Gjest Armule Skrevet 11. mai 2012 #1321 Skrevet 11. mai 2012 Jeg vet ikke om noen som har egne lesesaler på UiB, med unntak av et par studier på Matnat og masterstudenter. Alle oss andre sitter på "store" lesesaler, gjerne litt tett oppå hverandre, og det er ikke akkurat lydtette vegger så Gleder meg til den dagen jeg får egen masterlesesal, DET blir himmelen i forhold til nå! Men jeg er litt nærtagende på lyd/bråk/fnisete studenter jo mer eksamen nærmer seg... Da skjønner jeg! Jeg er i mastermodus, så tenkte ikke over at andre er på bachelor. Jeg er slik at jeg ikke kan jobbe på samme sted over lengre tid Har vekslet mellom å jobbe på lesesalen, hjemme eller på biblioteket. Som oftest jobber jeg godt på biblioteket, men er da avhengig av musikk på ørene Nå i siste innspurt sitter jeg på lesesalen, og får moral support av de andre som også er i innspurten. Kalles det lesesal med bare fire stykker? er ikke det mer ett grupperom? jeg sitter på en lesesal med noen hundre andre... Et grupperom er som oftest veldig åpent, med ett bord slik at man kan jobbe i gruppe. Vi har hvert vårt avlukke og hver vår hylle, så ser på det som en lesesal. Eventuelt kontor.
Gjest Armule Skrevet 11. mai 2012 #1322 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Akkurat kommet fra siste veiledning, og bortsett fra én ting er det virkelig bare småplukk! Hurra! Skal nok klare å gjøre meg så godt som ferdig iløpet av dagen og morgendagen, før det blir korrekturlesing på søndag og siste finpuss på mandag. Faen så deilig. (uups, feil tråd..) Endret 11. mai 2012 av Cervix
Gjest Anuket Skrevet 11. mai 2012 #1323 Skrevet 11. mai 2012 Hehe, hyl ut her - med så store bokstaver du bare vil Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å respektere de veldig enkle reglene som gjelder på en lesesal, men facebook melder om at det er veldig mange av mine medstudenter som plages med det samme. Jeg endte opp med å kjøpe de bøkene jeg trengte, så jeg kunne lese hjemme - ikke billig, men jeg kommer til å trenge dem senere i studiene uansett, og det var heldigvis ikke så mange. Bråvåkna for to timer sida av at jeg ropte "Alienation is partially redundant!", så noe sier meg at jeg har hatt fagrelaterte drømmer ...herregud, jeg trenger ferie Tre og en halv time igjen nå så kan jeg la Brecht ligge i hvertfall et halvår Brøøøøøøøøl, neida idag har folk vært flinke! Enn så lenge, jeg skal sitte til 21 i kveld på det seneste Ja, jeg fatter bare ikke at enkelte ikke tar hensyn! Det er ok at alle vil være så komfortabel som mulig når man leser, men inne på en lesesal MÅ man ta hensyn. Jeg har leksefri sone hjemmme, slik at jeg virkelig kan slappe av når jeg kommer hjem Hihi da har du nok drømt noe om fagene dine! Lykke til! (regner med du er ferdig nå?) Da skjønner jeg! Jeg er i mastermodus, så tenkte ikke over at andre er på bachelor. Jeg er slik at jeg ikke kan jobbe på samme sted over lengre tid Har vekslet mellom å jobbe på lesesalen, hjemme eller på biblioteket. Som oftest jobber jeg godt på biblioteket, men er da avhengig av musikk på ørene Nå i siste innspurt sitter jeg på lesesalen, og får moral support av de andre som også er i innspurten. Et grupperom er som oftest veldig åpent, med ett bord slik at man kan jobbe i gruppe. Vi har hvert vårt avlukke og hver vår hylle, så ser på det som en lesesal. Eventuelt kontor. Ah masterstudenter, jeg misunner dere! Jeg og vil ha min egen faste lesesal.
Gjest santus Skrevet 11. mai 2012 #1324 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om karakterer. Jeg skal nå avslutte mitt første studieår. Til jul fikk jeg C på eksamen. Da hadde jeg lest så mye, følte meg så godt forberedt osv.. Da vi fikk utdelt eksamensoppgaven, så ble jeg litt sjokkert. Den handlet ikke om noe som noen i min klasse hadde trodd vi kom til å få, så det var litt uventet. I grunn ble jeg fornøyd med C, men med tanke på hvor mye jeg hadde lest og forberedt meg, så ble jeg litt skuffet over meg selv. (SÆRLIG da jeg i ettertid hørte at de som har holdningen: "gidder ikke lese så mye til eksamen, det går nok greit" fikk B.....) Jeg har alltid vært av den typen som må lese, pugge, notere, jobbe og enda mer pugge... Likevel er jeg midt på treet når det gjelder karakterer. Så kjenner jeg mange som bare kan skumme gjennom overskrifter, og får veldig gode karakterer. Men jeg tenker at C på høyere utdanning er ganske bra. Er det ikke det? Jeg føler hvertfall at det er bedre enn 4 på VGS. Så tenker jeg at det er viktig å ha et "liv" utenom skolen også. Om jeg går ut med C i snitt når jeg er ferdig, så føler jeg at jeg har grunn til å være fornøyd. Fordi jeg vet at jeg har gjort mitt beste, og er ikke av typen som ligger på latsiden. Hva tenker dere?
ninuska_ Skrevet 11. mai 2012 #1325 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Jeg syns C er en grei karakter. Den er både god og dårlig, alt etter hva man forventer! Både blitt jublende glad og skuffet for C. På bachelornivå var jeg veldig fornøyd med det, for eksamensformen MC passet ikke meg. Jeg hadde god forståelse for pensum og god oversikt, så jeg tenkte alltid at det var kunnskapen det gikk på. En karakter er ikke alltid rettferdig. Spesielt ikke når eksamen ender opp på å måles av språkforståelse framfor kunnskap. Når vi gikk over til skriftlig, gikk de fleste andre ned i karakter, mens jeg gikk opp Da fikk jeg ingenting under B, så da ble jeg kanskje bortskjemt... På masternivå er det B eller bedre, helst A. C er en stor skuffelse for meg nå. Det må jeg innrømme. Men det har noe med at jeg føler at etter tre år med studieretningen burde jeg kunne bedre. Selv om jeg fortsatt står ved at karakterer ikke alltid viser kunnskapen man innehar. Sutring fra meg for dagen: jeg er syk, masse oppgaver som henger over meg, men jeg fokuserer på å bli frisk til nattevakt i morgen Endret 11. mai 2012 av ninuska_
Gjest Anuket Skrevet 11. mai 2012 #1326 Skrevet 11. mai 2012 Merker jeg er på vei nedover nå, med motivasjon og konsentrasjon. Ikke bra! Vurderer nesten å dra hjem og spise middag og håpe at jeg klarer å lese litt hjemme. Men så har jeg på en måte innført fri sone hjemme også
Gjest Daenerys Skrevet 11. mai 2012 #1327 Skrevet 11. mai 2012 Ferie! Men det har vært en utrolig lang uke. Eksamen tirsdag, torsdag, og bachelor i dag. Æææh. Håper bare jeg står på alt
Luppa Skrevet 12. mai 2012 #1328 Skrevet 12. mai 2012 I dag er jeg så lei av bacheloroppgaven min at jeg vil spy på den! BLAHRG. Sitter på lesesalen og kvier meg for å åpne dokumentet. Var supermotivert i forrigårs og så bare dalt det etter veiledning selv om den gikk veldig bra. Det er bare så K J E D E L I G å skrive!!!
Gjest alille Skrevet 12. mai 2012 #1330 Skrevet 12. mai 2012 Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om karakterer. Jeg skal nå avslutte mitt første studieår. Til jul fikk jeg C på eksamen. Da hadde jeg lest så mye, følte meg så godt forberedt osv.. Da vi fikk utdelt eksamensoppgaven, så ble jeg litt sjokkert. Den handlet ikke om noe som noen i min klasse hadde trodd vi kom til å få, så det var litt uventet. I grunn ble jeg fornøyd med C, men med tanke på hvor mye jeg hadde lest og forberedt meg, så ble jeg litt skuffet over meg selv. (SÆRLIG da jeg i ettertid hørte at de som har holdningen: "gidder ikke lese så mye til eksamen, det går nok greit" fikk B.....) Jeg har alltid vært av den typen som må lese, pugge, notere, jobbe og enda mer pugge... Likevel er jeg midt på treet når det gjelder karakterer. Så kjenner jeg mange som bare kan skumme gjennom overskrifter, og får veldig gode karakterer. Men jeg tenker at C på høyere utdanning er ganske bra. Er det ikke det? Jeg føler hvertfall at det er bedre enn 4 på VGS. Så tenker jeg at det er viktig å ha et "liv" utenom skolen også. Om jeg går ut med C i snitt når jeg er ferdig, så føler jeg at jeg har grunn til å være fornøyd. Fordi jeg vet at jeg har gjort mitt beste, og er ikke av typen som ligger på latsiden. Hva tenker dere? Jeg tenker at det viktigste er at du viser en arbeidsgiver denne holdningen. Jeg er selv A-student, så jeg har ikke så god kjennskap til din problemstilling (men A-ene kommer ikke uten masse innsats!), men jeg har også noe kontakt med noen bedriftsledere, og tro meg - holdningen om at man ønsker å JOBBE HARDT for resultatene er det som teller! Så lenge du gjør en god innsats, er flittig til å arbeide og ikke bare "surfer gjennom" studiet, så kommer noen til å verdsette deg som ansatt. Du må bare få det frem, at C-ene dine ikke er et resultat av latskap, men et resultat av god jobbing. Og C er ikke en dårlig karakter! Jeg har venner som sliter med akkurat det samme som deg, og det er venner jeg ville ansatt på flekken hvis jeg hadde vært arbeidsgiver (og trengte den type folk), fordi jeg vet at de jobber grundig (vi jobber mye sammen). No worries! Selv holder jeg på å klikke her. Sola skinner ute, kjæresten er på besøk og er nå ute i sola og drikker vin. Og jeg sitter inne og leser! Er så lei!
