AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jobber i en avdeling i en stor matvarebutikk der kun jeg og sjefen kan ta "hovedvaktene" dag. Jeg jobber en dag, hun fem dager i uken. I dag ble jeg nødt til å ringe og si jeg er syk. Jeg er typen som presser meg selv på jobb så lenge det er mulig, jobber til jeg nesten stuper. Nå er jeg full av feber, musklene verker og er skikkelig forkjøla. Jeg tror jeg går i bakken om jeg må på jobb i morgen. Derfor ringer jeg og sier ifra. Hun blir mutt, relativt stille og virker nesten sur. Det er jo utrolig kjedelig å få den beskjeden, nå må hun gå en seksdagersuke og i tillegg var hun forberedt på fri i morgen. Skjønner det. Men jeg, som har en rimelig stor samvittighet for sånne ting, får helt vondt inni meg av dårlig samvittighet. Føler meg dum, teit og slem som gjør at sjefen må avgårde på jobb. Kan ikke fordra det at jeg gir sjefen noen som helst grunn til å bli sur/mislike meg på noen som helst måte. Kan jo legge til at jeg på det halvannet året jeg har jobba der kun har vært sykemeldt en gang - da med veldig god grunn og innleggelse på sykehus. Ellers har jeg presset meg gjennom mye for å kunne jobbe. Virkelig! Og jeg kan ikke fordra å ringe og si jeg er syk! Jeg har gjort det to ganger tidligere i andre jobber (på de til sammen seks årene jeg har hatt deltidsjobber), men der har det jo vært jobber der det finnes flere som kan gjøre den samme jobben - og derfor ikke sjefen selv som må på jobb. Så, overreagerer jeg eller må man regne med en sånn respons? Hvordan reagerer deres sjefer? Hilsen fortvila 20-åring.
Gjest Silvermist Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Er du syk så er du syk. Det er ikke ditt problem om det passer dårlig for sjefen, og om hun/han tar dette på en barnslig måte og reagerer med å bli sur så må du bare overse det, rett og slett.
Gjest Mahareth Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Sjefen din har ikke grunn til å reagere negativt. Sykdom skjer, det kunne like godt vært sjefen din som var for syk til å gå på jobb. At hun så frem til fri i morra er forståelig, men det gir henne ikke grunn til å være sur på deg. Edit: Brukte hjernen min til det den er ment til, og skjønte plutselig det jeg misforstod i første innlegg Endret 5. oktober 2011 av Mahareth 1
Envy Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 På jobben min sier de "Ok" om man ringer seg syk, også spør de om man vet hvor lenge man blir borte, slik at de vet hvor lenge de trenger å sette inn andre. Ingen sure miner Skjønner jo at sjefen din syntes det var en kjedelig beskje då få, ts, men du kan jo ikke noe for at du er syk. Hun kunne jo godt prøvd å skjule at hun ble skuffet da. 3
Gjest Silvermist Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) For å svare på spørsmålet i overskriften så sier sjefen min "god bedring!" når jeg er syk, og spør om når jeg forventer å være tilbake, evt. om jeg kan gi en melding på når jeg føler meg bedre og er klar igjen for jobb. Endret 5. oktober 2011 av Silvermist
Gjest Blondie65 Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Jeg synes du er kravstor, og overfølsom. Er det rart om sjefen din blir skuffet over jobbedag når de hadde planlagt fri? Kanskje han/hun skulle prøvd å skjule det bedre, men å sitte hjemme og ase seg selv opp over sjefens reaksjon er rett og slett bare tåpelig. Så lenge du faktisk er syk så må du ikke ha dårlig samvittighet. Og dersom denne sjefen ønsker mindre ansvar får de lære opp flere til dagvakten slik at det ikke blir en slik krise når den eneste vikaren er syk. Min sjef ønsker også god bedring - og spør om jeg har noen formening om når jeg er tilbake. Endret 5. oktober 2011 av Blondie65
Gjest Silvermist Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Jeg synes du er kravstor, og overfølsom. Er det rart om sjefen din blir skuffet over jobbedag når de hadde planlagt fri? Kanskje han/hun skulle prøvd å skjule det bedre, men å sitte hjemme og ase seg selv opp over sjefens reaksjon er rett og slett bare tåpelig. Så lenge du faktisk er syk så må du ikke ha dårlig samvittighet. Og dersom denne sjefen ønsker mindre ansvar får de lære opp flere til dagvakten slik at det ikke blir en slik krise når den eneste vikaren er syk. Min sjef ønsker også god bedring - og spør om jeg har noen formening om når jeg er tilbake. Helt uenig, sjefen skal ikke gi noe uttrykk for skuffelse over at en arbeidstaker er syk. Det skal responderes på en nøytral måte, og et ønske om god bedring er også god kutyme. Endret 5. oktober 2011 av Silvermist 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg synes du er kravstor, og overfølsom. Er det rart om sjefen din blir skuffet over jobbedag når de hadde planlagt fri? Kanskje han/hun skulle prøvd å skjule det bedre, men å sitte hjemme og ase seg selv opp over sjefens reaksjon er rett og slett bare tåpelig. Så lenge du faktisk er syk så må du ikke ha dårlig samvittighet. Og dersom denne sjefen ønsker mindre ansvar får de lære opp flere til dagvakten slik at det ikke blir en slik krise når den eneste vikaren er syk. Min sjef ønsker også god bedring - og spør om jeg har noen formening om når jeg er tilbake. Jepp, jeg er ALT for følsom. Jeg har en skremmende samvittighet og kan ikke fordra det selv. Sånn er det bare, vet ikke om det er noe man blir kvitt. Takk for svar, alle sammen! TS
Gjest Blondie65 Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Helt uenig, sjefen skal ikke gi noe uttrykk for skuffelse over at en arbeidstaker er syk. Det skal responderes på en nøytral måte, og et ønske om god bedring er også god kutyme. Så sjefer er ikke mennesker? Det forventes for ramme alvor at en i enhver situasjon ikke skal være skuffet over at en må jobbe når en har fridag - bare fordi en er sjef? Jeg er helt enig i at "god bedring" er en selvfølge, og langt på vei kan rette opp i at en er skuffet. Så skal vi også huske at trådstarter selv sier at hun er overfølsom og nok ville vristet "skuffet følelse" ut av selv det beste forsøk på å være nøytral.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Så sjefer er ikke mennesker? Det forventes for ramme alvor at en i enhver situasjon ikke skal være skuffet over at en må jobbe når en har fridag - bare fordi en er sjef? Jeg er helt enig i at "god bedring" er en selvfølge, og langt på vei kan rette opp i at en er skuffet. Så skal vi også huske at trådstarter selv sier at hun er overfølsom og nok ville vristet "skuffet følelse" ut av selv det beste forsøk på å være nøytral. Nei, DET er jeg ikke enig i til tross for at jeg sier jeg har en enorm samvittighet og kan være overfølsom.
Tøydokke Anna Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) . Endret 5. oktober 2011 av Tøydokke Anna
Tøydokke Anna Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Sikkert kjipt for henne å jobbe en ekstra dag, men det er da ikke din feil og ikke noe du skal klandres for. God bedring 2
Gjest Aria. Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 Helt uenig, sjefen skal ikke gi noe uttrykk for skuffelse over at en arbeidstaker er syk. Det skal responderes på en nøytral måte, og et ønske om god bedring er også god kutyme. Enig! Har hatt jobben jeg har nå i et år, ikke vært syk, men i sommer ble jeg skikkelig dårlig på jobb, og begynte å kaste opp, mye. Gikk og sa fra til sjefen at jeg trodde jeg måtte dra hjem. Hun ble rett og slett sur, hun så jo at jeg var dårlig, det var mye å gjøre den dagen, men jeg fikk jo ikke gjort noe så mye når jeg kastet opp hver halvtime. Hun ristet på hodet og sa "ja du får gjøre det da..." Fikk ikke noe "god bedring" for å si det sånn. Veldig dårlig oppførsel. Burde kanskje ikke være sjef når man blir sur på ansatte som er syke. 8
Gjest Aria. Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Helt uenig, sjefen skal ikke gi noe uttrykk for skuffelse over at en arbeidstaker er syk. Det skal responderes på en nøytral måte, og et ønske om god bedring er også god kutyme. Enig! Har hatt jobben jeg har nå i et år, ikke vært syk, men i sommer ble jeg skikkelig dårlig på jobb, og begynte å kaste opp, mye. Gikk og sa fra til sjefen at jeg trodde jeg måtte dra hjem. Hun ble rett og slett sur, hun så jo at jeg var dårlig, det var mye å gjøre den dagen, men jeg fikk jo ikke gjort noe så mye når jeg kastet opp hver halvtime. Hun ristet på hodet og sa "ja du får gjøre det da..." Fikk ikke noe "god bedring" for å si det sånn. Veldig dårlig oppførsel. Burde kanskje ikke være sjef når man blir sur på ansatte som er syke.
Gjest Silvermist Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Så sjefer er ikke mennesker? Det forventes for ramme alvor at en i enhver situasjon ikke skal være skuffet over at en må jobbe når en har fridag - bare fordi en er sjef? Jeg er helt enig i at "god bedring" er en selvfølge, og langt på vei kan rette opp i at en er skuffet. Så skal vi også huske at trådstarter selv sier at hun er overfølsom og nok ville vristet "skuffet følelse" ut av selv det beste forsøk på å være nøytral. Selvsagt er sjefer mennesker, men i sin rolle som sjef skal man oppføre seg nøytralt når din ansatte kommer til deg og sier at han/hun er syk. Det forventer jeg, og slik skal det være. At de er skuffet og lei seg på innsiden er helt greit, og forståelig, men det skal ikke vises overfor den ansatte som kommer med beskjeden om at han/hun er syk og må bli hjemme fra jobb.
Gjest Silvermist Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Enig! Har hatt jobben jeg har nå i et år, ikke vært syk, men i sommer ble jeg skikkelig dårlig på jobb, og begynte å kaste opp, mye. Gikk og sa fra til sjefen at jeg trodde jeg måtte dra hjem. Hun ble rett og slett sur, hun så jo at jeg var dårlig, det var mye å gjøre den dagen, men jeg fikk jo ikke gjort noe så mye når jeg kastet opp hver halvtime. Hun ristet på hodet og sa "ja du får gjøre det da..." Fikk ikke noe "god bedring" for å si det sånn. Veldig dårlig oppførsel. Burde kanskje ikke være sjef når man blir sur på ansatte som er syke. Jeg blir oppgitt når jeg leser sånt. Slik skal man ikke oppføre seg i sin rolle som sjef.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Sikkert kjipt for henne å jobbe en ekstra dag, men det er da ikke din feil og ikke noe du skal klandres for. God bedring Takk for det! :-)
Anglofil Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 Så sjefer er ikke mennesker? Det forventes for ramme alvor at en i enhver situasjon ikke skal være skuffet over at en må jobbe når en har fridag - bare fordi en er sjef? Jeg er helt enig i at "god bedring" er en selvfølge, og langt på vei kan rette opp i at en er skuffet. Så skal vi også huske at trådstarter selv sier at hun er overfølsom og nok ville vristet "skuffet følelse" ut av selv det beste forsøk på å være nøytral. Sjefer er selvfølgelig mennesker, men de skal opptre profesjonelt og ikke gi sine arbeidstakere dårlig samvittighet slik hun helt klart gjør i dette tilfellet. Jeg føler veldig på det selv, nå har jeg riktignok vært sykemeldt mye den siste tiden (deriblant pga lungebetennelse), så jeg føler veldig med ts. Jeg synes rett og slett det er helt jævlig å være syk, og jeg er glad jeg har en sjef som i stedet for å bli skuffet ønsker meg god bedring og støtter meg. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Sjefer er selvfølgelig mennesker, men de skal opptre profesjonelt og ikke gi sine arbeidstakere dårlig samvittighet slik hun helt klart gjør i dette tilfellet. Jeg føler veldig på det selv, nå har jeg riktignok vært sykemeldt mye den siste tiden (deriblant pga lungebetennelse), så jeg føler veldig med ts. Jeg synes rett og slett det er helt jævlig å være syk, og jeg er glad jeg har en sjef som i stedet for å bli skuffet ønsker meg god bedring og støtter meg. Mvh Yvonne Takk for det! Tror nok også noe av det som gjør det vanskelig er at det ikke er noe konkret, liksom. Hadde jeg hatt lungebetennelse hadde ingen stilt spørsmål, om du skjønner
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er sjef for 14 stk, og om en av de ringer inn syke så spør jeg om de er helt sikre på at de ikke kan bidra med noe (ikke slik at de får dårlig samvittighet, dette er tatt opp mange ganger ifm restarbeidsevne osv) og om de har noen formening om når de er tilbake. Sier riktig god bedring og at jeg ringer dagen etter om de tror det blir flere dager. Det er mitt ansvar som sjef å sørge for at alt er dekket opp, jeg skal på ingen måte gi dem dårlig samvittighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå