Gå til innhold

Har utleier lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nylig brev fra utleier om at kontrakten min blir sagt opp da de har solgt bygård til ny eier og de skal totalrenovere hele plassen. Jeg har sjekket litt opp på dette og sett at hvis det er snakk om riving, så har de lov til å si opp kontrakten (som egentlig er på 3 år) så det er greit. Men nå har jeg tenkt litt...

I utgangspunktet går jo kontrakten min bare over til ny eier. Har den gamle eieren lov til å si opp min kontrakt på vegne av den nye eieren? Er det ikke de jeg egentlig skal få denne oppsigelsen fra? Gammel eier har vel ingenting med hva som kommer til å skje videre å gjøre? Jeg aner ikke hvor jeg skal sjekke opp dette. Og ny eier har vel ikke lov til å si opp kontrakten før de faktisk eier stedet?

Hvis det stemmer så får jo jeg plutselig 6 måneder på å evt. kjøpe bolig istedenfor 3 mnd, og det er ufattelig deilig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da har jeg sendt mail og spurt! :) Glemte helt at det var et valg..

Men siden det tar 3 dager å få svar så hadde det vært fint å få svar fra andre her som kan ha peil :)

Endret av kinkeline
Skrevet (endret)

Uff, er så typisk å få svar på noe annet enn det man spør om.

Første setning i mailen fra Forbrukerrådet er "Jeg forstår det slik at du ønsker veiledning om når utleieren kan si opp en

leietaker."

Er et ikke ganske tydelig i den første teksten min at det -ikke- er det jeg lurer på når jeg skriver "Jeg har sjekket litt opp på dette og sett at hvis det er snakk om riving, så har de lov til å si opp kontrakten (som egentlig er på 3 år) så det er greit. " ?

Kjempelang mail som ikke handlet om det jeg spurte om i det hele tatt. Kjeeedeeeliiiig.

:/

Endret av kinkeline
Skrevet

Meld deg inn i Leieboerforeningen og spør dem.

Skrevet

Forbrukerrådet var i hvert fall ikke til mye hjelp.

"Når det gjelder din henvendelse beklager vi å si at vi ikke kan hjelpe deg videre."

Skrevet

Frå Husleigelova:

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

(...)

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

(...)

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

(...)

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-1

Skrevet

Okei.. jeg gir opp. Tydeligvis fler som ikke leser hva jeg faktisk spør om.

Finner nok ut av det selv, ellers takk.

:)

Gjest MorAase
Skrevet

Jeg ville trodd det var ny eier som måtte si opp kontrakten. Men jeg er ingen advokat. Jeg tror advokat er det du er på jakt etter. Jussbuss eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...