Gjest Daenerys Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg jogger, og har nettopp startet opp igjen for høsten med nye joggesko. Har vært på Löplabbet og fått disse anbefalt til overpronasjonen min (og prøvd de på mølle osv). Dette er en Nike sko, før hadde jeg Asics Kayano og hadde aldri noen problemer, men ville prøve noe nytt. Smerten sitter på baksiden av høyre legg, litt på venstre side, mellom selve leggmuskelen og "resten av beinet". Den kommer litt når jeg løper, og varer ca en time etter jeg er ferdig med joggingen. Merker det mest etterpå. Etter denne timen kjenner jeg ingenting før neste økt. Er det en muskel som blir sterkere, eller noe jeg bør sjekke? Er ikke på fremsiden, og har ellers ikke vondt.
Gjest *Maja* Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Jeg jogger, og har nettopp startet opp igjen for høsten med nye joggesko. Har vært på Löplabbet og fått disse anbefalt til overpronasjonen min (og prøvd de på mølle osv). Dette er en Nike sko, før hadde jeg Asics Kayano og hadde aldri noen problemer, men ville prøve noe nytt. Smerten sitter på baksiden av høyre legg, litt på venstre side, mellom selve leggmuskelen og "resten av beinet". Den kommer litt når jeg løper, og varer ca en time etter jeg er ferdig med joggingen. Merker det mest etterpå. Etter denne timen kjenner jeg ingenting før neste økt. Er det en muskel som blir sterkere, eller noe jeg bør sjekke? Er ikke på fremsiden, og har ellers ikke vondt. Du skal ikke føle smerte. Stølhet er en ting, da er det muskelen som venner seg til ny trening, men smerte er aldri et bra tegn. Kan høres ut som det skoene som er problemet siden dette ikke har vært er problem tidligere. Ville tatt en tur til Løplabbet igjen og fortalt dem hva du opplever. Endret 5. oktober 2011 av *Maja*
Sunniva81 Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg løper, og jeg kjenner omtrent det som du beskriver bak i leggen av og til. Kjenner det spesielt godt når jeg strammer til. Men for min del minner det om at jeg er stiv/støl, siden det ikke er vondt eller smerte. Så så lenge det kjennes ut som stølhet er det nok ingen fare
Supraspinatus Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg jogger, og har nettopp startet opp igjen for høsten med nye joggesko. Har vært på Löplabbet og fått disse anbefalt til overpronasjonen min (og prøvd de på mølle osv). Dette er en Nike sko, før hadde jeg Asics Kayano og hadde aldri noen problemer, men ville prøve noe nytt. Smerten sitter på baksiden av høyre legg, litt på venstre side, mellom selve leggmuskelen og "resten av beinet". Den kommer litt når jeg løper, og varer ca en time etter jeg er ferdig med joggingen. Merker det mest etterpå. Etter denne timen kjenner jeg ingenting før neste økt. Er det en muskel som blir sterkere, eller noe jeg bør sjekke? Er ikke på fremsiden, og har ellers ikke vondt. Følelse av stølhet eller smerte på innsiden av tibia kan være beinhinnebetennelse.
Gjest Daenerys Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Det kjennes ikke ut som stølhet, derfor jeg er litt bekymra. Får prøve en økt til, og hvis jeg kjenner det igjen får jeg høre med folka på løplabbet og finne på noe alternativ trening. Takk for svar dere!
Gjest Marregutt Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Det kjennes ikke ut som stølhet, derfor jeg er litt bekymra. Får prøve en økt til, og hvis jeg kjenner det igjen får jeg høre med folka på løplabbet og finne på noe alternativ trening. Takk for svar dere! Høres litt ut som benhinnebetennelse. Det har jeg fått igjen og igjen, og du burde hvile en periode og gå tilbake til de gamle skoene etterhvert. Den vil bare bli verre og verre, og overser du den for lenge og trener videre med den, så kan den lett bli en kronisk tilstand. Det er i allefall beskjedene jeg har fått
Gjest Daenerys Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Høres litt ut som benhinnebetennelse. Det har jeg fått igjen og igjen, og du burde hvile en periode og gå tilbake til de gamle skoene etterhvert. Den vil bare bli verre og verre, og overser du den for lenge og trener videre med den, så kan den lett bli en kronisk tilstand. Det er i allefall beskjedene jeg har fått Ja, derfor jeg er litt bekymra. Men jeg kan ikke gå tilbake til de gamle skoene, de er utslitte, så må kjøpe nye - veldig dumt jeg har blitt anbefalt og kjøpt feil sko for meg, for en student har ikke råd til nye sko særlig ofte... Det var liksom årets trenings-investering de Nike skoene.
Wiggins Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Ja, derfor jeg er litt bekymra. Men jeg kan ikke gå tilbake til de gamle skoene, de er utslitte, så må kjøpe nye - veldig dumt jeg har blitt anbefalt og kjøpt feil sko for meg, for en student har ikke råd til nye sko særlig ofte... Det var liksom årets trenings-investering de Nike skoene. Det høres ut som dine smerter kommer av feil løpesett. Det går an å korrigere overpronasjon med øvelser og tapeteknikk. En klassisk øvelse er å stå på ett bein, mens hendene berører f. eks. et bord lett for å holde balansen. Så løfter du sakte opp hælen, til du står på tærne med hovedvekt på stortåa. Når du går og løper skal du ideelt sett bevege deg på aksen hælen-stortåa. Når man overpronerer glir vekten mer over på utsiden av foten, noe som fører til skjev belastning på muskulatur og sener. Om du synes det er dyrt å kjøpe nye sko, så skal du huske på at det er veeeldig mye dyrere å gå 10-15 ganger til fysioterapeut for senebetennelse.
Dancer Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Beinhinnebetennelse må tas alvorlig på et tidlig stadium! Gjør det vondt å hoppe? Gjør det ofte vondest før du er ordentlig varm? Da e det sannsynligvis betennelse. Reduser treningen, tren alternativt og styrk muskelen du bruker når du flexer foten. Lykke til!
Gjest Daenerys Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Det høres ut som dine smerter kommer av feil løpesett. Det går an å korrigere overpronasjon med øvelser og tapeteknikk. En klassisk øvelse er å stå på ett bein, mens hendene berører f. eks. et bord lett for å holde balansen. Så løfter du sakte opp hælen, til du står på tærne med hovedvekt på stortåa. Når du går og løper skal du ideelt sett bevege deg på aksen hælen-stortåa. Når man overpronerer glir vekten mer over på utsiden av foten, noe som fører til skjev belastning på muskulatur og sener. Om du synes det er dyrt å kjøpe nye sko, så skal du huske på at det er veeeldig mye dyrere å gå 10-15 ganger til fysioterapeut for senebetennelse. Ja, er helt sant det med at det dyrt med fysioterapi, men om det er starten på beinhinnebetennelse har jeg ikke sjans til å kjøpe nye joggesko før til januar Men jeg skal alltids få trent. SKal prøve teknikkene du nevner her, håper det gir litt uttelling! Beinhinnebetennelse må tas alvorlig på et tidlig stadium! Gjør det vondt å hoppe? Gjør det ofte vondest før du er ordentlig varm? Da e det sannsynligvis betennelse. Reduser treningen, tren alternativt og styrk muskelen du bruker når du flexer foten. Lykke til! Det gjør ikke vondt å hoppe, og det er etter jeg har jogget det gjør vondt. Jeg trener ikke akkurat mye heller, har akkurat fått startet opp med joggingen etter 2 måneders pause.
Wiggins Skrevet 6. oktober 2011 #11 Skrevet 6. oktober 2011 SKal prøve teknikkene du nevner her, håper det gir litt uttelling! Jeg glemte å si at du skal løfte hælen sakte opp, og så senke den sakte ned igjen.
Gjest Daenerys Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Må bare si at det har blitt mindre vondt etter at jeg har fokusert mer på løpesteget Tenker bevisst på å jogge fra hæl til storetå og prøve å unngå å legge mye belastning på ytterbladet av foten. Joggeturene er mye bedre! I dag jogget jeg intervaller, og hadde ikke vondt etter det. Tusen takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå