Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første så har jeg trivdes helt forferdelig grusomt. Den ensomheten jeg har sittet med disse 3 årene unner jeg absolutt ingen. Jeg er ei kjempeblid og sosial jente, og det å leve som en einstøing orker jeg ikke mer.  Jeg synes ikke det er verdt det.

For det andre så har jeg mistet motivasjonen fullstendig på grunn av mistrivselen. Har ikke strøket på noe, men karakterene er virkelig dårlige..

Anonymkode: 3b929...6ef

Du kunne ikke tenkt deg å bytte over til jusstudiet i Bergen, da? :-) Har ikke gått i Oslo selv, men de jeg har snakket med som har byttet sier at det er mye bedre her. Hvis du egentlig liker det faglige så tenker jeg det kan være verdt et forsøk. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig leit å høre hvordan du har hatt det. Satt i et år på lesesalene på fakultetet og skjønner hva du mener. Jeg ble drittlei og umotivert av det, og trakk meg heller bort der fra. Man blir rett og slett litt rar av å være for mye på en stille lesesal alene, i alle fall tenkte jeg det om meg selv. Så mange som satt der mye alene, så du er nok ikke den eneste, men det er vel ikke mye til trøst. Er vel litt sent for råd nå, men hvis man prøver å få kontakt med andre, via nett for eksempel, så kan man få kontakt med greie folk..

Anonymkode: f5e7c...681

Fint å høre at det ikke bare er jeg som har mistrivdes. Kan jeg spørre deg om hva du studerer nå? :) 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, 365vinter skrev:

Du kunne ikke tenkt deg å bytte over til jusstudiet i Bergen, da? :-) Har ikke gått i Oslo selv, men de jeg har snakket med som har byttet sier at det er mye bedre her. Hvis du egentlig liker det faglige så tenker jeg det kan være verdt et forsøk. 

Jo, jeg har vurdert det faktisk. Men jeg er så livredd for at det skal gå samme veien. Føler jeg har fått helt traumer av hele studiet. Mistet meg selv helt på grunn av mistrivselen. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har vurdert det faktisk. Men jeg er så livredd for at det skal gå samme veien. Føler jeg har fått helt traumer av hele studiet. Mistet meg selv helt på grunn av mistrivselen. 

Det skjønner jeg godt! Slet en del med ensomhet selv da jeg startet på studiet, men det ordnet seg etter en stund da den obligatoriske undervisningen startet (dette er jo noe av det mange anser som en fordel med jusstudiet her). Fikk jo aldri en kjempestor vennekrets, men trengte ikke mer enn noen få. Tviler på at jeg selv hadde holdt ut om resten av studiet hadde vært som det første halvåret..

Fikk også nettopp en e-post fra fakultetet om at det arrangeres et slags fadderopplegg for ca 90 jusstudenter som begynner rett på 4. året i Bergen. Visste ikke om det, men tenker at det gir en god mulighet til å bli kjent med andre som heller ikke kjenner så mange på studiet. Jeg blir ferdig med jusstudiet nå i juni - forhåpentligvis - og kan virkelig anbefale det. Kan ikke tenke meg å flytte herfra nå. Om du har noen spørsmål eller trenger hjelp med noe er det i alle fall bare å spørre :-)

• Liker 1
Gjest Madammimsimsalabim
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint å høre at det ikke bare er jeg som har mistrivdes. Kan jeg spørre deg om hva du studerer nå? :) 

Jeg studerer enda jus ved UiO, men er et semester bak deg. :) Før jul var jeg så lei av hele livet mitt i Oslo etter å ha vært for mye på lesesalene, at jeg også kjente at dette orker jeg ikke mer. Jeg bodde ikke godt heller i Oslo og det var dårlig med mat i sentrum, så det meste ble nitrist. Som deg kjente jeg ikke folk der, da jeg var forsinket pga. sykdom og en del eldre. Min løsning ble å flytte ut av sentrum. Jeg var alltid stresset i Oslo, og når jeg flyttet bort smeltet mye av stresset bort. I fjor deltok jeg på alt av kurs, men jeg fant det mer stressende, enn lærerikt. I år har jeg kun deltatt på det obligatoriske, og ellers studert hjemme, for å hente meg selv inn igjen. Hadde jeg ikke flyttet ut, så tror jeg at jeg hadde brent ut. 

Når jeg startet på UiO fikk jeg kontakt med en del studenter over nett. Det er ikke lett å være jusstudent alene! Det er så mange ting man ikke får informasjon om og innsikt i, og der kan man få en del ideer fra andre.

Skriver med nick, slik at om du vil, så kan du sende meg en privat-melding og få kontaktinfo til meg. Er bare hyggelig å utveksle tanker med andre studenter. Har opplevd og vært traumatisert og alene, mistet meg selv og funnet meg selv igjen i livet, så jeg er ganske rund i kantene av livserfaring. :) 

Skrevet
17 timer siden, 365vinter skrev:

Jeg vet ikke om jeg klarer å levere masteroppgaven min i tide. Føles som et enormt personlig nederlag. Noen som vet om det teller veldig negativt når man skal søke jobb at man leverer den et halvt år senere enn man skulle?

Jeg tror ikke det teller veldig negativt, jeg leste om at ved et studiested i Norge (husker ikke hvilket) var det kun 40% som leverte masteroppgaven til normert tid. Om du blir spurt på jobbintervju hvorfor du ikke leverte til normert, er det bare å si at du ikke ville sende inn noe du ikke var 100% fornøyd med. Da har du raskt gjort det om til noe positivt :)

• Liker 1
Skrevet
På 7.5.2017 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Har du brukt opp alle gjenopptak? Ellers kan du jo forbedre den D-en. Uansett så har du jobbmuligheter med ditt snitt, som er bedre enn gjennomsnittet, men kommer jo an på hva du sikter på. Et nettverk er lurt. De som kommer fra jus-familier trenger ikke så gode karakterer heller, for å få muligheter. 

Anonymkode: f5e7c...681

Har ikke brukt noen gjenopptaksforsøk i det hele tatt, så jeg kan jo forbedre den. 
Men er redd for å gjøre det dårlig på en eksamen som betyr enda mer for meg nå fremover og ikke ha noen forsøk igjen. 
Men nå blir jeg jo ferdig med 3. året, så kanskje greit å bare få tatt den opp til høsten.

Jeg hører de sier at man ikke må ha overvekt av A-er for å få en jobb etter studiene, men det virker som at det kreves alle steder der jeg ser en utlyst jobb.
Og jeg vil egentlig ikke jobbe med forretningsjus når jeg er ferdig, men alle firmaer som tilbyr trainee/praktikant er jo de store forretningsfimaene så kanskje jeg burde søke så jeg kanskje får noe erfaring selv om det ikke er "riktig" rettsområde

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal studiet bruke en programvare som enten koster masse penger eller at man må gjøre oppgavene på skolen. 

Anonymkode: 5a717...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Pottah skrev:

Har ikke brukt noen gjenopptaksforsøk i det hele tatt, så jeg kan jo forbedre den. 
Men er redd for å gjøre det dårlig på en eksamen som betyr enda mer for meg nå fremover og ikke ha noen forsøk igjen. 
Men nå blir jeg jo ferdig med 3. året, så kanskje greit å bare få tatt den opp til høsten.

Jeg hører de sier at man ikke må ha overvekt av A-er for å få en jobb etter studiene, men det virker som at det kreves alle steder der jeg ser en utlyst jobb.
Og jeg vil egentlig ikke jobbe med forretningsjus når jeg er ferdig, men alle firmaer som tilbyr trainee/praktikant er jo de store forretningsfimaene så kanskje jeg burde søke så jeg kanskje får noe erfaring selv om det ikke er "riktig" rettsområde

Her er fra Alf Petter Høgbergs "Karakterer i fritt fall".  I 2014 hadde "4 % av studentene overvekt av A på vitnemålet. Kun 18 % av studentene hadde B eller bedre i snitt, noe som altså tilsvarer laud etter gammel ordning. Hele 40 % av studentene hadde C-snitt (altså karaktersnitt i spennet fra ren C til B) og hele 40 % av studentene hadde D-snitt." 

"Dette innebærer at de færreste av landets jurister i Høyesterett, regjeringsadvokaten, lovavdelingen ville maktet å oppnå overvekt av A på vitnemålet under dagens karakterregime."

http://www.jus.uio.no/studier/aktuelle-saker/2015/karakter-dekaniord.html

Jeg skjønner at du stresser, det er en del av drivkreftene for å gjøre det bra, men tror ikke du trenger å stresse for mye, hvis du ser objektivt på det. :) 

Anonymkode: 096c2...365

Skrevet

Tre uker til sensur. Gruer meg. Vet at jeg egentlig får C eller dårligere på denne eksamenen, men fikk en så god følelse at jeg går rundt og girer meg selv opp og tror jeg har klart en B. Det er dumt, jeg ender bare opp med skuffelse, men klarer ikke la vær. :bond:

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er fra Alf Petter Høgbergs "Karakterer i fritt fall".  I 2014 hadde "4 % av studentene overvekt av A på vitnemålet. Kun 18 % av studentene hadde B eller bedre i snitt, noe som altså tilsvarer laud etter gammel ordning. Hele 40 % av studentene hadde C-snitt (altså karaktersnitt i spennet fra ren C til B) og hele 40 % av studentene hadde D-snitt." 

"Dette innebærer at de færreste av landets jurister i Høyesterett, regjeringsadvokaten, lovavdelingen ville maktet å oppnå overvekt av A på vitnemålet under dagens karakterregime."

http://www.jus.uio.no/studier/aktuelle-saker/2015/karakter-dekaniord.html

Jeg skjønner at du stresser, det er en del av drivkreftene for å gjøre det bra, men tror ikke du trenger å stresse for mye, hvis du ser objektivt på det. :) 

Anonymkode: 096c2...365

Åh, det var godt å høre :) Takk <3 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal studiet bruke en programvare som enten koster masse penger eller at man må gjøre oppgavene på skolen. 

Anonymkode: 5a717...e07

Du kan ikke logge inn på studiets sky via din pc?
Vet at jeg kan gjøre det på UiO. Har forstått det som at jeg får tilgang både til filer jeg har lagret på Pcen der, og til programvarene på Pcene

Gjest Linaria
Skrevet

Første hjemmeeksamen levert. Da har jeg seks dager på å lese til skoleeksamen før neste hjemmeeksamen deles ut! Også har jeg bursdag på lørdag. Det er alltid så gøy med bursdag midt i eksamenstida. Takk, mamma :P

Skrevet

Siste eksamen om 2 uker. 30 minutter muntlig. Da er jeg ferdig utdannet. Har fått jobb, med forbehold om at jeg står på eksamen. Er sååå vanvittig nervøs for å stryke, men likevel så klarer jeg ikke stresse med å nilese... TRENGER MOTIVASJON! 

Skrevet

Har åtte eksamener fra i morgen fram til 16. juni. Come at me bro!

Skrevet
På 7.5.2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

For det første så har jeg trivdes helt forferdelig grusomt. Den ensomheten jeg har sittet med disse 3 årene unner jeg absolutt ingen. Jeg er ei kjempeblid og sosial jente, og det å leve som en einstøing orker jeg ikke mer.  Jeg synes ikke det er verdt det.

For det andre så har jeg mistet motivasjonen fullstendig på grunn av mistrivselen. Har ikke strøket på noe, men karakterene er virkelig dårlige..

Send meg en PM om du vil kollokvere litt frem mot eksamen da :) 

Skrevet

Har fått en foreløpig karakter på C i et fag. Har muntlig prøve på den neste uke og har sjansen til å snakke meg opp en karakter, men kan også snakke meg ned. Får spørsmål fra hele pensum fra alle fag i tillegg til spørsmål fra oppgaven. Ser jo av karakteren at det er en del jeg kan gjør bedre, men jeg vet ikke helt hva.

Samtidig føler jeg meg litt teit fordi jeg er litt misfornøyd med en C. Det er jo en helt ok karakter, men det er min første. Er også redd at det skal gå dårlig på skoleeksamen, så nå er jeg ganske stresset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gode karakterer fra gymnaset, også i norsk. Er flink i jobben min, men fikk stort sett karakteren D på høyskolen.

jeg hadde småbarn på den tiden, så det begrenset noe, men det var selve skrivingen som var problemet. Hvordan kan dere A og B studenter bli så flinke til oppgaveskriving?

Anonymkode: 92846...4ba

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gode karakterer fra gymnaset, også i norsk. Er flink i jobben min, men fikk stort sett karakteren D på høyskolen.

jeg hadde småbarn på den tiden, så det begrenset noe, men det var selve skrivingen som var problemet. Hvordan kan dere A og B studenter bli så flinke til oppgaveskriving?

Anonymkode: 92846...4ba

Øvelse.

Skrevet
21 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Har åtte eksamener fra i morgen fram til 16. juni. Come at me bro!

Gratulerer! :laugh:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Gratulerer! :laugh:

Tror faen meg jeg stod på dagens. Ikke vært på ei eneste forelesning og brukte én time på pensum i natt. Lavt nivå her.

Tre, av totalt ni eksamener dette semesteret, unnagjort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...