AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #861 Skrevet 10. desember 2011 Vi får EndNote via universitetet, se på bibliotekets nettsider eller spør Jeg synes det virker veldig greit å bruke, og vi får anbefalt dette. Latex har jeg bare hørt folk bruke på phD-nivå, så det er kanskje ikke helt nødvendig på mindre oppgaver..? Forresten, i en side om kildebruk ved hil som ble linket til i en annen tråd her, står det at en skal bruke sidetall ved direkte sitat, og at det ikke er nødvendig ellers (men kan være lurt/anbefalt). Jeg skal i hvert fall begynne å bruke litt mer sidetall etter å ha oppdatert meg her Det er jo ikke noe mer jobb, da en uansett har sittet med boka oppslått...
Gjest Daenerys Skrevet 10. desember 2011 #862 Skrevet 10. desember 2011 Sukk, metode. Siste eksamen før jul da, mandag klokka 13 er jeg fri :D
Gjest Vampen Skrevet 10. desember 2011 #863 Skrevet 10. desember 2011 Siden dere allerede diskuterer referanseteknikk, jeg har et "problem". Jeg skal referere til en bok med redaktør, altså en bok med kapitler skrevet av forskjellige forfattere. I følge det som står på sidene til høgskolen skal man da referere til den faktiske forfatteren i teksten, og til både forfatter og redaktør i litteraturlista. Det er greit. Men i dette tilfellet er redaktør og forfatter av det kapitlet jeg referer til samme person. Hva gjør jeg da? I teksten er det jo greit, men hva med litteraturlista? Dobbelt opp, nevne vedkommende både som forfatter og red, for å markere at det er kapitlet skrevet av redaktøren? Det ser jo ganske klønete ut, men samtidig, om jeg ikke gjør det, så kan det jo fort se ut som om jeg bare refererer til boka i sin helhet, og ikke forfatter?
BananSplit Skrevet 10. desember 2011 #864 Skrevet 10. desember 2011 Siden dere allerede diskuterer referanseteknikk, jeg har et "problem". Jeg skal referere til en bok med redaktør, altså en bok med kapitler skrevet av forskjellige forfattere. I følge det som står på sidene til høgskolen skal man da referere til den faktiske forfatteren i teksten, og til både forfatter og redaktør i litteraturlista. Det er greit. Men i dette tilfellet er redaktør og forfatter av det kapitlet jeg referer til samme person. Hva gjør jeg da? I teksten er det jo greit, men hva med litteraturlista? Dobbelt opp, nevne vedkommende både som forfatter og red, for å markere at det er kapitlet skrevet av redaktøren? Det ser jo ganske klønete ut, men samtidig, om jeg ikke gjør det, så kan det jo fort se ut som om jeg bare refererer til boka i sin helhet, og ikke forfatter? Mener du gjør dette på samme måte som hvis forfatteren av kapittelet ikke er samme som redaktøren.
BananSplit Skrevet 10. desember 2011 #866 Skrevet 10. desember 2011 Veldig mye diskusjon rundt dette med kildehenvisninger nå, og det er forsåvidt en ganske unødvendig diskusjon... Det finnes mange forskjellige kildehenvisningsstiler: Chicago author-date, Chicago Turabian, MLA, APA og Vancouver for å nevne noen. Hver av disse har forskjellige regler ift. sidetall, komma eller kolon, rekkefølge på informasjon i referanseliste, osv, osv. Derfor hjelper det lite med generell synsing rundt hva som bør inkluderes - både i teksten og referanselisten på slutten. De aller, aller fleste av disse reglene finner man på nett om man gjør et søk på den kildehenvisningstypen som instituttet bruker eller som man har fått beskjed om å bruke av professoren. Det er virkelig ikke så vanskelig som folk får det til å høres ut som her inne...men, det er viktig å gjøre det riktig og det kan man like godt lære seg først som sist! 1
hmmz Skrevet 10. desember 2011 #867 Skrevet 10. desember 2011 Du kan jo si det er en grunn til at de bruker latex på phdnivå, endnote og word med litt figurer/titler/tabeller blir ofte ett helvete når du skriver over 20 sider, og skal du ha noe matte inn så er det bare å gi opp. Latex derimot lar deg definere hvordan du vil at sider skal se ut og konverterer teksten til ett dokument i ettertid slik at du slipper krasj/heng etc. Samtidig er latex laget mtp at teksten skal være god å lese, slik at resultatet alltid blir ypperlig. Jeg bruker faktisk latex til alt jeg skriver, men eksporterer teksten inn i word for stavekontroll (microsoft er gode på slikt).
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #868 Skrevet 10. desember 2011 De aller, aller fleste av disse reglene finner man på nett om man gjør et søk på den kildehenvisningstypen som instituttet bruker eller som man har fått beskjed om å bruke av professoren. Men det er ikke alle som har fått noen slik beskjed. Samtlige av foreleserne jeg har hatt så langt har sagt at vi står fritt på referansesystem, så lenge det er ryddig og lettfattelig utført.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #869 Skrevet 10. desember 2011 Sukk, nå følte selv jeg for å sutre. Virker som at det bare er universitetsfolk her, men man er vel student på videregående og? Jeg har nå stressa meg sjuk, etter masse styr med UB, elevråd, og andre verv jeg egentlig ikke skulle tatt på meg. Nå sitter jeg med papir oppi nesa for å skrive ferdig fordypingsoppgaven som vi fikk for 3 mnd siden og som jeg ikke starta med for en uke siden. Snart ferdig! Men vi har en engelsktentamen på mandag, heldagsprøve tirsdag, samfunnsfag og norskprøve på onsdag, forvaltning og drift på torsdag, og fredag er siste dag,men da har elevrådet arrangementet. Jobb så fort jeg er ferdig. Neste mandag, altså! <3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #870 Skrevet 10. desember 2011 men man er vel student på videregående og? På videregående skole er du elev. 6
Gjest Offensive Pie Skrevet 10. desember 2011 #871 Skrevet 10. desember 2011 Jeg er imponert over hvor lite pedagogiske både forelesere og forfattere på PPU er. Makan til ironi i hverdagen.
Gjest Daenerys Skrevet 10. desember 2011 #872 Skrevet 10. desember 2011 Jeg er imponert over hvor lite pedagogiske både forelesere og forfattere på PPU er. Makan til ironi i hverdagen. Jeg hadde et kurs med en doktorgrad i pedagogikk, og fikk bakoversveis over hvor lite pedagogisk det var. Verste kurset jeg noensinne har vært med på.
Gjest Offensive Pie Skrevet 10. desember 2011 #873 Skrevet 10. desember 2011 Men det er ikke alle som har fått noen slik beskjed. Samtlige av foreleserne jeg har hatt så langt har sagt at vi står fritt på referansesystem, så lenge det er ryddig og lettfattelig utført. Jeg hadde valgt et eksisterende system og holdt meg til det - jeg foretrekker APA, men det er individuelt. Om det er du som skal referere til samme redaktør og forfatter, refererer du bare slik retningslinjene til dette systemet sier du skal
Gjest Armule Skrevet 10. desember 2011 #874 Skrevet 10. desember 2011 Siden dere allerede diskuterer referanseteknikk, jeg har et "problem". Jeg skal referere til en bok med redaktør, altså en bok med kapitler skrevet av forskjellige forfattere. I følge det som står på sidene til høgskolen skal man da referere til den faktiske forfatteren i teksten, og til både forfatter og redaktør i litteraturlista. Det er greit. Men i dette tilfellet er redaktør og forfatter av det kapitlet jeg referer til samme person. Hva gjør jeg da? I teksten er det jo greit, men hva med litteraturlista? Dobbelt opp, nevne vedkommende både som forfatter og red, for å markere at det er kapitlet skrevet av redaktøren? Det ser jo ganske klønete ut, men samtidig, om jeg ikke gjør det, så kan det jo fort se ut som om jeg bare refererer til boka i sin helhet, og ikke forfatter? Om forfatteren av kapittelet er den samme som redaktør, så skriver du akkurat likt som om h*n ikke hadde vært redaktør. F.eks.: Berggren, Åsa. 2002. Reflexivitet inom arkeologin. I: Berggren, Å. & Burström, M. (red.) Reflexiv fältarkeologi? Återsken av ett seminarium. Riksantikvarämbetet, Malmö. 19-28. Det er i alle fall slik i harvardstilen jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #875 Skrevet 10. desember 2011 Men det er ikke alle som har fått noen slik beskjed. Samtlige av foreleserne jeg har hatt så langt har sagt at vi står fritt på referansesystem, så lenge det er ryddig og lettfattelig utført. Vi velger "litt fritt" når det gjelder referansesystem, fram til masteroppgaven som vanligvis (hos oss) skrives i en tilpasset Harvard-stil, men det står en del generelle tips på nettsidene til universitetet/biblioteket.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #876 Skrevet 10. desember 2011 Du kan jo si det er en grunn til at de bruker latex på phdnivå, endnote og word med litt figurer/titler/tabeller blir ofte ett helvete når du skriver over 20 sider, og skal du ha noe matte inn så er det bare å gi opp. Latex derimot lar deg definere hvordan du vil at sider skal se ut og konverterer teksten til ett dokument i ettertid slik at du slipper krasj/heng etc. Samtidig er latex laget mtp at teksten skal være god å lese, slik at resultatet alltid blir ypperlig. Jeg bruker faktisk latex til alt jeg skriver, men eksporterer teksten inn i word for stavekontroll (microsoft er gode på slikt). Ja, word er i hvert fall irriterende - jeg har ikke noe problemer med Endnote og referanser foreløpig, desto mer bannskap blir det over figurer/figurtekster/referanser til figurer i teksten... skal ikke mye til før alt flytter seg tilsynelatende tilfeldig. Både Word og Excel er store frustrasjonskilder i hverdagen - det går med så mye tid til unødvendige ting, som ikke har noe med forståelse å gjøre! Men Latex har jeg aldri prøvd, og har heller ikke hørt noen her snakke om det. Studerer realfag.
BananSplit Skrevet 10. desember 2011 #877 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Men det er ikke alle som har fått noen slik beskjed. Samtlige av foreleserne jeg har hatt så langt har sagt at vi står fritt på referansesystem, så lenge det er ryddig og lettfattelig utført. Okay, men da er det vel bare å velge en av de mange som finnes og følge reglene der da? Ser ikke helt problemet... Endret 10. desember 2011 av BananSplit
Aramee Skrevet 10. desember 2011 #878 Skrevet 10. desember 2011 Blæh, jeg må levere andreutkast (og endelig versjon...) av en oppgave om halvannet døgn, og har selvfølgelig ikke STARTET på redigeringen enda Dette er så KJIPT!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #880 Skrevet 11. desember 2011 Jeg må sitte oppe og lese i natt til mandagens eksamen...var ute på byen i går og det skulle jeg aldri vært fordi jeg ble kjent med en fyr som jeg nå ikke klarer å IKKE tenke på, ble så betatt... men skjerpings. Skal lese og stå på...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå