Gå til innhold

Motivasjonstråd for tenåringsforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kastes på dæ nesten over natta

Et lite gull som plutselig blir stor

Og døran smell i beinharde debatta

Der du i beste fall kan kysse katta

Og teitere enn far e ingen, unntatt kanskje mor

Mange tenåringsforeldre kan vel kjenne seg igjen i teksten til Halvdan Sivertsen. Det lille gullet som plutselig er blitt tenåring, sinneutbrudd og konflikter der hverdagen kan være en utfordring både for tenåringen og for foreldrene.

Denne tråden er for de voksne som sliter med hormonbomben av en tenåring de har i hus. De som prøver å få hverdagen til å gå rundt mens ungdommen i huset ikke alltid er like samarbeidsvillig. Der dagene kan veksle mellom "himmel og helvete" på kort varsel.

Her kan vi dele tips om hvordan vi har taklet en vanskelig situasjon med et heldig utfall. Og frese ut litt frustrasjon over gullet som iblant ligner mer på gråstein. Humor er fullt lovlig. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder ikke dette først og fremt for de som har jenter? Sønnene mine og kompisene deres har ikke vært vanskelige i tenårene, ikke gutta i familien heller.

Skrevet

Gjelder ikke dette først og fremt for de som har jenter? Sønnene mine og kompisene deres har ikke vært vanskelige i tenårene, ikke gutta i familien heller.

Jeg har også hørt at jenter er verre enn gutta i tenåringstida. Men nå sliter vi med sønnen vår på 13 og begynner å lure på om han er unntaket som bekrefter regelen. ;)

Han slår seg vrang på de utroligste ting, driter i ansvar som han før tok som en selvfølge og bryr seg midt i ryggen uansett hva vi sier. Vi har prøvd det meste, og det er kun beinhard disiplin og tøffe konsekvenser (skrelle vekk alle goder som pc, tv, kino etc) som virker. Ingen samtaler når inn, og prøver vi å vise forståelse så har han fort overtatt styringa i heimen. Så her er det rene militærleiren til tider. *svett*

Skrevet

Jeg er enig i at jenter er verre en gutter.. De kan nok være like vanskelige, men i hvert fall er min gutt enklere enn min datter. Joda, han er forferdeleg sint ham også, men han eksploderer og blir ferdig med det. Mens jenta blir aldri ferdig..

Skrevet

Motsatt erfaring her, mye mer styr med gutten enn med jentene!!

Skrevet

Jeg er tennåring. Det eneste som irriterer meg er når mamma og pappa ikke gir meg en grunn til hvorfor jeg ikke får lov til ting, ellers går det bra. Men jeg vil ha en gyldig grunn...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tennåring. Det eneste som irriterer meg er når mamma og pappa ikke gir meg en grunn til hvorfor jeg ikke får lov til ting, ellers går det bra. Men jeg vil ha en gyldig grunn...

Og hva er en gyldig grunn for deg da? Det er ofte der stridens kjerne ligger. Tenåringen vil ha en grunn, foreldrene gir en grunn, tenåringen avviser grunnen som ugyldig. Sånn kan man gå i ring til hele familien er svimmel og spyr av hverandre.

Iblant er det faktisk lurt å akseptere at:

1: Foreldre har en del flere års livserfaring enn deg og har derfor iblant grunner som du ikke er istand til å forstå.

2: Inntil du er 18 (eller så lenge du bor i samme hus som dine foreldre og forsørges av dem) så er det deres regler som gjelder.

Skrevet

Og hva er en gyldig grunn for deg da? Det er ofte der stridens kjerne ligger. Tenåringen vil ha en grunn, foreldrene gir en grunn, tenåringen avviser grunnen som ugyldig. Sånn kan man gå i ring til hele familien er svimmel og spyr av hverandre.

Iblant er det faktisk lurt å akseptere at:

1: Foreldre har en del flere års livserfaring enn deg og har derfor iblant grunner som du ikke er istand til å forstå.

2: Inntil du er 18 (eller så lenge du bor i samme hus som dine foreldre og forsørges av dem) så er det deres regler som gjelder.

1: en gyldig grunn er når de sier grunnen til at jeg ikke får lov og ikke bare ''Nei du får ikke lov'' F.eks hvis man skal til en veninne og de sier ''Det er for sent'' og de vet og syntes det er greit at jeg uansett ikke kommer til å legge meg om flere timer uansett så er det en ugyldig grunn.

2: det er jeg selvfølgelig klar over, men det gjør ikke en grunn mere fornuftig...

Gjest Survival
Skrevet

Jeg er ikke mor, men jeg tror at foreldrenes krav til gutter generelt er mye lavere, enklere enn for jenter. Og derfor blir det sånn.

Skrevet

Jeg er ikke mor, men jeg tror at foreldrenes krav til gutter generelt er mye lavere, enklere enn for jenter. Og derfor blir det sånn.

enig, så enig.

Skrevet

Det var et interessant svar, kan du utdype?

Selv har jeg ikke fått erfare tenåringsstyret ennå, eldstedattera er 11 nå. Men jeg merker jo at det er ting i gjære hos henne; irrasjonell suring, frekkhet og kverulering har økt betraktelig det siste året.

Dersom min egen oppførsel i tenåra gir en pekepinn på hvordan avkommets blir, så har jeg et aldri så lite helvete foran meg dessverre. Når det gjaldt kverulering, spydighet og humørsvingninger var jeg mildt sagt uttømmelig. Og mannen min var visst ikke noen sølvgutt han heller...

Så når to søte døtre etterhvert kommer i tenåra, så kommer det sikkert til å eksplodere her i heimen, hehe

• Liker 1
Skrevet

1: en gyldig grunn er når de sier grunnen til at jeg ikke får lov og ikke bare ''Nei du får ikke lov'' F.eks hvis man skal til en veninne og de sier ''Det er for sent'' og de vet og syntes det er greit at jeg uansett ikke kommer til å legge meg om flere timer uansett så er det en ugyldig grunn.

Jeg tipper du har fått høre forklaringen mange ganger før, og at foreldrene dine ikke gidder å gjenta seg selv i det uendelige fordi de vet at du uansett svarer "jaaaaaaadaaaaaaa, det har du sagt tuuuuuusen ganger før!". :gjeiper: :fnise:

F.eks. så er det forskjell på å renne ned dørene til folk sent på kvelden og det å være oppe sent hjemme hos seg selv. Det vil jeg tro du egentlig skjønner godt selv, men så er det jo morsomt å kverulerere litt også for å få ut litt damp. ;)

Gjest Survival
Skrevet

Det var et interessant svar, kan du utdype?

Det er et forferdelig press på jenter i dagens samfunn. Jenter er "ledende" når det kommer til skoleresultater, og jenter har på mange andre måter tatt det største fokuset rett og slett. Noen foreldre krever mer av jenter enn av gutter.

Jeg kan ikke si helt hvorfor det blir sånn, men jeg tror det har noe med at det er lettere å stole på gutter fordi det er litt i kortene at guttene skal kunne ta vare på seg selv fra ganske tidlig av. I tillegg kan man godta at gutter finner på mye tull og kommer oftere i trøbbel, fordi "det er bare sånn gutter er".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...