Gå til innhold

tospråklige barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Popelka ulogget

Jeg skal gifte meg med en engelskmann og vi skal bo i hans hjemland. Men den dagen vi en gang får barn vil jeg at h*n skal lære norsk såvel som engelsk. Noen som har erfaring med tospråklighet blant barn? Er det dumt å snakk eto språk til barnet når det er lite? Er det vanskelig fr barn å måtte forholde seg til to språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nicoline

Iflg. spesialister så gjør du helt riktig i å snakke begge språk til barnet fra begynnelsen av. Barnet vil begynne å snakke litt senere enn andre barn, men du vil få et barn som snakker begge språk. Vet om barn som snakker 3 språk etter å ha gjort det på ovennevnte måte, norsk, engelsk og spansk.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Popelka ulogget

Takk for svar, Nicoline. Kanskje detfinnes litteratur om emnet, også? Er det noen her på KG som er vokst opp med to språk og som vil dele sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å få tospråklige barn, og vi vil kjøre begge språk helt fra begynnelsen. Kjenner også en hvor barna er tosrpåklige, og de slet litt med å blande sammen da de var veldig små, men fant ut av det etterhvert. Har også møtt en familie der alle tre barna inkl fireåringen snakket tre språk flytende.. moren var svensk, faren fransk og de bodde i england. Under middagen vekslet de jevnlig på alle språkene for å holde alt sharp. Svært imponerende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å lære barn å snakke to forskjellige språk.

Det er verre å lære barna to forskjellige skriftspråk. Da barnet kun kommer til å gå på skole i det ene landet... Om dine barn går på skole i Norge, vil jo barnet etter hvert uansett lære seg det engelske skriftspråket i skolen. Bor dere i England må du nesten jobbe med det selv, å lære barnet å lese og skrive på norsk. Kjøp mange norske barnebøker er mitt tips da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes at dine fremtidige barn bør lære seg begge språk. Tenk så heldige de er som får to språk inn med morsmelken. Dessuten er det vel greit at de kan kommunisere på norsk når de er på besøk i Norge.

Jeg har vært borti mange tospråklige barn gjennom jobben min og i nær familie. Min erfaring er at de klarer fint å håntere to språk. Blant de tospråklige barna jeg har jobbet med har noen begynt å prate tidliger enn gjennomsnitte og noen har vært litt sener, men sånn er det jo med barn som har ett språk også. Blant mange av dem som har vært litt sener språklig, har begge foreldrene vært fra et annent land.

Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg kjenner noen som har tospråklige barn, norsk og tysk. Da den eldste jenta var lita var de på besøk hos oss, hun var vel 2-3 år, og snakket på begge språk. Faren snakket konsekvent alltid tysk til henne, han var jo tysk, og moren snakket konsekvent norsk, hun var selvsagt da altså den norske i forholdet. Det gikk fint.

Det festlige med denne jenta var da hun var på besøk måten hun blandet språkene. Hun brukte det tyske ordet når hun ville ha vann, i et glass altså, men vann som i havet, innsjøer etc, det kalte hun vann :)

Det er bare fint å lære barna to språk fra begynnelsen av. De språk du lærer som barn lærer du på en helt annen måte enn det du "skolelærer" senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har tospråklige barn, norsk og tysk. Da den eldste jenta var lita var de på besøk hos oss, hun var vel 2-3 år, og snakket på begge språk. Faren snakket konsekvent alltid tysk til henne, han var jo tysk, og moren snakket konsekvent norsk, hun var selvsagt da altså den norske i forholdet. Det gikk fint.

Det festlige med denne jenta var da hun var på besøk måten hun blandet språkene. Hun brukte det tyske ordet når hun ville ha vann, i et glass altså, men vann som i havet, innsjøer etc, det kalte hun vann :)

Det er bare fint å lære barna to språk fra begynnelsen av. De språk du lærer som barn lærer du på en helt annen måte enn det du "skolelærer" senere

Vår dotter er óg tospråkleg i dei same språka, men ho har aldri blanda. Norsk og tysk snakkar ho flytande, og då eg og faren brukar engelsk som fellesspråk, har ho óg fått inn dette språket "gratis". No er ho 14, og har inga vanskar med å lesa t.d. Harry Potter på alle tre språka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, synes du det er så veldig rart at en unge på 2-3 år blander litt da? De fleste snakker vel ikke rent i den alderen uansett...

Selvsagt roter hun ikke med dette nå lengre, men altså da hun var helt lita.

Synes det er helt flott at barn lærer flere språk jeg. Ser bare fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, synes du det er så veldig rart at en unge på 2-3 år blander litt da? De fleste snakker vel ikke rent i den alderen uansett...

Selvsagt roter hun ikke med dette nå lengre, men altså da hun var helt lita.

Synes det er helt flott at barn lærer flere språk jeg. Ser bare fordeler.

Nei, det tykkjer eg ikkje er rart. Me vart meir overraska over at ho klarte å halde dei to (tre) språka frå kvarandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en datter på 51/2 år som snakker tre språk uten problemer. Vi er alle norske, så vi snakker norsk hjemme. Vi bor i USA så hun snakker engelsk med alle andre, pluss at hun lærer fransk på skolen. Hun har ingen problemer med å skille språkene fra hverandre, men det hender ganske så ofte at hun prater engelsk til oss. Hun fikk en lillebror i oktober som hun kun snakker engelsk til. Forklaringen hennes er at han er født i Amerika så han forstår ikke norsk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-du kunne ikke la barna dine gå i norsk barnehage da? Da ville det være lettere for deg å opprettholde det norske språket hos barna....

Engelsk vil de jo få uansett så lenge de bor i England, men engelske besteforeldre, naboer osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Popelka ulogget

Nå må jeg se og logge meg inn...

Takk for tilbakemeldinger alle sammen. Interessant å høre om andres erfaringer. Jeg skulle gjerne latt barn(a) mine gå i norsk barnehage, men det tror jeg ikke eksisterer der vi skal bo. Men nå lærer min kjære seg norsk, så da kan vi kanskje snakke litt norsk sammen etterhvert, noe som vil hjelpe på norskkunnskapene til barna (som ikke engang er planlagt ennå - jeg er bare 24 og vil vente noen år). Håper bare ikke de får hans engelske aksent :ler:

Hilsen

Popelka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hjerneskadet gutt fra Tyskland, han snakker både norsk og tysk uten probelemer. (Han har imidlertid litt vanskelig for å forstå at ikke alle skjønner tysk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn vil også bli tospråklige. Er en fordel at de lærer begge språk fra de er små så de kan kommunisere med familie på alle kanter av verden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...