Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har bodd i Oslo hele livet, og kjenner derfor byen ganske så godt. Men i jakten på å finne sjulte skatter, så spør jeg; hva er deres favorittplasser i Oslo? En slags topp-liste på cafeer, steder, butikker, restauranter, osv.

Alltid morsomt å finne nye steder i egen by! :)

Endret av Sofie2103
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen sjult skatt, men Hovedøyen er vakker selv utenom badesesongen!

Skrevet

Er ikke så hypp på å dele de beste hemmelige tipsene på et forum ;) Men jeg kan si at varm sjokolade i biblioteksbaren på Hotel Bristol er noe for seg selv.

Skrevet

Hvis du vil utforske litt utenfor sentrum finnes det mange anbefalinger. Personlig er jeg mer kjent utenfor sentrum enn i, nemlig.

For eksempel Østensjøvannet, en nydelig naturperle (jiiz, det hørtes klisjé ut, men det er sant), som byr på fine turmuligheter og masse fulgleliv, i tillegg til å være nær kollektivtransport.

Ellers er Groruddalen faktisk veldig mye mer enn blokker og trafikk. Det er også mye natursteder og andre flotte plasser!

På Romsås har de en flott "badedam", der det har blitt pussa opp og ordna til badeplasser på en veldig bra måte. Groruddalen har også mange fine gårder, som Nordre Lindeberg gård (der unga kan få hilse på gårdsdyr) og Tveten gård (som har masse kulturarrangementer - fortrinnsvis for barn og eldre). Hølaløkka på nedre Grorud er et slags vannspeil som ser flott ut, og som man ikke skulle tro var der - midt mellom industribedriftene.

Linderud senter er nyoppussa de siste åra og har mange bra butikker, enkelte av dem finner du ikke andre steder. Liker også Stovner senter, fordi de har så stort utvalg.

Liker restauranten "Gutta fra Calcutta" på Alexander Kiellands plass, de serverer veldig god indisk mat! Ellers er BareJazz i sentrum veldig koselig, det er en kafé og platebutikk i ett. Jeg liker ikke jazz, men trivdes der!

I tillegg har du all skogen som omkranser byen vår, da!:-)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg tar ikke med mine perler i Nordmarka her.

Men byen har mye fint å by på. Langs Akerselva fra Oset og nedover, er en fin tur full av gammel historie. Og ta noen avstikkere her og der og se gamle fine småhus og herlige hager. Parkene har alle sin egen sjarm hele året.

Skrevet

Kokosbollefabrikken på Sagene :spise:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo hele livet, og kjenner derfor byen ganske så godt. Men i jakten på å finne sjulte skatter, så spør jeg; hva er deres favorittplasser i Oslo? En slags topp-liste på cafeer, steder, butikker, restauranter, osv.

Alltid morsomt å finne nye steder i egen by! :)

Jeg har riktignok bodd i Oslo bare ca halve livet, men kjenner også byen godt, og en slik post som du skriver er midt i blinken for meg også! :-) Jeg er "alltid" på jakt etter skjulte skatter/favorittplasser i Oslo. I hovedsak så dreier det seg om at jeg er glad i å finne spesielle steder som jeg kan fotografere, siden jeg er en overivrig hobbyfotograf ;)

Håper du får mange tips i denne tråden :)

Her er et lite utvalg av mine tips, og for den som ønsker mer inspirasjon til steder og severdigheter i Oslo så kan du kanskje finne noe på albumet mitt på denne linken! eventuelt også i dette albumet :-)

• Turveien på Malmøya.

• Soloppgang på Bygdøy.

• Botanisk Hage en stille morgen.

• Ta "lokalbåten" med en sporeveisbillett/månedskort og ta en øyhoppingstur i Oslofjorden!

• Ta turen opp til Hopptårnet på Holmenkollen og skue utover byen!

• Ta en høst-tur i området ved Bogstad Gård og Bogstadvannet.

Gå på lekebutikken og kjøp deg en DRAGE og dra opp til Ekeberg og fly over byen! :-)Trykk for å se bilder

Vøienvolden Gård, en liten byperle, nesten midt i Oslo

I Maridalsveien 120 på Sagene i Oslo ligger en perle med navnet Vøienvolden gård! Her kan man slappe av på det vakre tunet omkranset av røde hus og gamle trær fra 1700 tallet.

Trykk her for å se bilder

Gå på Bakgårdskafejakt :)

Se bilder

Dra til "fjells i Oslo" til Trollvann og Grefsenkollen.

Ta med din kjære til Kjærlighetsberget og skue utoverMaridalsvannet i solnedgang.

Trykk her for å se bilde

Besøk Oslos storstue på toppen av Rådhuset, og se og hør Vegar Sandholt trylle frem vakre toner utover byen live! (Hver lørdag kl 15, se mer info på Rådhusets sider)

Hovedøya er jo allerede nevnt, og er jo et herlig pusterom byen!

Les mer og se bilder

Elers er det sikkert mye mer man kan komme på av perler, og en slik post kan forhåpentligvis bidra til at det dukker opp steder man ikke viste om. Og om noen skulle ha noen tips er jeg også mer enn glad for tips om steder/severdigheter eller opplevelser jeg kan fotografere :-)

• Liker 3
Skrevet

Dette tells nok ikke som en skjult perle, men jeg elsker Bare Jazz ved stortorget :)

• Liker 1
Gjest Elissima
Skrevet

Dette tells nok ikke som en skjult perle, men jeg elsker Bare Jazz ved stortorget :)

Jeg og! Føler nesten jeg er i Frankrike når jeg er der :) Ikke liker jeg jazz, men utrolig bra stemning der! Og gode kaker :)

Skrevet

På Tøyen med nest siste 20 buss (kjøleberggata tror jeg) holdeplass er det en utrolig koslig cafe som heter det grønne kjøkken, herlig atmosfære, og hyggelig betjening. De har stengt på Mandager. Men vært en tur!

• 3 uker senere...
Skrevet

På Tøyen med nest siste 20 buss (kjøleberggata tror jeg) holdeplass er det en utrolig koslig cafe som heter det grønne kjøkken, herlig atmosfære, og hyggelig betjening. De har stengt på Mandager. Men vært en tur!

I dag har jeg testet kafeen du har tipset om, og for en koselig kafé! Utrolig flott atmosfære, og kjempegod mat og himmelske kaker :)

Her er en liten artikkel fra dagens besøk: http://www.janovebrenden.no/documents/122.html

Tusen takk for at du tipset om denne :-)

Vennlig hilsen Jan Ove

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Ein spasertur over Rodeløkka syns eg er koseleg, det same er ein tur over idioten på St.Hanshaugen, inn frå Geitmyrsveien og gjennom Anton Schiøths gate. Dei små smuga er søte. Då kan du gå ned til La Sosta, og ta ein kaffe der etterpå. Sjølve St.hanshaugen er også fin, med Java og Gutta på Haugen.

Eg er veldig glad i Bærums verk, sjølv om det ikkje er Oslo. Dit tek eg ofte med "foreign guests", særleg før jul, og dei blir alltid imponerte.

• Liker 1
Skrevet

Fisk og Vilt på Youngstorget har veldig god fish'n'chips. Utestadene Bonanza (knøttliten amerikansk bar) på Youngstorget, og Tilt (utestad slash spelebule) ved Youngstorget.

Skrevet

Hyggelig å lese om flere Oslotips :)

Takk "Alt godt" da er spaserturene dine notert, og Fisk og Vilt på Youngstorget skal jeg teste ut Rosalie :)

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

jeg dør litt av glede hver gang jeg er på nighthawk diner å drikker pistasjmilkshake :daane: den er så deilig at det nesten er litt i overkant bra :ler: nighthawk diner ligger rett ved siden av birkelunden ( nederste del av parken)

I rathkesgate 7 ligger det en butikk som heter angels speed equipment, der har de skikkelig mye artige saker, alt fra ting og tang til klær. de har en hjemmeside, men den er bare teit, for det er det bare gutteting, selvom store deler av butikken innholder jenteting.

http://angels-speed-equipment.com/

gå forbi høyskolen i oslo, og rett ved siden av bar/utestedet som heter evergreen, så er det en kjempekoselig butikk som heter tulip og tatamo, der har de såååå mye fine klær, spesielt kjoler, og litt andre ting! klærne er unike, og faktisk til en god peng :)

http://www.tulipogtatamo.no/butikk-kjole/

Endret av NozMonster
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Liker restauranten "Gutta fra Calcutta" på Alexander Kiellands plass, de serverer veldig god indisk mat!

Gutta :rodmer: Savner maten der, jeg var nemlig stamkunde da jeg bodde i området. Som forøvrig er veldig fint å bo i :)

Skrevet

Kaffefuglen!

Søndag på Blå (selv om det vel er kjent for de fleste Oslo-innbyggere)

Spis så mye du vil for 100 (?) kroner på Vega

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...