helenaa Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg tenker at skolevei noe av det viktigste ang. beliggenhet for et nytt sted å bo. Men jeg aner ikke hvor nær skolen bør være, om det er for skummelt hvis man må gå langs en større vei/krysse via undergang ol. Så derfor vil jeg gjerne høre deres erfaringer og tips. Hva synes du er en helt OK skolevei, og hva ville du ikke ønsket for dine barn? Her er det selvsagt ikke snakk om å finne huset med den beste skoleveien, men å få litt mer forståelse for hva som kan funke og ikke.
Gjest lærer Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Hei Vet ikke hvor du tenker på, men skolevei kan være så mangt. De fleste skoler har en max grense hvor langt unna skolen de skal bo før de får skolebuss.. og det funker jo fint med buss for mange også. Jeg hadde vært mer opptatt av om området som dere bor i er et trygt område der barna kan leke ute i hage/nabolag eller liknende. Bor det jevnaldrende ( pluss/minus et par år) i nærområdet som barna kan leke med på fritiden. Tror dette har mye mer å si en selve skoleveien. Har barnet noen å gå sammen med til/fra skole har jo også det påvirkning ift. trygg skolevei. De fleste i 1-3 klasse går gjerne på SFO og blir ofte kjørt til/fra sfo. Mange går også der i 4. klasse. Fra 5 klasse og oppover velger de fleste å sykle når det er bart føre. Det kan jo også være greit å tenke på. Finn et hus der dere trives. Det må jo være det viktigste. Samt kanskje lekekamerater i nærheten, som sagt.. men dersom dere er flinke og innstilt på å kjøre/bringe så er det mange som bor landlig til og som likevel har mange å være med på fritiden. Krever litt mer planlegging bare.
tingeling Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Vi bor bare 100 m fra skolen og det sparer oss for mye logistikk i hverdagen. Hvis dere flytter et sted hvor det er gangavstand, men ikke rett ved siden av skolen, ville jeg ihvertfall sjekket at det var andre barn der slik at barnet kan bli med I en gågruppe. i tillegg vil hverdagen deres bli lettere hvis det er jevnaldrende naboer, da slipper dere kjøre hver gang de skal møtes. Endret 8. oktober 2011 av tingeling
helenaa Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2011 Takk for svar! Nå er jeg sikkert litt dum, men hvordan finner jeg ut om det bor jevngamle i området..? Skjønner at hovedspørsmålet mitt var utydelig. Jeg lurer først og fremst på hvor langt dere tenker at førsteklassinger "kan" gå, for jeg er ikke innstilt på at vi må kjøre. Og om vi bør tenke på hvordan skoleveien er lagt opp (farlige veier, gangveier og sånn), eller om det uansett er sånn at man følges/kjøres eller går i grupper nå? Jeg ønsker meg et mest mulig lettvint liv
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 1-2 km kanskje? Hvis det er eldre barn i "gågruppen" går 2 km helt greit. Men det bør helst være fortau/gang og sykkelvei hele veien, lite trafikk og ingen farlige kryss. Veien bør kort sagt være slik at de kan gå uten å tenke. (Utvikling og modenhet hos små barn.)
Gjest lærer Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Hei Hvordan finner et ut hvor det bor barn: Tja, hvordan finner man ut det. Kanskje du kjenner noen som bor i området dere ønsker flytte til? Ellers så kan en jo ringe på hos en nabo og spørre litt? Du kan jo også spørre på helsestasjonen. De kan nok ikke gi deg detaljerte opplysninger men kanskje si noe om hvor det gernerelt er boligområder der det bor mange barn? Verd et forsøk i alle fall... Hvor langt kan de gå: Jeg tenker at en førsteklassing fint kan gå 2-3 km på rett vei. De fleste barn har rett til trygg skolevei. SÅ finn ut før barnet starter hvor det er tryggest å gå. Gå til skolen grupper: Gågrupper varierer litt fra skole til skole. Som regel er dette noe som foresatte i klassen ev. FAU arrangerer selv. Så det er ikke noen selvfølge at det er slik på din skole. Men som sagt, i første klasse så har de fleste barn jeg har jobbet med ikke gått til skolen, men vært på SFO før/etter skoletid. Dersom det ikke er noen slike grupper ved skolen der du har ditt barn- ta de opp på første foreldremøte. Ofte bor de som går i samme klasse i samme område. Spør om noen har lyst til å være med på følge grupper til skolen. Ofte er det en voksen som følger flere barn på omgang. Da avlaster dere foresatte hverandre, og barna får frisk luft og mosjon før skolestart. Det er veldig positivt. Her finner du en link som kanskje kan hjelpe litt: http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Skolevei/ Regler ift. skolevei/buss: Ellers så kan du gå inn på kommunens nettsider og se hva som står om skole/oppveskt og skolevei der. Der bør det stå om det er noen regler ift. hvor langt de kan bo fra skolen før de får buss m.m. Du kan også sjekke skolens nettsider ( ev. ringe skolen) og se om det står noe om ordninger ift. skoleveien. Obs: Kikket litt rundt på nettet. Da så jeg at det kan se ut som det er fylkeskommunen som bestemmer rett ift. skoleskyss. I kommunen jeg bor og jobber i er det slik at de som går i første klasse har rett til buss dersom de bor mer enn 2 km fra skolen. Elever fra 2 til 10 klasse har rett til skyss dersom de bor mer enn 4 km fra skolen. De kan også søke om rett til skoleskyss dersom det er særlige forhold som gjør skoleveien farlig, og det ikke finnes alternative veier til skolen.
Gjest lærer Skrevet 8. oktober 2011 #7 Skrevet 8. oktober 2011 Forresten: Fortau eller gangsti er viktig. Gå i veiskulder er ikke noe særlig. Over/underganger fremfor fotgjengerfeil er også å foretrekke. ( Avhenger selvsagt av hvor traffikert veien er.) Et annet tips: Ta å kjør/gå noen turer i området rundt skolestart. Da ser du jo hvor det går mange barn. He he... pass på at du ikke blir tatt for å være ute etter helt andre ting da.. ;P
helenaa Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2011 Takk, det var nyttig. Jeg syntes 2 km hørtes langt ut for de minste (før man kan sykle), men hva vet jeg? Tenker at det er forskjell på hva som regnes som "for langt" av de myndighetene som vedtar skoleskyss, og hva jeg som mor føler er langt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå