Gå til innhold

Livsopphold fra nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grunn av grunner jeg ikke vil skrive her, har det blitt trøbbel i det siste. Nå har jeg en deltidsstilling som er nesten ingeting. Leser om livsopphold fra nav, og ville vite mer om det. Får man det hvis man har en liten deltidsstilling ? Hva innebærer egentlig livsopphold? Leser jo så klart på nettet hva det står, men vil gjerne vite fra personer som har hatt det før\ vet mer om det enn det som står på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På grunn av grunner jeg ikke vil skrive her, har det blitt trøbbel i det siste. Nå har jeg en deltidsstilling som er nesten ingeting. Leser om livsopphold fra nav, og ville vite mer om det. Får man det hvis man har en liten deltidsstilling ? Hva innebærer egentlig livsopphold? Leser jo så klart på nettet hva det står, men vil gjerne vite fra personer som har hatt det før\ vet mer om det enn det som står på nettet.

Jeg jobber deltid tilkalling hos et markedsanalyse firma i en by, og til tider er det lite eller ingenting med jobb. Da går jeg til nav og forklarer situasjonen og søker sosialen. Har alltid fått det innvilga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige satser i forskjellige kommuner. Disse tallene er tatt ut fra mitt hode, så ikke heng deg opp i kroner og ører, bare se det som en veiledning:

NAV vil ha dokumentasjon på dine inntekter og utgifter. La oss si at du tjener 5000 kr netto pr mnd. Da vil NAV kunne hjelpe deg med det du trenger utover dette, på et svært nøkternt budsjett. De vil kunne gi deg hjelp til f.eks. din del av husleien (hele eller halve, ettersom om du er enslig eller samboer), din del av strøm og forsikring pluss ca. 3000 kr til mat/livsopphold pr mnd. Av den totale summen som du ville fått om du var helt uten inntekt vil de da trekke de 5000 kr du tjener pr mnd.

Så ja, om du har utbetalt en sum som er lavere enn det NAV ville gitt deg om du var uten jobb så kan du søke sosialstønad. Husk å ta med deg dokumentasjon på lønn (lønnsslipp tre siste mnd), husleiekontrakt der det framgår hvor mye du betaler hver mnd, strømregning og utskrift av kontobevegelsene dine de tre siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krever dokumentasjon over inntektene dine. Likning, lønnslipp og kontoutskrifter. De vil også ha dokumentasjon på utgiftene. Og her er det bare boutgifter som gjelder.

Oslo har for tiden 5681 kr. i oppholdsnorm for en enslig voksen. Er det dokumentert at du har mindre igjen enn dette når boutgiftene er betalt, kan de bidra med supplerende.

Men du vil nok få beskjed om at du må ha større stillingsandel for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...