BananSplit Skrevet 9. desember 2011 #841 Skrevet 9. desember 2011 Å spesifisere sidetall er veldig viktig, og er noe man bør bli vant med fra tidlig av. Det blir f.eks. feil å sitere en hel bok om man har dratt ut ett poeng fra den boken, uten å vise til sidetall. Sensor skal ikke måtte "lete" seg frem til henvisninger, eller automatisk vite alt som står i all litteratur man bruker. Dette med sidetall har forøvrig ikke sammenheng med hvilken stil man bruker. Jeg kan nesten garantere at de er strengere på masteroppgaven, for der bør slike ting være ordentlig på plass Jo, dette med sidetall har en viss sammenheng med hvilken stil man bruker. I Chicago turabian f.eks. skal man stort sett alltid inkludere sidetall, mens med Chicago Author-Date skal man kun stort sett kun inkludere sidetall ved direkte sitater ("..."). Steg 1 - finn ut hvilken kildehenvisningsstil man skal bruke. Steg 2 - lær reglene og følg de slavisk. Går selv masternivå og er ganske utrolig hvor få som egentlig har noe særlig peiling på dette av mine medstudenter. Tok bachelor i USA og følte det var ekstremt mye mer fokus på dette der enn det er her i Norge. Hendte faktisk jeg fikk tilbake oppgaver med røde merker pga punktum på feil side av anførselstegn, bruk av kolon i stedet for komma, osv. 2
Gjest Tekola Skrevet 9. desember 2011 #842 Skrevet 9. desember 2011 NTNU du og eller? Du er ikke alene. Gleder meg til det er over. Jepp! Og det verste er at jeg gruer meg mest til å ta buss opp, for i våres hørte jeg om folk som måtte løpe fra Berg til Dragvoll fordi de ble forbikjørt av de to bussene som gikk mellom åtte og ni (jævlig genialt å ha kun to 5-busser i timen da )
BananSplit Skrevet 9. desember 2011 #843 Skrevet 9. desember 2011 Har dere ikke fått utdelt en oppgavemal for oppgaveskriving? Det skal man få utdelt mener jeg. Tror det holder at du skriver kilde etter de to sidene. Men er ikke hundre prosent sikker, selv om jeg er andreårsstudent. Nei, det holder ikke. Minimum etter hvert avsnitt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #844 Skrevet 9. desember 2011 Jepp! Og det verste er at jeg gruer meg mest til å ta buss opp, for i våres hørte jeg om folk som måtte løpe fra Berg til Dragvoll fordi de ble forbikjørt av de to bussene som gikk mellom åtte og ni (jævlig genialt å ha kun to 5-busser i timen da ) Ja, er sånn vært år. Ifjor vinter var det kjempekaos. Samboeren min tok exphil da. det var et helvetes snøvær også, så bussene kom seg nesten ikke fremover. Jeg går heldigvis på i sentrum, så får ihvertfall plass. Men tror jeg drar oppover i good tid for det! Hvis man bor etter samfundet så tror jeg nesten det kan lønne seg å gå til byen og ta bussen derifra Ønker deg masse lykke til både med bussen og eksamen
Gjest Tekola Skrevet 9. desember 2011 #845 Skrevet 9. desember 2011 Planen er buss til sentrum og buss derfra, ja! Lykke til til deg også!
Gjest SemperFi Skrevet 9. desember 2011 #846 Skrevet 9. desember 2011 Eksamenstiden ødelegger kroppen helt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #847 Skrevet 9. desember 2011 Jeg har aldri brukt noe annet enn Harvard, og har alltid oppgitt sidetall! De fleste sensorer er under sterkt tidspress når de retter hjemmeeksamener/mindre oppgaver, men jeg er 100 % sikker på at nei, det er ikke ok å referere til Olsen hvis du gjengir noe som er spesifikt skrevet av Olsen på et spesifikt sted i boken. Godt mulig dette stemmer, men gjelder det da bare for bøker? Jeg har lest et større antall publiserte artikler, og kan i grunn ikke huske jeg har sett sidetall i referanser inne i teksten, men de er selvsagt i litteraturlista, hvor man skriver alt. Studerer realfag, og jeg har heller ikke fått kritikk for å bare ha oppgitt forfatternavn + årstall inne i teksten. Men så har jeg aldri brukt sitater da, bare gjengitt med egne ord.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #848 Skrevet 9. desember 2011 Godt mulig dette stemmer, men gjelder det da bare for bøker? Jeg har lest et større antall publiserte artikler, og kan i grunn ikke huske jeg har sett sidetall i referanser inne i teksten, men de er selvsagt i litteraturlista, hvor man skriver alt. Studerer realfag, og jeg har heller ikke fått kritikk for å bare ha oppgitt forfatternavn + årstall inne i teksten. Men så har jeg aldri brukt sitater da, bare gjengitt med egne ord. Sjekket tipsene fra biblioteket her jeg studerer, og som flere av dere påpeker anbefaler de å ta med sidetallet (jeg er fortsatt litt usikker på det der med bok vs artikkel, og sitat vs et mer selvstendig sammendrag?). Men det er ingen av mine forelesere som har påpekt dette, og særlig en av dem er skikkelig "nazi" på språk og form (noe flere av dem burde vært). Og igjen, jeg har aldri sett (navn, årstall, sidetall) bli brukt i noen utstrekning i publiserte artikler innen realfag, men da siteres det jo ikke så mye fra bøker, mest artikler. Uansett - det er utvilsomt viktig å lære seg dette, jo før jo heller. Selv tenker jeg å ta et EndNote-kurs på biblioteket, og et skrivekurs, før jeg setter igang med masteren. Dumt å miste en god karakter pga slurv og uvitenhet.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #849 Skrevet 9. desember 2011 Sjekket også en liste fra en Author-guide vi fikk før en semesteroppgave i et kurs på masternivå, et av punktene var som følger: 2. In the text refer to the author's name (without initial) and year of publication, followed - if necessary - by a short reference to appropriate pages. Examples: "Since Peterson (1988) has shown that..." "This is in agreement with results obtained later (Kramer and Kramer, 1989)". Så her er det ikke helt klart når man tar med sidetall og når man ikke gjør det Men ved rene sitater og når man henter hele poeng direkte fra bøker virker det logisk. *tilbake til eksamenslesing*
Gjest Armule Skrevet 9. desember 2011 #850 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Sjekket tipsene fra biblioteket her jeg studerer, og som flere av dere påpeker anbefaler de å ta med sidetallet (jeg er fortsatt litt usikker på det der med bok vs artikkel, og sitat vs et mer selvstendig sammendrag?). Men det er ingen av mine forelesere som har påpekt dette, og særlig en av dem er skikkelig "nazi" på språk og form (noe flere av dem burde vært). Og igjen, jeg har aldri sett (navn, årstall, sidetall) bli brukt i noen utstrekning i publiserte artikler innen realfag, men da siteres det jo ikke så mye fra bøker, mest artikler. Uansett - det er utvilsomt viktig å lære seg dette, jo før jo heller. Selv tenker jeg å ta et EndNote-kurs på biblioteket, og et skrivekurs, før jeg setter igang med masteren. Dumt å miste en god karakter pga slurv og uvitenhet. Hos oss skal man vise til sidetall så godt dette lar seg gjøre uavhengig av type verk. Artikler skal også ha sidehenvisning i teksten, i litteraturlista skal også hvilke sider i tidsskriftet artikkelen omfatter oppgis. Eks: Lewis R. Binford, 1962. "Archaeology as Anthropology". American Antiquity, s.217-225. Jeg har brukt EndNote i noen år nå, og anbefaler det til alle som kommer til å bruke mye litteratur. Det kan være litt knotete i starten, men det er verdt det! Jeg har sikkert lagt inn over 300 referanser der, som jeg har brukt i oppgaver de siste årene. Jeg har i tillegg måttet modifisere Harvardstilen som følger med, fordi den ikke her lik den vi bruker på instituttet, men det er også relativt enkelt å redigere på når man vet hvordan Sjekket også en liste fra en Author-guide vi fikk før en semesteroppgave i et kurs på masternivå, et av punktene var som følger: 2. In the text refer to the author's name (without initial) and year of publication, followed - if necessary - by a short reference to appropriate pages. Examples: "Since Peterson (1988) has shown that..." "This is in agreement with results obtained later (Kramer and Kramer, 1989)". Så her er det ikke helt klart når man tar med sidetall og når man ikke gjør det Men ved rene sitater og når man henter hele poeng direkte fra bøker virker det logisk. *tilbake til eksamenslesing* Referer man til noe spesifikt, f.eks. et poeng, konklusjon eller resultat tar man med sidehenvisning. Hvis man bare generelt vil vise til et verk eller at det er blitt forsket innenfor en spesifikk problemstilling eller tema, så holder det med forfatter og årstall. Uansett, så er det bedre med for mange sidehenvisninger enn for få Endret 9. desember 2011 av Cervix
Gjest Armule Skrevet 9. desember 2011 #851 Skrevet 9. desember 2011 Godt mulig dette stemmer, men gjelder det da bare for bøker? Jeg har lest et større antall publiserte artikler, og kan i grunn ikke huske jeg har sett sidetall i referanser inne i teksten, men de er selvsagt i litteraturlista, hvor man skriver alt. Studerer realfag, og jeg har heller ikke fått kritikk for å bare ha oppgitt forfatternavn + årstall inne i teksten. Men så har jeg aldri brukt sitater da, bare gjengitt med egne ord. Man skal henvise til sider også utenom sitater. Gjengir man noe med egne ord, vil det være vanskelig for sensor å vite hva som er dine resultater/meninger uten å ha lest litteraturen du henviser til. Artikler skal man også henvise til sidetall, akkurat som med bøker.
Gjest Armule Skrevet 9. desember 2011 #852 Skrevet 9. desember 2011 Jo, dette med sidetall har en viss sammenheng med hvilken stil man bruker. I Chicago turabian f.eks. skal man stort sett alltid inkludere sidetall, mens med Chicago Author-Date skal man kun stort sett kun inkludere sidetall ved direkte sitater ("..."). Steg 1 - finn ut hvilken kildehenvisningsstil man skal bruke. Steg 2 - lær reglene og følg de slavisk. Går selv masternivå og er ganske utrolig hvor få som egentlig har noe særlig peiling på dette av mine medstudenter. Tok bachelor i USA og følte det var ekstremt mye mer fokus på dette der enn det er her i Norge. Hendte faktisk jeg fikk tilbake oppgaver med røde merker pga punktum på feil side av anførselstegn, bruk av kolon i stedet for komma, osv. Ok, det kan godt hende. Virker bare rart at stilen skal påvirke hvorvidt man referer til sider eller ikke, men det har vel noe med i hvilke sammenhenger man bruker de. Jeg og mine medstudenter har blitt innprenta dette siden vi starta på universitetet, og har hele tiden blitt korrigert om noe er feil. Og dette er i Norge Avhenger kanskje litt fra professor til professor.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #853 Skrevet 9. desember 2011 Jeg har brukt EndNote i noen år nå, og anbefaler det til alle som kommer til å bruke mye litteratur. Det kan være litt knotete i starten, men det er verdt det! Jeg har sikkert lagt inn over 300 referanser der, som jeg har brukt i oppgaver de siste årene. Jeg har i tillegg måttet modifisere Harvardstilen som følger med, fordi den ikke her lik den vi bruker på instituttet, men det er også relativt enkelt å redigere på når man vet hvordan Jeg kunne trengt dette da jeg skriver seks oppgaver i semesteret + snart skal skrive masteroppgave. Men er det noe man må kjøpe? Jeg snuste på Endnote web, men det var bare stress, og jeg vil ha det i Word. Men jeg har Mac Office, har det noe å si?
Fandenivoldsk Skrevet 10. desember 2011 #854 Skrevet 10. desember 2011 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Fokusere på det jeg sånn ca kan, og lære det mest mulig, eller prøve å rekke over alt av stoff og satse på at noe går inn? Ææææh.
Kladd Skrevet 10. desember 2011 #855 Skrevet 10. desember 2011 Hurra! Hvis jeg klarer å følge den sykt stramme tidsplanen min, så blir prosjektrapporten min ferdig akkurat to dager for sent for trykking! 1
Gjest Armule Skrevet 10. desember 2011 #856 Skrevet 10. desember 2011 Jeg kunne trengt dette da jeg skriver seks oppgaver i semesteret + snart skal skrive masteroppgave. Men er det noe man må kjøpe? Jeg snuste på Endnote web, men det var bare stress, og jeg vil ha det i Word. Men jeg har Mac Office, har det noe å si? Jeg tror det koster penger, ja. Men ikke sikker! Vi får det i alle fall fra gratis fra universitetet. Jeg bruker ikke web-funksjonen, klarer meg fint med bare programpakka på pcen. Og den skal fungere med Mac OS
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #857 Skrevet 10. desember 2011 Jeg tror det koster penger, ja. Men ikke sikker! Vi får det i alle fall fra gratis fra universitetet. Jeg bruker ikke web-funksjonen, klarer meg fint med bare programpakka på pcen. Og den skal fungere med Mac OS Jeg går jo også på et universitet, så jeg vet ikke om dette er noe de typisk bruker å tilby.
Gjest Armule Skrevet 10. desember 2011 #858 Skrevet 10. desember 2011 Jeg går jo også på et universitet, så jeg vet ikke om dette er noe de typisk bruker å tilby. Hvilket? Jeg går i Tromsø. Uansett, jeg ville tatt kontakt med IT-tjenesten ved universitetet, de vet det nok.
hmmz Skrevet 10. desember 2011 #859 Skrevet 10. desember 2011 Endnote er vanlig å få utdelt på universiteter, men ville tittet på latex. Du sparer deg for mye trøbbel for å si det mildt, og det hele ser mye mer proft ut etterpå. (Tar bare en dag å lære som du sparer inn den første uken med word+endnotekrangling)
Gjest Vampen Skrevet 10. desember 2011 #860 Skrevet 10. desember 2011 Ææææææh, da er det vel bare å slenge seg rundt og begynne på mappeeksamen. Jeg har så utrolig lite lyst! På den positive siden, jo raskere jeg blir ferdig med den, jo raskere blir det juleferie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå