Gå til innhold

LED, LCD eller Plasma tv?

WhiteDiamond

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte å kjøpe ett nytt tv til samboeren min, men jeg har absolutt ikke peiling på tv. Vil ha 42" eller 50". Tv'en blir helst brukt til å faktisk se på tv, eller se filmer og spille på xbox. Ikke så mye annet egentlig. Noen som kan hjelpe meg?

Edit: Nå ble jeg usikker, så plutselig at det fantes LCD og, hehe, uff, er helt blåst på dette! :fnise:

Endret av WhiteDiamond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at plasma er best til film, mens LCD er best til sport, da det er detaljer og raske bilder. LED vet jeg ingenting om, bortsett fra at LED-fjernsyn er veldig tynne, og jeg ville derfor valgt LED... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED er best! Og dyrest. På andreplass for meg og ps3 og bluray, kommer LCD (ikke hd-ready typen, men de som faktisk er hd, eller hva jeg skal si). Plasma er greit nok det, men ikke min favoritt, også henger bildet litt igjen om han lar f.eks xboxen stå med samme bildet en stund. Brenner seg fast. Det forsvinner, men er ikke så artig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED er bedre enn plasma, men også dyrere. Hvor mye hadde du tenk å bruke?

LED tv er i prinsippet ikke noe forskjellig fra LCD, det er bare ett annet "baklys". Men de har blitt bedre på fargegjegivelse, ja. Plasma har ett problem med innbrenning, noe man sjelden får med LED/LCD. Sistnevnte er derfor bedre egnet til pc/konsollbruk.

Holder likevel en knapp på fargegjengivelsen til plasma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Problemet med plasma er at man risikerer at bildet brenner seg inn i skjermen, f.eks om man ser på ein spesiell kanal for lenge.. Det er kjipt. LED er vel best mtp energi-sparing? Vi har LCD, fornøyd med det. Bruker den til filmer og spill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At bildet brenner seg på plasma er vel gammeldags? Det var slik før, og gammelt rykte ødelegger for plasma. Jeg valgte nettopp plasma til tv og 360 fordi jeg liker varmen i slike skjermer. Lcd og led blir for dataskjerm aktig. Altså smak og behag. Ser man masse vanlig tv og litt spilling synes JEG plasma er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bildet brenner seg på plasma er vel gammeldags? Det var slik før, og gammelt rykte ødelegger for plasma. Jeg valgte nettopp plasma til tv og 360 fordi jeg liker varmen i slike skjermer. Lcd og led blir for dataskjerm aktig. Altså smak og behag. Ser man masse vanlig tv og litt spilling synes JEG plasma er best.

Jeg har selv sett innbrenning på ett 3 år gammelt plasma tv. Så veldig gammeldags er det nok ikke. Bildekvaliteten ellers var det ikke noe å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh ... Kanskje de rimeligste ikke er helt toppers ? Bruker min til kinect andré spill og tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder LED er vel "baklyst LED" bedre enn de tidligere og billigere "sidebelyste LED".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...