Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter 13 uker praksis begynner jeg å bli DRITT LEI  :D Bare 3 uker igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle ønske avsluttende eksamen var noe skriftlig arbeid, feks noe fagoppgave eller hjemmeeksamen. Har muntlig som siste eksamen og jeg gruer meg som faen. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer hjemme, og har også hatt problemer med å komme i gang, så jeg må lure meg selv i blant. Noen dager bestemmer jeg meg for å ikke stå opp i det hele tatt, og jobber i senga. (Spesielt OK på søndager) Det fungerer ganske godt på de utbrente dagene også. (Utover dagen bruker jeg å stå opp uansett.) Er sikkert ikke å anbefale hvis man har søvnproblemer. : ) 

Men jeg har også funnet ut at det er viktig å avtale fritid med seg selv. Det er noe nytt jeg har gjort, for ellers brenner jeg som oftest ut hver fjerde dag, og har da en tulledag der jeg ikke får mye fornuftig gjort uansett, selv om jeg hele dagen stresser med dårlig samvittighet. : )  

Kjenner også at jeg har behov for å bytte litt rundt på arbeidsmetode. Når man studerer mye alene, så er det lett at alt bare går rundt til slutt. Jeg skifter (mer eller mindre) aktivt på perspektiv fra overordnet til detaljert, for å sørge for å få med meg oversikten. En til ting som hjelper meg er å google stoffet jeg skal jobbe med, enten litt tilfeldig, eller lytte til podcaster om temaet på norsk eller engelsk. Det inspirerer til å komme i gang. 

Anonymkode: 096c2...365

Det var mange bra tips, tusen takk!

Må bli bedre til avtale fritid.
Ender jo uansett med at jeg er så sliten at jeg setter på en serie, men da har jeg dårlig samvittighet fordi jeg burde lese og klarer ikke slappe av. Så da er det bedre å sette av tid til å slappe av.

Gjest Raindrops
Skrevet
På 12.5.2017 den 15.32, Pottah skrev:

Nei du har jo rett, de andre tingene må jo ikke gjøres.
Gode tips, takk :) 

Jeg gjør dem i pausene mine. Setter på alarm så jeg har en time med jobbing, så tar jeg oppvasken, en time til så støvsuger jeg osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk akkurat svar på en eksamen, der karakteren blir regnet ut fra totalsummen fra 4 deleksamener. For å få B måtte man ha minimum 77%, og jeg hadde 76%... Så utrolig irriterende og skuffende! Hadde jobbet så hardt. Hadde en eksamen i dag også som ikke gikk noe bra :( 

Anonymkode: 0861c...a84

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg klarer ikke skrive!! Har hjemmeeksamen, og vi har fått en diger bok om et helt nytt tema, som vi skal greie å tolke og lære oss og skrive om på et par dager, og akkurat nå funker ikke hodet mitt i det hele tatt. 
Jeg finner ingenting jeg faktisk kan skrive, da jeg tviler på hver eneste setning og begynner å bla i boka for å se om jeg faktisk har rett, men finner ingenting relevant. Jeg orker ikke mer. 

Skrevet
4 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg klarer ikke skrive!! Har hjemmeeksamen, og vi har fått en diger bok om et helt nytt tema, som vi skal greie å tolke og lære oss og skrive om på et par dager, og akkurat nå funker ikke hodet mitt i det hele tatt. 
Jeg finner ingenting jeg faktisk kan skrive, da jeg tviler på hver eneste setning og begynner å bla i boka for å se om jeg faktisk har rett, men finner ingenting relevant. Jeg orker ikke mer. 

Høres ut som du trenger en pause og tømme hodet!

Hva med en komedie på netflix? Eller en halvtimes yoga? Kan anbefale "Yoga with Adriene" på Youtube. Spesielt de videoene som er laget for anxiety.

7 timer siden, Raindrops skrev:

Jeg gjør dem i pausene mine. Setter på alarm så jeg har en time med jobbing, så tar jeg oppvasken, en time til så støvsuger jeg osv. 

Det var smat, takk!

Gjest Linaria
Skrevet
Akkurat nå, Pottah skrev:

Høres ut som du trenger en pause og tømme hodet!

Hva med en komedie på netflix? Eller en halvtimes yoga? Kan anbefale "Yoga with Adriene" på Youtube. Spesielt de videoene som er laget for anxiety.

Det var smat, takk!

Ja, det er det jeg trenger. Jeg trenger en pause, å starte på nytt, tenke annerledes... jeg kommer ingen vei ved å rote på denne måten, hvor jeg ikke greier å skrive en fullstendig setning en gang. Takk for tips! Skal lese litt i en roman nå. Se på noen ord jeg faktisk forstår!

Skrevet
14 minutter siden, Linaria skrev:

Ja, det er det jeg trenger. Jeg trenger en pause, å starte på nytt, tenke annerledes... jeg kommer ingen vei ved å rote på denne måten, hvor jeg ikke greier å skrive en fullstendig setning en gang. Takk for tips! Skal lese litt i en roman nå. Se på noen ord jeg faktisk forstår!

Ja det høres ut som du trenger å tømme hodet helt og starte på nytt. 

Jeg har brukt de siste dagene på å lage tankekart over kunnskapskravene til eksamen i morgen.
Kanskje det kan hjelpe å starte etter pausen med å lage et tankekart bare for å sortere tankene?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk akkurat svar på en eksamen, der karakteren blir regnet ut fra totalsummen fra 4 deleksamener. For å få B måtte man ha minimum 77%, og jeg hadde 76%... Så utrolig irriterende og skuffende! Hadde jobbet så hardt. Hadde en eksamen i dag også som ikke gikk noe bra :( 

Anonymkode: 0861c...a84

Åh, dette er virkelig noe av det verste. 

Anonymkode: 2c07b...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å utsette eksamen. Lite nederlag, men det vil ikke påvirke studieprogresjonen min og sånn sett er jeg helt OK med det. Det jeg er redd for er hva alle andre tenker og ikke minst spør om. Vi har veldig få eksamener, så terskelen er høy for å være borte og fraværet blir lagt merke til. 

Jeg tenker kanskje for mye på dette? Jeg prøver å se for meg hvordan jeg kommer til å tenke om dette de siste studieårene, og da er nok dette glemt for lengst. Det hjelper litt hvertfall, men det er andres nysgjerrighet som gjør at jeg begynner å bli bekymret igjen. Av og til skulle jeg ønske at jeg gikk på et studieprogram der man var litt mer anonym. :sukk:

Gjest Linaria
Skrevet

Han i hybelen ved siden av har krangla med dama i en halvtime nå. Har bare lyst til å banke på og be dem skvære opp,for jeg sitter med hjemmeeksamen :fnise:

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å utsette eksamen. Lite nederlag, men det vil ikke påvirke studieprogresjonen min og sånn sett er jeg helt OK med det. Det jeg er redd for er hva alle andre tenker og ikke minst spør om. Vi har veldig få eksamener, så terskelen er høy for å være borte og fraværet blir lagt merke til. 

Jeg tenker kanskje for mye på dette? Jeg prøver å se for meg hvordan jeg kommer til å tenke om dette de siste studieårene, og da er nok dette glemt for lengst. Det hjelper litt hvertfall, men det er andres nysgjerrighet som gjør at jeg begynner å bli bekymret igjen. Av og til skulle jeg ønske at jeg gikk på et studieprogram der man var litt mer anonym. :sukk:

Hvis du snur på det: Ville du tenkt noe negativt, og begynt å spørre og grave av ren nysgjerrighet, om en medstudent av uvisse grunner valgte å utsette en eksamen? Svaret for min del er nei, jeg ville ikke engang giddet å tenke over det. For det er faktisk ikke så uvanlig, og heller ikke så utrolig interessant å spekulere i.

Jeg mener ikke dette som "du er ikke så interessant som du tror ;);) ", altså, jeg tror bare du overtenker dette. 

Ta det fra noen som har utsatt flere eksamener og ikke akkurat fullfører graden sin til normert tid: Absolutt alle spørsmål jeg har fått av medstudenter rundt dette, har vært empatiske og kun kommet i situasjoner hvor det er naturlig å spørre. Folk bryr seg seriøst ikke.  Opplever det ikke som en big deal for andre, og jeg erfarer at i stedet for å se det som en svakhet, er de fleste glade på folks vegne for at de fullfører og klarer å finne en fleksibilitet i studiet slik at det er rom for noen omveier (som kan komme, uten at det sier noe negativt om deg som person). Og som du sier, så påvirker det ikke engang studieprogresjonen din! Nei, bruk tiden og energien din på andre bekymringer, er mitt råd!:)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Søgni skrev:

Hvis du snur på det: Ville du tenkt noe negativt, og begynt å spørre og grave av ren nysgjerrighet, om en medstudent av uvisse grunner valgte å utsette en eksamen? Svaret for min del er nei, jeg ville ikke engang giddet å tenke over det. For det er faktisk ikke så uvanlig, og heller ikke så utrolig interessant å spekulere i.

Jeg mener ikke dette som "du er ikke så interessant som du tror ;);) ", altså, jeg tror bare du overtenker dette. 

Ta det fra noen som har utsatt flere eksamener og ikke akkurat fullfører graden sin til normert tid: Absolutt alle spørsmål jeg har fått av medstudenter rundt dette, har vært empatiske og kun kommet i situasjoner hvor det er naturlig å spørre. Folk bryr seg seriøst ikke.  Opplever det ikke som en big deal for andre, og jeg erfarer at i stedet for å se det som en svakhet, er de fleste glade på folks vegne for at de fullfører og klarer å finne en fleksibilitet i studiet slik at det er rom for noen omveier (som kan komme, uten at det sier noe negativt om deg som person). Og som du sier, så påvirker det ikke engang studieprogresjonen din! Nei, bruk tiden og energien din på andre bekymringer, er mitt råd!:)

Jeg ville ikke ha gjort det, men jeg vet at det ikke er alle som er like bevisste på det. Jeg håper likevel at det kommer til å bli som du skisserer her. Jeg tipper at det blir en generell spørrerunde fra de jeg omgås med, som jo er ganske naturlig, men jeg håper at det holder med den forklaringen jeg velger å gi. 

Takk for at du skrev dette!:) Jeg synes det er betryggende å lese at andre ikke legger så mye i sånt. Det er virkelig en forbannelse å være så opptatt av hva alle andre tenker. 

Skrevet

Åååååh, fuckings drittdag!

Hadde eksamen i dag. I et valgemne jeg ikke engang trengte å ta, tok det bare for å få mer kompetanse.
1) Jeg er ganske sikker på en jukset, og fikk med seg en bok etter bokkontroll.
Med mindre han har noe spesielle regler, så har jeg ALDRI hørt om at man skal få ha med seg pensumboka på eksamen.
Eksamensvaktene fikk ikke med seg at han la boka på bordet når vi kom inn etter bokkontoll. 
Hun som satt ved siden av meg sa ifra til vaktene, men de skjønte ikke greia. 
De sa at det "det er barnekonvensjonen og den er lov å ha med". Ehm ja det er den. Men ikke pensumboka som heter Barnekonvensjonen, som er flere hundre sider som omhandler den og hvordan skal den skal forstås og er implementert i norsk rett.

Iallefall. Vurderer å skrive en mail/klage til infosenteret. Men en jeg snakket med etterpå mente at det kunne føre til at hele eksamenen ble annullert. 
Blir bare sykt provosert.
... Hvis han ikke har spesiell tilrettelegging og av en eller annen grunn fikk ha med seg den ene pensumboka da. 

2) Jeg leste ikke oppgaveteksten godt nok. Jeg trodde helt til det var 45 min igjen av teksten at jeg skulle forklare hva som skjer om foreldre er uenige om hvem som skal ha foreldreansvaret, og hva det legges vekt på i vurderingen.
Men så innså jeg plutselig at det sto "felles foreldreansvar". Så jeg rakk ikke ta med det fine avsnittet jeg hadde planlagt om hvilke momenter Høyesterett har lagt vekt på, og måtte skyte inn et avsnitt om felles foreldreansvar istedet. 
Føler det ødela hele flyten i oppgaven og at den ble dritt.

3) Så sjekker jeg telefonen etter eksamen bare for å finne en mail om at jeg ikke fikk jobben jeg hadde søkt på, og hadde syykt lyst på.

Og selvfølgelig er kjæresten min borte så mest sannsynlig får jeg ikke snakket med han hele helgen.
Er så sykt sliten og lei...

AnonymBruker
Skrevet

Får nok ikke så mye sympati for denne, men:

Jeg går master nå og har så langt i mitt studieløp aldri fått dårligere enn B. Dette semesteret har jeg slitt veldig med motivasjonen og har følt meg veldig sliten. Har veldig tidlige eksamener og har derfor fått veldig lite tid til å lese til den enkelte, noe som førte til at jeg droppa å gå opp i en eksamen. Nå tror jeg alle de 3 jeg har hatt har gått skikkelig dårlig. Jeg har så dårlig følelse. Det verste er egentlig presset fra venner og familie som forventer at jeg skal naile eksamenene dette semesteret også. Blir mer sliten av presset enn den faktiske lesingen. Har ikke lyst å fortelle noen hvordan det går, for vil ikke ha spørsmål om hva som er galt med meg osv😣 

Anonymkode: 85585...44c

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får nok ikke så mye sympati for denne, men:

Jeg går master nå og har så langt i mitt studieløp aldri fått dårligere enn B. Dette semesteret har jeg slitt veldig med motivasjonen og har følt meg veldig sliten. Har veldig tidlige eksamener og har derfor fått veldig lite tid til å lese til den enkelte, noe som førte til at jeg droppa å gå opp i en eksamen. Nå tror jeg alle de 3 jeg har hatt har gått skikkelig dårlig. Jeg har så dårlig følelse. Det verste er egentlig presset fra venner og familie som forventer at jeg skal naile eksamenene dette semesteret også. Blir mer sliten av presset enn den faktiske lesingen. Har ikke lyst å fortelle noen hvordan det går, for vil ikke ha spørsmål om hva som er galt med meg osv😣 

Anonymkode: 85585...44c

Du har min fulle sympati! Hvorfor skulle du ikke fått det? Fordi du vanskeligvis er flink?

Anonymkode: 4d73a...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg greier ikke å konsentrere meg! Har eksamen på mandag og ligger så sinnssykt dårlig an. Burde egentlig bare kaste inn håndkleet og innse at dette ikke kommer til å gå min vei, men jeg er litt for sta til å godta det.  Har vært veldig mye syk dette semesteret (hyperemesis) og har nesten ikke fått lest noe, er egentlig bare fortvilet nå...

Hva skal til for at dere bestemmer dere for å stå over en eksamen?

Anonymkode: cda5c...db7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å konsentrere meg! Har eksamen på mandag og ligger så sinnssykt dårlig an. Burde egentlig bare kaste inn håndkleet og innse at dette ikke kommer til å gå min vei, men jeg er litt for sta til å godta det.  Har vært veldig mye syk dette semesteret (hyperemesis) og har nesten ikke fått lest noe, er egentlig bare fortvilet nå...

Hva skal til for at dere bestemmer dere for å stå over en eksamen?

Om det er en eksamen jeg ikke MÅ ta er terskelen for å droppe lavere. Men om den teller i graden min tenker jeg det er bedre å gjøre mitt beste og heller ta den opp. Et tips er å se på gamle eksamensoppgaver og se hva som går igjen, og gjerne hva som går igjen men IKKE har vært på eksamen de siste 2-3 semesterene. Jeg har sjanset på det 2 ganger og hatt rett begge gangene :)

Om du ikke er dårlig nå så hadde jeg duret igjennom forelesningene bare, og sett ekstra på gamle eksamensoppgaver. Sjansen for at du klarer å lese nok til å stå iallefall, er store :) YOU CAN DO IT!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Poppie skrev:

Om det er en eksamen jeg ikke MÅ ta er terskelen for å droppe lavere. Men om den teller i graden min tenker jeg det er bedre å gjøre mitt beste og heller ta den opp. Et tips er å se på gamle eksamensoppgaver og se hva som går igjen, og gjerne hva som går igjen men IKKE har vært på eksamen de siste 2-3 semesterene. Jeg har sjanset på det 2 ganger og hatt rett begge gangene :)

Om du ikke er dårlig nå så hadde jeg duret igjennom forelesningene bare, og sett ekstra på gamle eksamensoppgaver. Sjansen for at du klarer å lese nok til å stå iallefall, er store :) YOU CAN DO IT!

Tusen takk for veldig gode tips! Det er et emne jeg MÅ ha, er vel derfor jeg ikke har gitt helt opp ennå. 
Jeg har kommet ganske langt i svangerskapet nå og begynner å bli mye bedre så føler ikke jeg kan stå over kun pga formen.

Det er helt sant det du sier, i verste fall får jeg ta den opp igjen om det går gale. Har av en eller annen grunn panikk for å stryke, men jeg har jo uansett to sjanser igjen om det ikke går denne gangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...