Gå til innhold

arv


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg mottar snart en pengearv etter foreldrene. Vil det ikke da lønne seg å vente med å få pengene overført til konto til januar neste år istedetfor nå i desember?

Jeg er enslig uføretrygdet mor og har lite til overs ellers. DVS at barnet mitt mottar behovsprøvd skolestipend noe hun sannsynligvis ikke får dersom jeg har mange penger på konto. De behovsprøver jo etter likningen, og da mister hun vel stipendet neste år dersom jeg står oppført med beløp dette året. Derfor vil jeg gjerne med å få dette beløpet registrert i år slik at hun kan få et år til med stipend.

Høres dette logisk ut. Har ikke så mye peil på økonomiske saker, så vil gjerne høre hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de tar likningen for noen år tilbake? Det gjorde Lånekassen da jeg søkte stipend for noen år siden (videregående). Ble blankt nei på meg, fordi likningen for min mor var rimelig høy det året. Grunnen var både mors og fars inntekt i tillegg til pensjons- og forsikringsutbetaling samme år. Om alle verdiene var overført til bare min mor (uskiftebo) den gangen vet jeg ikke.

Vel, cluet var at Lånekassen sjekket likningen 2 eller 3 år tilbake i tid.

Hør med Trygdekontoret om reglementet. Hør også med likningskontoret (eller er det skattefogdkontoret?) for regler rundt arv (du må betale arveagift på gaver over 250.000 pr. foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg har faktisk vært i samme situasjon. Min sønn søkte stipend og fikk blankt avslag fordi jeg stod med en gedigen inntekt for det gjeldende året. Det viste seg at en arv jeg mottok var blitt ført som inntekt på meg, og jeg klaget vedtaket til Lånekassen. Fikk beskjed om å sende inn lønnslipp som bekreftet min faste lønn og da gjorde de om vedtaket og han fikk stipend utbetalt etter den sats som gikk på min ordinære inntekt, altså uten denne arven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...