Gå til innhold

Når begynne å gi grøt/annen mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Taranaki
Skrevet

Hei!

Når begynte dere med annen mat i tilegg til pupp? Lille prinsen er tretten uker i dag, og krever mye pupp. Synes jeg er framme med puppen hele tiden! Om natten sover han av og til fire timer i strekk, men helst så våkner han annenhver time og vil ha mat. Da spiser han mye, så det er ikke bare for kosen sin skyld.

Størstemann var vel fire mnd. da jeg begynte å gi han litt banan. har innmari lyst å prøve grøt eller noe til lille prinsen, kanskje han blir å sove mer om natta?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du føler det blir mye "pupping" kan du gjerne prøve litt grøt.

Lag en velling de første gangene og begynn med bare noen skjeer.

Du må nesten prøve deg fram til det som passer for deg.

At babyen skal våkne flere ganger på natten å få pupp varier litt, men et barn på 13 uker klarer seg fint uten om natten.

Jeg har en datter på 3 mnd, som legger seg kl 20.00 og våkner mellom

7-8 tiden.

Du kan jo også prøve en ekstra flaske med erstatning på kvelden hvis du føler du har for lite melk, men det kan lett føre til at du minsker melken din selv.

Gjest Primula
Skrevet

Jeg synes kanskje at det er litt tidlig å begynne med fast føde når han er bare 13 uker. "Regelen" er vel 6 mnd, men jeg må innrømme at jenta mi begynte med grøt da hun var 5 mnd. Husk at små babymager ikke er helt utviklet for å takle fast føde enda. Det kan ende med magevondt og da blir det iallefall ikke nattesøvn.. Dersom han er mye våken om natta kan du prøve å gi en litt morsmelkerstatning istedet. Det kan jo hende at det er mindre melk i puppen enn før, slik at han ikke blir ordentlig mett når han spsier. Dersom det er tilfelle vil han også kreve pupp oftere.

Og når fast føde skal introduseres husk at et par teskjeer er nok de første gangene.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg begynte med tynn velling når datteren min var like gammel som sønnen din.

Det var litt morsmelk erstatning, med en teskje grøtpulver, så veldig tynn, men det lille hjalp.

Hun begynte ikke med grøt før hun var ca 4 1/2 mnd.

På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at det var helt riktig gjort av meg siden jeg hadde en ekstremt aktiv baby.

:D :D

Skrevet

Jeg synes du bør prøve å amme så lenge du kan!

I alle fall et par måneder til. Nå mener jeg ikke å vifte med pekefingeren og virke moralistisk her, men morsmelk er faktisk den beste forebygging du kan gi barnet ditt når det gjelder allergier og matintoleranse senere i livet! Jeg leste f.eks. på nettet en teori om at barn som tidlig ble utsatt for glutenholdig mat, kunne være mer disponert for å utvikle cøliaki senere. Gluten finnes i hvete, bygg, rug og vanlig havre. På samme måte kan kun morsmelk forebygge for andre intoleranser. Det er verdt å tenke over, i alle fall.

Da guttene mine var små, hadde jeg det akkurat sånn som deg, så jeg skjønner godt at du er sliten! Det var fram med puppen annenhver time. Puh! Det er jo en utrolig slitsom tid med lite nattesøvn, men det ordner seg som regel etterhvert. Travelt det første året - men en viktig investering sett ut fra barnets beste!

Spør i alle fall på helsestasjonen før du begynner å gi noe annet - det ville jeg ha gjort!

Lykke til!

Gjest sunshine-t
Skrevet

Littlå fikk sin første grøt når hun var 3 mnd. Syntes ikke det var noe galt i det. Hun fikk jo morsmelk som "hovedmat", så..

Skrevet

Anbefalingene fra Folkehelsa varierer litt fra år til år.

Da jeg hadde baby for et par år siden, var 4 måneder den anbefalte alder for å starte med annet enn melk. Nå sier de seks måneder.

Som du beskriver situasjoen, hadde jeg prøvet forsiktig med litt mat, ved siden av puppen. Det tar jo en stund før det blir noe driv over spisingen uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...