Gå til innhold

Spare seg til bryllupsnatten

Jens

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke meg. Men jeg har noen venninner som har gjort det samme.

For min del ville det vært uaktuelt å gifte meg med noen som jeg ikke visste om jeg fungerte sammen med seksuelt. Jeg mener at det må prøves ut, på samme måte som man må prøve å bo sammen før man går til det skritt å gifte seg.

Men samtidig har jeg respekt for folk som gjør det valget at de vil spare sexen til den ene personen. At det er noe helt, helt spesielt som de bare vil dele med den ene.

Jeg har nemlig også kun hatt sex med en - samboeren min. Og han har kun hatt sex med meg. Vi møtte hverandre tidlig, og da ble det sånn. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe av den grunn - og liker det faktum at det er noe helt spesielt som kun han får dele med meg. Derfor kan jeg til en viss grad forstå hvorfor noen vil spare seg til den ene rette. Om man bør prøve sex før bryllupsnatten, er kanskje en annen side av det. Tror det er mye press på en sånn natt, og det kan gi et dårlig utgangspunkt for et sunt og godt sexliv videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Popelka ulogget

Jeg har ikke "spart" meg. Jeg angrer ikke på at jeg har hatt sex med flere enn kjæresten min heller, selv om noen av opplevelsene ikke var udelt positive. Synes det er godt å ha "levd" litt før jeg slår meg til ro. Jeg har prøvd å være ung og "gæren" (ung er jeg jo ennå) og harfunnet ut at jeg ikke har behov for å sjekke opp flere menn...bortsett fra kjæresten min :ler:

Vi er kristne, og vi diskuterte for noen år siden om vi skulle avstå fra sex og spare oss, men det var jo litt sent siden vi allerede hadde begynt...vi tror at så lenge vi elsker hverandre, og er trofaste mot hverandre og har bestemt oss for å dele resten av livet sammen, så ser Gud gjennom fingrene med at formalitetene ikke er i orden ennå (men det blir de jo snart!). Vi er liksom gift i hjertene våre allerede! Da er det fint å dele noe så nært og fint som sex.

Jeg er kristen, men ser ikke på kristendommen som at man må følge bestemte ritualer for å få innpass hos Gud. Har man tatt imot Jesus og tror at han var sendt til jorden for å betale våre synder, så er det det viktigste! Derfor drikker jeg alkohol (med måte), har sex og har ingen dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Gud bryr seg mer om at du er grei med din neste enn at du har sex med kjæresten din.....

Jeg har ikke akkurat spart meg, to barn som jeg har, men han er ikke akkurat jomfru mannen min heller..... (ihvertfall ikke etter at jeg kom til...) :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spart oss nei men har heldigvis ikke hatt noen andre. Vi var ei stund fast bestemt på å vente og vi har mange venner som venta og syntes det var ålreit. Men når du vet du skal ha hverandre og skal gifte deg er det ikke lett å vente. På bryllupsnatta syntes vi virkelig synd på de som venta til da for vi var så totalt utslitt at vi tenkte for oss at vi skulle forske ut alt på en gang da...puh -sier jeg!!!

En anne ting er vel at bryllupsnatta er helt vanvittig oppskrudd spør du meg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, me venta faktisk med sex til bryllaupsnatta. Me var fast bestemt på at me kun ville ha sex med kvarandre, at det var noko spesielt som me bare ville dela med ein person. Og då verka det "sikrast" å venta til bryllaupsnatta. Då er me liksom saman for alltid. (ja, eg veit det går an å skilla seg, men det verka som det mest naturlege punktet å setja grensa på)

Den største fordelen er vel at dette er noko som bare me deler, og som skjer i heilt sikre og trygge ramer. Me var sikre nok på kvarandre til å gifta oss med kvarandre, så me kjende kvarandre i alle fall godt nok då me begynte å ha sex (det er i alle fall viktig for oss).

Den største ulempen er vel eigentleg at det er vanvittig vanskeleg å venta, i alle fall den siste tida. Det føltest unaturleg. Me hadde bestemt oss for at det var oss resten av livet, så me var jo eigentleg gift, sånn mentalt sett, me hadde bare ikkje hatt festen endå. Men me valde likevel å venta til bryllaupsnatta, og når den endeleg kom så føltest det veldig rektig at me hadde venta.

Det var ikkje noko problem at bryllaupsnatta var første gongen nokon av oss hadde sex. Det vart sjølvsagt ikkje den beste sexen eg har hatt, men eg hadde jo trass alt ingenting å samanlikna med. Og dessutan så forventa eg ikkje at det skulle ta heilt av. Trøtte var me og. Men for oss var det stort nok at me endeleg delte det mest intime me har med kvarandre. Kvaliteten kunne me jobba med seinare (kva er det eigentleg me har bryllaupsreisa til? :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg synes ikke dette spørsmålet bare handler om sex eller ikke sex. Det handler om hvem man velger å gifte seg med, etter hvor lang tid og hvor gammel man er.

Jeg ville aldri giftet meg med en fyr jeg hadde vært sammen i kort tid. Man trenger mye tid sammen for å modnes til å ta en så stor avgjørelse som jeg synes det er å gifte seg. Vi har vært sammen i fire år nå, og for min del ville det vært merkelig om vi ikke skulle ha sex fra vi var 23 til 27 år gamle!

Jeg har en liten mistanke om at de som velger å spare seg til bryllupsnatta også er dem som gifter seg etter kortest tid sammen med kjæresten.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJærsten min og jeg hadde vell sex på tredje date. Og vi forlovet oss etter 6 måneder.....så det gjelder vell ikke for oss. Men, ofte virker det som om religiøse mennesker har litt mer hastverk med å gifte seg, enn ikke religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri giftet meg med en fyr jeg hadde vært sammen i kort tid. Man trenger mye tid sammen for å modnes til å ta en så stor avgjørelse som jeg synes det er å gifte seg. Vi har vært sammen i fire år nå, og for min del ville det vært merkelig om vi ikke skulle ha sex fra vi var 23 til 27 år gamle!

Jeg har en liten mistanke om at de som velger å spare seg til bryllupsnatta også er dem som gifter seg etter kortest tid sammen med kjæresten.

Noen synspunkter?

Vel, eg og mannen min var saman i 4 år før me gifta oss, og me venta faktisk med sex til me var gifte... Så, viss du meinar 4 år er kort tid, så...

Eg trur nok ofte dei som ventar med sex, òg ventar med å bu saman, og difor kan det vel hende dei gifter seg etter kortare tid enn gjennomsnittet.

Fordelen med å vente vil eg seie er tryggleik. Det var oss no, og oss skulle det vere. Personleg synst eg det er ei god ramme rundt det mest intime som finst...

Ingen forventar vel at bryllaupsnatta skal vere det mest fantastiske ein nokon gong får oppleve - det trudde i alle fall ikkje me. Men kvifor skal ein stresse med det då? Eg meinar - me har jo resten av livet på oss til å gjere det betre... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For min del kan alle gjøre akkurat som de vil på dette punktet, men jeg kan si at jeg aldri ville giftet meg med en mann uten å føle at jeg kjenner ham på alle måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
For min del kan alle gjøre akkurat som de vil på dette punktet, men jeg kan si at jeg aldri ville giftet meg med en mann uten å føle at jeg kjenner ham på alle måter!

Enig i det ja....

forhold skranter hurtig om ikke sex er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt tålmodig

Jeg venta...Ikke til bryllupsnatta, men til jeg fant en jeg virkelig var glad i. Jeg ville at det bare skulle være en. Nå skal vi gifte oss, og jeg er glad for at jeg venta med sex til jeg traff han(jeg var ganske "gammel", så jeg har "holdt" meg en stund,ja). At han er min eneste gjør det hele veldig spesielt., og jeg føler det gir en spesiell tilknytning til han. Vi hadde selvfølgelig vært knytta til hverandre likevel, men jeg synes det er flott at han er den eneste jeg har hatt sex med.

Han har nok hatt et par før meg,ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å tenke på sex lenge før jeg begynte å tenke på å gifte meg.

Syns det er en grei rekkefølge. Man trenger ikke et ekteskap for å ha sex, men man trenger sex for å ha et ekteskap. Derfor er det en fordel å vite hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det ja....

forhold skranter hurtig om ikke sex er god.

:enig: Tror ikke noe på at et forhold fungerer hvis ikke sexlivet fungerer.

En venn av meg sa det på en grei måte: man kjøper ikke bil heller uten å prøvekjøre den først (uten sammenligning forøvrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, eg og mannen min var saman i 4 år før me gifta oss, og me venta faktisk med sex til me var gifte... Så, viss du meinar 4 år er kort tid, så...

Eg trur nok ofte dei som ventar med sex, òg ventar med å bu saman, og difor kan det vel hende dei gifter seg etter kortare tid enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sex fra veldig tidlig i forholdet, vi flytta sammen etter et halvt år.Og når vi gifter oss til sommeren har vi vært samboere i 8 år. Så vi er ikke med i statestikken din.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, vi venter ikke. (venta litt)

For meg er sex noe som hører til mellom to mennesker som er glad i hvernandre, men ekteskap er ikke nødvendig.

Vi er samboere også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk ikke det var så mange som ventet til de var gifte med å ha sex! Trodde "alle" nå til dags hadde prøvd litt ut på forhånd... Synes det er flott, bevares - men kanskje litt "gammeldags". Selv hadde jeg en regel om at jeg hvertfall ikke skulle få barn før jeg var gift, men selv det røk for mitt vedkommende... (bare med et halvt år, men...)

Nå sitter jeg her og lurer på om det kun er de med et kristent livssyn som synes det er viktig å spare sex til ekteskapet, eller om det er noen av oss "vanlige hedninger" som også tenker slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sex fra veldig tidlig i forholdet, vi flytta sammen etter et halvt år.Og når vi gifter oss til sommeren har vi vært samboere i 8 år. Så vi er ikke med i statestikken din.... :lol:

Sånn jeg forstår det er det akkurat det du er. De som venter med sex til ekteskapet er ofte heller ikke samboere (i så fall må jeg si at de er imponerende gode til å motstå fristelser...). Dermed gifter ofte de seg noe tidligere i forholdet enn det de som først er samboere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det er mange som gifter seg tidlig om de ikke har sex før ekteskapet. har gått på en kristen skole i snart 4 år, og der er det flere som har giftet seg veldig tidlig.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men en god del.

For min del ville jeg aldri ventet, for den erfaringen jeg har ville jeg ikke vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...