Luppa Skrevet 12. mai 2012 #1331 Skrevet 12. mai 2012 Når skal du levere, Luppa? 1. juni, så har enda såpass god tid at stresset ikke har satt inn Men skal levere en annen eksamensoppgave om en uke, den har jeg bare sett meg ferdig med selv om den sikkert burde finpusses masse på. Så har egentlig mer enn nok å gjøre!
Mermaid Blues Skrevet 13. mai 2012 #1332 Skrevet 13. mai 2012 Brøøøøøøøøl, neida idag har folk vært flinke! Enn så lenge, jeg skal sitte til 21 i kveld på det seneste Ja, jeg fatter bare ikke at enkelte ikke tar hensyn! Det er ok at alle vil være så komfortabel som mulig når man leser, men inne på en lesesal MÅ man ta hensyn. Jeg har leksefri sone hjemmme, slik at jeg virkelig kan slappe av når jeg kommer hjem Hihi da har du nok drømt noe om fagene dine! Lykke til! (regner med du er ferdig nå?) Ah masterstudenter, jeg misunner dere! Jeg og vil ha min egen faste lesesal. Høres veldig fornuftig ut med skolefri sone hjemme Jeg overlevde eksamen, tror faktisk det gikk ganske bra, opplevde for første gang at jeg lett kunne besvart alle oppgavealternativene, og det var nesten litt vanskelig å velge Endte med å skrive om min elskede Brecht, såklart, vi har jo hatt noen hete stunder sammen de siste ukene Nå lider jeg av post-eksamen-syndrom - sitter hele tida og tenker at jeg burde ha dårlig samvittighet for ikke å lese til eksamen - helt til jeg kommer på at jeg er ferdig. Føler meg skikkelig fjern og rar, men jeg trøster meg med at det sikkert er ganske normalt Nå skal jeg ikke tenke så mye på skole i det hele tatt før 12.juni, da er det sensurfrist. Krysser fingre og tær for deg, håper innspurten går bra Når har du eksamen? Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om karakterer. Jeg skal nå avslutte mitt første studieår. Til jul fikk jeg C på eksamen. Da hadde jeg lest så mye, følte meg så godt forberedt osv.. Da vi fikk utdelt eksamensoppgaven, så ble jeg litt sjokkert. Den handlet ikke om noe som noen i min klasse hadde trodd vi kom til å få, så det var litt uventet. I grunn ble jeg fornøyd med C, men med tanke på hvor mye jeg hadde lest og forberedt meg, så ble jeg litt skuffet over meg selv. (SÆRLIG da jeg i ettertid hørte at de som har holdningen: "gidder ikke lese så mye til eksamen, det går nok greit" fikk B.....) Jeg har alltid vært av den typen som må lese, pugge, notere, jobbe og enda mer pugge... Likevel er jeg midt på treet når det gjelder karakterer. Så kjenner jeg mange som bare kan skumme gjennom overskrifter, og får veldig gode karakterer. Men jeg tenker at C på høyere utdanning er ganske bra. Er det ikke det? Jeg føler hvertfall at det er bedre enn 4 på VGS. Så tenker jeg at det er viktig å ha et "liv" utenom skolen også. Om jeg går ut med C i snitt når jeg er ferdig, så føler jeg at jeg har grunn til å være fornøyd. Fordi jeg vet at jeg har gjort mitt beste, og er ikke av typen som ligger på latsiden. Hva tenker dere? Jeg hadde en seminarlærer dette semesteret som prøvde å lage sin egen lille sang om at C er bra; "Repeat after me: C IS. A. GOOD. MARK." :gjeiper: Men han har et poeng - her er det innmari mange førsteårsstudenter som går rett i kjelleren fordi de er vant til å få A og B på vgs og ser på det som verdens undergang å få C og D på uni. For mitt vedkommende har det så langt vært en veldig klar sammenheng mellom innsatsen jeg har lagt i en oppgave/eksamen og karakteren jeg har fått. Jeg blir absolutt veldig fornøyd om jeg får C i engelsk språk, men jeg griner om jeg får det i teater (hvor jeg ligger på A5/B1 så langt) fordi jeg virkelig har jobba stussen av meg dette semesteret, milelangt over hva som er normal/forventet innsats på dette nivået. Bedre enn sitt beste kan ingen gjøre uansett Så lenge du er fornøyd selv, det er det viktigste uansett tror jeg - du må sette dine egne mål og kriterier C er ikke en dårlig karakter (og 4 på vgs er heller ikke dårlig, synes jeg) og det er absolutt lov å være fornøyd med egen innsats 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1333 Skrevet 13. mai 2012 Har eksamen i skatterett til revisoreksamen i morgen, og gruer meg skikkelig. Har ikke fått jobbet nok med stoffet, men det er jo bare min egen feil.. Syns det er et overveldende pensum, og greier ikke få struktur over noe, det er jeg vanligvis flink til, men ikke i dette faget.. Håper bare det blir mange separate oppgaver så jeg kan få til litt på det meste, ikke sånne store oppgaver som det lett blir følgefeil som trekker hele oppgaven ned.. Håper bare jeg klarer å berge en ståkarakter! Gleder meg til kl 15.00 i morgen, for da er jeg ferdig med alle eksamner, og har kun siste innspurt igjen på bacheloroppgaven som jeg ser på som en glede!
noisy Skrevet 14. mai 2012 #1334 Skrevet 14. mai 2012 Ugh, kan ikke noen forsikre meg om at jeg ikke kommer til å ende opp som uteligger selv om jeg stryker på eksamenene mine?
Lovealii Skrevet 14. mai 2012 #1335 Skrevet 14. mai 2012 Ugh, kan ikke noen forsikre meg om at jeg ikke kommer til å ende opp som uteligger selv om jeg stryker på eksamenene mine? Hahaha, så søtt... Er ikke student foreløpig jeg!
Gjest Tekola Skrevet 14. mai 2012 #1336 Skrevet 14. mai 2012 Ugh, kan ikke noen forsikre meg om at jeg ikke kommer til å ende opp som uteligger selv om jeg stryker på eksamenene mine? Du kan ligge opp til 60 poeng bak før du får problemer med Lånekassa. Og de fleste stryker i fag nå og da. Det viktigste du kan gjøre er å trekke pusten dypt, forholde deg rolig og fortelle deg selv at dette går bra!
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1337 Skrevet 14. mai 2012 Får vite om jeg kommer opp i skriftlig eksamen i morgen eller ikke. Kommer jeg opp i matte er livet mitt over.
Luppa Skrevet 14. mai 2012 #1338 Skrevet 14. mai 2012 Ble dritsur på bacheloroppgaven min i dag. Den har gått smoothly å skrive helt til nå, og jeg har fått gode veiledninger. Men i dag kom jeg til den delen av analysen som jeg tenkte kunne bli litt kinkig, og det ble helt håpløst. Har valgt meg et mye vanskeligere tema enn jeg trodde.... Sendte mail til en foreleser jeg har diskutert tema litt med, så håper jeg har et hjelpende svar i innboksen i morgen tidlig.....
Gjest Dagdrømmer Skrevet 14. mai 2012 #1339 Skrevet 14. mai 2012 Nok en gang kjører jeg skippertak-metoden før eksamen. Når skal jeg lære... Eller, ifjor gikk jeg opp til eksamen uten å møtt opp på forelesninger eller lest pensum og fikk D, så i år må det vel gå litt bedre nå som jeg har lest litt i det minste?
Gjest kml Skrevet 14. mai 2012 #1340 Skrevet 14. mai 2012 Noen bi folk? Kanskje bare universitetet her? Uansett har jeg 5 eksamener framover, og føler to av de går i bøtta. Jeg hater virkelig matematiske fag hvor hele karakteren er basert på riktige ligninger og nøyaktige utregninger. Jeg er flink i teori, ikke matte. Vil ikke stryke i de fagene heller, for må jo være mer kjipt å ta opp mattefag senere :/ prøver å lese, men er vanskelig når jeg virkelig ikke skjønner pensum i to fag...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå