Gjest imli Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Korleis gjekk de fram då ungane dykkar slutta med bleie om natta? Guten min på 3,5 år brukar bleie om natta enno, og har ikkje vist teikn til å ville slutte. Eg tykkjer heller ikkje det er noko problem at han har bleie om natta litt til, men lurar berre på korleis det er vanleg å gjere det. Når slutta dine ungar med bleie om natta ift om dagen? Blei det mange uhell? Måtte du vekke ungen og ta han/ho med på do før du la deg? Er det "anbefalt" gjera, eigentleg? Eg tykkjer det høyrast styrete ut... Skal ein la ungen styre det sjølv, eller er det lurt å "avvenne"?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Mi på rett over 3 år har sluttet med bleie på natten for ikke så lenge siden. Før vi sluttet med bleien hadde hun hatt noen tørre netter her og der, men kun to samenhengende. Jeg vekket henne for å ta henne på do før jeg gikk til sengs i et par 3 dager, da begynnte hun å våkne selv fordi hun måtte på do.Det har ikke vert et eneste uhell etter vi tok av bleien for godt. Men har et tisselaken under vanlig laken enda, bare sånn i tilfelle. Hun var veldig motivert for det selv så det kan sikkert ha stor betydning for at det har gått så bra hos oss.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Dette lurer jeg også på.. Og når de slutter med nattbleie må man da regne med å stå opp og hjelpe de på do noen ganger i løpet av natten, eller klarer de sove en hel natt uten å gå på do..?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 AB #2 her igjen. Vi hadde også pratet en god del om det før vi tok skrittet til å prøve uten. Vi snakket mye om at hun måtte prøve å gi beskjed hvis hun kjennte at hun måtte på do om natten, men at det ikke gjorde noe om hun skulle tisse på seg når hun sov og at hun da bare skulle rope på meg så skulle vi ordne det.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Hos oss må vi opp en gang mellom kl 4-6 på dobesøk med minsten. H*n er 3,5 år gammel. Det har vert litt problem med legging igjen da en liten periode, men det har heldigvis gått over.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Her har vi tatt henne opp før vi har lagt oss, begynte med ca 23-23.30 så har vi gått nedover. Nå er vi nede i ca 20.30 og her har vi vært en stund. Har prøvd tidligere, men da må hun ikke tisse og vi har prøvd å ikke ta henne opp, men da tisser hun på seg. Det er vel 5 mnd siden hun sluttet med bleie om natten nå, og vi har ofte uhell til tross for tissing sent på kvelden.
helenaa Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Er det barna selv om ønsker å slutte, eller er det dere som foreldre som ønsker det? Jeg spør fordi jeg selv heller vil at hun skulle ha bleie enn å måtte ta masse uhell på natta. Tenker at vi ikke kommer til å legge henne med truse før hun har hatt en del tørre netter. Mulig jeg tenker feil...
Chiquita Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Mine har sluttet med nattbleie samtidig som de sluttet med dagbleie. Dette har de regulert helt selv. Størstemann har vel totalt hatt 4-5 uhell på natta, mens mellomste og minste har ikke hatt noen natt-uhell... Alle tre var mellom 2,10 og 3,4 år når de sluttet.
Caramba Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Hvis bleia fortsatt er våt om morgenen så kanskje du bør vente noen mnd? Vi sluttet noen mnd etter at han ble tørr på dagtid fordi nattbleia hadde vært tørr i ukesvis. Jeg vet sannelig ikke om det er lurt å vekke for å putte dem på do, barnet får kanskje litt forstyrret søvn? Min trengte aldri å gå på do om natten etter bleieslutt, jeg mener man bør slutte når de klarer å sove hele natta uten gå på do. Endret 5. oktober 2011 av Caramba 1
Gjest halebein Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 førstemann her sa en kveld at han ikke ville ha bleie på om natta, han var da nesten 3 år, og faren hans bare lot han ligge uten, og det gikk helt fint. Han har hatt lite uhell. Han var sluttet med bleie på dagen da. Andremann sluttet med nattbleien først, han var da 2 1/2 år - han fikk potta ved senga, og tisset selv før han sovnet, og det første han gjorde da han våknet, var å tisse på potta. Dagbleie i barnehagen og pottegåing hjemme fikk vi dog ikke vent han av med før i sommer. Så han gikk ikke på do før han var 4 1/2 år!!!! Det var slitsomt! Sistemann er nå 2 år, og går uten bleie hjemme, og går på potte. Spurte for noen netter siden om å få ligge uten bleie, men siden jeg ser at det er tiss i bleien når poden våkner ennå, så gidder vi ikke kutte nattbleien ennå. Så alle barn er forskjellig...ingen facit...
Siona Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Eldstejenta vår sluttet da hun var 2,5. Hun hadde sluttet med bleie på dagen noen måneder før, og maste veldig om å slippe bleien om natten. Jeg var egentlig litt skeptisk, og regnet med masse uhell, men det gikk veldig bra. Hun hadde ikke et eneste uhell. Vi vekket henne heller ikke for å ta henne på toalettet, men brukte tisselaken som sikkerhet. Vår yngste jente er nå litt over 3, og sluttet med bleie på dagen for noen måneder siden. Hun blir sint når jeg foreslår å prøve uten bleie på natten, og bleia hennes er våt hver morgen... Vi stresser derfor ikke med dette enda, men venter for å se om hun blir mer motivert selv etterhvert...
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Hvis bleia fortsatt er våt om morgenen så kanskje du bør vente noen mnd? Vi sluttet noen mnd etter at han ble tørr på dagtid fordi nattbleia hadde vært tørr i ukesvis. Jeg vet sannelig ikke om det er lurt å vekke for å putte dem på do, barnet får kanskje litt forstyrret søvn? Min trengte aldri å gå på do om natten etter bleieslutt, jeg mener man bør slutte når de klarer å sove hele natta uten gå på do. Ja, eg tenkjer likt som deg. Bleia er som regel våt om morgonen så me kjem nok til å vente, ja. Var berre nysgjerrig på korleis det var vanleg å gjera det. Eg ser for meg at eg kjem til å ta av han nattbleia viss den har vore tørr kvar morgon i ei veke eller to, kanskje? Men greitt å plukke opp tips her
Susan Sto Helit Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Hadde planer om å kun kutte dagbleia, fordi nattbleia fortsatt var kjempetung og våt om morgenen. Men ungen selv ville ha truse også om natta. Så jeg lot han få det. Og vi har aldri hatt ett eneste uhell. Ikke tar vi ungen på do om natta heller. Han tisser før han legger seg, og løper på do når han våkner. Regulerer det helt selv! Men barn er jo ikke like. Men det kan jo være greit å vite at det kan være helt uproblematisk også. Og ikke noe ekstra styr.
Gjest gurimalla Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 Ja, eg tenkjer likt som deg. Bleia er som regel våt om morgonen så me kjem nok til å vente, ja. Var berre nysgjerrig på korleis det var vanleg å gjera det. Eg ser for meg at eg kjem til å ta av han nattbleia viss den har vore tørr kvar morgon i ei veke eller to, kanskje? Men greitt å plukke opp tips her Ingen av mine barn hadde tørre nattbleier da vi sluttet. Riktignok sa de begge at de ikke ville ha bleie om natten og da lot vi dem prøve og med noen små uhell var vi ferdig med bleiebarn. Vi tok storesøster på do før vi gikk og la oss, men det tror jeg ikke var nødvendig og at det heller var styrete. Junior fikk bestemme selv, men hvis han må på do våkner han på natten og kommer inn til oss og sier fra! Begge var 2,5 år da de sluttet på eget initiativ. Vi hadde oppfordret dem til å gå på do, men ikke aktiv dotrening. Lykke til
Leanne Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 Begge mine hadde våte bleier om nettene rett før de sluttet med nattbleia. Vi sluttet forøvrig med nattbleie og dagbleie likt, begge rundt 3 år. De gikk på do før de la seg, og vi tok de opp på do når vi la oss. Å ta de opp gjorde vi bare en uke eller to.. Etterhvert løste deg seg selv, ved at de våknet og gikk hvis de måtte.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 Vår gutt på 4,5 år har søkk våte nattbleier nesten hver natt. Sluttet med bleie på dagen for over ett år siden. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det, tenkte å prøve uten om natten om en liten stund.
caaraa Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Og når de slutter med nattbleie må man da regne med å stå opp og hjelpe de på do noen ganger i løpet av natten, eller klarer de sove en hel natt uten å gå på do..?
Susan Sto Helit Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 Og når de slutter med nattbleie må man da regne med å stå opp og hjelpe de på do noen ganger i løpet av natten, eller klarer de sove en hel natt uten å gå på do..? Jeg har aldri stått opp og hjulpet på do. Her har det blitt sovet fra kvelds til morgen, og løpt på do når man våknet om morgenen.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Min var veldig sen 4,5 og jeg kjempet vel og lenge med han inntil vi satte en dato, og fra den dag har det ikke vært spurt om bleier heller ikke hatt et eneste uhell om natten. Godt å slippe tisselaken og vaske seng osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå