Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Lille julaften, og jeg sitter med notater fra diverse tekster, skriver dem inn på word slik at jeg har bedre oversikt når jeg begynner å skrive på selve oppgaven i romjulen :sukk:

Trøster meg litt med ett glass vin eller gløgg senere når jeg skriver videre på notatene. :vin:

Men imorgen! Imorgen tar jeg meg fri!

Endret av Nikee
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil dere si at høyere utdanning er hardt og kan faktisk være umulig for noen?

AnonymBruker
Skrevet

Tok ekstra fag i år og hadde en ganske stressende eksamensperiode.. Ble så glad når jeg fikk igjen første karakter :danse:

Så oppmuntrende å lese akkurat nå! Gikk inn her for å sutre over at jeg skal ta et ekstra fag dette semesteret og at jeg er litt stresset over det allerede. :)

Skal ta 5 fag (37,5 studiepoeng) dette semesteret og vet at det blir masse gruppearbeid.. :grine: Synes det er mye mer slitsomt når jeg vet at jeg må forholde meg til (og er avhengig av) andre studenter.

Det er sikkert slitsomt for andre studenter å forholde seg til mitt ambisjonsnivå også, men kan ikke for alt i verden skjønne at folk nøyer seg med middels karakterer allerede før de har begynt på faget. :sjenert:

Anonymous poster hash: dbbcc...efe

Skrevet

vil dere si at høyere utdanning er hardt og kan faktisk være umulig for noen?

Jeg vil tro at det finnes en høyere utdanning for de aller fleste, men at det gjerne kan være vanskelig å finne den rette. Jeg tror nok at det også kan være noen som ikke klarer (pga manglende evner eller motivasjon) å skaffe seg høyere utdanning, samme hvilken retning de velger.

Begynner å bli veldig klar for å begynne på igjen nå! Sitter med litt skrekkblandet fryd, skal skrive bacheloren min til våren, både gleder meg og gruer meg. I morgen er det bare ei uke igjen til semesterstart!

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at det finnes en høyere utdanning for de aller fleste, men at det gjerne kan være vanskelig å finne den rette. Jeg tror nok at det også kan være noen som ikke klarer (pga manglende evner eller motivasjon) å skaffe seg høyere utdanning, samme hvilken retning de velger.

Begynner å bli veldig klar for å begynne på igjen nå! Sitter med litt skrekkblandet fryd, skal skrive bacheloren min til våren, både gleder meg og gruer meg. I morgen er det bare ei uke igjen til semesterstart!

Men det jeg undrer på om hvis man tar en høyere utdannelse i noe man interesserer seg for og ønsker å jobbe med så får man også så mange andre generelle fag som man må gå igjennom hvor man ikke er motivert i det hele tatt til å fullføre, stryker man på de så vil man ikke kunne fullføre studiet heller?

Skrevet

Men det jeg undrer på om hvis man tar en høyere utdannelse i noe man interesserer seg for og ønsker å jobbe med så får man også så mange andre generelle fag som man må gå igjennom hvor man ikke er motivert i det hele tatt til å fullføre, stryker man på de så vil man ikke kunne fullføre studiet heller?

Min bachelor består av ti fag som er obligatoriske, i tillegg til 60 studiepoeng som er valgfrie. Hvis vi stryker på et av de obligatoriske fagene og ikke klarer det på konteeksamenene heller, får vi rett og slett ikke graden. Henger man etter i mange fag kan man i verste fall miste studieretten også,

Skrevet

Godt nyttår godtfolk! Klar for et nytt semester?

Vi starter opp igjen på mandag og den 10. kommer sensuren (håper den kommer før xxx). Er mitt siste semester så det er både spennende og nesten litt vemodig å tenke på at i juni er jeg ferdigstudert, i denne omgang....;)

Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Jeg tror sensuren min kommer 10. også, men de hadde rota litt og satt 10. januar som sensur på våreksamen isteden, men det må jo være den for i år.

Jeg aner ikke om det skjer noe mer før forelesninger begynner. Håper ikke det, for jeg kommer hjem fra England dagen før.

Jeg vil vite karakteren min! Er så nervøs! De har heller ikke registrert at jeg har betalt semesteravgift enda! Jeg betalte 20. des, og det har blitt overført fra kontoen min... ah!

Endret av Linaria
Skrevet

Jeg tror sensuren min kommer 10. også, men de hadde rota litt og satt 10. januar som sensur på våreksamen isteden, men det må jo være den for i år.

Jeg aner ikke om det skjer noe mer før forelesninger begynner. Håper ikke det, for jeg kommer hjem fra England dagen før.

Jeg vil vite karakteren min! Er så nervøs! De har heller ikke registrert at jeg har betalt semesteravgift enda! Jeg betalte 20. des, og det har blitt overført fra kontoen min... ah!

Har samme problem med semesteravgiften. Begynte å bli litt mistenksom, men har sjekket alt. Det kommer nok bekreftelse i løpet av de neste par dagene.

Gjest Linaria
Skrevet

Har samme problem med semesteravgiften. Begynte å bli litt mistenksom, men har sjekket alt. Det kommer nok bekreftelse i løpet av de neste par dagene.

Jeg har også sjekket alt flere ganger. Tenker jeg ringer i morgen. Reiser bort snart og det er et par ting jeg gjerne vil ordne før det, og da trenger jeg semesterkortet.

Skrevet

Hvis man ikke klarer å samle motivasjon nok til å klare en E på eksamen i fag fordi man ikke er så interessert i dem, så skjønner jeg ikke hvordan man skal klare seg i jobb heller :klo: De færreste har jobber der de kun får jobbe med ting som interesserer dem. Jeg tror de aller, aller fleste klarer det, hvis de virkelig går inn for det.

Her er jeg overhodet ikke klar for semesterstart. Burde ha pugget de gamle glosene mine i hele jula, noe jeg ikke har gjort :P Oh well, semesterstart er ikke før den 20., så jeg kan jo late som om jeg kommer til å gjøre det i løpet av de 18 dagene. Sånn bortsett fra at jeg skal jobbe nesten hver dag frem til da ...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også sjekket alt flere ganger. Tenker jeg ringer i morgen. Reiser bort snart og det er et par ting jeg gjerne vil ordne før det, og da trenger jeg semesterkortet.

Jeg betalte semesteravgiften 20.desember og den ble først registrert i dag på studentweb, så det er sikkert slik med dere og. Ta det med ro :)

Skrevet

Her er jeg overhodet ikke klar for semesterstart. Burde ha pugget de gamle glosene mine i hele jula, noe jeg ikke har gjort :P Oh well, semesterstart er ikke før den 20., så jeg kan jo late som om jeg kommer til å gjøre det i løpet av de 18 dagene. Sånn bortsett fra at jeg skal jobbe nesten hver dag frem til da ...

Oi, det er lenge til! Jeg er vant med å starte litt seint etter jul, men i år er det faktisk orienteringsmøte den 9.januar og full undervisning fra 13. Regner med at det blir en myk start, men jeg er i det minste veldig motivert, så jeg tenker jeg finner meg selv på lesesalen fra mandag av! Skal ha gode rutiner i år :)

Skrevet

Tok studiejuleferie for over en mnd siden, så jeg er ekstremt klar for å begynne på igjen! Blir så rastløs, og synes egentlig en måned juleferie er alt for mye (selv om jeg har fått jobbet ganske mye, tjent opp litt ekstra penger <3 ).

I tillegg har jeg blitt singel igjen i romjula, så vil egentlig få andre ting å tenke på enn flytting og tristhet!
Så: Neste semester - bring it!!!!

Skrevet

Min bachelor består av ti fag som er obligatoriske, i tillegg til 60 studiepoeng som er valgfrie. Hvis vi stryker på et av de obligatoriske fagene og ikke klarer det på konteeksamenene heller, får vi rett og slett ikke graden. Henger man etter i mange fag kan man i verste fall miste studieretten også

Hvis man ikke klarer å samle motivasjon nok til å klare en E på eksamen i fag fordi man ikke er så interessert i dem, så skjønner jeg ikke hvordan man skal klare seg i jobb heller :klo: De færreste har jobber der de kun får jobbe med ting som interesserer dem. Jeg tror de aller, aller fleste klarer det, hvis de virkelig går inn for det.

beklager for at jeg kanskje spør litt dumt. Jeg skal ta bachelor i sosialt arbeid og er så redd for at jeg ikke kommer til å klare det. Har alltid hatt tanker i hodet om at jeg ikke er god nok, ikke flink nok selv om jeg gjorde det middels på videregående. Har alltid sett for men at de som går på universitetet er utrolig smarte og toppkarakterer fra videregående, noe som stopper meg i å følge drømmen min og ta høyere utdanning. Er det slik at man må lese til man nesten slår hodet i veggen eller fungerer det fint. Hva vil dere si er det vanskeligste med utdanningen?

Skrevet

beklager for at jeg kanskje spør litt dumt. Jeg skal ta bachelor i sosialt arbeid og er så redd for at jeg ikke kommer til å klare det. Har alltid hatt tanker i hodet om at jeg ikke er god nok, ikke flink nok selv om jeg gjorde det middels på videregående. Har alltid sett for men at de som går på universitetet er utrolig smarte og toppkarakterer fra videregående, noe som stopper meg i å følge drømmen min og ta høyere utdanning. Er det slik at man må lese til man nesten slår hodet i veggen eller fungerer det fint. Hva vil dere si er det vanskeligste med utdanningen?

Det vanskligste med utdanning, for min del, er å motivere meg selv til å lese jevnt gjennom hele semesteret. For de som klarer det, så tror jeg det er mye mindre stressende og lettere å få gode karakterer :laugh:

Og det er virkelig ikke slik at det bare er de beste fra vgs som tar høyere utdannelse, og langt de fleste klarer seg bra på studiene sine selv om de ikke fikk toppkarakterer på videregående :) Jeg vil tro du kommer til å klare deg veldig fint. Hvor mye tid man må bruke på studiet avhenger av både hva slags studie man går og hva slags forutsetninger man selv har.

Skrevet

Så oppmuntrende å lese akkurat nå! Gikk inn her for å sutre over at jeg skal ta et ekstra fag dette semesteret og at jeg er litt stresset over det allerede. :)

Skal ta 5 fag (37,5 studiepoeng) dette semesteret og vet at det blir masse gruppearbeid.. :grine: Synes det er mye mer slitsomt når jeg vet at jeg må forholde meg til (og er avhengig av) andre studenter.

Det er sikkert slitsomt for andre studenter å forholde seg til mitt ambisjonsnivå også, men kan ikke for alt i verden skjønne at folk nøyer seg med middels karakterer allerede før de har begynt på faget. :sjenert:

Jeg tok 45 poeng dette semesteret og hadde to gruppe-eksamener. Var fornøyd med gruppene jeg havnet på, alle gjorde det de skulle. Vet at det var noen andre i klassen som ikke var fult så fornøyd med sin gruppe og som måtte gjøre en del ekstraarbeid. Jeg er heller ikke så glad i gruppearbeid, liker ikke å være avhengige av andre.

Jeg tok kanskje på meg litt for mye dette semesteret. Har noen verv i studentsamfunnet, har deltidsjobb og en hobby jeg bruker en del tid på. Har vært ganske utkjørt.

Er veldig spent på resten av karakterene nå. Åh kan de ikke skynde seg litt med å gi dem ut :P

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg betalte semesteravgiften 20.desember og den ble først registrert i dag på studentweb, så det er sikkert slik med dere og. Ta det med ro :)

Mitt ble også registrert i dag. Endelig :D

Bare å vente på eksamenskarakter.

Vet dere om man kan kjøpe kompendier på Akademika på Blindern nå? Må de bli ferdige eller noe sånt, eller pleier det å være i orden halvannen uke før studiestart?

Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Oi, det er lenge til! Jeg er vant med å starte litt seint etter jul, men i år er det faktisk orienteringsmøte den 9.januar og full undervisning fra 13. Regner med at det blir en myk start, men jeg er i det minste veldig motivert, så jeg tenker jeg finner meg selv på lesesalen fra mandag av! Skal ha gode rutiner i år :)

Hvor får man informasjon om orienteringsmøter? Jeg har ikke sett informasjon noe sted, så jeg er på ferie fram til 12.

Altså, hvis det er UiO det er snakk om :D

Endret av Linaria
Skrevet (endret)

Mitt ble også registrert i dag. Endelig :D

Bare å vente på eksamenskarakter.

Vet dere om man kan kjøpe kompendier på Akademika på Blindern nå? Må de bli ferdige eller noe sånt, eller pleier det å være i orden halvannen uke før studiestart?

Sjæl - registrert betalt semesteravgift i dag, og nest siste resultat kommer forhåpentligvis (eller, 'håp'-delen er vel en overstatement) i morgen. Siste den 10., så det blir spennende.

Aner ikke. I noen fag har jeg fått mail når kompendiene har vært ferdige - og det kan være typ 1 måned eller 2 etter semesterstart, mens i andre fag har de ligget mer eller mindre klare ved oppstart. Tror dog ikke at noen har trykket opp kompendier i jula, så kan tenke meg det tar en uke eller to til før alt er klart. Men jeg er ikke 100 % sikker altså.

Apropos Akademika, så har jeg et überteit spørsmål; nå har jeg vært så lat at jeg har bestilt bøkene mine fra nett de siste semesterne (i stedet for å drasse hauger og lass opp og ned til Blindern - latskapen lenge leve!), og jeg har fått med meg at underetasjen hvor det tidligere var bare pensumbøker er så å si bygd vekk, meeen de har fortsatt pensumbøkene fysisk i butikken, right? :klo:

Endret av Strixvaria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...