Gå til innhold

Nok er nok, liste over husarbeid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg er drittlei av å være den som står for 90% av husarbeidet, eg er drittlei av å måtte mase for at mannen skal få finger'n ut og gjøre noe, eg er drittlei av at mannen omtrent forlanger ros når når endelig gjør noe og blir furten når eg nekter. Nå vil eg lage en liste over alt som må gjøres og delegere oppgaver mellom meg og mannen, slik at eg slipper å mase, irritere meg og å bli sint. Om eg har glemt noe, vær snill og skrive det.

+ Klesvask, henge opp tøy, hive i tørketrommel og legge på plass.

+ Sette på oppvaskmaskin og tømme den når den er ferdig.

+ Gå med søpla.

+ Tørke støv.

+ Støvsuge.

+ Vaske gulv.

+ Vaske toalettet, dusjen, vask og disk på badet.

+ Vaske kjøkkenvask, disken, mikrobølgeovn, komfyr, kjøleskap og skapene.

+ Vaske og tørke av bord og stoler.

+ Børste, dusje, tørke og mate hundene.

+ Vanne plantene.

+ Koste trappen ute.

+ Rydde.

+ Måke snø.

+ Generelt vedlikehold på motorkjøretøy.

+ Handle.

+ Betale regninger.

Hva har eg glemt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Det burde ikke vært nødvendig for deg å sette opp ei liste over husarbeid til mannen din. Egentlig.

Gjest Spinell
Skrevet

Ute:

plenklipping

luking av blomsterbed

beskjæring av frukt- og bærplanter hvis dere har

rese til gjenvinningskontaineren/innsamlingssted med div sortert avfall

Inne:

skifte sengetøy

generell rydding

rydding i aviser, magasiner, papirer

Skrevet

Haha, det gjorde jeg for min samboer i går. Ganske sikker på at han ikke kommer til å få strøket ut alt denne uka.

Skrevet

Er det mulig? Glad jeg var smart nok til å finne meg en som gadd gjøre husarbeid og finne ut dette før jeg flyttet sammen med han. Har man ikke en viss ide om hva slags menneske man skal bo med, eller flytter dere frivillig inn med en slask?? Jeg hadde ikke flyttet sammen med en som lot det flyte rundt seg.

• Liker 1
Skrevet

Er det mulig? Glad jeg var smart nok til å finne meg en som gadd gjøre husarbeid og finne ut dette før jeg flyttet sammen med han. Har man ikke en viss ide om hva slags menneske man skal bo med, eller flytter dere frivillig inn med en slask?? Jeg hadde ikke flyttet sammen med en som lot det flyte rundt seg.

Jeg har ikke flyttet sammen med en slask, han er faktisk veldig glad i å ha det ryddig rundt seg. Bare ikke så flink til å gjøre noe med det. Jeg er heller ikke så ekstremt ryddig, men det når jo en grense til slutt.

Skrevet

Det burde ikke vært nødvendig for deg å sette opp ei liste over husarbeid til mannen din. Egentlig.

Sant nok, men han "ser ikkje" rotet (påstår han) og mener at eg heller skal gi han oppgaver/si hva som må gjøres.

Ute:

plenklipping

luking av blomsterbed

beskjæring av frukt- og bærplanter hvis dere har

rese til gjenvinningskontaineren/innsamlingssted med div sortert avfall

Inne:

skifte sengetøy

generell rydding

rydding i aviser, magasiner, papirer

Takk, kan bruke inne-delen :)

Haha, det gjorde jeg for min samboer i går. Ganske sikker på at han ikke kommer til å få strøket ut alt denne uka.

Hehe, regner ikkje med at mannen her kommer til å få gjort alt heller, men så lenge eg slipper å gjøre "alt", så er eg fornøyd :)

Skrevet

Fint for deg. Nå, om du ikkje kan svare på det eg FAKTISK spurte om så kan du heller la være å svare. Og mannen min er ikkje en "slask".

• Liker 3
Skrevet

Ekstremt saklig... da jeg møtte samboeren min, hadde han det faktisk relativ hyggelig og ryddig på hybelen sin - mens jeg hadde det ganske rotete. Jeg vasket oftere hos meg selv enn han gjorde, men utover det stilte vi nokså likt. Men så er det faktisk slik at en del har lett for å falle inn i litt dumme roller når man bor sammen med noen, og når to personer har ulike terskler blir det kanskje sånn at den ene begynner å gjøre ting før den andre legger merke til behovet, eller den ene begynner å "mase". Det å ha lister er jo en løsning på problemet dersom begge er interessert i å gjøre noe med det. Samboern min er oppegående, kjekk og interessant selv om han ikke vanner planter eller tar initiativ til å vaske gulvet, så jeg ville tenkt at det var dumt å gjøre det slutt bare pga husarbeid, spesielt før en har forsøkt å løse problemet.

Skrevet

Sant nok, men han "ser ikkje" rotet (påstår han) og mener at eg heller skal gi han oppgaver/si hva som må gjøres.

Takk, kan bruke inne-delen :)

Hehe, regner ikkje med at mannen her kommer til å få gjort alt heller, men så lenge eg slipper å gjøre "alt", så er eg fornøyd :)

det kan godt være han ikke ser rotet, å hvis det ikke skal mer til enn at du forteller han hva han skal gjøre synes jeg egentlig ikke problemet deres er så stort. hvis dere har hvær deres data har jeg en superduper løsning: kalender. legg inn hva han burde gjøre, med varsling. jeg er den typen selv som ikke ser rot, å dette har vært en super løsning for meg.

Skrevet

det kan godt være han ikke ser rotet, å hvis det ikke skal mer til enn at du forteller han hva han skal gjøre synes jeg egentlig ikke problemet deres er så stort. hvis dere har hvær deres data har jeg en superduper løsning: kalender. legg inn hva han burde gjøre, med varsling. jeg er den typen selv som ikke ser rot, å dette har vært en super løsning for meg.

Tingen er at eg ikkje gidder å måtte fortelle han hver minste lille ting som må gjøres, derfor er det bedre med ei fast liste der oppgavene er fordelt slik at han vet hva han skal gjøre og eg slipper å måtte mase eller irritere meg over at han nok en gang har glemt å ta med seg søpla når han stakk ut en tur til tross for at posen sto ved døra.

Skal kikke nærmere på den kalenderen :)

Gjest Uglefot
Skrevet

Ta med deg den perfekte mannen din og smartheten din til en annen tråd slik at vi som er sammen med slasker kan få ha denne i fred :filer:

• Liker 4
Skrevet

Ja jøss da, kos dere med latsabbene deres :skratte:

Gjest Survival
Skrevet

Jeg føler meg bortskjemt siden jeg har en samboer som gjør like mye, noen ganger mer, enn meg i huset. Som skifter lyspærer når de går, tar ut søpla når den er full, vasker klær når det trengs, og skifter sengetrekk mens jeg er på trening. Ja, generelt tar husarbeid selv når han ser det trengs. Og helt uten at jeg trenger å mase.

Gjest Apophis
Skrevet

Jeg føler meg bortskjemt siden jeg har en samboer som gjør like mye, noen ganger mer, enn meg i huset. Som skifter lyspærer når de går, tar ut søpla når den er full, vasker klær når det trengs, og skifter sengetrekk mens jeg er på trening. Ja, generelt tar husarbeid selv når han ser det trengs. Og helt uten at jeg trenger å mase.

Heldig du, gubben min klarer å glemme å ta med seg søppelet når han tar seg ein tur ut selv om eg sier ifra fleire ganger OG det står like ved døra. Han har til og med flytta posen vekk fra døra de gangene eg har satt den rett foran døra. Men han skifter ihvertfall lyspærer då :gjeiper:

Gjest otrivin
Skrevet

Jeg tenker litt sånn... Hvis du ikke roser han når han forbedrer seg, hvorfor skal han?

Hvis typen min hadde vært likegyldig hadde jeg ikke giddet å gjøre noe. Hvis jeg har vasket f. eks. når han kommer fra jobb så er det liksom "heeei pus, ÅÅÅ har du vasket? så fiiint du har gjort det!" og selvom jeg syns det er helt greit å gjøre det og ikke har problemet ditt med å ikke få hjelp, så må jeg innrømme at jeg mye heller vil gjøre mer hvis jeg først får skryt eller at han merker det. Det betyr noe å gjøre noe fint for noen hvis de viser at de setter pris på det, men hvorfor gjøre noe for en som aldri blir fornøyd?

Skjønner jo at dette blir på hundestadiet (ros for bra atferd), men hvis typen din er som du beskriver, så er det kanskje det som må til?

Gjest otrivin
Skrevet

Heldig du, gubben min klarer å glemme å ta med seg søppelet når han tar seg ein tur ut selv om eg sier ifra fleire ganger OG det står like ved døra. Han har til og med flytta posen vekk fra døra de gangene eg har satt den rett foran døra. Men han skifter ihvertfall lyspærer då :gjeiper:

haha det gjør min og... her om dagen hadde jeg satt en svææær bosspose foran døren og hengt opp lapp "gidder du å ta denne med? *pil*"... det han istedenfor gjorde var å flytte bosssekken og tatt dørmatten med på jobb!!! hysterisk. haha. unnskyld OT, men..

Skrevet

Jeg tenker litt sånn... Hvis du ikke roser han når han forbedrer seg, hvorfor skal han? Det betyr noe å gjøre noe fint for noen hvis de viser at de setter pris på det, men hvorfor gjøre noe for en som aldri blir fornøyd?

Eg er ikkje moren hans og han er ikkje et barn, ergo bør det gå greit å ta sin del av jobben uten problemer og uten å få ros for hver minste lille ting. Han klarte det tross alt i sine yngre ungkarsdager. Eg gir ros til de som fortjener det, men eg regner ikkje å ta sin del av husarbeidet eller å rydde opp etter seg selv som noe som skal måtte roses opp i skyene. Ihvertfall ikkje om eg må mase eller bli sint først. Ellers kunne eg jo egentlig like gjerne kastet han ut, mindre å gjøre om det bare hadde vært meg og hunden min for da hadde det bare vært mitt eget rot, mine egne klær og mine egne skitne tallerkner som måtte vaskes.

Skal eg også begynne å forlange ros kanskje? Det er jo tross alt eg som gjør at han har rene klær å gå i, rene gulv å gå på og rene tallerkner å ha maten sin på. Kanskje eg bør forlange et par medaljer for det. Egentlig bør det bli trofeer og pokaler siden eg har gjort mesteparten av tingene over lengre tid. :filer:

Skrevet

haha det gjør min og... her om dagen hadde jeg satt en svææær bosspose foran døren og hengt opp lapp "gidder du å ta denne med? *pil*"... det han istedenfor gjorde var å flytte bosssekken og tatt dørmatten med på jobb!!! hysterisk. haha. unnskyld OT, men..

:legrine:

:hoho:

Konge!

Skrevet

Stryke klær. (Er han som min mann så er 2/3 av det som skal strykes skjortene hans :gjeiper: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...