AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hei. Jeg ble adoptert som ganske liten. Men har bodd i Norge hele livet. Greia er at det eneste bortsett fra utseende mitt. Som er ikke-norsk. Er navnet mitt. Det som er, er at hvis jeg fjerner et par bokstaver så kan jeg gjøre det helt Norskt. Hvis jeg legger til noen bokstaver. Kan det også bli helt norskt. Men er jo noen norske navn jeg liker bedre enn andre. Feks ; Jeg het Hillchra (er neppe et navn) Men hvis jeg fjerner de siste bokstavene vil jeg da hete Hill (et norskt navn) Personlig syns jeg Hilde er finere. Men da endrer jeg jo "mer enn nødvendig" på navnet fordi jeg vil ha et fint navn. Og da føler jeg det blir litt skjønnhetsfokusert. Noe det er. Men ønsker hovedsaklig endre navn fordi jeg ikke har et norsk et. Så er det teit å endre navn av disse grunnene ? Jeg vil ha et norsk navn , men samtidig et fint et? Burde jeg prøve å holde meg nærmest mitt opprinnelige navn? Syns også det kan bli litt rart å endre navn. Så kunne gjerne ønsket at folk kalte meg det først før jeg skiftet "for godt" Men da må jeg nok flytte og introdusere meg for det nye navnet mitt... Siden folk er vant til det gamle PS; Er det noen andre som har endret navn ? Setter pris på om dere kan fortelle litt rundt dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 5. oktober 2011 #2 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg kjenner ei som skiftet navn, hun byttet bare ut en bokstav. Selv om navnet ikke hadde den store lydendringen, så brukte alle veldig lang tid på å venne seg til det nye navnet, men etter en stund så gikk det automatisk. Personlig syns jeg kanskje at navnet ditt er noe dine biologiske foreldre har gitt deg, og det har kanskje betydning fra opphavet ditt. Dette er noe som jeg mener vil være viktig for identiten din senere. Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg byttet navn i det hele tatt, med mindre det ligger veldig vonde følelser bak navnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøa Skrevet 5. oktober 2011 #3 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) På regjeringen.no finner du meldeskjema for navneendring. Jeg syns ikke det er rart å ville endre navnet sitt til noe man føler seg mer vel med. Problemet blir kanskje å få alle som kjenner deg, og har kjent deg lenge til å kalle deg noe annet. Det høres ut som du bare ønsker en liten endring, så det burde ikke være alt for vanskelig for familie og venner og venne seg til at du har et annet navn. Jeg har ikke endret navn selv, men vurderer det. Kanskje du kunne ta et norsk navn som mellomnavn? Så slipper du å tenke på at det skal være for nært det opprinnelige navnet ditt, og kan fortsatt beholde det gamle. Endret 5. oktober 2011 av Gjøa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 5. oktober 2011 #4 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg syns at hvis du først skal bytte navn, så bytt til noe du liker - og ikke til noe bare fordi det er nærmest det opprinnelige. Syns egentlig det er litt teit å endre et navn hvis du i utgangspunktet liker det, bare fordi det ikke er norsk. Jeg syns det var en god ide å legge til et ekstra navn, men jeg tror jeg ville lagt det først kanskje og brukt det opprinnelige som mellomnavn. F.eks Kari Hillchra. Da signaliserer du at det er Kari som skal brukes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå