Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen egenkapital selv men har lyst til å kjøpe leilighet. Vet det ikke er en menneskerett eller selvfølge at alle skal kjøpe. Selv leier jeg. Men har et inderlig ønske om å kjøpe min første leilighet. Starter på et utdanningskurs hos NKI i Desember som skal vare i 6-12 mnd. Og håper på å få meg jobb etter det, evt å gjøre ferdig studiekompetansen min hvis jeg ikke får meg jobb med det første.

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er 300 000 kr :)

Skrevet

Mener å ha lest at studenter ikke har rett på startlån, det må være en varig situasjon.

Å være fattig student er midlertitig og det er sannsynelig at du får høyere inntekt når du er ferdig.

Skrevet

startlån hos kommunen...

hver enkelte kommune som setter takhøyde på hvor mye. men man kan i prinsipp få 2 mill.... pga det er ikke anbefalt over dette beløpet...

for at du skal få startlån. så må du være i en situasjon der du ikke klarer skaffe nok midler til bolig selv.og det vil lønne seg med din inntekt og eie isteden for å eie...

feks. om du kan få noe til 1 mill og lånet bilr på 6500 kr i mnd.

mens skal du leie .så er det feks 8000 kr i leie...

utfallet her er det lønner seg for deg og eie. uansett lønner det seg. men kommunene tenker ikke sånn,de tenker mnd utgifter. pga det er ingen rett på å eie egen bolig i norge...

en enklere måte er

du kan få lån i bank om du stiller feks. 30 prosent egenkapitalt. da søker du kommunen(starlån) om de 30 prosentene så du får lån i bank.

men har du foreldre som kan stille sikkerhet for deg.så vil nok dette bli ett tema først.

vet det er mange om beinet. og husbanken har sluttet med lån ,som de hadde før. da kunne alle få som fikk invilget.

men i dag har kommunen begrenset med penger og låne ut.så feks barnefamilier osv vil bli prioritert først....

Skrevet

Hvis ikke reglene har endret seg de siste månedene, kan du få opptil sekshundre tusen i boligtilskudd og kan få startlån selv om du ikke er varig uføretrygdet. Men da må du ha en fast jobb og ikke ha over en viss inntekt. Tjener du for mye er du ikke kredittverdig, da du kan få lån i banken. Men selv om kan du få startlån som egenkapital, da vil banken ha førsteprioritetslån og kommunen andrerprioritet.

Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune. Her jeg bor får alle 300000. Mens familier som har barn med funksjonshemming kan få 100%.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hva tror dere sannsynligheten for å få innvilget startlån er når jeg er student (ferdig i juni), sambo har fast jobb, og vi har spart opp ca 100 000 selv. Med det markedet som er i dag, har ikke vi nubbesjans til å kjøpe noe eget i den kommunen vi ønsker. Hvertfall ikke hvis egenkapitalen skal økes til 15% som det er snakk om.. Men det er en ganske liten kommune, som kanskje ønsker tilflyttere som førstegangsetablerere og sannsynligvis med barn innen et par år..

Ingen av foreldrene våre kan kausjonere et lån, men vi har kapasitet til å betale for det - mangler bare til resten av egenkapitalen. :sjenert:

/C

Skrevet

Vi fikk startlån i Bergen når gubben akkurat var ferdig student og jeg var på AAP. Vi fikk 1,3 mill. Er en familie på 4. Det er jo bare å søke, ingen som hindrer deg i det. Tror de forskjellige kommunene har ulik praksis. Man kan også få egenkapitalen som tilskudd, og låne resten i vanlig bank.

Skrevet

"men i dag har kommunen begrenset med penger og låne ut.så feks barnefamilier osv vil bli prioritert først...."

Det er ikke kommunene som låner ut. De er bare administratorer og videreformidler fra husbanken.

Skrevet

Jeg tror vi kan få selve huslånet i banken, men vi mangler 100 000 - 150 000 i egenkapital.

I den kommunen vi skal flytte til, så er det NAV som er kontaktorgan for startlån, og de kan ha et samarbeid med banken for å lage en pakke.. Men da kan det hende at vi ikke får lån før vi evt har barn?

/C

Skrevet

Ingen som vet?

/C

Skrevet

Ingen som vet?

/C

Er i ferd med å søke startlån og botilskudd i Trondheim, kan poste når jeg vet noe mer om krav\muligheter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror vi kan få selve huslånet i banken, men vi mangler 100 000 - 150 000 i egenkapital.

I den kommunen vi skal flytte til, så er det NAV som er kontaktorgan for startlån, og de kan ha et samarbeid med banken for å lage en pakke.. Men da kan det hende at vi ikke får lån før vi evt har barn?

/C

Ja, det er mulig å få til. Spiller ingen rolle om dere har barn eller ei.

Skrevet

Samboeren min og jeg fikk låne hele kjøpesummen av kommunen/Husbanken - 2,1 mill. (ingen egenkapital eller kausjonist). Men vi var begge i fast jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...