Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Naria
Skrevet

Jeg har begynt å bli veldig nervøs for sensuren. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor, for jeg er helt sikker på at jeg har bestått og karakterene betyr ingenting for veien videre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah, motivasjonen er så langt ifra til stede hos meg.

Hadde eksamen idag, gikk sånn noenlunde ok. Sitter igjen med krampe i hånda og forbanner meg over det norske høyskolesystemet som virker langt unna å legge opp til digital eksamen. 90-tallet ringte og ville ha sin håndskrevne eksamensmåte tilbake!

Men.. nå er det ny eksamen imorgen (blir nok å konte på den), en eksamen på onsdag og så siste eksamen 3. juni! Puh, det skal bli godt å få sommerferie nå. Har nok tatt meg litt vann over hodet med 6 fag dette semesteret, men alt for å gjøre unna graden på 2 år!

En ting jeg lurer på, er det noen som vet hvilket grunnlag antall studiepoeng regnes på? Har tidligere studert der fagene var 10 poeng, og 3 fag i semesteret. Her er alle fag 7,5 poeng, så en ekstra eksamen per semester. Det ene faget jeg har hatt i år har jeg også hatt tidligere på en annen skole. Der ble det regnet som et 10 poengsfag, mens her jeg går nå er det 7,5 poeng. Likevel har jeg funnet ut at det faktisk er MER pensum her hvor faget er 7,5 poeng enn hva det var med 10 poeng. Er det bare meg, eller er dette noe spesielt?

Skrevet (endret)

Hadde eksamen idag, gikk sånn noenlunde ok. Sitter igjen med krampe i hånda og forbanner meg over det norske høyskolesystemet som virker langt unna å legge opp til digital eksamen. 90-tallet ringte og ville ha sin håndskrevne eksamensmåte tilbake!

Men.. nå er det ny eksamen imorgen (blir nok å konte på den), en eksamen på onsdag og så siste eksamen 3. juni! Puh, det skal bli godt å få sommerferie nå. Har nok tatt meg litt vann over hodet med 6 fag dette semesteret, men alt for å gjøre unna graden på 2 år!

En ting jeg lurer på, er det noen som vet hvilket grunnlag antall studiepoeng regnes på? Har tidligere studert der fagene var 10 poeng, og 3 fag i semesteret. Her er alle fag 7,5 poeng, så en ekstra eksamen per semester. Det ene faget jeg har hatt i år har jeg også hatt tidligere på en annen skole. Der ble det regnet som et 10 poengsfag, mens her jeg går nå er det 7,5 poeng. Likevel har jeg funnet ut at det faktisk er MER pensum her hvor faget er 7,5 poeng enn hva det var med 10 poeng. Er det bare meg, eller er dette noe spesielt?

På sivilingeniør på NTNU er det 4 emner i semesteret à 7,5 studiepoeng. Likevel er det veldig mange (egentlig de fleste) av de emnene som er større enn 10-poengsfag andre steder. Er det rart man har det travelt eller.. :glare:

Endret av magicpie
Skrevet

På sivilingeniør på NTNU er det 4 emner i semesteret à 7,5 studiepoeng. Likevel er det veldig mange (egentlig de fleste) av de emnene som er større enn 10-poengsfag andre steder. Er det rart man har det travelt eller.. :glare:

Ah, det er jo så utrolig frustrerende! Det virker som de bare velger antall poeng ut av det blå kun for å kunne presse inn flere fag hvert semester! Har vurdert å ta kontakt med fagutvalget for å høre hva disse poengene blir beregnet ut ifra :sinnatagg:

Gjest Linaria
Skrevet

Aaah, eg må slutte å tru at eg stryker berre fordi eg no etter eksamen hugsar eit par ting eg gjorde feil. Eg var sånn til jul óg - hugsa masse dumme feil, og da fikk eg B og C, men eg føler berre at anten er alt perfekt, elles er det stryk. Det er fire karakterar mellom dei to alternativa!

Eg er ferdig med eksamen på nynorsk, men eg greier ikkje slutte. Vi er vener no, nynorsken og eg. Han vil ikkje sleppe taket. Eg veit at eg ikkje skriver heilt perfekt nynorsk enno, men han er betre en nokon gong.

Ny eksamen på onsdag!

Skrevet

Siden dette er et emne med mange erfarne studenter har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan svare på :)

1. Hva mange % må jeg ha for å stå i ett fag? Jeg hadde et to hjemmeeksamener a 20% hver, på en fikk jeg B og på den andre D. Eksamen (60%) strøk jeg på, men siden jeg har 40 % som tilsammen utgjør mer enn ståkarakter, er det da riktig at jeg stryker i faget?

2. Konteeksamen; Beholder man beste karakter eller karakteren fra konte?

Dette gjelder høyskole viss det skulle være relevant.Hadde satt pris på om noen gidder å svare meg :)

Anonymous poster hash: eba08...c18

Der jeg går har det vært sånn at man må bestå alle deleksamner, ellers stryker man.

Jeg vet!! 6 timers eksamen i morgen, og jeg vet at allerede etter time 3 kommer jeg til å ha så vondt i hånda at jeg sliter. Også skal vi jo skrive på 3 lag med papir også, så man må jo skrive litt hardt for at det skal synes på siste kopien!

At de ikke kunne ha fiksa excel til oss eller noe sånt! Blæ!

___

Nå føler jeg at jeg kan det jeg skal egentlig. Eller.. Det kommer sikkert et par emner jeg har helt glemt at er på pensum på eksamen. Noen små emner som ikke er sentrale. Det er jo alltid sånn. Da får jeg bare wing it. Men selv om jeg føler at jeg kan det jeg skal, tror jeg ikke på noe bedre enn en C. Jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg klarer å surre det til på en eller annen oppgave. Leser feil, bommer på pluss,minus, misforstår noe eller gjør det vanskeligere enn det er. Evt ikke skjønner hva de spør om.

Tror jeg skal ta det med ro i kveld. Har lest litt i en times tid etter jobb, så får det bare stå til.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde strøket på ene faget i fjor, hadde jeg hatt sommerferie fra i morgen av. Men neida, har den jeg strøk på 4.juni, ferie en uke etter resten av klassen:S Menmen.

Fikk C på en eksamen jeg trodde gikk kjempekjempekjempebra, hvordan blir det i så fall med de som jeg trodde gikk helt ok:(? D? E? Stryk?

Jeg er dømt til å være middelmådig.

Anonymous poster hash: 77acd...7ca
Skrevet

Gruer meg litt til å studere nå, kjenner jeg etter å ha lest tråden :P

Skrevet

Gruer meg litt til å studere nå, kjenner jeg etter å ha lest tråden :P

Det er helt fantastisk å studere, det er egentlig dritgøy. Masse nye folk, nye steder, nye (neida) bøker, nye utfordringer, myeyyyeyyeyeyee lengre sommerferie:D! Mindre fremføringer/gruppearbeid enn VGS, mer voksne medmennesker, ingen aper som bråker i timene slik som på VGS/ungdomsskolen...

Alt i alt er det helt fantastisk. Men selvdisiplin, mann, få det inn fra dag ÉN.

Gå i forelesninger, ta notater, legg vekk smarttelefonen når du leser, så går nok det meste fint.

Gled deg heller:) :blomst:

• Liker 3
Skrevet

Lykke til til alle som har eksamen i nærmeste fremtid!

Jeg sitter bare å venter på resultatet i de to siste fagene. Får det ene på onsdag og det andre vet jeg ikke. Gruer meg til resultatene fordi jeg vet jeg har for høye forventninger til meg selv og dermed blir skuffet. Sukk!

• Liker 1
Skrevet

Det er helt fantastisk å studere, det er egentlig dritgøy. Masse nye folk, nye steder, nye (neida) bøker, nye utfordringer, myeyyyeyyeyeyee lengre sommerferie:D! Mindre fremføringer/gruppearbeid enn VGS, mer voksne medmennesker, ingen aper som bråker i timene slik som på VGS/ungdomsskolen...

Ikke for alle ;) Har et par dager lengre sommerferie enn jeg hadde på VGS...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde strøket på ene faget i fjor, hadde jeg hatt sommerferie fra i morgen av. Men neida, har den jeg strøk på 4.juni, ferie en uke etter resten av klassen:S Menmen. Fikk C på en eksamen jeg trodde gikk kjempekjempekjempebra, hvordan blir det i så fall med de som jeg trodde gikk helt ok:(? D? E? Stryk? Jeg er dømt til å være middelmådig. Anonymous poster hash: 77acd...7ca

For meg har det faktisk nesten alltid gått bedre når jeg har trodd at det har gått dårlig, enn når jeg har trodd at det har gått bra. Så det er ikke alltid magefølelsen stemmer :)

Anonymous poster hash: d127a...083

Skrevet

Ikke for alle ;) Har et par dager lengre sommerferie enn jeg hadde på VGS...

Har ikke såå mye lenger sommerferie jeg heller, bare 2 uker :P og én av dem skal jeg være fadder

Skrevet

Har ikke såå mye lenger sommerferie jeg heller, bare 2 uker :P og én av dem skal jeg være fadder

Jeg syns den uka utgjør en stor forskjell, jeg da... :P Å ha mye fri i juni er jo en drøm. På videregående var vi ikke ferdig før mot 20.juni osv, på grunn av muntlig eksamen osv. Deilig med frisk tidligsommerluft og ekte sommerferie :vin:

Når den tid kommer...

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns den uka utgjør en stor forskjell, jeg da... :P Å ha mye fri i juni er jo en drøm. På videregående var vi ikke ferdig før mot 20.juni osv, på grunn av muntlig eksamen osv. Deilig med frisk tidligsommerluft og ekte sommerferie :vin:

Når den tid kommer...

Ja det er jo klart, er glad for all ekstra ferie jeg :) Det er bare det at jeg blir så misunnelig når jeg hører om studenter som har ferie fra rundt 15. mai til 1. september og sånt :P

Skrevet

Lang ferie, hva er det? Her begynner fulltidsjobbingen tre timer etter siste eksamen er over... Har kun to uker ferie i året, for å ikke tape inntekt. Gleder meg til å være ferdig utdannet og ha fem uker ferie i året!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde strøket på ene faget i fjor, hadde jeg hatt sommerferie fra i morgen av. Men neida, har den jeg strøk på 4.juni, ferie en uke etter resten av klassen:S Menmen.

Fikk C på en eksamen jeg trodde gikk kjempekjempekjempebra, hvordan blir det i så fall med de som jeg trodde gikk helt ok:(? D? E? Stryk?

Jeg er dømt til å være middelmådig.

Anonymous poster hash: 77acd...7ca

Jeg tar også opp org. og ledelse så du er ikke alene. ;)

Lykke til i morgen! Jeg har lest og lest, men hele boka er jo så abstrakt at jeg sliter med å skille teorier og modeller fra hverandre...

Anonymous poster hash: be733...d5d

Skrevet

Muntlig eksamen i morgen og jeg er sååå nervøøøøøøs :(

Skrevet

Nei, neiii, neeheheeeei. Vil ikke! Eksamen, huff, nervøs. :grine:

Begynt å få disse drømmene hvor jeg møter opp, men har glemt studentkort, eller penn. Og den som er der er kjempeslem, og så rekker jeg ikke å hente det jeg må, og går glipp av eksamen og får av den grunn ikke engang konte. :sjokkbla: Og så våkner jeg i et jævla panikkanfall.

Skrevet

Åh, dere er heldig som snart er ferdig!! Jeg har ikke sommerferie før 13.juni :(

Den boka du ikke fant linaria, det kan hende den kommer når semesterstart nærmer seg. Kanskje det er en ny utgave på vei f.eks, som de ikke har tatt inn enda.

Prokrastinerer prokrastinerer proskrasinerer!!

Skal løse 3 eksamensoppgaver denne helgen, det er beste, har løst 1,25.. altså har jeg mye å gjøre i dag. Meeeen.. jeg har ikke lyst! Er så lei. Gleder meg nesten litt til eksamen på tirsdag - til å bli ferdig. Men da er det bare på'n med lesing i nytt fag :(

Tror vi går det samme ;) Jeg har muntlig den 11. juni, er så misunnelig på de som har sommerferie nå! Den i morgen trooor jeg skal gå greit, men gruer meg til å begynne å lese til muntlig rett etterpå ja :frown:

Lykke til i morgen i hvert fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...