyle, får pusteproblemer etc. Andre klare å skyve det unna og syns det er greit å jobbe for å få det på avstand, mens atter andre kanskje ikke er så sterkt berørt. Det må avgjøres på individuelt nivå, og hvis arbeidstakeren har noen av de førstnevnte reaksjonene vil jo også arbeidsgiver skjønne at vedkommende ikke kan jobbe.
Gjest Doh Skrevet 6. oktober 2011 #19 Skrevet 6. oktober 2011 Hvis du får en depressiv reaksjon på hundens dødsfall kan du få en sykemelding. Sykemeldinger (og egenmeldinger) er nemlig for syke folk. Jeg fikk det(diagnose: situasjonsbetinget depresjon), men sjefen min mente at det ikke var god nok grunn til å bli sykemeldt så jeg fikk ikke sykepenger. Skulle vært tøff nok til å ta det videre, men jeg orket dessverre ikke og da jeg hadde orket var det jo blitt en stund siden.
Capricorn Skrevet 6. oktober 2011 #20 Skrevet 6. oktober 2011 Du kan ikke bli sykemeldt fordi du skal avlive hunden, men legen kan sykemelde deg pga av din reaksjon. Det er en forskjell der. Er man så fra seg av sorg at man ikke er i stand til å jobbe så kan legen sykemelde deg på det grunnlaget. Jeg hadde nok tatt meg ferie/avspasering den dagen (hvis det var planlagt), men tviler på at jeg hadde vært i stand til å jobbe etterpå, så da hadde det nok blitt en egenmelding. Kjenner noen som har avlivet hunden sin for en liten stund siden og hun fikk bare forståelse på jobben. Ingen sa noe på at hun brukte egenmelding i noen dager. De kom til og med hjem til henne med gaver og trøst. De jo så at hun knapt var i stand til å prate, langt mindre jobbe. Det er nok ikke alle arbeidsgivere som er sånn, men griner man hele dagen så er man ikke mye til nytte på jobb heller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå