Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som regel er professorer greie og legger ut forelesningen på fronter enten før eller etter forelesning.

Men det finnes de som overhodet ikke vil gjøre det, fordi det er en bjørnetjeneste til de som ikke møter opp. Noe jeg synes er litt bak mål, da man i effekt straffer de som faktisk møter opp om man lar være. Det er mye enklere å ta gode notater, når man vet at det som står på skjermen vil bli lagt ut og man kan konsentrere seg om det professoren forteller om som ikke står der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så fortvilet akkurat nå. Har hatt innleveringsfrist i en obligatorisk oppgave som teller 40% av karakteren i dag. Den skulle leveres elektronisk i tillegg til at den skulle leveres inn skriftlig som vanlig.. Jeg ble ferdig med oppgaven i går, så blid og fornøyd leverer jeg den inn skriftlig i dag tidlig. To timer etter at fristen gikk ut kom jeg på at jeg glemte å levere den elektronisk.. Hater meg selv akkurat nå, er det mulig å være så utrolig dum? Har jobbet så hardt med denne oppgaven, og nå får jeg stryk på hele greia.. :-(

Skrevet

Jeg er så fortvilet akkurat nå. Har hatt innleveringsfrist i en obligatorisk oppgave som teller 40% av karakteren i dag. Den skulle leveres elektronisk i tillegg til at den skulle leveres inn skriftlig som vanlig.. Jeg ble ferdig med oppgaven i går, så blid og fornøyd leverer jeg den inn skriftlig i dag tidlig. To timer etter at fristen gikk ut kom jeg på at jeg glemte å levere den elektronisk.. Hater meg selv akkurat nå, er det mulig å være så utrolig dum? Har jobbet så hardt med denne oppgaven, og nå får jeg stryk på hele greia.. :-(

Så kjipt! Er du sikker på at det er lik stryk når de har fått den skriftlige kopien? Ingen du kan ringe med en eneste gang og spør hva du skal gjøre? Forklare situasjonen og håpe på at du møter noen med forståelse? Om ikke så fortjener du en klem :klemmer: Og husk - everything will be be ok in the end, if it's not ok it's not the end!

Skrevet

Så kjipt! Er du sikker på at det er lik stryk når de har fått den skriftlige kopien? Ingen du kan ringe med en eneste gang og spør hva du skal gjøre? Forklare situasjonen og håpe på at du møter noen med forståelse? Om ikke så fortjener du en klem :klemmer: Og husk - everything will be be ok in the end, if it's not ok it's not the end!

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror nok det. Har sendt mail til foreleser og kursansvarlig, så håper på positivt svar i løpet av morgendagen. Er jo ganske perfeksjonistisk så har aldri opplevd å være i en slik situasjon som dette tidligere, så håper det ordner seg. Likte utrolig godt sitatet ditt! Det skal jeg virkelig ta med meg videre, fikk meg faktisk til å roe meg litt ned :-) Takk!

Skrevet

Oj, så utrolig kjedelig! Har du prøvd å prate med universitetet? Mulig du kan slippe unna siden du hadde levert fysisk?

Skrevet

Jeg irriterer meg litt over at jeg har undervisning samme dag som eksamene mine er. :filer:

Skrevet

Hater meg selv akkurat nå, er det mulig å være så utrolig dum? Har jobbet så hardt med denne oppgaven, og nå får jeg stryk på hele greia.. :-(

Kjipern, men gjør hva du kan før du gir opp. Og det er bedre å ringe de ansvarlige enn å sende mail, da kan du legge deg helt flat og tigge om unntak. Jeg har fått tilgivelse for oppgaver jeg ikke har gjort, så lenge jeg tok det igjen, så det er mulig med enkelte forelesere.

Skrevet (endret)

denne beskjeden får også studenter på min skole om de spør etter innhold i forelesninger de ikke har vært på. Og jeg kan forstå de. Lærerne skal ikke bruke sin tid på at studenter ikke kommer på forelesning. Enig i at du burde spørre etter notater fra en medstudent.

Men blir ikke forelesningene deres lagt ut på fronter eller noe dagen før? Det gjør det hos oss ihvertfall:)

Nå gjelder det ikke selve innholdet i forelesninger. Jeg forventer ikke at han skal bruke tid på å breie ut om innholdet, men hva som faktisk er pensum til eksamen. Det syns jeg burde være en selvfølge skal legges ut på itslearning.

Jeg har vært i nesten alle forelesningene, rett og slett for jeg syns det er spennende og han er en veldig flink foreleser, men så blir man straffet for å ikke være i én. Det burde ikke være slik at man ikke får samme forutsetninger for å ikke være i forelesning; tenk på de som studerer med barn eller som er fjernstudenter. Informasjon som er essensiell for eksamen burde de være såpass snille at de deler.

Man taper jo bare selv på å ikke komme i forelesning, uansett hvor mye informasjon han deler. Jeg reagerer spesielt siden til og med de som var på den forelesningen er usikre på hva som er pensumet siden vi har fått en informasjon i øvingstimene, og en i forelesningene. Hvorfor må forelesere være så sta iblant? :sukk:

Endret av ninuska_
Skrevet

Oj, så utrolig kjedelig! Har du prøvd å prate med universitetet? Mulig du kan slippe unna siden du hadde levert fysisk?

Dette tenkte jeg også.

Du har jo trossalt levert, og alle kan gjøre feil. Jeg ville hørt med universitetet - de pleier å være ganske snille hvis man kan forklare situasjonen :jepp:

Skrevet

Sitter med en hjemmeeksamen nå, skal leveres inn i morgen. Vi har ikke fått noen instrukser på hvordan vi skal strukturere innholdet eller andre regler å forholde oss til, annet enn 10-15 sider med 12-punktsskrift og 1,5 linjeavstand. Skal jeg bare gjøre som jeg vil da ellers? Tenkte ca 4000 ord, har en forside med generell info og oppgavenr. og tekst, men hva med overskrifter? Er ikke så glad i å skrive med det, vil jo helst at det skal være mulig å se selv hvor avsluttningen er uten at jeg må skrive "konklusjon" med strek under. Men hva er andre her inne vant med?:) Syns det er litt dårlig vi ikke får mer info!

Skrevet

Sitter med en hjemmeeksamen nå, skal leveres inn i morgen. Vi har ikke fått noen instrukser på hvordan vi skal strukturere innholdet eller andre regler å forholde oss til, annet enn 10-15 sider med 12-punktsskrift og 1,5 linjeavstand. Skal jeg bare gjøre som jeg vil da ellers? Tenkte ca 4000 ord, har en forside med generell info og oppgavenr. og tekst, men hva med overskrifter? Er ikke så glad i å skrive med det, vil jo helst at det skal være mulig å se selv hvor avsluttningen er uten at jeg må skrive "konklusjon" med strek under. Men hva er andre her inne vant med?:) Syns det er litt dårlig vi ikke får mer info!

Jeg pleier å ha overskriftene innledning og avslutning. Der er det selvfølgelig bare det klassiske "i denne oppgaven skal jeg..." og "i denne oppgaven har jeg...". I hoveddelen kan man gjerne ha litt fler overskrifter hvis man vil, jeg har det hvis oppgaven ber om både redegjørelse og drøfting. Men jeg bruker da gjerne bare overskriftene "redegjørelse" og "drøfting".

Skrevet

Jeg er overveldet! Så overveldet over mengden av hva jeg skal gjøre at jeg rett og slett ikke klarer å gjøre en dritt.. Det er fint det! For jeg blir jo ikke mindre overveldet over mengden eterhvert som jeg får mindre tid liksom.. :sukk:

• Liker 1
Skrevet

Reperert fonetikk i dag. Det er jo egentlig ikke SÅ vanskelig, og det er ganske morsomt, MEN det er for mye. Og så mange rare ord og i det hele tatt. Likevel merker jeg at jeg er litt mer positiv nå enn i går. Jeg er fremdeles sikker på at jeg stryker, men innstillingen er litt annerledes :fnise:

Skjønner egentlig ikke at jeg klarer å syte så mye over EN ex.fac-eksamen når jeg ser hvor mye flere andre her har å gjøre! :sjenert:

Skrevet

Nå gjelder det ikke selve innholdet i forelesninger. Jeg forventer ikke at han skal bruke tid på å breie ut om innholdet, men hva som faktisk er pensum til eksamen. Det syns jeg burde være en selvfølge skal legges ut på itslearning.

Jeg har vært i nesten alle forelesningene, rett og slett for jeg syns det er spennende og han er en veldig flink foreleser, men så blir man straffet for å ikke være i én. Det burde ikke være slik at man ikke får samme forutsetninger for å ikke være i forelesning; tenk på de som studerer med barn eller som er fjernstudenter. Informasjon som er essensiell for eksamen burde de være såpass snille at de deler.

Man taper jo bare selv på å ikke komme i forelesning, uansett hvor mye informasjon han deler. Jeg reagerer spesielt siden til og med de som var på den forelesningen er usikre på hva som er pensumet siden vi har fått en informasjon i øvingstimene, og en i forelesningene. Hvorfor må forelesere være så sta iblant? :sukk:

Min erfaring så langt er at dette flere ganger har vært en av forskjellene fra bachelor- til masternivå på fagene: På bachelorstudiet fikk vi stort sett en skikkelig pensumliste, og viktige beskjeder, endringer osv ble lagt ut på fronter. På to av tre masteremner hittil har jeg opplevd at endringer ikke blir annonsert, at endringene gjerne går ut på at veiledere o.l IKKE møter opp, at viktige beskjeder om f eks eksamen, seminaroppgaver o.l blir gitt på et annet tidspunkt enn oppgitt i timeplanen etc :roll: Selve det faglige nivået et stort sett ikke høyere enn fordypningsemnene i bacheloren, så lenge man klarer å se sammenhenger... Men irriterende, og det bør jo ikke være slik, det var mer en litt sarkastisk oppsummering...

Skrevet

Min erfaring så langt er at dette flere ganger har vært en av forskjellene fra bachelor- til masternivå på fagene: På bachelorstudiet fikk vi stort sett en skikkelig pensumliste, og viktige beskjeder, endringer osv ble lagt ut på fronter. På to av tre masteremner hittil har jeg opplevd at endringer ikke blir annonsert, at endringene gjerne går ut på at veiledere o.l IKKE møter opp, at viktige beskjeder om f eks eksamen, seminaroppgaver o.l blir gitt på et annet tidspunkt enn oppgitt i timeplanen etc :roll: Selve det faglige nivået et stort sett ikke høyere enn fordypningsemnene i bacheloren, så lenge man klarer å se sammenhenger... Men irriterende, og det bør jo ikke være slik, det var mer en litt sarkastisk oppsummering...

Må legge til at pensum selvsagt ofte er annerledes på masternivå - det er mer emner og evt artikler, sjeldnere bøker. Og det er helt greit. Men det bør jo komme fram på et eller annet vis omtrent hva som er forventet (det varierer nemlig, fra de som mener man skal ha lest 1500 s artikler til de som blir imponert hvis man har lest mer enn forelesningsnotatene).

Skrevet

I en såpass lang oppgave synes jeg det er best å ha litt struktur med overskrifter og slikt. Men det kommer vel an på nivå og hvordan du legger opp oppgaven. På master har jeg i hvert fall inntrykk av at de forventer en skikkelig inndeling, med mer enn innledning/hoveddel/avslutning. I publiserte artikler har man jo oftest en mer fininndelt struktur.

Skrevet

Vi skriver essays på 4000 ord, de forventer fem deler, introduksjon, konklusjon og tre avsnitt i mellom, hvorav det første er teoretisk og de to andre er beskrivende og analyserende, med overvekt på det siste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg irriterer meg litt over at jeg har undervisning samme dag som eksamene mine er. :filer:

Smells like France!

Skrevet

Må legge til at pensum selvsagt ofte er annerledes på masternivå - det er mer emner og evt artikler, sjeldnere bøker. Og det er helt greit. Men det bør jo komme fram på et eller annet vis omtrent hva som er forventet (det varierer nemlig, fra de som mener man skal ha lest 1500 s artikler til de som blir imponert hvis man har lest mer enn forelesningsnotatene).

Ja, altså i mitt tilfelle, når man går til å understreke at faget ikke krever noen regning for det er irrelevant for oss, til å si at det blir nok litt regning, så burde man si hva det kreves av oss.

Men ja :sukk: Får bare satse på det blir lite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...