Gå til innhold

Irriterende Romkamerat/samboer

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang
Skrevet

Ok, jeg er bare nødt å få ut litt frustrasjon, fordi hver gang jeg snakker med henne om det, så blir hun sint, irritert, og orker ikke å snakke om det.

Er mest fordeling av arbeidsoppgaver i leiligheten.

Min greie, siden jeg har ofte bodd i kollektiv før.

Hver gang jeg lager mat, så vasker jeg og rydder opp etter meg, plasserer tallerken,glass,bestikk osv i oppvask maskinen.

Henne: plasserer alt på stuebordet, til det er 4-5 tallerkner plassert på hverandre, bananskall, tomme yoghurt begere, glass, kopper med te, you name it.

Så der ender det opp med at jeg må gå med alt inn på kjøkkenet, for så å slå på Oppvaskmaskinen, å sette alt på plass igjen etter den er ferdig.

Når jeg nevner det til henne, så svarer hun " jammen, jeg har aldri sett deg gjøre noe som helst, det er oftest jeg som gjør alt det der!!"

vasking av bad, tørke støv, støvsuge, det er meg, alltid meg, hun gjør ikke en dritt, bortsett fra å vaske sine egne klær.

Nå er det slikt at jeg var borte på ferie i 3 uker. jeg *shinet* hele leiligheten før jeg dro, vannet planter, og du kunne ikke se en hybelkanin noen sted.

Jeg kommer tilbake, etter 3 uker, og leiligheta er som ett bomba grisehus.

Og det første hun sier til meg er:

"Vet du, jeg får besøk denne uken, hadde vært fint om du kunne hjelpe meg å vaske og støvsuge og sånt før jeg får besøk, jeg har vasket toalettet og sånt før du kom hjem, så det trenger du ikke å gjøre...."

så jeg går inn på badet, og toaletter, vasket der inne meg i *****, der lå det støv og dritt, kikket ned i toalettet og der var det ikke blitt vasket i det hele tatt, gult belegg i doskåla, og det tok meg 5 vask over badegulvet før jeg fikk det helt rent.

når jeg så meg ferdig, så kommer hun inn på badet og sier " det er flekker her, speilet må taes på nytt, jeg aner ikke hva du kaller vasking..men det her er ikke rent!"

altså jeg er ikke perfeksjonist, heller egentlig ikke støv på hjernen, men jeg har kraftig støv-allergi, og det veit hun, samt allergi mot dyr, men like forbanna passet hun, hennes venninnes hund, i 2 uker. og klaget på hvorfor jeg knapt var ute av rommet mitt..

-phuu føltes litt godt å få det ut!

Men jeg blir så irritert!!

Må nevnes ett par ting til:

Når jeg kom tilbake fra ferien min, så spurte hun meg" du! har du brukt Tv'en, + de her to dvd'ene,mikroen og blenderen, fordi det er blitt ødelagt nå...jeg synes du skal betale for de her tingene, fordi, når jeg slo de på så funket det ikke!"

altså jeg ser ikke på tv, knapt dvd'er, men tv'en hennes var så og si like gammel som meg, omtrent 20 år, mikroen, greit jeg bruker den mer enn henne, men her så det meir ut som at ledningen bak var rykket ut. Og blenderen har jeg bare brukt 2 ganger, og hun har brukt den etter meg igjen >:

*sukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde flyttet RETT ut. For lenge siden.

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Siden du skriver at du leier rom hos henne, ville jeg sagt opp leieforholdet, pakket sakene og flyttet.

• Liker 3
Gjest ms_kwang
Skrevet

men det er ikke så enkelt..

Jeg holder på å lete etter jobb, også går jeg da på arbeidsledighets trygd, og min saksbehandler på nav kan desverre ikke hjelpe meg med flytting FØR kontrakten min går ut..Men så er det slik at jg har ikke kontrakt med henne, så egentlig kan jeg flytte ut på dagen.. Men jeg har jo ikke råd, jeg har absolutt ikke penger til å finne en annen plass å bo slik det er nå >.<

Nå har jeg endelig fått 3 jobb intervju til neste uke, men i en annen kommune, så får se hvordan det går! :)

Skrevet

Da hadde jeg i tiden fram til flytting passet på å bare holde det rent rundt meg, vaske kun det jeg selv hadde brukt av servise og bestikk, kun vasket og ryddet mitt eget rom osv. Og så når jeg hadde fått meg jobb hadde jeg løpt ut døra og aldri sett meg tilbake.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg hadde tatt henne i bånd, sånn at hun MÅTTE fotfølge deg når du vasker, for da kan hun ikke si at du ikke gjør noe. I tilleg ville jeg sagt at "Nei, jeg rydder ikke opp ditt rot når jeg ikke har vært her på noen dager/uker en gang!" Så hadde jeg gått min vei i noen timer, møtt venner eller noe og sett hva som hadde skjedd mens du var ute.

Evt funnet noe nytt, sagt opp leieavtalen og "bye rot og falske annklager"

ELLER dere kan lage klare husregler. Om de reglene ikke blir fulgt av en teit grunn så blir det "husmøte" der dere evt kommer frem til en løsning.

Hadde blitt drit sur selv jeg. Forventer da at andre vasker også og ikke bare jeg.

Skrevet

At du gadd å vaske når du kom hjem fra ferie!! Du må gro litt ryggrad kjære deg, hvis det er så ille har du faktisk rett til å bli sint du også, og sette henne på plass.

• Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

At du gadd å vaske når du kom hjem fra ferie!! Du må gro litt ryggrad kjære deg, hvis det er så ille har du faktisk rett til å bli sint du også, og sette henne på plass.

Å bare vent du, om det fortsetter slikt som det er nå, så kommer man nok til å høre ett ekte nord norsk raseri utbrudd ett sted i Oslo, det kan sikkert høres på flere KM's avstand.

Ryggrad har jeg nok av, er bare det at jeg gir opp i å krangle. Hun vet godt at jeg har slitt med sinne i X antall år, pga av AdHd, men hun gir seg jo blanke F.

En ting er sikkert, hun ber absolutt om det.

Er bare det at, om jeg eksploderer av disse tingene, så er det plutselig ikke så kult å ha meg i hus lenger >.< og er litt sånn 5 år siden jeg eksploderte sist. Og da slo jeg ned 2 voksne gutter, ute på byen (Jeg: Liten jente o.o)

Og det veit hun også, for hun var med meg den kvelden.

Så jeg fatter absolutt ikke hvorfor hun gidder å gå meg på nervene med de her tingene :(

Det er ikke kult.

Og jeg GLEDER meg til å komme meg vekk.

Hadde jeg fått like mye hjelp av nav/sosial her nede, som oppe i nord, så kunne jeg hatt en egen plass, og ikke måtte bo i kollektiv/deling med andre iallefall >.<

+ de siste årene har jeg vært skikkelig uheldig med rom kamerater, og det tar på!

de to forrige plassene jeg bodde, så var det ikke akkurat lås på døra inn til rommet mitt, så når jeg kom hjem fra jobb/skole, kunne jeg godt finne ut at noen andre hadde vært inne på rommet og lånt saker og ting fra meg, og når jeg spurte om det, så viste ingen. endte med at jeg kjøpte en safe :P hvor jeg kunne legge alt av verdi saker og sånt inni.

Hun siste jeg bodde med stjal som en ravn, både av maten min, og klærne mine, hun kjøpte seriøst ALDRI mat selv, og når jeg tok det opp med henne, så kom hun med den ene unnskyldninga etter den andre >.< -så det året kjøpte jeg også ett minikjøleskap med hengelås xD

er trist når ting blir sånt, og jeg blir så lei, frustrert, og nå tror jeg, at jeg må ut å gå en tur før det koke over xD

Skrevet

Sikkert ikke så lurt å slå henne ned :gjeiper: Håper du får jobb slik du kan komme deg vekk snart. Høres ut som du har fått din del av samboere fra helvette!

Skrevet

Huff, jeg føler med deg! :klemmer:

Jeg har bodd i flere kollektiv selv, og folkene har stort sett vært greie. Men vasking, det var de IKKE flinke på! Det måtte jeg gjøre selv!

Anbefaler deg å nevne det hver gang du har vasket noe. Si "jeg vasket badet, jeg". Eller at du støvsugde. Spør om hun kan ta med seg tingene inn på rommet sitt, spesielt hvis det har ligget dilldall på stuebordet over flere dager. Det viktigste er i hvert fall å nevne det hver gang du har gjort noe, så VET hun at du gjør det! :)

Skrevet

Hvis hun mener at det er hun som gjør alle disse tingene, er det en lur strategi å skrive ned alt du gjør, ned til minste detalj. Det høres helt sykt ut, men jeg stresset med akkurat det samme, og hun jeg bodde med, ble ganske paff da det gikk opp for henne hva jeg faktisk gjorde... ble en del surmuling, men det kom seg etter hvert.

Har du prøvd å ta opp å ha vaskeliste? En av dere har ansvaret for å shine kjøkkenet hver sin dag? Da kan hun ikke snike seg unna....

Skrevet

Jeg ville ikke si det er snakk om å gro ryggrad. i og med at hun leier hos denne venninnen, er det klart det er vanskelig å si imot. Det ville også skapt konflikt om hun hadde nektet... Jeg syntes hun skal si ifra, men skjønner at hun gjorde som hun gjorde... (jeg hadde sikkert flydd i taket og blitt kastet ut selv, så skal egentlig ikke snakke :gjeiper: )

Gjest ms_kwang
Skrevet

Jeg ville ikke si det er snakk om å gro ryggrad. i og med at hun leier hos denne venninnen, er det klart det er vanskelig å si imot. Det ville også skapt konflikt om hun hadde nektet... Jeg syntes hun skal si ifra, men skjønner at hun gjorde som hun gjorde... (jeg hadde sikkert flydd i taket og blitt kastet ut selv, så skal egentlig ikke snakke :gjeiper: )

mm det er jo akkurat det, har jo ikke lyst til å bli kastet ut heller, og da har jeg jo ikke akkurat så mange plasser å dra, ivertfall ikker om det hadde skjedd på dagen. Klart jeg har jo andre venner som har egne plasser, noen av de har jo barn, og jeg er sånnsett en slik person at jeg ønsker å si ifra 1-2 måneder før, om jeg kan bo hos dem en stund eller ikke :P

sånn Plan B om jeg ikke finner en plass å bo :P

Jeg er jo ikke kresen når det kommer til hybel og sånn, men nå har jo tingene mine blitt tredoblet siden jeg først flyttet sørover :P

Jeg er SIKKER på at de tingene mine reproduserer seg selv, fordi egentlig kjøper jeg ikke så mye o.o

Men igjen, så har vel egentlig alle det problemet :P

Skrevet

å herregud, er du flytta inn med min eks samboer?

Vi var/er (snakker ikke så mye sammen lenger) bestevenniner, til tross for mange advarsler fra kjente og bekjente så flytta jeg inn sammen med henne. Jeg er en veeeldig tålmodig person, men å komme hjem til en grisebinge hver eneste dag etter skole i så si 1 år gjorde fort slutt på min tålmodighet, men istede for å siifra så tok jeg meg lange gå turer og tlf samtaler til kjæresten hulkende.

Alt for å bevare husfreden :murvegg:

For å gjøre lang historie kort, vennskapet er veldig øldelagt nå og jeg blir forsatt ildsint inni meg når jeeg tenker tilbake. grunnen til at jeg ikke flytta ut var pga skole og at jeg faktisk ikke eide noe annet enn mine klær og senga mi, planen var også å flytte inn med kjæresten etter at jeg var ferdig på skolen.

men det jeg pleide å gjøre når ting var på sitt værste og jeg rettogslett ikke hadde ork til å rydde opp var at jeg ryddda og shina mitt eget soverom, satte på nytt sengetøy, tente stearin lys og leste en bok eller hadde med meg pcen på senga.

ønsker deg lykke til, vet at det ikke er noe lett situasjon og den følesen du sitter med :klem:

Skrevet

Det er jo helt absurd å skulle gå rundt å være redd for å bli kastet ut av sin venninne hvis en tar opp et problem rundt vasking/rydding! Om dette er snakk om litt oppegående folk, så gjør en jo bare ikke sånt. TS har jo prøvd å si i fra, noe som ikke funket, og da mener jeg at hun ikke bør gi seg så lett. Hvis venninnen blir sur eller sier hun ikke vil snakke om dette nå, så kan TS legge litt mer press på og f.eks. si i en litt skarpere tone at de er nødt til å snakke om dette nå fordi TS holder på å bli gal osv. Mener ikke hun skal eksplodere så klart, men prøve litt mer for å få venninne til å ville snakke om det.

Jeg har forøvrig troen på en vaskeliste med konsekvenser hvis ikke utført.

Gjest ms_kwang
Skrevet

vaskeliste er satt opp, denna helga er det hun som egentlig skal vaske diverse ting, meeeeen hun fikset besøk, og jeg er sengeliggende :P

Ikke så kult når du har feber og hun har besøk, og de sitter oppe å fniser og ler høylytt og sånn, jeg har ingenting i mot at hun har besøk, men at de ikke respekterer å være stille.

jeg vasker opp mitt eget, altså tar min oppvask for hånd ;) -selvom vi har oppvask maskin-

stua ser ut som ett bomba grisehus, kjøkkenet også. Og det første de spurte meg om før de skulle ut på byen, og blir borte til 11 tiden i kveld var : X Kan du ta ut og sette inn de skitne tallerkene?? du har jo ikke gjort no denne uka heller...

Jeg i mitt dårlige humør svarte :" nei...det er dere som roter, jeg rydder etter jeg har spist, dere hadde taco på torsdag, og matrester ligger enda på stuebordet & på kjøkkenet, samt du har vasket opp etter du laget maten, jeg gidder ikke, jeg legger meg å sover igjen, slik at jeg kanskje blir frisk på mandag!"

jeg var skikkelig irritert, og lunta blir kort om jeg ikke føler meg i tipp topp form heller.

Og når jeg lukket døra etter meg hørte jeg bare hu venninna hennes " herregud, skjønner ikke at du gidder å leie ut til henne" hvorpå *venninna* mi svarer " mmm enig!" før de gikk ut av ytterdøra.

Her sitter jeg lei meg, syk, og lurer mest på hvor jeg skal gjøre av meg egentlig! :(

-nytt søk på billige hybler/leilighet + jobb, jaja jobb søker jeg da på hele tiden!

Skrevet

Ikke ta hennes rot, la henne styre sitt eget. Når hun spør om du kan vaske, så sier du at du har vasket det som du har brukt. :) og flytt ut..hehe. Lykke til.

Skrevet

Bra du sa fra! "Venninnen" din prøver å utnytte deg og det til og med når du er syk! :hakeslepp: Ser ikke for meg at dette vennskapet kommer til å vare etter du har funnet deg en annen plass å bo, men det tror jeg ikke du skal ta så tungt. Håper du finner ny bolig fort! :klem:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...