Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eksamen på fredag og eksamenslesingen starter imorgen da jeg hadde eksamen idag! Huff blir vel 12 timer studiedager på meg 2 uker fremover!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et dumt spørsmål, men: Hva betyr B1, A5, C3 etc...? :rodme:

Anonym poster: 8039e6630c674b8d3d8cefc512178266

Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt :) Vi har litt rart karaktersystem borti her - "grades with secondary bands", som de kaller det - og jeg stussa veldig i starten selv. Det er en skala fra 1-22 hvor A1 er høyest (22) og G2 er lavest (1).

Tallet bak bokstaven sier hvor sterk karakteren er og hvor mange poeng (av totalt 22) oppgaven har fått. Kan egentlig si det så enkelt som at B1=B+, B2=B og B3=B-

De aller fleste karakterene har tre "bands", med unntak av A som har fem og G som har to.

Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men så snart jeg ble vant til det, synes jeg det egentlig var ganske kjekt :)

• Liker 1
Gjest Ølbriller
Skrevet

Går du på NTNU? Jeg går årsstudium psykologi der, og skjønner omtrent INGENTING i biologi. Har ikke så mye trøst å komme med dessverre, trøster meg selv med at det ikke er verdens undergang dersom jeg stryker :P

Ja, jeg går på NTNU jeg også. Skjønner heller ikke en dritt i biologi! Godt å høre vi er flere!

Skrevet

Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt :) Vi har litt rart karaktersystem borti her - "grades with secondary bands", som de kaller det - og jeg stussa veldig i starten selv. Det er en skala fra 1-22 hvor A1 er høyest (22) og G2 er lavest (1).

Tallet bak bokstaven sier hvor sterk karakteren er og hvor mange poeng (av totalt 22) oppgaven har fått. Kan egentlig si det så enkelt som at B1=B+, B2=B og B3=B-

De aller fleste karakterene har tre "bands", med unntak av A som har fem og G som har to.

Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men så snart jeg ble vant til det, synes jeg det egentlig var ganske kjekt :)

Det er annerledes hos oss, vi går etter prosent. Alt under 40% er stryk og alt over 70% kalles "a first" og regnes som veldig gode karakterer. Jeg syns det systemet virker bra også, det gir en god forståelse over hvor bra du har gjort det syns jeg :)

Skrevet (endret)

NÅ ER JEG LEI!!! :kjempesinna:

Og da snakker jeg ikke om pensum, for det kan faktisk være underholdende og interessant til tider. Jeg er dritt lei av å ikke få sove om natta. Det virker nesten som om universet jobber i mot meg. Natt til mandag var det noen løse metallgjenstander som lagde eksplosjon-lignende lyd, nå er det hodepine og voksesmerter. Det er ikke til å holde uuuuut. :bond:

Skulle jo gjerne klart å stå opp til et fornuftig tidspunkt for å lese til eksamen som nærmer seg med stormskritt. Ser dårlig ut gitt.

Skal prøve å se om dette kanskje hjelper :tellesauer:

Endret av Bijate
Skrevet

Jeg er så lei av at eksamensperiode også betyr klasemigrene. Jeg har vært dum og ikke tatt forebyggende medisin i høst fordi jeg ikke tok det i eksamenperioden i vår og klarte meg uten migrene. Hadde migrene mandag og i går og i dag er jeg omtrent bakfull. Sov fra halv seks i går kveld til halv åtte i dag, med bare noen få pauser for å tisse og spise. Og når er det ikke vits å ta medisin fordi det tar to dager å få resept og så tar det minst to uker før det fungerer. Sukk...

Den dårlige samvittigheten gnager i magen og sier "du er ikke sååå syk, du kan lese bare litt. Bare åpne den boka og les et halvt kapittel. Hvis ikke havner du bakpå med planene, så må du lese i helga og får ikke tid til det koselige du skulle i helga. Og hvis du ikke tar det inn kommer du til å få så jævlig dårlige karakterer. Du er ikke SÅ syk." Men jeg vet jo at dersom jeg leser kommer jeg til å få nytt anfall. Samtidig som jeg kan stresse på meg anfall med å ha dårlig samvittighet.

Migrene, ass. Det kan du få billig av meg!

Jeg sier det samme som jeg sier hver eksamensperiode: Neste semester skal jeg være flink og lese jevnt gjennom hele semesteret!

Skrevet

Noen andre som har problemer med å våkne om morgenen? Jeg har plutselig utrolig vanskelig for å våkne 6.30-7.00 Jeg sover gjennom alle vekkerklokkene mine (forsøk på å våkne). :sukk: Jeg kan ikke sove til 10 hver dag nå!

Skrevet

Noen andre som har problemer med å våkne om morgenen? Jeg har plutselig utrolig vanskelig for å våkne 6.30-7.00 Jeg sover gjennom alle vekkerklokkene mine (forsøk på å våkne). :sukk: Jeg kan ikke sove til 10 hver dag nå!

Uff ja, du er ikke alene! Har hatt på vekkeklokka kvart på 7 hver dag i det siste, for å klare å komme meg på skolen til 8... Men nei da! Har ikke kommet meg ikke på skolen før tidligst 10. Da er det bare såvidt jeg finner lesesalplass. :sjenert: Ønsker meg bedre selvdisiplin til jul...

Skrevet

Uff ja, du er ikke alene! Har hatt på vekkeklokka kvart på 7 hver dag i det siste, for å klare å komme meg på skolen til 8... Men nei da! Har ikke kommet meg ikke på skolen før tidligst 10. Da er det bare såvidt jeg finner lesesalplass. :sjenert: Ønsker meg bedre selvdisiplin til jul...

Uff, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg legger meg i rimelig tid, jeg bare sover for lenge. Samme problemet her! Lesesalen er jo full rundt kl 10 :murvegg:

Skrevet

Problemet mitt er at det ikke er noe/noen som venter på meg klokka 8. Det gjør liksom ingenting om jeg drøyer en time til... Jeg har jo ikke noe problem med å stå opp tidlig hvis jeg skal på jobb eller har en avtale med noen. Burde egentlig avtalt med noen at vi skal møtes på skolen kl 8 hver dag, bare for å dra hverandre opp av senga :P

Skrevet

Jeg satt og leste på et kapittel svært lenge i dag. Det var tungt stoff, så det tok meg laaang tid å prøve å forstå det. I tillegg er det ikke det mest spennende jeg har lest heller.

Merker ellers at jeg er så lei. Eksamenslesingen har ikke begynt for fullt engang, og jeg er allerede lei. I dag ble jeg så sur da jeg ikke skjønte stoffet at jeg slo hånda i bordet flere ganger. :rasende:

Jeg sliter selv med å våkne tidlig i disse dager, som noen andre her nevner. Nå har jeg noen studiedager og da bør jeg jo stå opp tidlig(8-9) for å lese, men jeg har våknet kl. 11.00 hver gang de siste dagene. Jeg skjønner det ikke. Jeg sover for mye, og det er så irriterende. :kjefte:

Jeg kan ikke fortsette med dette, har SÅ MYE å lese! :murvegg:

puuhh......

Anonym poster: c1201b1a6d9692f77e40960d8c3aa0a0

Skrevet

Jeg er sååååå lei nå! Har sittet på lesesalen siden åtte og er nå så ukonsentrert at det egentlig ikker er noe vits i å sitte her lenger. Kanskje på tide å pakke tingene sine å dra hjem :( ...også er det på den igjen i morgen, sukk*

Du fortjener en pause nå :klem: Har erfart at man må stoppe i tide ellers ramler bare all kunnskap ut igjen ;)

NÅ ER JEG LEI!!! :kjempesinna:

Og da snakker jeg ikke om pensum, for det kan faktisk være underholdende og interessant til tider. Jeg er dritt lei av å ikke få sove om natta. Det virker nesten som om universet jobber i mot meg. Natt til mandag var det noen løse metallgjenstander som lagde eksplosjon-lignende lyd, nå er det hodepine og voksesmerter. Det er ikke til å holde uuuuut. :bond:

Skulle jo gjerne klart å stå opp til et fornuftig tidspunkt for å lese til eksamen som nærmer seg med stormskritt. Ser dårlig ut gitt.

Skal prøve å se om dette kanskje hjelper :tellesauer:

Søvn er oppskrytt, jeg leser om nettene...får ikke sove allikevel så kan like gjerne gjøre noe fornuftig om natta.

Skrevet

Søvn er oppskrytt, jeg leser om nettene...får ikke sove allikevel så kan like gjerne gjøre noe fornuftig om natta.

Jojo, søvn er oppskrytt og alt det. Jeg leser ofte sent på kvelden/natta, men når jeg faktisk har lagt meg til å sove, og igrunn er trøtt er det kjipt å ikke klare å "slå av" hjernen som jobber og går, men som samtidig er for trøtt til å innta mer informasjon. :glare:

Skrevet

Jeg er blakk, skal arrangere julebord i morgen, og får ikke lønn før 15...

Håper noen kjøper jakka mi fra finn.no i løpet av dagen

Skrevet

Dårlig student for tiden. Klarer ikke lese. Første eksamen 14. desember, så jeg har heldigvis to uker på meg, men det er altfor lite. Får ikke til å sove om kvelden, og våkner altfor sent om "morgenen". Ond sirkel.

Skrevet

Har problemer med å motivere meg selv til å stå opp tidlig. De dagene jeg jobber må jeg jo bare opp, men når jeg har fri så er jeg flink til å slumre gitt :sjenert:

Men om 1 uke er eksamenstiden over for min del :hoppe:

Skrevet

Godt det er flere... Sett på tv i hele dag jeg, får ikke åpnet bøkene.... 12 dager til eksamen, går nok bra. :jolie:

Skrevet

Dagens sutring:

Var på exam prep i går, og vi fikk hint om hvilke tema som potensielt kan komme på eksamen. Det var mange nok til å kortslutte hjernen min, og et av dem hadde ikke falt meg inn i halvsøvne engang. Sjukt nervøs nå, og det ødelegger konsentrasjonen min. Men, jeg kan sove så lenge jeg vil i morra, så nå er det bare å peise på med kaffe og prøve å finne nerven. Panikk er bortkastet tid, og søvn er oppskrytt, sant? ;)

Det er annerledes hos oss, vi går etter prosent. Alt under 40% er stryk og alt over 70% kalles "a first" og regnes som veldig gode karakterer. Jeg syns det systemet virker bra også, det gir en god forståelse over hvor bra du har gjort det syns jeg :)

Rart med så forskjellige karaktersystemer overalt, en stakkar kan jo bli forvirret av mindre :fnise: Jeg synes også gradssystemene i UK er superforvirrende, siden det er så mye forskjellig rundt omkring, men jeg har i det minste fått oversikt over det jeg skal ta selv nå, det hjelper jo litt :gjeiper:

Men ja, jeg synes selv det er veldig kjekt med secondary bands, sånn at jeg kan se om B-en betyr at jeg er nesten på A eller i ferd med å ramle ned på C :)

Skrevet

Jojo, søvn er oppskrytt og alt det. Jeg leser ofte sent på kvelden/natta, men når jeg faktisk har lagt meg til å sove, og igrunn er trøtt er det kjipt å ikke klare å "slå av" hjernen som jobber og går, men som samtidig er for trøtt til å innta mer informasjon. :glare:

Sjæl.. Dustehjerne :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...