KaDust Skrevet 4. desember 2012 #1801 Skrevet 4. desember 2012 HATER stresset rundt eksamen. Det tar helt livet mitt. Jeg har en eksamen igjen, altså er jeg ferdig med de andre OG HAR ALDRI VÆRT MER STRESSA!
Leifern Skrevet 4. desember 2012 #1802 Skrevet 4. desember 2012 Eksamen er jo gøy! Får muligheten til å vise hva man kan. Ikke noe å bekymre seg over, bare å stå på!
Mynona Skrevet 4. desember 2012 #1803 Skrevet 4. desember 2012 I stedenfor å lese til eksamen nå, leste jeg gjennom eksamen i et av fagene jeg skal ha neste semester. Jeg tror jeg kunne klart en B der uten å ane hva boka heter til og med. ENDELIG noe som er relevant for jobben!! På tide etter 4 år som deltidsstudent. Gleder meg nesten til eksamen i juni nå
KaDust Skrevet 4. desember 2012 #1804 Skrevet 4. desember 2012 Eksamen er noe herk, jeg får helt angstanfall uansett hvor godt jeg kan stoffet. Vil heller ha mappeeksamen 1
floppesopp Skrevet 5. desember 2012 #1805 Skrevet 5. desember 2012 Hvorfor hadde man eksamen MED hjelpemidler på videregående? Snakk om bjørnetjeneste.. Er vel bare å pugge videre 2
Gjest Tekola Skrevet 5. desember 2012 #1806 Skrevet 5. desember 2012 Skulle fått karakter etter nivået på prokrastineringen min, for da hadde jeg jo gått ut med A!
antibac Skrevet 5. desember 2012 #1807 Skrevet 5. desember 2012 Hvorfor hadde man eksamen MED hjelpemidler på videregående? Snakk om bjørnetjeneste.. Er vel bare å pugge videre Den tanken har slått meg også! Utrolig irriterende!
Mynona Skrevet 5. desember 2012 #1808 Skrevet 5. desember 2012 Har faktisk hatt eksamen med hjelpemidler 2 ganger på høyskole. Ikke at det hjalp noe da...
sauen87 Skrevet 5. desember 2012 #1809 Skrevet 5. desember 2012 Hadde eksamen mandag ettermiddag og tirsdag morgen. Den på mandag ettermiddag følte jeg gikk greit, og har også sett over den hjemme. Var multiple choice-eksamen (noe jeg virkelig haaater!), og det ser ut til at jeg er et svar unna B. Årsaken? Jeg turte ikke krysse av på en oppgave fordi jeg ikke var heeelt sikker, og så viser det seg at jeg ville fått rett på den oppgaven. Kjipt :-( Den i går gikk sånn noenlunde - multiple choice det også, men det er et kontefag, og jeg mååå stå. Eksamen teller bare 20% av faget så det gjør ikke noe om karakteren blir dårlig, da. Nå er det 14 dager til neste eksamen, og jeg føler jeg har all verdens tid :-) Men denne eksamen mååå jeg få god karakter på. Den teller 15 studiepoeng, og er en del av spesialiseringen min (skal skrive bachelor i faget til våren). Veldig kjipt å få dårlig karakter i spesialiseringen! Noen som har noen tips? Dette er et teorifag, og jeg er vant til for det meste å ha matematiske fag, så er ikke så vant til å lese så masse tekst. Er ferdig med å gå gjennom pensum, og har komprimert de 1500 pensumsidene ned til ca 100 sider dataskrevne notater. Har delt det opp i de 6 modulene vi har hatt. Har skrevet tankekart for hvert kapittel, og tenker også å skrive tankekart for hver modul. Ser også at det er tre emner som går mye igjen i de tidligere eksamensoppgavene (disse emnene dekker egentlig nesten hele pensum...) Noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å lære meg dette?
Mynona Skrevet 5. desember 2012 #1810 Skrevet 5. desember 2012 Jeg synes en god måte å huske ting på (så sant du forstår det) er å lage meg "bilder"/historier som jeg skal gjenkjenne/huske på eksamen. Jeg synes ikke fet fungerer i alle fag, men i noen synes jeg det er bra. Jeg så for meg f.eks dette på et av emnene forrige eksamen: kong Harald som maskulin og som ser strengt på en av undersåttene sine som var individualistisk. Det jeg fikk ut av det var at Hofstede (konge/hoff) har teoriene om high/low power distance (hierarki). Maskulin/feminine kulturer og individualisme/collectivisme og risiko. Vet ikke om noen fler bruker en sånn metode og kan komme med eksempel.
sauen87 Skrevet 5. desember 2012 #1811 Skrevet 5. desember 2012 Jeg synes en god måte å huske ting på (så sant du forstår det) er å lage meg "bilder"/historier som jeg skal gjenkjenne/huske på eksamen. Jeg synes ikke fet fungerer i alle fag, men i noen synes jeg det er bra. Jeg så for meg f.eks dette på et av emnene forrige eksamen: kong Harald som maskulin og som ser strengt på en av undersåttene sine som var individualistisk. Det jeg fikk ut av det var at Hofstede (konge/hoff) har teoriene om high/low power distance (hierarki). Maskulin/feminine kulturer og individualisme/collectivisme og risiko. Vet ikke om noen fler bruker en sånn metode og kan komme med eksempel. Ja, det der har jeg faktisk gjort tidligere! Brukte det på norsk muntlig på videregående, og husker det fremdeles - 5 år senere! Jeg brukte rommene i huset, da. Romantikken var på soverommet (hehe), realismen var i stuen osv. Og så plasserte jeg diverse ting i leiligheten - jeg så for eksempel for meg en bayleys-flaske i gangen - det var Absalon Beyer :-) Kanskje jeg får prøve noe sånt her også. Problemet er at faget er så "svevende" (er HRM jeg holder på med). Jeg er jo vant til økonomifag med to streker under svaret, og blir litt stressa av så mye synsing og filosofering, hehe :-) Men det ordner seg sikkert :-)
Mynona Skrevet 5. desember 2012 #1812 Skrevet 5. desember 2012 Ja, jeg har også plassert masse rundt i leiligheten Enig med deg. Økonomifag er mye bedre HRM! Grøss!! Der er det vanskelig å lage bilder/historier.
Gjest Tekola Skrevet 5. desember 2012 #1813 Skrevet 5. desember 2012 Åh, det er den teknikken han memorerings-fyren driver med! Var på foredrag med ham første halvåret på universitetet! Ikke det at det noen gang fungerte for meg, men utrolig interessant! Han har jo blant annet skrevet denne boka, om jeg ikke husker helt feil!
sauen87 Skrevet 5. desember 2012 #1814 Skrevet 5. desember 2012 Ja, jeg har også plassert masse rundt i leiligheten Enig med deg. Økonomifag er mye bedre HRM! Grøss!! Der er det vanskelig å lage bilder/historier. Jepp, det er et vanskelig fag å lære seg, men det er jo også samtidig veldig interessant. Og faget får absolutt for lite cred - menneskelige ressurser er jo egentlig en av de eneste konkurransefaktorene som ikke enkelt lar seg kopiere (se, jeg har lært noe! ), og burde egentlig prioriteres mye mer enn det gjør! Akkurat nå skulle jeg egentlig ønske jeg valgte spesialisering i investeringsanalyse eller noe istedenfor, men jeg får komme meg gjennom dette. Tror bacheloren kan bli interessant å skrive, i det minste... :-)
sauen87 Skrevet 5. desember 2012 #1815 Skrevet 5. desember 2012 Åh, det er den teknikken han memorerings-fyren driver med! Var på foredrag med ham første halvåret på universitetet! Ikke det at det noen gang fungerte for meg, men utrolig interessant! Han har jo blant annet skrevet denne boka, om jeg ikke husker helt feil! Jepp, det er han fyren... Han var på motivasjonsforedrag hos oss også, og jeg var helt fascinert av hele fyren, hehe. Herregud for en hukommelse! =P
floppesopp Skrevet 5. desember 2012 #1816 Skrevet 5. desember 2012 Jeg sverger, ingenting, selv ikke eksamen, gjør meg like stressa som denne: Den Memo-boka har jeg lest halve, av, og jeg husker fortsatt de 15 største landene i verden på rams Skulle ønske jeg hadde et fag hvor jeg kunne bruke det.... 2
Mermaid Blues Skrevet 5. desember 2012 #1817 Skrevet 5. desember 2012 Hvorfor hadde man eksamen MED hjelpemidler på videregående? Snakk om bjørnetjeneste.. Er vel bare å pugge videre Enig! Og skriftlig eksamen på vgs var jo eviglang - god tid til å tenke gjennom oppgaven, skrive plan, kladde, osv. Kunne fint rekke å besvare oppgaven to ganger på den tida vi fikk der! Så langt har min lengste uni-eksamen vart i to timer, og da er det to eller tre oppgaver som skal besvares. Blir grisestressa av å ha så kort tid, har maks fem minutter på å lage en plan i hodet før jeg må begynne å skrive, og besvarelsen ser ikke ut i måneskinn fordi det er så mange utstrykninger her og der. Kjenner at eksamen i morra antageligvis kommer til å gå latterlig dårlig, men det er mitt totalt ubetydelige tredjefag, så jeg tar det ikke så tungt. Fikk B på oppgaven som teller 50%, så da står jeg sammenlagt selv om jeg stryker på eksamen. Vil bare ha alt overstått nå, på fredag klokka 3pm er det juleferie=) 1
McAdams Skrevet 5. desember 2012 #1818 Skrevet 5. desember 2012 Hjeeelp! Eksamen i morgen igjen, og jeg har nesten ikke lest Finner IKKE motivasjon. Eneste jeg klarer å tenke på er at i morgen klokken 15.00 er det JULEFERIE Kjenner på hele kroppen at jeg kommer til å gå derfra tidlig med en dårlig følelse. Er så stressa nå, samtidig som jeg på en måte har gitt litt opp. Uff... Får vel bare skumme igjennom bøkene og håpe noe setter seg Det får gå som det går. Når jeg leverer i morgen skal jeg iallefall le like rått som hun jenta her: 1
Mynona Skrevet 5. desember 2012 #1819 Skrevet 5. desember 2012 Jeg sverger, ingenting, selv ikke eksamen, gjør meg like stressa som denne: Den har jeg ikke sett før. Fikk nesten frysninger. Og ble stressa ja! Enig! Og skriftlig eksamen på vgs var jo eviglang - god tid til å tenke gjennom oppgaven, skrive plan, kladde, osv. Kunne fint rekke å besvare oppgaven to ganger på den tida vi fikk der! Så langt har min lengste uni-eksamen vart i to timer, og da er det to eller tre oppgaver som skal besvares. Blir grisestressa av å ha så kort tid, har maks fem minutter på å lage en plan i hodet før jeg må begynne å skrive, og besvarelsen ser ikke ut i måneskinn fordi det er så mange utstrykninger her og der. Kjenner at eksamen i morra antageligvis kommer til å gå latterlig dårlig, men det er mitt totalt ubetydelige tredjefag, så jeg tar det ikke så tungt. Fikk B på oppgaven som teller 50%, så da står jeg sammenlagt selv om jeg stryker på eksamen. Vil bare ha alt overstått nå, på fredag klokka 3pm er det juleferie=) Jeg har min første 2-timers på mandag jeg. Gruer meg. Hvordan i all verden skal jeg rekke å svare på 6 kortsvarsoppg og 2 langsvarsoppg? er vant til å ha 5-timers (har hatt noen 3-timers og). Og hvis jeg stryker her stryker jeg i hele faget selv om den bare teller 30%.
Mermaid Blues Skrevet 5. desember 2012 #1820 Skrevet 5. desember 2012 Den har jeg ikke sett før. Fikk nesten frysninger. Og ble stressa ja! Jeg har min første 2-timers på mandag jeg. Gruer meg. Hvordan i all verden skal jeg rekke å svare på 6 kortsvarsoppg og 2 langsvarsoppg? er vant til å ha 5-timers (har hatt noen 3-timers og). Og hvis jeg stryker her stryker jeg i hele faget selv om den bare teller 30%. Huff, ja, glad jeg ikke har norsk TV, den reklamen var jo bare...iiiiiih Det er ganske stress med så kort eksamen, jeg rekker sjelden å skrive mer enn 6-7 sider, men jeg tenker som så at når de legger et såpass latterlig tidspress på oss kan de ikke forvente lekker håndskrift og argumentasjon på nivå med semesteroppgavene i det minste :gjeiper: Førsteåret hadde vi bare en time på teatereksamen også, det var helt vilt. Tar jo noen minutter å lese alle oppgavetekstene, så man må tenke veldig raskt, og det er ikke mye tid til å lage en plan for oppgaven. Sist semester hadde jeg en to-timers med fire oppgaver, hvor alle var såpass omfattende at svarene ble ca 2 sider hver. At de klarte å tyde håndskrifta mi der er søren meg prisverdig! Jeg tror trikset er bare å skrive, finne rytmen, uten å tenke så altfor hardt på hvert enkelt ord, og heller la argumentasjonsrekka flyte naturlig. Lettere sagt enn gjort, selvsagt. Min teiteste bekymring for i morra er at jeg skal skrive om en gammel irsk folkelegende hvor alle har helt kårny navn. Helten heter Cú Chulainn, han kjemper mot styrkene til Medb og blir utfordret av Morrígan (jepp, begge de to siste der er damenavn!) - saklig at jeg kommer til å huske hvordan man staver det riktig Sleng på noen russere, grekere og tyskere så blir det stas dette ...jeg HATER eksamen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå