Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ansatt av en hyggelig dame for 3 mnd siden. Vi har hatt en veldig god tone, men jeg er avhengig av henne fra hjelp og opplæring. Nå har hun fått mange flere ansvarsområder og er utilgjengelig, så jeg drukner i kundehenvendelser jeg ikke kan svare på - og ikke er kompetent til å ta.

Jeg tror hun er på vei til å bli utbrent, men det kan jeg også bli... hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på. Er det slik at du må ha en formell "sjefsbeslutning" på mange av kundehenvendelsene? Da må du jo i så fall bare beklage til kundene.

På den annen side så må man i slike situasjoner gjøre så godt man kan og spørre kolleger hvis det er ting man er usikker på. Forsøk å ta opp dette med sjefen videre, og du har lov til å påpeke at uten videre opplæring så vil du gjøre ditt beste men kan da selvsagt ikke garantere at feil ikke vil skje. Og så får du bare gjøre ditt beste, da har du ryggen klar og hun kan ikke bli sint for dette når hun ikke er tilgjengelig for deg.

Men jeg skjønner frustrasjonen i forhold til manglende opplæring. Jeg fungerer rimgelig greit i jobben i dag, men da jeg begynte for en 5-6 år tilbake, så var det nesten ingen opplæring å snakke om. Jeg fikk to dager, etter det var det forventet at jeg skulle klare meg selv. Det var selvsagt uheldig, for jeg brukte jo naturligvis en del tid på å gjenta feil andre hadde gjort før meg, samt "finne opp hjulet på nytt" der det allerede fantes greie løsninger. Dette kunne ha vært unngått hvis ledelsen hadde giddet å hatt en litt lenger overlappsperiode. Men jeg lærte da meg ting greit etterhvert, og fikk gode tilbakemeldinger. Det har i det minste lært meg til å være forholdsvis selvgående og økt evnen til å innhente informasjon selv og til å knytte nettverk med personer jeg mener har svarene på ting jeg selv er usikker på.

Dette er desverre ganske vanlig i min bransje. Man får ingen opplæring, men er likevel forventet å skulle prestere nærmest fra dag 1. Slik er det nok også for mange av mine kollegaer.

Skrevet

Det kommer an på. Er det slik at du må ha en formell "sjefsbeslutning" på mange av kundehenvendelsene? Da må du jo i så fall bare beklage til kundene.

På den annen side så må man i slike situasjoner gjøre så godt man kan og spørre kolleger hvis det er ting man er usikker på. Forsøk å ta opp dette med sjefen videre, og du har lov til å påpeke at uten videre opplæring så vil du gjøre ditt beste men kan da selvsagt ikke garantere at feil ikke vil skje. Og så får du bare gjøre ditt beste, da har du ryggen klar og hun kan ikke bli sint for dette når hun ikke er tilgjengelig for deg.

Men jeg skjønner frustrasjonen i forhold til manglende opplæring. Jeg fungerer rimgelig greit i jobben i dag, men da jeg begynte for en 5-6 år tilbake, så var det nesten ingen opplæring å snakke om. Jeg fikk to dager, etter det var det forventet at jeg skulle klare meg selv. Det var selvsagt uheldig, for jeg brukte jo naturligvis en del tid på å gjenta feil andre hadde gjort før meg, samt "finne opp hjulet på nytt" der det allerede fantes greie løsninger. Dette kunne ha vært unngått hvis ledelsen hadde giddet å hatt en litt lenger overlappsperiode. Men jeg lærte da meg ting greit etterhvert, og fikk gode tilbakemeldinger. Det har i det minste lært meg til å være forholdsvis selvgående og økt evnen til å innhente informasjon selv og til å knytte nettverk med personer jeg mener har svarene på ting jeg selv er usikker på.

Dette er desverre ganske vanlig i min bransje. Man får ingen opplæring, men er likevel forventet å skulle prestere nærmest fra dag 1. Slik er det nok også for mange av mine kollegaer.

Sånn har jeg det omtrent også nå. Tenker at det blir mindre smertefullt etterhvert? Liker jo bedriften og kollegaene.

Skrevet

Sånn har jeg det omtrent også nå. Tenker at det blir mindre smertefullt etterhvert? Liker jo bedriften og kollegaene.

Ja, det er frustrerende, men man får gjøre det beste ut av det. En blir i det minste ganske dreven på å skaffe informasjon, lære seg selv hvordan man løser en del ting, men det er likevel frustrerende å se at ledelsen slurver veldig med kompetanseoverføring. Ledelsen selv kunne spart enorme summer på dette over tid, så det er merkelig at interessen ikke er større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...