AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg vurderer å ta master i Australia, men er blitt litt skeptisk til hvordan ting egentlig fungerer der. Har lest noen studentrapporter til folk som har vært på utveksling og ting så går igjen er: 1. Ikke bo på campus, det er dyrt (tipper det er studentvenner som reiser sammen for å bo sammen). Jeg kommer til å reise alene og kjenner ingen, er ikke det bedre for meg å bo på campus da? 2. Har lest at det akademiske nivået er ikke like bra som i Norge og at internasjonale studenter er "melkeku" for universitetet. 3. At det er MYE skolearbeid og at det er vanskelig å gjøre det bra? Jeg har ett snitt på C, er ikke super skolelys men vil gjøre så godt jeg kan... Jeg skjønner utveksling er veldig verdt det, men når det gjelder mastergrad så er det viktig at selve graden er verdt det. Nå er det bare Macquarie University som er 30 min fra Sidney som tilbyr det jeg ønsker å studere. Hva mener dere som har studert i Australia når det gjelder kvalitet og hvor vaskelig studier er?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Håper noen kan svare? Bachelor og utvekslingsstudenter kan også svare...
Solbærsaft Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Hei. Har en venninne som dro på utveksling et semester til Australia. Nivået er helt anderledes enn hva vi er vant til i Norge. Studiedagene er lagt mer krevende enn hva det er her hjemme, noe som igjen viser til at det generelle nivået til studentene er langt høyere enn hos oss. Hun bodde på et studenthjem ikke så langt unna campus som hun fikk gjennom skolesamarbeidet (men betalte selv). Der hun bodde hadde hun et eget rom, og delte bad med andre studenter. Det var felles matserveringer gjennom dagen i matsalen.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Det kommer helt an på hva du skal studere, ts. Ser at noen har kommentert at studiene var hardere i Australia. Jeg har venner som bla. har studert forholdsvis tøffe realfag i Norge, for disse var fagene i Australia en lek i forhold. Nivået var dermed lavere, men det kan være andre studier der det motsatte er tilfelle. Men ja, Norske studenter er jo unektelig melkeku. Universitetene vet veldig godt at Norske studenter hvertfall får dekket deler av sitt studie. Når universitetene i større grad må skaffe kapital selv, så kan du banne på at de har god oversikt over hvilke land som har gode økonomiske ordninger for sine studenter. Jeg har selv studert et år i utlandet, ikke hele graden og heller ikke i Australia, men dette er mine erfaringer: Midt på campus kan være dyrere avhengig av standard og beliggenhet, og det er en del lettere å komme i kontakt med folk. På den annen side så opplevde jeg at det var veldig mange internasjonale studenter der, og en del færre "innfødte". Så hvis man virkelig vil komme i kontakt med "native students" så ville jeg sterkt vurdert å flytte utenfor campus, kanskje også vurdert privat leie. Men det kan jo være mer vrient å forholde seg til en privat utleier, så du må nesten vurdere hva som er viktigst for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå