Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk C på den første oppgaven min.

Jeg er ikke lei meg fordi jeg har fått C, men jeg føler den er helt urettferdig. Jeg føler jeg går rundt som en zombie i sjokk akkurat nå. Jeg forventet hvertfall en B. Har aldri i løpet av studiet fått under B på en oppgave - og denne var muligens en av de bedre oppgavene jeg har skrevet. Satt meg ordentlig inn i alt, og passet på at alt var "perfekt". Tydeligvis mye bedre å bare bli ferdig med en oppgave i løpet av en dag og levere (for da får man også C!) :sukk:

Klag på den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg fikk en C på et religionskurs jeg jobbet veldig hardt og lenge med. Klagde, fikk D. Så tok jeg et annet religionskurs, jobbet minimalt med det og fikk nesten A. Logisk? Nei, uflaks med sensorer. Å få en prest til å sensurere en oppgave som handler om det nye testamentets historiske utsagnsverdi er ikke greit.

Menmen! D'en er ikke på vitnemålet :)

Det minner meg om når jeg fikk D på en eksamen - tok den opp, fikk samme oppgave igjen året etter, uten noe mer arbeid, og fikk B :fnise: Føler det er litt et sjansespill med disse sensorene!

:klemmer:

Siste Universitetsoppgaven jeg leverte jobba jeg skikkelig bra og lenge med, og sleit hele hjemmeeksamens-tiden med å få alt "riktig". Var overbevist om at jeg skulle få MINST en B. Så kommer en kulling og leverer "en akadamisk novelle" som hun surfer inn og får en B på, mens jeg fikk C. DA var jeg snurt da...

Beste du kan gjøre er å be om grunnlag for sensur. Er du SKIKKELIG misfornøyd kan du jo alltids klage ;)

:klemmer:

Ville bedt om en begrunnelse :) C er jo absolutt ikke en dårlig karakter, men man blir jo overrasket når man pleier å ligge høyere og tenker at en kan vurdere nivået på oppgaven noenlunde selv.

Jeg syns ikke C er en dårlig karakter i det hele tatt. For eksempel; jeg er ikke noe god i statistikk, så om jeg hadde fått en C, eller om jeg hadde fått en D (!) i det, så hadde jeg vært veldig fornøyd! Eller hvis jeg ikke hadde gjort en ordentlig innsats, så hadde jeg vært meget fornøyd.

Når det er et fag jeg mestrer skikkelig, og jeg føler at jeg har virkelig gjort mitt beste, fått fram alt hva oppgaven er ute etter, og da ender på C - da blir man litt vel paff. Litt fordi jeg har lest flere av oppgavene til de i klassen, som har så vidt forstått hvordan man skriver en oppgave, som får en B. Uten at jeg prøver å sammenligne meg med andre i klassen, men man begynner jo å lure. Mest fordi vi selv får bestemme problemstilling og tema, så lenge det holder seg innenfor en viss ramme, og jeg hadde besvart min problemstilling til punkt og prikke.

Man blir hvertfall ordentlig paff når man går fra å være en A/B-student (i oppgaver) til en C-student. Kanskje jeg har hatt for høye forventninger til meg selv? Jeg var den eneste som fikk A på bacheloroppgaven min i kullet, men nå er det masternivå, så kanskje de setter lista høyere.. allikevel så har oppgaver alltid vært min styrke. Da er det bare å vente på begrunnelse..

PS: Takk for at jeg får sutre her :nigo:

Endret av ninuska_
Skrevet

Slenger meg inn her!

Har hatt tre ulike eksamener dette semesteret, og fikk tilbakemelding på den siste i dag. Karakteren lå, til min store overraskelse, tre hakk lavere enn jeg forventet, og er den samme som jeg fikk i et fag jeg sikkert har brukt femti ganger mindre tid på enn denne. Det er enormt stor forskjell på hva jeg kan i de ulike fagene, og også hva jeg viste på eksamen. Jeg hadde lest meg gjennom pensum flere ganger og virkelig lagt inn mye innsats i dette faget, mer enn jeg noen gang har lagt inn før. Det er snakk om et innføringsemne, som igjen er et lesefag. Må si jeg blir ganske oppgitt... Sammenlignet med alt annet jeg har gjort tidligere forstår jeg ikke vurderingen. Har bedt om begrunnelse, og skal naturligvis klage.

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg hadde eksamen 15. desember og får ikke sensuren før 26. januar! :daane::kjefte::tristbla::snurt::trist:

Skrevet

Jeg trodde jeg fikk sesuren på mappen min i dag, men det var vist 27. des.... Jeg har skyhøye forventninger til denne, så er veldig spent på å få den!

Skrevet

Jeg hadde eksamen 15. desember og får ikke sensuren før 26. januar! :daane::kjefte::tristbla::snurt::trist:

Samme her. Eller, siste uka i januar, står det. Irriterende! :sukk:

Skrevet

Lykke til til alle dere som venter på resultater! :) Noen ganger kommer resultatene raskere enn ventet. Vi levert mappeeksamen 14.12, og har 21 dager sensur, men resultatet kom allerede i dag. 1 uke er ikke verst! Mulig sensorene også vil ha juleferie? ;) Jeg venter fortsatt på en, men mtp på hvem som er sensor der, så har jeg ingen forhåpninger om at resultatet er klart før over nyttår.

Gjest Silvermist
Skrevet

Ooh, takk for en liten lysstripe av håp Vampen. Skal sjekke daglig med glitter og måneskinn i øynene! :fnise:

Skrevet

Ja, endel sensorer liker å få det unna før jul. Mens andre igjen liker å "kose" seg med det i romjula :P

Skrevet

Oi, nå fikk jeg litt sjokk. skulle sjekke om jeg hadde fått karakter på en eksamen jeg strøyk på i fjor, og når jeg nå sjekka sto det ikke bestått igjen! Heeeldigvis var det den fra i fjor jeg så på :fnise:

Skrevet

Man blir hvertfall ordentlig paff når man går fra å være en A/B-student (i oppgaver) til en C-student. Kanskje jeg har hatt for høye forventninger til meg selv? Jeg var den eneste som fikk A på bacheloroppgaven min i kullet, men nå er det masternivå, så kanskje de setter lista høyere.. allikevel så har oppgaver alltid vært min styrke. Da er det bare å vente på begrunnelse..

PS: Takk for at jeg får sutre her :nigo:

Det er jo ikke noe galt i å ha høye forventninger til seg selv, og helt naturlig når du alltid har fått tilbakemelding på at du mestrer faget og oppgaveskrivinga bra. Er sånn selv jeg. Min erfaring hittil i masterstudiet er heller ikke at lista er så mye høyere enn tidligere, men det kreves litt mer ift kildebruk og referering (og at man bruker mange kilder i en større oppgave, kan ikke basere seg på bare læreboka eller én artikkel i en 10 siders oppgave..), at det er større oppgaver hvor en må jobbe mer selvstendig osv. Jeg syntes selv det vanskeligste har vært å "sy sammen" en oppgave som holder seg innenfor tema, og å være nøye når det gjelder form og struktur. Når det er sagt - jeg har inntrykk av at om man er en god student fra før, så fortsetter man å være det på masteren. Men selv den beste kan jo surre seg bort litt av og til. Synes det er fornuftig å be om begrunnelse for karakteren. og håper evt klage går i din favør :)

Skrevet

Jeg opplever forøvrig at de legger lista mye høyere på mitt masterstudie og at det som har tilsvart en A tidligere tilsvarer nå en C eller B (kommer litt an på faget). Ikke bare er de veldig strikte til kildebruk, men nå har vi kun hatt én hjemmeeksamen, men også i forhold til språk. Det er kun lov til én feil per side, og når man sitter der på skoleeksamen med kun fire timer til rådighet blir det fort at man gjør slurvefeil, spesielt når de har store oppgaver som fører til at man må skrive mye.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Yvonne: Språk/skrivefeil er de ikke nøye med på mitt studium, kanskje fordi det er realfag... men det er viktig at formen ellers er riktig, at figurtekster er utfyllende etc. Og så skal man jo kunne jobbe mer selvstendig, formulere problemstilling og skrive ut fra det mer enn på bachelornivå. Vi har bare hatt muntlige eksamener i masteremnene, jeg synes ikke de er så strenge der, men oppgaver for øvrig teller omtrent like mye som eksamen hos oss, og er mer omfattende og krevende enn tidligere i studiet.

(jeg føler ikke det er uoppnåelig med samme karakternivå som jeg lå på fra før, men det skal sies at jeg er en litt eldre student, som har tidligere studieerfaring)

Skrevet (endret)

Yvonne: Språk/skrivefeil er de ikke nøye med på mitt studium, kanskje fordi det er realfag... men det er viktig at formen ellers er riktig, at figurtekster er utfyllende etc. Og så skal man jo kunne jobbe mer selvstendig, formulere problemstilling og skrive ut fra det mer enn på bachelornivå. Vi har bare hatt muntlige eksamener i masteremnene, jeg synes ikke de er så strenge der, men oppgaver for øvrig teller omtrent like mye som eksamen hos oss, og er mer omfattende og krevende enn tidligere i studiet.

(jeg føler ikke det er uoppnåelig med samme karakternivå som jeg lå på fra før, men det skal sies at jeg er en litt eldre student, som har tidligere studieerfaring)

Tja, dette er mitt syvende år med studier, så jeg vil vel si at jeg har ganske mye erfaring. ;) Jeg studerer engelsk, og jeg merker at det kreves perfeksjon, hvilket jeg forsåvidt skjønner. Det er som den ene foreleseren min sa, de vurderer utifra det ståstedet at de utdanner sine kollegaer, når vi er ferdige skal vi være på deres nivå. Skal sies, mengden stoff vi skal lese har også økt drastisk, selv om jeg er vant til tungt penum (hvor det kreves mye lesing).

Endret av Yvonne
Skrevet

Ja, perfeksjon når det gjelder det faglige er jo selvsagt viktig, det er vel bare hva som er sentralt i et språkfag vs et realfag som er forskjellig :) Mulig jeg har ligget bedre an på bachelornivå enn jeg var klar over og på en måte har "overprestert" der i forhold til hva de forventer, ikke vet jeg.

Skrevet

Ja, perfeksjon når det gjelder det faglige er jo selvsagt viktig, det er vel bare hva som er sentralt i et språkfag vs et realfag som er forskjellig :) Mulig jeg har ligget bedre an på bachelornivå enn jeg var klar over og på en måte har "overprestert" der i forhold til hva de forventer, ikke vet jeg.

Tja, jeg føler jeg har ligget ganske høyt på bachelornivå, slik som de fleste av mine medstudenter på masterstudiet, men det er et stort hopp og slik er det bare. Har nok ikke så mye med at vi er dårlige, heller det at de høyner lista for at vi skal kunne strekke oss lenger.

Skrevet

Jeg fikk D på masteroppgaven min.

Det er virkelig dritt...

Kommer sikkert slite med å finne jobber med den karakteren der.

Skrevet

Sutrer: Jeg har ikke juleferie i det hele tatt, sist gang jeg hadde ferie var sommer 2010. Jeg har vært ett år på utveksling, skrevet masteroppgaven på sommeren. Leverte den i august, og begynte på nytt studieår 5 dager etterpå. På den tiden måtte jeg pakke sammen en leilighet og flytte land! Så har jeg hatt en eksamen jeg føler det gikk skikkelig rævva på, og venter på at sensuren faller 6 januar. Herremannen fikk A på sin eksamen,og jeg hater å være dårligere enn han (ulempen med å studere det samme og på samme år). Men med tanke på at sensurtiden er 5 uker, så må jeg ha det hengene over meg hele julen.

Nå leser jeg tunge fag jeg ikke har eksamen i før mars. Mine dager i julen ser sånn ut. Opp klokken 9. Lese 9-12. Jobbe 13-21. Hjem. Middag. Sove. Repeat. Før semesteret tar til for fullt har jeg fri fire dager! (1 og 2 juledag, pluss et par dager til). Herrejeeeesus jeg trenger en ferie og å få koblet av litt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...