Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig! Og skriftlig eksamen på vgs var jo eviglang - god tid til å tenke gjennom oppgaven, skrive plan, kladde, osv. Kunne fint rekke å besvare oppgaven to ganger på den tida vi fikk der! Så langt har min lengste uni-eksamen vart i to timer, og da er det to eller tre oppgaver som skal besvares. Blir grisestressa av å ha så kort tid, har maks fem minutter på å lage en plan i hodet før jeg må begynne å skrive, og besvarelsen ser ikke ut i måneskinn fordi det er så mange utstrykninger her og der.

Samme her selv om våre eksamner er 4 timers. Synes egentlig det er en uting for da ender eksamen opp med å bare teste det man kan på rams.

Anonym poster: 1bf87985062195bc2412f8647f4316ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er logisk om man studerer statistikk, men når foreleser ikke en gang gidder å utlede formlene fordi "det er så jævla stygt" blir det litt vanskelig å få med seg logikken bak. ;) Med andre ord må det ren pugging til.

(Faget er ikke statistikk altså, men skal se mye på risiko/std.avvik)

Man utleder veldig lite i statistikk, men foreleserene og bøkene pleier å si noe om intuisjonen bak formelen, det hjelper i vertfall meg å huske.

Skrevet

Man utleder veldig lite i statistikk, men foreleserene og bøkene pleier å si noe om intuisjonen bak formelen, det hjelper i vertfall meg å huske.

Statistikk er jo et verktøy som kan brukes i veldig mange sammenhenger, og da er det slett ikke at intuisjonen er like tydelig. Formlene jeg skal lære er et resultat av heavy kalkulus, så her ser man ingen intuisjon med mindre man utleder den - noe som faller utenfor vårt pensum. ;)

Men jeg tror faktisk den sitter nå! Har terpet på formelen hver gang jeg har pusset tennene. :)

Skrevet

Statistikk er jo et verktøy som kan brukes i veldig mange sammenhenger, og da er det slett ikke at intuisjonen er like tydelig. Formlene jeg skal lære er et resultat av heavy kalkulus, så her ser man ingen intuisjon med mindre man utleder den - noe som faller utenfor vårt pensum. ;)

Men jeg tror faktisk den sitter nå! Har terpet på formelen hver gang jeg har pusset tennene. :)

Hvilke formeler det?

Men tror du skal være glad for at du heller må memorere formelen enn forstå utledningen:-)

Skrevet

Oppdaget at jeg har fått blåmerker bak på leggene etter alle gangene jeg har brukt bena til å skyve stolen inntil pulten på lesesalen... Er så lei, vil så hjem, ti dager igjen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært flink å lese denne uken, men nå sitter jeg likevel på toget for besøke hos venninna mi ;) får ta det igjen i morgen. På mandag er det heldigvis over!

Skrevet

Jeg har ikke vært flink å lese denne uken, men nå sitter jeg likevel på toget for besøke hos venninna mi ;) får ta det igjen i morgen. På mandag er det heldigvis over!

Skrevet

Kos deg, jeg ville nok gjort det samme selv! Some offers are just too good to refuse ;)

Skrevet

Feeerdig med exphil! Leste i to dager, kuttet sikkert 70 % av pensum og hadde flaks med oppgaven, fikk akkurat det lille jeg leste på så jeg er ganske sikker på at det ikke blir stryk slik som jeg var redd for.

Poenget med å studere er å tilegne seg kunnskap som studiet krever. Å ikke en gang gidde lese alt sier det meste om deg, og hvordan det vil gå videre, i arbeidslivet, for eksempel. At man hadde flaks på eksamen, ja, da har du lurt systemet for denne gang. Gambler man like mye gjennom livet ellers, så går man på en smell før eller senere.

Anonym poster: fa86ee72ffa54f9d4bd8d8579462ecae

• Liker 4
Skrevet

Poenget med å studere er å tilegne seg kunnskap som studiet krever. Å ikke en gang gidde lese alt sier det meste om deg, og hvordan det vil gå videre, i arbeidslivet, for eksempel. At man hadde flaks på eksamen, ja, da har du lurt systemet for denne gang. Gambler man like mye gjennom livet ellers, så går man på en smell før eller senere.

Jeg tror ikke det er sååå stress å gamble på en exphileksamen. Exphil må være det tørreste og mest unyttige faget man har, så jeg forstår at man ikke gidder å lese på alt.

Vanligvis er ikke exphil noe man har valgt å ha. Det er bare en integrert del av mange studier/profesjoner, man skal bare ha det for å ha hatt det. Det var i alle fall slik på det studiet jeg går på. Mitt studium har ingenting med exphil å gjøre.

Om man gambler på en eksamen på studiet man går på, kan jeg være enig med deg. F.eks. hvis du utdanner deg til å bli lege, kan du ikke droppe å lese masse av pensumet, fordi det vil du få bruk for i yrkesutøvelsen din uansett.

Anonym poster: c1201b1a6d9692f77e40960d8c3aa0a0

• Liker 7
Skrevet

Gruer meg sånn til eksamen i matte på torsdag, har ikke en gang begynt å forstå den siste viktige delen av pensumet :bond: Satser på at det går opp et lys for meg snart, hvis ikke er jeg ille ute.. det er så frustrerende å tenke på all den tiden man har hatt dette semesteret som man bare har sløst bort..nå planlegger jeg å begynne å lese på pensum til vårsemesteret i juleferien :sjokkbla:

Skrevet

Gruer meg sånn til eksamen i matte på torsdag, har ikke en gang begynt å forstå den siste viktige delen av pensumet :bond: Satser på at det går opp et lys for meg snart, hvis ikke er jeg ille ute.. det er så frustrerende å tenke på all den tiden man har hatt dette semesteret som man bare har sløst bort..nå planlegger jeg å begynne å lese på pensum til vårsemesteret i juleferien :sjokkbla:

Har tenkt samme tanken selv. :frown:

Sitter nå og gruer meg til eksamen på mandag. Har lest en god del, men har noen hull i pensumlista. Håper på at noe skjer i løpet av morgendagen, at jeg forstår hva som er lest, og at jeg husker det og klarer å formidle noe. Etter å ha strøket på 3 eksamener, og trukket meg fra én i løpet av fjoråret er ikke selvtillitten spesielt høy, dessverre. Og jeg er så sinnsykt redd for å stryke, å ikke klare å svare på oppgavene, og ikke skrive akademisk nok. :unsure:

Men det skal gå. Det MÅ det!

Skrevet

Kos deg i helga, jeg tipper det går bedre enn du tror på mandag, krysser fingrene :)

Skrevet (endret)

ellers til topic..har lest en del i dag, og synes det gikk bra. Så har ikke så mye å sutre for :D

Anonym poster: c1201b1a6d9692f77e40960d8c3aa0a0

Endret av MissStiles
  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Whatever. Du kan være så surmaga du bare vil, jeg er happy campere uansett :nigo: Du kaller det giddalaus, jeg kaller det å prioritere. Jeg har eksamener som er langt viktigere og mer relevante en exphil dette semesteret, og jeg har valgt å fokusere på dem.

• Liker 8
Skrevet

Blærg! Siste innspurt før i morgen! Det er ingenting som fester seg i knotten nå. Har jo litt tid på å lese i morgen også da. Eksamen er ikke før på ettermiddagen.

Skrevet

Det som er så fint er at når man kommer ut i arbeidslivet har man oppslagsverk. Man trenger ikke å huske på hva en teoretiker het eller når han skrev denne teorien, trenger ikke å kunne absolutt alt på rams.. Det er ganske mye man ikke får bruk for også av det man lærer på skolen. Og man lærer så sinnsykt mye mer av å være ute i jobb, enn å sitte å lese en modellert versjon av den virkelige verden. ;)

Selv prioriterer jeg bort deler av pensum som jeg ser på som lite sannsynlig å få på eksamen. Men nå har jeg innmari mange irrelevante fag for utdannelsen da.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

MissStiles, mod

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk den ene tingen jeg hadde pugget på eksamen! :D Om jeg ikke tulla det til, skal jeg nok stå om ikke annet.

Men nå er det tilbake på lese-plassen med det verste faget. Jeg har lest en halv artikkel og er så lei at jeg ikke forstår enkeltordene jeg leser engang ._. Og jeg skal liksom skrive to sammendrag til i morgen.

• Liker 1
Skrevet

:bond: :bond: :bond: :bond: :bond: :bond: :bond: :bond: :bond:

Hjelp, hjelp, hjelp! Har sikkert tusenvis av de ovenfor i magen, i nervesystemet, i blodet og i hodet. Jeg er så usikker, så innmari redd, og lettere apatisk. Jeg har ikke sjangs til å lære noe til morgen nå, jeg kan bare fylle på med det jeg allerede kan, og håpe på det beste. Jeg skjelver innvendig, og har lyst til å spy i flere uker.

30poengseksamen er ikke noe jeg vil anbefale. :bond:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...