Linenor Skrevet 24. november 2011 #601 Skrevet 24. november 2011 (endret) Har eksamen om litt over én uke, og jeg klarer ikke å finne lysten til å lese Hvorfor lærer jeg aldri at det lønner seg å komme igjennom pensum FØR eksamen Edit: Og nå fikk jeg plutselig sinnsykt lyst til å lese. Klokka er 00:20 og jeg har lyst til å lese... Endret 24. november 2011 av Linenor 1
Fantomina Skrevet 25. november 2011 #602 Skrevet 25. november 2011 Uff, jeg håper det går opp et lys for meg også. Jeg driter ærlig talt i karakteren, jeg hadde hoppa i taket for en E, men med tanke på at man må ha 40% riktig så er sjansen skremmende liten.. Det verste er at jeg, unnskyld skryt, egentlig er ganske skoleflink. Tror det eneste jeg virkelig har slitt med er algebra og ligninger i matte, også dette fonetikk-søppelet. Har gitt opp å lære meg alt, så får spørre venninna mi (som er flink i dette) om å hjelpe meg så jeg kanskje rekker å få inn NOE før eksamen Hvilken karaktertype bruker de på ex.fac.-eksamen deres? På NTNU bruker de bestått/ikke bestått, hvor man må ha E for å få bestått i Språk og Litteratur. Jeg gikk på halvparten av forelesningene, leste kvelden før og besto i fjor. Jeg fokuserte på litteratur- og fonetikk-delen og svarte bare på noen få morfologi-spørsmål. Svarte på ca 3/4 av spørsmålene totalt. Vår eksamen var lagt opp slik at det var seks-syv spørsmål fra hver del (morfologi, fonetikk og litteratur). Hvis dere har samme opplegget vil jeg anbefale deg å lære deg det du kan enda bedre og så drite i resten. Får dere ha IPA-kartet på eksamen? Da behøver du nesten ikke lese på fonetikken. Bare lær deg sånn ca hvor lydene lages. Skal dere transkribere på eksamen? Vi transkriberte vår egen dialekt, og da er det ingen som kan si at du transkriberer feil (med mindre du slenger på en skarre-r når du er fra Østlandet). Det kommer til å gå bra. Ta deg en liten pause, pust, les noe annet, gled deg til juleferie og start lesingen med ny frisk. Lykke til!
sauen87 Skrevet 25. november 2011 #603 Skrevet 25. november 2011 Vrææææl, eksamensnervene har kommet og tatt meg! 6 dager til første eksamen... Gruer meg heldigvis ikke til den, føler meg ganske ferdig med den - er bare noen småting som må gjennomgåes. Verre er det at jeg har eksamen i mikroøkonomi om 2 uker, og jeg har null kontroll... Hvor mye kan man lære seg på 2 uker? Får sikkert ikke brukt mer enn 4-5 dager (må nok bruke 12 timer dagen) på det faget... Men 4.5x12 er jo faktisk over 50 timer da, så litt må jeg jo klare å lære meg... Jobber med oppgaver så blekket spruter, så får det bare gå som det går... Eksamen i politisk økonomi dagen før mikro også... Og regnskap uken etter det. Hjelpes meg, dette går IKKE bra! Irriterende at høstsemesteret er så ufattelig kort...=(
Gjest Raindrops Skrevet 25. november 2011 #604 Skrevet 25. november 2011 Jeg har eksamen om 1 uke, har ikke lest pensum og føler meg ikke det minste stresset. Burde jeg være bekymret for min mentale helse?
BananSplit Skrevet 25. november 2011 #605 Skrevet 25. november 2011 Vrææææl, eksamensnervene har kommet og tatt meg! 6 dager til første eksamen... Gruer meg heldigvis ikke til den, føler meg ganske ferdig med den - er bare noen småting som må gjennomgåes. Verre er det at jeg har eksamen i mikroøkonomi om 2 uker, og jeg har null kontroll... Hvor mye kan man lære seg på 2 uker? Får sikkert ikke brukt mer enn 4-5 dager (må nok bruke 12 timer dagen) på det faget... Men 4.5x12 er jo faktisk over 50 timer da, så litt må jeg jo klare å lære meg... Jobber med oppgaver så blekket spruter, så får det bare gå som det går... Eksamen i politisk økonomi dagen før mikro også... Og regnskap uken etter det. Hjelpes meg, dette går IKKE bra! Irriterende at høstsemesteret er så ufattelig kort...=( Gikk fra å kunne null i mikro til å greie en C på halvannen uke. Skal ta den opp neste semester for følte jeg egentlig kunne nok til å greid en B. Så, cheer up, finn noen å lese med som har god matte forståelse, og løs masse oppgaver, spesielt tidligere eksamensoppgaver
Fandenivoldsk Skrevet 25. november 2011 #607 Skrevet 25. november 2011 Hvilken karaktertype bruker de på ex.fac.-eksamen deres? På NTNU bruker de bestått/ikke bestått, hvor man må ha E for å få bestått i Språk og Litteratur. Jeg gikk på halvparten av forelesningene, leste kvelden før og besto i fjor. Jeg fokuserte på litteratur- og fonetikk-delen og svarte bare på noen få morfologi-spørsmål. Svarte på ca 3/4 av spørsmålene totalt. Vår eksamen var lagt opp slik at det var seks-syv spørsmål fra hver del (morfologi, fonetikk og litteratur). Hvis dere har samme opplegget vil jeg anbefale deg å lære deg det du kan enda bedre og så drite i resten. Får dere ha IPA-kartet på eksamen? Da behøver du nesten ikke lese på fonetikken. Bare lær deg sånn ca hvor lydene lages. Skal dere transkribere på eksamen? Vi transkriberte vår egen dialekt, og da er det ingen som kan si at du transkriberer feil (med mindre du slenger på en skarre-r når du er fra Østlandet). Det kommer til å gå bra. Ta deg en liten pause, pust, les noe annet, gled deg til juleferie og start lesingen med ny frisk. Lykke til! Tusen takk! jeg skal fokusere på fonetikk iallefall! Så har vi setningsanalyse, som jeg tror er en stor del av eksamen.. såvidt jeg vet får vi ikke bruke noe som helst under eksamen, bare vårt eget hode det som gjør det så innmari vanskelig for meg, fordi det blir jo ufattelig mye å huske.. Takk for oppmuntringen, jeg skal prøve så godt jeg kan blir uansett deilig med juleferie, og stryker jeg, vel.. så får jeg prøve å huske spørsmålene så jeg vet hva jeg må lese på før konte, haha. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #608 Skrevet 25. november 2011 Hva gjør man når man har fire dager igjen av hjemmeeksamen og ikke har skrevet et ord? Egentlig vet jeg jo svaret på det, man skriver... Men tror dere jeg greier det? Plis si så! Må skrive 10-15 sider, så sikkert 4-5000 ord.
Linenor Skrevet 25. november 2011 #609 Skrevet 25. november 2011 Hva gjør man når man har fire dager igjen av hjemmeeksamen og ikke har skrevet et ord? Egentlig vet jeg jo svaret på det, man skriver... Men tror dere jeg greier det? Plis si så! Må skrive 10-15 sider, så sikkert 4-5000 ord. Selvsagt klarer du det! 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #610 Skrevet 25. november 2011 Hva gjør man når man har fire dager igjen av hjemmeeksamen og ikke har skrevet et ord? Egentlig vet jeg jo svaret på det, man skriver... Men tror dere jeg greier det? Plis si så! Må skrive 10-15 sider, så sikkert 4-5000 ord. Det går! Skrev over 7 sider på en natt i fjor. Gjorde en 2 ukers hjemmeeksamen på 2 dager. Reiste blant annet på festival under eksamenen. Anbefaler det dog ikke. Var på gråten, og fikk omtrent angstanfall den siste natten. Fikk en ufortjent B på den, så det endte som en god opplevelse likevel...
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #611 Skrevet 25. november 2011 Hva gjør man når man har fire dager igjen av hjemmeeksamen og ikke har skrevet et ord? Egentlig vet jeg jo svaret på det, man skriver... Men tror dere jeg greier det? Plis si så! Må skrive 10-15 sider, så sikkert 4-5000 ord. Du klarer det!!! Det kommer til å kreve en ekstra innsats, men du klarer det!!! Det er egentlig helt UTROLIG hvor mye man får gjort på 4 dager, og bare på 1 dag for den saks skyld. 4-5000 ord er jo rundt 1600 ord pr. dag i 3 dager, også har du 1 dag igjen til finpuss o.l. Det lar seg absolutt gjøre! Hvis du klarer å lage en plan over hva som må gjøres er sikkert det bra, for det er veldig godt når du kan begynne å stryke av ting på listen. Eller begynn, sånn som jeg gjør når jeg bare MÅ gjøre ting - still inn en klokke slik at den ringer etter 1 time. Hele timen jobber du - uansett hvor fælt du synes at det er, så tar du 15 min pause, også jobber du 1 time igjen. Dette kommer til å gå bra! You can do this! Det er helt utrolig hva du kan få til under tidspress! Heia, heia!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #612 Skrevet 25. november 2011 på grunn av økonomien så har jeg vært litt sein med å få kjøpt bøker. så jeg driver å leser Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode nå, alle mine medstudenter som jeg har snakket med om den boka har sagt at den er tørr og kjedelig, så jeg har jo blitt litt forutinntatt. HÆ hva gjelder med dem a? Veldig interessant og forklarende bok vil nå jeg si.
Xaphan Skrevet 25. november 2011 #613 Skrevet 25. november 2011 Dette kommer til å gå bra! You can do this! Det er helt utrolig hva du kan få til under tidspress! Heia, heia! Jeg heier jeg og! Logg av KG og skriv, skriv, skriv, så klarer du det nok!
otilie Skrevet 25. november 2011 #614 Skrevet 25. november 2011 (endret) Jeg blir litt sur på noen av de i klassa mi.... de møter nesten aldri opp på forelesninger, og de leverer ikke inn obligatorsike innleveringer. Det er bare helt merkelig til tider. Hun ene har ikke møtt opp på 2 kjempeviktige forelesninger, som faktisk er avgjørende for oppgaver vi skal skrive! Har du ikke vært på de forelesningene klarer du ikke å svare på oppgaven. Begge gangene har jeg mint henne på de, men hun hadde alltid bedre ting å foreta seg (som fks å være fyllesjuk). Ei anna ei dro hjem (til hjemstedet sitt) igår, og la en obligatorisk oppgave på pulten sin. Den skulle leveres idag, og legges i en egen boks. Da jeg skulle levere min så jeg oppg. hennes lå på pulten, men jeg gadd rett og slett ikke være snill og putte den i innleveringsboksen for henne. Hun får stryk på den altså! Samma med enda ei, som måtte gjøre en hel oppgave igår fordi hun har vært borte hele uka... hun begynte litt på den, læreren spurte henne om hun hadde begynt på den 1.delen av oppgava... 'skal gjøre det etterpå!' sa hun... så dro hun hjem.... hun leverte heller ikke inn den obligatoriske delen. Og ingen av de har heller vært på viktige forelesninger. og om jeg snakker om forelesninger/innleveringer i klassa og spesielt en av disse jentene overhører oss, så er det: "Hvilken forelesning??? Hvilken rapport?? Hvilken oppgave??" får ikke med seg noenting!! Og om vi har snakket om oppgaver vi har fått så kommer det: "HÆÆÆ? Hva er didaktikk? Hva er forskningsteori? Hva er en læringsteori?" Det er ånne ting vi har lært for lenge siden, men hun har jo ikke vært på noen forelesninger omtrent, så hun blir alltid overraska når vi snakker om ting hun ikke har fått med seg... Er det mulig? Jeg har så lyst til å si det til dem!! Kjefte på dem! For jeg føler de ødelegger for seg selv uten å vite det... men så tenker jeg at de må faen meg klare å bruke huet sitt selv og.... når jeg minner dem på ting så får jeg bare svar tilbake som beviser at de ikke tar utdanningen seriøst..... hva kan man gjøre da? de er jo vennene mine.. men de er sååå dårlige til å være studenter!! Endret 25. november 2011 av otilie
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #615 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor bryr du deg så mye? Bruk tiden og energien på deg selv heller. Fokuser på hvor god kontroll du har i stedet for hvor late og surrete de er. Det er dem selv det går utover.
otilie Skrevet 25. november 2011 #616 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor bryr du deg så mye? Bruk tiden og energien på deg selv heller. Fokuser på hvor god kontroll du har i stedet for hvor late og surrete de er. Det er dem selv det går utover. bruker ikke all tiden min på å ergre meg over dem... men jeg blir litt sur når jeg minner dem på ting og de bare kommer med dumme svar tilbake. Jeg vet det ikke er min plikt å være 'mamma' for dem, men de er mine venner og jeg vil jo ikke at de skal stryke hele utdanninga... Jeg bryr meg jo om de. De får nok snart varsel fra lærer uansett... Idag møtte bare 14 av 25 opp på forelesning også..... det er så mange andre i klassen som er late... og det er kjipt med så mange unnasluntrere når vi skal ha gruppearbeid og sånn... har vært på noen helt umulige grupper der jeg må gjøre alt arbeidet og... det er liksom litt kjipt når mange i klassen bidrar til et miljø der det normale er å aldri være på forelesning, tulle og bråke i klasserommet, og aldri gjøre noenting riktig....
Gjest Armule Skrevet 26. november 2011 #617 Skrevet 26. november 2011 Har bestemt meg for å slutte i jobben min, for å kunne konsentrere meg helt om masteren det siste halve året. Litt surt, siden jeg bare har jobbet der i 8 måneder og trives godt, i tillegg til at jeg nok hadde klart å sjonglere masterskriving og jobbing. Det er bare noe befriende å vite at jeg ikke trenger å jobbe lørdager eller plutselig fulle vakter i uka! Også har jeg lyst på en støttelærerstilling i et kurs jeg har tatt tidligere, som jeg mest sannsynlig får.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #618 Skrevet 26. november 2011 Har bestemt meg for å slutte i jobben min, for å kunne konsentrere meg helt om masteren det siste halve året. Fra mitt synspunkt tror jeg du gjør det rette. Jeg gjorde det samme dette semesteret hvor jeg har skrevet master. Jeg sa opp en 50 % jobb jeg likte, og selv om jeg har savnet den - har jeg ikke angret. Det å skrive masteroppgave har vært en spesiell og krevende prosess, som har tatt MYE mer tid enn det jeg trodde. Med jobb ved siden av, tror jeg ikke jeg hadde fått gitt 100 % på masteren.
Gjest Tekola Skrevet 26. november 2011 #619 Skrevet 26. november 2011 Så var det å komme i gang med hjemmeeksamen ordentlig, da. Snart hatt oppgaven i to uker, og folk har allerede begynt å levere. Men, hvor skal jeg starte? Hva slags problemstilling skal jeg ha? Hvor mange kilder skal jeg bruke, og skal jeg bruke de rareste eller de litt mer "vitenskapelige"?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #620 Skrevet 26. november 2011 Eksamen på mandag og jeg kan ingenting føler jeg. Supertrøtt og konsentrasjonen er ikke-eksisterende. Skulle sjekke hvor jeg skulle sitte og oppdaget resultat for den første eksamenen jeg hadde, som da gikk betydelig dårligere enn forventet. Så i tillegg til å være trøtt og ukonsentrert og føle at jeg ikke kan noe, føler jeg meg nå også stokk dum, så det ikke er håp om å lære noe. Hater det, hater det, hater det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå